الگوهای قیمت چیست

الگوهای قیمت چیست؟

تعریف الگوهای قیمت – پیش بینی الگوهای قیمت

الگوهای قیمت اَشکالی از رفتار هستند که به دلیل خاصیت تکرار پذیری به عنوان الگو در نمودارهای بازارهای مالی شناخته می شوند. تشکیل این الگوها انعکاس بین خریداران و فروشندگان است. الگوهای قیمت بر اساس نوع پیش بینی، روند بازار و رفتار قیمتی نمودار را به معرض نمایش می گذارند.

الگوهای قیمت چند نوع اند؟

  • الگوهای برگشتی قیمت (تغییر روند)
  • الگوهای ادامه دهنده روند

کارایی این الگوها با نام آن ها همخوانی دارد. الگوهای برگشتی الگوهایی هستند که باعث تغییر جهت قیمت در جهت عکس روند کنونی می شوند. الگوهای ادامه دهنده هم باعث ثبات و پایداری روند کنونی نمودار در بازارهای مالی می شود.

  • الگوی سر و شانه صعودی و نزولی

الگوی سر و شانه نزولی در انتهای یک روند صعودی اتفاق می افتد. در این الگو انتظار می رود نزول در امتداد خط گردن باشد و کاهش روند پایین تر از خط واصل میان کف دو شانه باشد. دلیل اعتبار دادن به سرو شانه نزولی به همین خاطر است که باید برای تشکیل همچین الگویی یک روند صعودی قبل این اتفاق افتاده باشد؛ نکته بعدی در ارتباط با سرو شانه نزولی”قیمت نباید دیگر خط گردن را به بالا بشکند وگرنه الگوی سر و شانه نزولی اعتباری ندارد”.

نکته ای قابل توجه در ارتباط با الگوی سرو شانه نزولی “حجم مارکت در سر کمتر از حجم ماکت در شانه چپ است.” کم شدن حجم مارکت به معنی کاهش روند صعودی است. حجم معاملات در شانه راست هم بسیار پایین خواهد بود. حتما باید یک کندل زیر خط گردن بسته شود در این صورت شکست خط گردن محسوب خواهد شد.

  • الگوی سر و شانه صعودی

شرایط ایجاد الگوی سر و شانه صعودی کاملا مشابه الگوی سر و شانه نزولی است با این تفاوت که این الگو در انتهای روند نزولی رخ خواهد داد.

الگوی سقف و کف دو قلو(2 قله و 2 دره)

الگوهای سقف و کف دو قلو الگوهایی خیلی قابل اعتمادی هستند، الگوهای سقف دو قلو در انتهای یک روند صعودی ایجاد می شود. هنگامی که حمایت مورب شکسته میشود، قیمت به اندازه اختلاف عمودی A تا B پایین می آید و نقطه D را می سازد. بعد از نقطه D نقطه LH تشکیل میشود. قیمت نباید بالای این خط حمایت افقی، هیچ کندلی تشکیل دهد، در این صورت تائید شروع روند نزولی صادر می شود.

  • الگوی کف دو قلو:

شرایط حاکم بر این الگو مشابه شرایط حاکم بر الگوی سقف دوقلو است و در انتهای روند نزولی تشکیل میشود.

الگوی سقف و کف سه قلو (سه قله و سه دره)

  • الگوی سقف سه قلو

الگوی سقف سه قلو حالت خاصی از الگوی سر و شانه است که در انتهای یک روند صعودی تشکیل می شود. به این صورت که سرهم نتوانسته از مقاومتی که شانه ها با آن درگیر هستند، عبور کند.

شرایط حاکم بر سقف سه قلو، شبیه شرایط حاکم بر الگوی سر و شانه است با این تفاوت که سقف ها و کف ها از یک محدوده مشخص خارج نمی شوند. در این الگو باید تناسب زمانی بین سقف ها و کف ها برقرار باشد. یعنی مثلا تعداد کندل ها در هر برخورد بین سقف و کف تقریبا باید یکی باشند، نه اینکه یکی نصف دیگری باشد. زمان طولانی تر بین دوقله یا سه قله در همه الگوها و ارتفاع بیشتر آنها، اشاره به این نکته دارد که پتانسیل بیشتری برای برگشت قیمت وجود دارد. فاصله زمانی بین کف ها و سقف ها در همه الگوها تائید قوی است.

  • الگوی کف سه قلو

شرایط الگوی کف سه قلو مشابه الگوی سقف سه قلو است. اگر الگوی سقف سه قلو در انتهای یک روند نزولی تشکیل شود به آن کف سه قلو گفته می شود و زمانی این الگو تکمیل می شود که قیمت برگردد و آخرین LH را بشکند، انتظار داریم بعد از شکست مقاومت، قیمت به اندازه فاصله سقف تا کف بالا رود واگرایی تغییرات حجم با الگوی سه قلو، تائید قوی برای برگشت قیمت است.

مقاله چگونه روند بازار را تشخیص بدهیم را حتما مطالعه بفرمایید ! و ادامه مقالات را از این صفحه دنبال کنید!

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها