استخراج ارز اتریوم با روش های مختلف

استخراج یکی از مهم‌ترین اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال است که این فرایند به تایید تراکنش‌ها و حفظ امنیت شبکه‌های بلاک چین کمک می‌کند و شبکه برای ایجاد انگیزه به عنوان پاداش، ارزهای به دست آمده از استخراج را به استخراج کنندگان اعطا می‌کنند. با در نظر داشتن این موضوع بهتر است بدانید که استخراج ارز اتریوم (Ethereum) نیز به فرایند تولید واحدهای جدید و تایید تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین اتریوم اشاره دارد.

این عملیات در گذشته به وسیله الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) انجام می‌شد که در آن ماینرها با حل مسائل پیچیده ریاضی، بلاک‌های جدیدی را به زنجیره اضافه می‌کنند اما این روزها شرایط استخراج ارز اتریوم تغییر کرده است که در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص روش‌های مختلف استخراج اتریوم بنویسیم بپردازیم تا بدانیم چگونه اتریوم استخراج کنیم.

 

تاریخچه و تحولات اتریوم

 

تاریخچه و تحولات اتریوم

پیش از آشنایی با نحوه استخراج ارز اتریوم بهتر است ابتدا با مفهوم کلی این پروژه آشنا شوید. اتریوم یکی از پروژه‌های بلاک چینی است که در سال 2013 توسط ویتالیک بوترین به عنوان بستری برای ایجاد قرارداد هوشمند و اپلیکیشن غیرمتمرکز فعالیت خود را آغاز کرد. این پروژه بلاک چینی که از رمز ارز بومی به نام ارز اتریوم برخوردار است، در چند سال اخیر تحولات بزرگی را تجربه کرده است. یکی از مهم‌ترین تحولات این پروژه در سال 2016 اتفاق افتاد، زمانی که یکی از پروژه‌های بزرگ اتریوم به نام DAO با حمله هکرها مواجه شد و حدود 50 میلیون دلار اتر سرقت شد.

در صدد این اتفاق توسعه دهندگان پروژه به دنبال راهی برای برطرف کردن این مشکل بودند تا بتوانند مجددا پروژه اتریوم را سرپا نگه دارند. از همین رو برای شبکه اتریوم یک هاردفورک در نظر گرفتند که دو زنجیره جدید به نام اتریوم (ETH) و اتریوم کلاسیک (ETC) به وجود آمد. اگر بخواهیم به صورت ساده‌تر توضیح دهیم باید بگوییم اتریوم کلاسیک همان اتریومی بود که مورد حمله هکرها قرار گرفت و توسعه دهندگان برای پیاده سازی اهداف بلند مدتی که مد نظر داشتند پروژه جدیدی به نام اتریوم را راه اندازی کردند. البته هاردفورک اتریوم تغییرات زیادی در استخراج ارز اتریوم به وجود آورد که در ادامه مقاله به توزیع کامل‌تری در خصوص آن می‌پردازیم.

 

استخراج ارز اتریوم چگونه است؟

 

استخراج ارز اتریوم چگونه است؟

همانطور که در بخش بالا نیز به آن اشاره کردیم هاردفورک اتریوم تغییرات بسیار زیادی در روند استخراج این رمز ارز برجای گذاشت. در گذشته ارز اتریوم از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کرد اما پس از هک شدن پروژه DAO به الگوریتم اثبات سهام مهاجرت کرد. برهمین اساس اکنون راهی برای استخراج این رمز ارز وجود ندارد و استخراج کنندگان نمی‌توانند به تایید بلاک جدید بپردازند و در ازای آن پاداش دریافت کنند.

البته اکنون ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که بلاک های جدید چگونه تایید می‌شوند در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بلاک ها توسط اعتبارسنج یا همان ولیدیتور (validator) انجام می‌شود و افراد برای به دست آوردن اتریوم رایگان می‌توانند به استیکینگ آن بپردازند. با این حال پیش از ظهور اتریوم کلاسیک، استخراج ارز اتریوم یکی از مهم‌ترین فرایندهای بازار کریپتوکارنسی بود که منجر به تایید تراکنش‌های بلاک و حفظ امنیت شبکه می‌شد.

به صورت کلی این فرایند به ابزارها و تجهیزاتی با توان پردازشی بالا یا همان هش ریت بالا نیاز داشت تا کاربران بتوانند با کمک این تجهیزات مسائل پیچیده ریاضی را حل کنند و در ازای انجام این کار پاداش به دست آورند. البته از آنجایی که هزینه تهیه دستگاه‌های ماینر زیاد بود بسیاری از افراد قادر به تهیه این تجهیزات نبودند، بر همین اساس در چند سال اخیر روش‌های مختلفی برای ماینینگ اتریوم معرفی شده است که هر یک از آن‌ها با مزایا و معایبی روبرو بوند.

