دابل اسپندینگ چیست؟

دابل اسپندینگ چیست ؟

دابل اسپندینگ (Double Spending) به معنای آن است که یک میزان از پول و یا دارایی برای بیش از یک بار خرج شود.

به عنوان مثال بیایید این موضوع را در قالب دنیای فیزیکی بررسی کنیم. فرض کنید شما به سوپر مارکت می روید و یک بطری نوشابه برداشته و پول آن را به صندوق دار می دهید. صندوق دار پول را دریافت میکند و آن را داخل صندوق می گذارد و یک رسید به شما می دهد. در این صورت شما آن میزان از پول را فقط یک بار خرج کرده و با آن یک نوشابه خریده اید.

حالا اگر شما بتوانید آن میزان از پول را قبل از دریافت رسید یعنی قبل از نشستن کامل پول در داخل صندوق بدست بیاوردید و با همان پول چیز دیگری بخرید، به این کار دابل اسپندینگ یا خرج کردن دوباره می گویند. در دنیای فیزیکی مثلا در همین فروشگاه، این عمل غیر ممکن است، مگر آنکه با یک اسلحه صندوقدار را تهدید کنید و پول را به سرقت ببرید.

اما در دنیای ارزهای دیجیتال، دابل اسپندینگ یک چالش بزرگ محسوب می شود. زیرا وقتی پول بصورت دیجیتال است، شاید بتوان آن را کپی کرد و در جای دیگر مورد استفاده مجدد قرار داد!

بیت کوین بر بستر بلاکچین کار میکند. یکی از مهم ترین چالش ها در دنیای ارزهای دیجیتال مشکل دابل اسپندینگ یا خرج کردن دوباره پول است. دابل اسپندینگ به معنای خرج کردن مقدار مشخصی از پول یا یک ارز دیجیتال در دو مرتبه می باشد.

وقتی وایت پیپر بیت کوین منتشر شد، از نکات مهم مورد توجه آن دابل اسپندینگ در بلاکچین بیت کوین بود.

اما بنظر شما مشکل دابل اسپندینگ در بیت کوین چگونه حل شده است؟

دابل اسپندینگ در بلاکچین بیت کوین توسط ماینر ها و با مراجعه به دفتر کل توزیع شده بلاکچین صورت می گیرد. برای ساده تر شدن مطلب بیایید با یک مثال این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

فرض کنید کاربری 2 بیت کوین دارد که آن را برای شخصی ارسال می کند. سپس دوباره قصد دارد همان 2 بیت کوین را برای شخص دیگری ارسال کند. هر دو تراکنش به مجموعه تراکنش های تایید نشده در استخر استخراج وارد می شوند. اما فقط اولین تراکنش کاربر توسط ماینرها تایید می شود و در بلاک بعدی قرار می گیرد. چون در دفتر کل ثبت شده که چه مقدار بیت کوین در کیف پول کاربر قرار دارد. تراکنش دوم توسط ماینرها تایید نمی شود و از شبکه بیرون می رود.

اگر فردی تلاش کند در شبکه بیت کوین دابل اسپندینگ انجام دهد، این کار توسط ماینر ها کنترل می شود. در صورت مشاهده مورد مشکوک، بلا فاصله آن تراکنش لغو شده و از شبکه به بیرون رانده می شود. به همین خاطر از سال 2018 تا کنون حتی یکبار هم اتفاق نیفتاده است که بیت کوین دابل اسپند شود.

خبر بیتمکس درباره دابل اسپندینگ بیت کوین:

بسیاری از رسانه های ارزهای دیجیتال به نقل از بیتمکس ریسرچ موضوعی را تحت عنوان اولین دابل اسپندینگ در شبکه بیت کوین مطرح نمودند که این موضوع در نهایت توسط کوین دسک تکذیب شد. در واقع می توان گفت که تراکنشی مشکوک به دابل اسپندینگ در شبکه بیتکوین اتفاق افتاده بود، اما پس از بررسی مجدد مشخص شد که این تراکنش خرج دوباره پول نبوده است و صرفا آن بلاک خاص، در زمان مشخص آپدیت شده است.

خرج دوباره مشکوک و پرحاشیه توسط بیتمکس (BitMEX) و در بلاک ۶۶۶,۸۳۳ گزارش شد. به‌گفته بیتمکس، بلاک کهنه یا بلاک یتیم (Orphaned Block)، حاوی یک تراکنش بود که در زنجیره معتبر هم وجود داشت. یعنی یک تراکنش حاوی بیت کوین‌هایی بود که هم در زنجیره معتبر و هم در زنجیره نامعتبر وجود داشت.

چیزی که بیتمکس از خرج دوباره مشکوک از آن یاد کرد، شبیه به یک تراکنش است که از طریق جایگزینی کارمزد (RBF) برگشت خورده است. تراکنش‌های RBF به تراکنش‌هایی اطلاق می‌شود که پیش از تأیید تراکنش اول (با کارمزد پایین‌تر)، یک تراکنش با کارمزد بالاتر ثبت و تأیید می‌شود. از این تکنیک معمولاً برای لغو تراکنش استفاده می‌شود.

با این روش، تاکنون هیچوقت دابل اسپندینگ در شبکه بیتکوین اتفاق نیفتاده است.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها