واگرایی RSI چیست؛ آموزش انواع واگرایی در اندیکاتور RSI

پیش از اطلاع در خصوص واگرایی RSI بهتر است بدانید اندیکاتور یکی از ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال می‌باشد که انواع متفاوتی دارد. از همین اندیکاتور RSI را می‌توان به عنوان  یکی از مهم‌‌ترین و کاربردی‌ترین اندیکاتورها در حوزه ارزهای دیجیتال معرفی کرد. این اندیکاتور در چندین سال اخیر با استقبال بسیار زیادی از سوی کاربران مواجه شده است. زیرا کاربران با استفاده از این اندیکاتور می‌توانند به بررسی روند بازار بپردازند و تا حدی شرایط بازار را پیش‌بینی کنند.

البته این اندیکاتور از ابزارهای متفاوتی تشکیل شده که با استفاده از آن‌ها می‌توان شرایط بازار را بررسی کرد. به طور مثال سرمایه‌گذاران با استفاده از واگرایی RSI می‌توانند روند برگشت بازار را تحلیل و بررسی کنند. با در نظر داشتن این موضوع ما در ادامه قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص آن بپردازیم و انواع واگرایی در RSI مورد بررسی قرار دهیم.

  1. واگرایی RSI چیست؟
  2. انواع واگرایی در RSI
  3. واگرایی معمولی مثبت
  4. واگرایی معمولی منفی
  5. واگرایی مخفی مثبت
  6. واگرایی مخفی منفی
  7. تفاوت همگرایی و واگرایی RSI

 

واگرایی RSI چیست؟

 

واگرایی RSI چیست؟

همانطور که در بخش بالا نیز به آن اشاره کردیم اندیکاتور RSI یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال می‌باشد که با استفاده از آن تریدرها و سرمایه‌گذاران می‌توانند شرایط بازار را مورد بررسی قرار دهند. در حالت کلی این اندیکاتور شرایطی مشابه با چارت دارد. اما این اندیکاتور همواره براساس چارت پیش نمی‌رود و گاهی اوقات شرایط دیگری برای این اندیکاتور رقم می‌خورد و روند RSI برخلاف چارت قیمتی، پیش می‌رود که در این شرایط واگرایی RSI اتفاق می‌افتد.

به صورت کلی می‌توان گفت به اختلاف بین اندیکاتور و روند قیمتی بازار واگرایی گفته می‌‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها واگرایی در اندیکاتور RSI است. البته زمانی که واگرایی به وجود می‌آید تحلیلگران می‌توانند به بررسی دقیق‌تری از شرایط بازار بپردازند. از همین رو کاربران برای بررسی واگرایی می‌‌توانند به سایت‌هایی همچون Tradingview مراجعه کنند تا با واگرایی RSI بیشتر آشنا شوند.

 

انواع واگرایی در RSI

 

انواع واگرایی در RSI

اکنون که با واگرایی در اندیکاتور RSI آشنا شدید بهتر است بدانید واگرایی در دو نوع اصلی به نام های واگرایی معمولی (Regular Divergence) و واگرایی مخفی (Hidden Divergence) است. از همین رو می‌توان گفت واگراایی RSI از آن‌ها انواع متفاوتی برخوردار است و تحلیلگران با استفاده از آن‌ها می‌توانند شرایط بازار را به شکل بهتری مورد بررسی قرار دهند و معاملات بهتری را برای خود رقم بزنند. برهمین اساس در ادامه قصد داریم چند مورد از انواع واگرایی در اندیکاتور RSI را به شما معرفی کنیم.