 

روش‌های مختلف استخراج ارز اتریوم

 

روش‌های مختلف استخراج ارز اتریوم

در چند سال اخیر روش‌های مختلفی برای استخراج ارز اتریوم در نظر گرفته شده است که هر یک از مزایا و معایب خاص خود برخوردارند و کاربران می‌توانستند به کمک آن‌ها ارز اتریوم استخراج کنند و به تایید بلوک‌ها بپردازند. روش‌های مختلف استخراج ارز اتریوم شامل استخراج با CPU، استخراج اتریوم با کارت گرافیک، استخراج ارز اتریوم با ASIC، استخراج ابری و استخراج به کمک استخرهای استخراج است.

با این حال همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم پس از ظهور ارز اتریوم کلاسیک تمامی این روش‌ها بی‌فایده‌اند زیرا اکنون اتریوم از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کند و امکان استخراج آن وجود ندارد. اما برای شناخت هر چه بیشتر تاریخچه این رمز ارز در ادامه مقاله قصد داریم روش‌ استخراج اتریوم را به شما توضیح دهیم تا درک بهتری از نحوه استخراج اتریوم در گذشته داشته باشید.

 

استخراج ارز اتریوم با CPU

 

استخراج ارز اتریوم با CPU

واحد پردازش مرکزی (CPU) یکی از روش‌های قدیمی برای استخراج ارزهای دیجیتال است که در گذشته از محبوبیت زیادی برخوردار بود زیرا افراد می‌توانستند با کامپیوتر خانگی به استخراج ارزهای دیجیتال بپرداختند. در اوایل پیدایش اتریوم، سختی شبکه افزایش پیدا نکرده بود و استخراج اتریوم به تجهیزات پیچیده نیاز نداشت، ماینرها می‌توانستند به استخراج ارز اتریوم با کامپیوتر خانگی بپردازند.

اما پس از گذشت مدتی با افزایش سختی شبکه و مصرف بالای انرژی، استخراج با CPU، به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرفت. از همین رو بیشتر افراد مبتدی و تازه کار برای آزمایش و یادگیری به استخراج اتریوم با لپ تاپ یا همان CPU می‌پرداختند و ماینرهای باتجربه به سراغ روش‌های دیگری رفتند زیا این روش از سود زیادی برخوردار نبود.

 

استخراج اتریوم با کارت گرافیک

 

استخراج اتریوم با کارت گرافیک

استخراج اتریوم با کارت گرافیک (GPU) یکی از روش‌های شناخته شده است که پیش از راه اندازی اتریوم کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گرفت. به صورت کلی فرایند استخراج با استفاده از قدرت پردازشی کارت‌های گرافیک برای محاسبات پیچیده طراحی شده‌اند و توانایی پردازش موازی را دارند. از همین رو در گذشته برای شروع استخراج ارز اتریوم، ماینرها ابتدا به یک کارت گرافیک قوی و یک سیستم مناسب نیاز داشتند، در گام بعدی باید به دانلود نرم افزار استخراج اتریوم با گوشی یا کامپیوتر می‌پرداختند. البته اکنون ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که چه نرم افزاری برای استخراج اتریوم رایگان با گوشی مناسب بود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در چند سال اخیر نرم افزارها و اپلیکیشن‌های متعددی برای استخراج ارز اتریوم با کارت گرافیک طراحی شدند که از بهترین اپلیکیشن استخراج اتریوم می‌توان به PhoenixMiner و Claymore اشاره کرد. از همین رو پس از نصب و فعال سازی نرم افزار استخراج اتریوم ماینرها باید اپلیکیشن خود را به یک استخر استخراج متصل می‌کردند زیرا استخرهای استخراج به آن‌ها این امکان را می‌دادند که با سایر استخراج کنندگان همکاری کنند و شانس خود را برای دریافت پاداش افزایش دهند. پس از انجام این مراحل، کارت گرافیک شروع به حل معادلات ریاضی می‌کرد و به تایید تراکنش‌ها می‌پرداخت.

اکنون که با نحوه استخراج اتریوم با کارت گرافیک آشنا شدید بهتر است بدانید که این روش از مزایای بسیار زیادی برخوردار بود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کارایی بالا و هزینه کمتر نسبت به سایر روش‌ها اشاره کرد. همانطور که در بخش بالا نیز به آن اشاره کردیم اکنون استخراج اتریوم با کارت گرافیک امکان پذیر نیست. البته این روش برای استخراج ارز اتریوم امکان پذیر نیست و استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک برای رمز ارزهایی که نیاز به قدرت پردازشی بالایی ندارند گزینه مناسبی است.

 

استخراج ارز اتریوم با ماینر

 

استخراج ارز اتریوم با ماینر

دستگاه‌های ماینر ابزاری هستند که برای استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند که با داشتن توان پردازشی بالا به حل مسائل پیچیده ریاضی به شبکه بلاکچین کمک می‌کنند تا تراکنش‌ها تایید و ثبت شوند، در عوض، شبکه نیز به عنوان پاداش رمز ارزهای استخراج شده را به ماینرها اعطا می‌کند. اگر بخواهیم جزئی‌تر به موضوع نگاه کنیم باید بگوییم که استخراج ارز دیجیتال به توان محاسباتی زیادی نیاز دارد، زیرا شامل انجام عملیات پیچیده ریاضی به نام هشینگ است و دستگاه‌های ماینر نیز از سخت‌افزارهای خاصی به نام ASIC برای انجام این محاسبات استفاده می‌کنند.

به صورت کلی ASIC از قدرت پردازش بالایی بهره‌مند است و استخراج با آن به معنای استفاده از دستگاه‌های تخصصی است که برای انجام محاسبات مورد نیاز برای استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند. این دستگاه‌ها به‌طور خاص برای الگوریتم‌هایی مانند SHA-256 که مورد استفاده برای بیت کوین است یا Ethash که مورد استفاده در اتریوم قبل از تغییر به اثبات سهام است بهینه‌سازی شده‌اند.

با در نظر داشتن این موضوع بهتر است بدانید که در گذشته ماینرها می‌توانستند به راحتی با استفاده از روش‌های متفاوت همچون استخراج با کارت گرافیک، دستگاه ASIC، استخراج ابری و اتصال به استخرهای استخراج رمز ارز رایگان به دست آورند اما این روزها راهی وجود ندارد که ماینرها بتوانند با تایید بلوک ها ارز اتریوم به دست آورند و این کار به اعتبار سنج یا همان ولیدیتور محول شده و کاربران تنها می‌توانند با استیکینگ اتریوم به رمز ارز رایگان دست پیدا کنند.

 

نحوه استخراج اتریوم کلاسیک به چه شکل است؟

 

نحوه استخراج اتریوم کلاسیک به چه شکل است؟

اکنون که با اموزش استخراج ارز اتریوم آشنا شدید بهتر است در خصوص استخراج اتریوم کلاسیک نیز اطلاعاتی داشته باشید. استخراج اتریوم کلاسیک فرایند تولید بلوک‌های جدید در شبکه اتریوم کلاسیک است. این عمل شامل حل مسائل پیچیده ریاضی با استفاده از قدرت محاسباتی کامپیوترها است. از همین رو ماینرها با حل این مسائل، اعتبارسنجی تراکنش‌ها را انجام می‌دهند و و در ازای آن، رمز ارزهای به دست آمده از استخراج را دریافت می‌کنند.

با در نظر داشتن این موضوع بهتر است بدانید که فرایند استخراج ارز اتریوم کلاسیک به صورت رقابتی انجام می‌شود و هر استخراج کننده سعی می‌کند اولین کسی باشد که یک بلوک جدید را استخراج می‌کند تا بتواند در ازای این فعالیت پاداش دریافت کند. البته در این بین قابل ذکر است که الگوریتم مورد استفاده در اتریوم کلاسیک، Ethash نام دارد که به دلیل نیاز به حافظه زیاد، به استخراج کنندگان اجازه می‌دهد از کارت‌های گرافیک قدرتمند یا دستگاه‌های همچون ASIC استفاده کنند. البته روش‌های دیگری همچون استخراج ابری و اتصال به استخرهای استخراج برای ماینینگ اتریوم کلاسیک طراحی شده است که ماینرها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و رمز ارز رایگان به دست آورند.

 

جمع بندی

استخراج ارز اتریوم فرایندی است که در آن ماینرها با استفاده از قدرت پردازش کامپیوترها، مسائل پیچیده ریاضی را حل می‌کنند تا تراکنش‌های شبکه را تایید و بلوک‌های جدیدی به زنجیره بلوکی اضافه کنند. ماینرها در ازای این کار، پاداشی به صورت اتریوم دریافت می‌کنند. این فرایند به قدرت سخت‌افزارهای قدرتمند و مصرف انرژی بالا نیاز دارد، زیرا حل مسائل ریاضی به زمان و منابع محاسباتی زیادی احتیاج دارد. با تغییر الگوریتم اجماع شبکه اتریوم از Proof of Work به Proof of Stake در ارتقاء اتریوم 2.0، استخراج به تدریج منسوخ می‌شود و تایید تراکنش‌ها به جای ماینرها توسط ولیدیتور انجام خواهد شد که انرژی کمتری مصرف می‌کند و محیط زیست را کمتر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

سوالات متداول

استخراج ابری اتریوم چیست؟

استخراج ابری فرایندی است که در آن کاربران می‌توانستند به جای خرید تحهیزان گران قیمت استخراج، قدرت محاسباتی آن‌‌ها را اجاره کنند و از سود استخراج درآمد کسب کنند.

سختی شبکه اتریوم به چه معنا است؟

سختی شبکه اتریوم معیاری برای تعیین میزان دشواری حل مسائل ریاضی است از همین رو هر چه سختی شبکه بیشتر باشد روند استخراج دشوارتر است اما در از مقابل از امنیت بیشتری برخوردار است.

آیا استخراج ارز اتریوم محیط زیست را تحت تاثیر قرار می داد؟

بله، مصرف زیاد انرژی باعث تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شد.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها