آیندۀ بیت کوین چه خواهد شد؟!

آیندۀ بیت کوین چه خواهد شد؟ چه بر سر بیت کوین خواهد آمد؟ آیا بیت کوین زمین خواهد خورد؟ پرواز بیت کوین تا کجا ادامه خواهد داشت؟ این سؤالات، این روزها ذهن طیف گسترده ای از کاربران بازار کریپتوکارنسی را به خود مشغول کرده است. پاسخ همۀ این سؤالات را در این مقاله خواهید یافت!

 

ارز دیجیتال بیت کوین

بیت کوین، پرتکرار ترین نام در بازار ارز دیجیتال است. نامی که بیش از 10 سال است، در سر تا سر جهان به گوش می رسد. اکنون دیگر کمتر کسی یافت می شود که نام بیت کوین را نشنیده باشد. شاید عدّه ای آن را بیت کویین هم صدا کنند اما این تلفظ اشتباه است. بیت کوین 13 سال پیش، توسّط نابغه ای با هویت مستعار ساتوشی ناکاموتو ساخته شد. این ارز قابلیت هایی نظیر: تمرکز زدایی، حذف واسطه ها و عدم جعل و اشتعال را دارا می باشد. ساتوشی با بهره گیری از تکنولوژی بلاکچین، موفق به انتشار بیت کوین شد.

او برای جلوگیری از تورّم در این شبکه تدابیر مختلفی اندیشید که بسیار کارساز بود. محدود بودن حجم کلی بیت کوین یکی از این موارد بود. مقدار کل بیت کوین موجود در شبکه و قابل استخراج 21 میلیون می باشد. همین عامل از تورّم این ارز جلوگیری می کند و به آن ارزشی بسیار زیاد می دهد. یکی دیگر از این تدبیرها، انجام مرتّب عملیاتی به نام هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) بود. در ادامه به بررسی چیستی این فرآیند می پردازیم. درباره سایر ابعاد شبکه بیت کوین نیز در مقاله ای تحت عنوان همه چیز درباره بیت کوین (BTC) گفت و گو خواهیم کرد.

 

ارز دیجیتال بیت کوین

 

هاوینگ بیت کوین چیست؟

بیت کوین؛ یک ارز دیجیتال قابل استخراج است. استخراج بیت کوین توسط ماینرها انجام می شود. ماینر دو معنی دارد:

1- کسی که بیت کوین را با استفاده از دستگاه های مخصوص استخراج می کند.

2- دستگاهی که با انجام عملیات های مخصوص، بیت کوین را استخراج می کند.

این ماینرها با قدرت بسیار بالای پردازشگر خود، به بلاکچین بیت کوین وصل می شوند، تراکنش های شبکۀ بیت کوین را تأیید می کنند، امنیت شبکه را حفظ می کنند و بیت کوین های جدید را استخراج می کنند. شبکۀ بیت کوین در قبال این خدمات، به ماینرها بیت کوین پاداش می دهد. در ابتدا پاداش ماینرها بسیار بالاتر از الان بود. این کاهش به دلیل اتفاقی است که هر 4 سال یک بار برای بیت کوین اتفاق می افتد. اتفاقی که طی آن پاداش ماینرها نصف می شود و به آن هاوینگ بیت کوین می گویند. این فرآیند در آیندۀ بیت کوین تأثیر بسزایی دارد. ما در بخش سؤالات متداول و در معرفی ماینرها، به طور کامل فرآیند هاوینگ را برای شما شرح داده ایم.

 

آلت کوین ها و ارتباط آن ها با بیت کوین

باید بدانید که علاوه بر بیت کوین، بیش از 5 هزار ارز دیجیتال دیگر در بازار رمز ارزها وجود دارد. به مجموعۀ این ارزها آلترناتیو کوین (Alternative Coin) یا به اختصار آلت کوین می گویند. آلت کوین به معنای کوین جایگزین است. اما جایگزین چه چیزی؟ جایگزین بیت کوین. آلت کوین ها انواع و کارکردهای متفاوتی دارند. هدف از ظهور آن ها، رفع نواقص بیت کوین و گسترش قابلیت های آن بود. این ارزها می خواستند تا به نوعی ایرادات بیت کوین را در شبکۀ خود رفع کنند تا کاربران آن ها را به بیت کوین ترجیح دهند. در اینجا به معرفی چند آلت کوین معروف و تفاوت آن ها با بیت کوین می پردازیم.

اتریوم

اگر بیت کوین را پادشاه ارز دیجیتال خطاب کنیم، اتریوم ملکۀ آن می باشد. مقام دوم بازار ارز دیجیتال در این سال ها همواره متعلق به اتریوم بوده است. معروف ترین و با ارزش ترین آلت کوین ساخته شده تا به امروز. خالق آن جوانی دو ملیتی (روسی-کانادایی)، به نام ویتالیک بوترین می باشد. جوانی که در سال 2013 و در سن 19 سالگی توانست اتریوم را خلق و منتشر کند. در این شبکه، قراردادهای هوشمند به وجود می آیند و ثبت می شوند. اتریوم اکنون از نظر ارزش بازار، پس از بیت کوین، در رتبۀ دوم قرار دارد. ارزش بازار بیت کوین 913,320,237,365 دلار و ارزش بازار اتریوم 439,849,879,417 ذلار یعنی تقریباً نصف بیت کوین می باشد.

اتریوم هم مانند بیت کوین دارای ارز دیجیتالی می باشد که قابلیت خرید، فروش، انتقال و سرمایه گذاری را دارد. به ارز دیجیتال شبکۀ اتریوم، اتر می گویند. آیندۀ بیت کوین و اتریوم، به واسطۀ پشتوانۀ قوی آن ها که اعتماد مردم می باشد، می تواند بسیار روشن باشد.

 

لایت کوین

لایت کوین در سال 2011 توسّط شخصی به نام چارلی لی ساخته شد. این ارز دیجیتال از قدیمی ترین آلت کوین ها می باشد و ارتباط تنگاتنگی با بیت کوین دارد. به نوعی هدف از به وجود آمدن این ارز، رفع نواقص بیت کوین بود. بیت کوین علی رغم مزایای پرشماری که دارد، دارای نواقصی هم می باشد. کارمزد بالا، سرعت نسبتاً پایین تأیید تراکنش ها، تمرکز استخرها و مصرف بالای انرژی برای تولید، از این معایب می باشند. در شبکۀ لایت کوین این ایرادات رفع شده است.

آیندۀ لایت کوین بسیار امیدوار کننده است. این ارز با توجّه به اینکه 4 برابر بیت کوین ظرفیت استخراج دارد، می تواند در آینده و در شرایط تقاضای برابر، به یک چهارم قیمت آن برسد. میزان کل بیت کوین قابل استخراج 21 میلیون است که این مقدار در شبکۀ لایت کوین 84 میلیون می باشد. بلاک های لایت کوین هر 2.5 دقیقه یک بار ساخته می شوند.

 

بیت کوین چیست؟

 

 

قیمت بیت کوین

رفتار گذشتۀ ارزهای دیجیتال، تشکیل دهندۀ الگوهایی بوده اند. این الگوها به تحلیل گران کمک می کنند تا بتوانند رفتار ارزها در آینده های دور و نزدیک را نیز پیش بینی کنند. در صورت پیش بینی درست، آن ها می توانند سود خوبی از سرمایه گذاری خود کسب کنند. با این وجود، حتی اصولی ترین تحلیل ها هم، گاهی تحت تأثیر اخبار مثبت و منفی قرار می گیرند. اخبار می توانند در روند بازار تأثیرات مثبت و منفی زیادی داشته باشند. یکی از ارزهایی که به شدّت در برابر اخبار واکنش نشان می دهد دوج کوین است. این ارز با اخبار منتشر شده از ایلان ماسک معروف، جهش قیمت های غیر منتظره ای را تجربه کرده است.

ارز دیجیتال بیت کوین نیز از این قاعده مستثنی نیست. این ارز سابقۀ جهش و ریزش قیمت های بسیاری را تا کنون داشته است. سال گذشته قیمت این ارز در مدّتی کوتاه، از 20 هزار دلار به 3 هزار دلار رسید! البته روند صعودی و نزولی در بازار طبیعی است. همانطور که در آن مقطع، بیت کوین با ریزش شدید همراه شد، پس از گذشت یک سال هم قیمت آن به 64 هزار دلار رسید! نکتۀ مهم در این میان، نا امید نشدن در روزهای منفی بازار و طمع نکردن در روزهای مثبت است.

قیمت این ارز، هم اکنون 48,650 دلار می باشد. پیش بینی های مختلفی دربارۀ قیمت آن تا پایان سال 2021 میلادی شده است. 288 هزار، 100 هزار، 300 هزار، 420 هزار و حتی 1 میلیون دلار، ارقامی بوده اند که توسّط تحلیلگران مجرّب، برای بیت کوین پیش بینی شده اند.

 

آیندۀ ارز دیجیتال بیت کوین

عدّه ای در طول چندین سال فعالیت بیت کوین، این ارز را حباب خطاب می کردند. حبابی که پس از مدّتی محو می شود. عدّه ای دیگر اعتقاد داشتند که بیت کوین یک طرح پانزی است و پس از مدّتی سرمایه گذاران را با یک کلاهبرداری بزرگ، متضرّر خواهد کرد. این اتقاق هیچگاه رقم نخورده، نمی خورد و نخواهد خورد. بیت کوین در این 13 سال به خوبی خود را معرفی کرد و توانست پشتوانه ای قوی به نام اعتبار مردم کسب کند. این پشتوانه باعث می شود که افراد سودجو، از نشر اخبار منفی دربارۀ بیت کوین سودی نبرند.

بیت کوین سال های سال مهمان ما خواهد بود و به ما برای فردایی بهتر، کمک خواهد کرد.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین
حسین
3 سال قبل

جای سوال دارد که با استخراج بیت کوین چه محصول قابل مصرف و دارای ارزش افزوده ای تولید می شود. ارز های حقیقی حاصل کار و تولید و تجارت و صادرات و واردات هستند و طلا و نقره هم فلزات گرانبها و دارای کاربرد های فراوان در تولید کالا. حالا این رمز ارز ها چه صیغه ای هستند که با مصرف کلی برق و استهلاک دستگاه تنها معادله پیچیده ریاضی حل می کند که نه به درد دنیا میخورد نه آخرت. من که بشدت نسبت به آخر و غاقبت این رمز ارز ها مشکوک هستم.