 

واگرایی معمولی مثبت

 

واگرایی معمولی مثبت

واگرایی معمولی مثبت زمانی اتفاق می‌افتد که روند بازار نزولی باشد در این شرایط واگرایی مثبت پیش می‌آید البته ابن واگرایی می‌توان نشانگر این باشد که روند نزولی بازار در حال تمام شده است و روند بازار تغییر کند و شرایطی صعودی را در پیش بگیرد. در ابن صورت برای تشخیص این واگرایی باید کف قیمت نمودار را به همراه کف اندیکاتور RSI مورد بررسی قرار داد. در این شرایط زمانی که کف قیمت نمودار حالت نزولی را در پیش داشته باشد و کف اندیکاتور حالت صعودی را در پیش داشته باشد واگرایی معمولی مثبت نامیده می‌شود. که عده‌ای از تحلیلگران این شرایط را موقعیت مناسبی برای خرید در نظر می‌گیرند.

 

واگرایی معمولی منفی

 

واگرایی معمولی منفی

واگرایی معمولی منفی با واگرایی مثبت متفاوت است زیرا این واگرایی در انتهای روند صعودی بازار باشد و قیمت سقفی بالاتر از سقف قبلی رده باشد به وجود می‌آید اما در این شرایط اندیکاتور RSI سقف پایین‌تری می‌زند و این واگرایی می‌تواند روند مثبت بازار را به روند منفی تبدیل کند. حتی در این شرایط می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت، پتانسیل تغییر روند را دارد و این امکان وجود دارد که قیمت از روند صعودی به نزولی تغییر روند دهد. که عده‌ای از تحلیلگران در این زمان شروع به فروش دارایی‌های خود می‌کند.

 

واگرایی مخفی مثبت

 

واگرایی مخفی مثبت

یکی دیگر از انواع واگرایی RSI، واگرایی مخفی مثبت است و زمانی به وجود می‌آید که کیف قیمتی جدید از کف های قبلی بالاتر باشد. اما در اندیکاتور RSI شرایط برعکس باشد و اندیکاتور روند نزولی را نشان دهد. که در این شرایط واگرایی مخفی مثبت اتفاق می‌افتد و این شرایط به تحلیلگران نشان می‌دهد که رون صعودی ادامه پیدا می‌کند.

 

واگرایی مخفی منفی

 

واگرایی مخفی منفی

واگرایی مخفی منفی زمانی شکل می‌گیرد که روند بازار به صورت نزولی باشد و در این زمان اگر قله‌های قیمتی به صورت نزولی پیش می‌روند و یک سقف پایین‌تر را نشان می‌دهد. اما اندیکاتور شرایط صعودی را در پیش دارد و یک سقف بالاتر را به نمایش می‌گذارد واگرایی مخفی منفی به وجود می‌آید. که این واگرایی RSI نشان می‌دهد که روند نزولی ادامه دار خواهد بود.

 

تفاوت همگرایی و واگرایی RSI

 

تفاوت همگرایی و واگرایی RSI

اکنون که با آموزش واگرایی RSI آشنا شدید بهتر است بدانید یکی دیگر از اصطلاحات رایج در اندیکاتور RSI همگرایی می‌باشد که شرایطی مخالف واگرایی دارد. زیرا زمانی که روند اندیکاتور و چارت قیمتی بازار مطابق یکدیگر باشند و تفاوتی میان آن‌ها به چشم نیاید همبستگی یا همگرایی گفت می‌شود. که تحلیلگران با استفاده از همگرایی و واگرایی می‌توانند به بررسی دقیق بازار بپردازند.

 

جمع بندی

واگرایی در اندیکاتور RSI زمانی اتفاق می‌افتد که اندیکاتور روند متفاوتی را نسبت به روند قیمتی بازار در پیش بگیرد. البته واگرایی RSI انواع متفاوتی دارد و به دو بخش معمولی و مخفی تقسیم می‌شود. با در نظر داشتن این موضوع می‌توان گفت واگرایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا تحلیلگران با کمک آن می‌توانند تا حدی روند بازار را مورد بررسی قرار دهند. البته تحلیلگران تنها نباید طبق اندیکاتورها یا تنها تحلیل تکنیکال هدف معاملات خود قرار دهند و باید به مباحث دیگر نیز توجه کنند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها