ارزهای دیجیتال در روسیه؛ آیا ارز دیجیتال ممنوع می شود؟

روز جمعه، آژانس رتبه‌ بندی اعتباری فیچ، مقاله‌ ای درباره ممنوعیت پیشنهادی ارزهای دیجیتال در روسیه منتشر کرد. اگرچه این گزارش با موضع بانک مرکزی روسیه (CBR) موافق بود. درست است که این ممنوعیت ها باعث محفوظ ماندن سیستم های مالی این کشور از خطرات مختلف می شود. اما با این حال فیچ هشدار داد که این پیشنهاد می‌تواند مانع از انتشار فناوری‌هایی شود که می‌توانند بهره‌وری را بهبود بخشند. همچنین فیچ هشدار داد: فرض کنید که این امر گسترش نوآوری‌ های مبتنی بر رمزارز را کاهش می‌دهد که، نوآوری هایی مثل؛ سرعت و امنیت پرداخت‌ ها یا نقدینگی دارایی‌ ها را از طریق توکن‌ سازی بهبود می‌ بخشد. در این صورت، می‌ تواند در طول زمان این جنبه از محیط عملیاتی بخش بانکی روسیه را نسبت به همتایان تضعیف کند. 

 

روبل دیجیتال (ارز دیجیتال روسی)

آناتولی آکساکوف، بیان کرد: روبل دیجیتال در حال حاضر ارزشمندترین شکل پول است. وی گفت: بانک مرکزی روسیه قرار است به زودی نقشه توسعه ارز دیجیتال را منتشر کند و نمونه اولیه آن باید تا پاییز در دسترسی قرار گیرد. وی افزود احتمالا مرحله ی آزمایش این پول دیجیتال در اواخر 2021 یا ابتدای 2022 شروع می شود. همچنین اضافه کرد که ممکن است این ارز دیجیتال تنها برای 2 الی 3 سال فقط برای معاملات داخلی استفاده شود.

ناظر مالی روسیه در اکتبر 2020 از مفهوم روبل دیجیتال پرده برداشت. مقامات روسیه مدعی اند برخلاف رمز ارزهای دیگر مانند بیت کوین روبل خطرات کمی دارد. زیرا با پشتوانه ی بانک مرکزی این کشور صادر و با پول سنتی آن حمایت می شود. علاوه بر این، فیچ در مورد پذیرش ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC در روسیه اظهار نظر کرد و گفت: روبل دیجیتال باید ظرفیت مقامات برای نظارت و مدیریت جریان‌ های مالی را افزایش دهد، که در غیر این صورت ممکن است با رشد روبل از بین برود.

این گزارش همچنین تصریح کرد که انگیزه اصلی CBR برای این محدودیت ها، ممکن است کاهش رقابت در برابر CBDC آینده خود باشد. مانند هند، محیط نظارتی رمزارز روسیه اخیراً با هرج و مرج مواجه شده است، به طوری که سیاستگذاران اکثرا بین ممنوعیت مطلق ارزهای دیجیتال در مقابل درخواست برای یک چارچوب قانونی در نوسان هستند.

 

رقابت موافقان و مخالفان

 

 

رقابت موافقان و مخالفان ارزهای دیجیتال در روسیه

در همان زمان، حتی دیمیتری مدودف، نخست وزیر سابق روسیه و نایب‌ رئیس فعلی شورای امنیت روسیه نظرات خود را در مورد پیشنهاد ممنوعیت کریپتو این گونه  ارائه کرد: “می دانیم بانک مرکزی روسیه (CBR) برای محافظت از ثبات مالی کشور دست به این ممنوعیت زده است، اما از آنجا که تجربه ثابت کرده است ممنوعیت مطلق یک چیز اغلب نتیجه ی معکوس دارد؛ با این طرح مخالف ام.”همچنین نهاد های دیگری هم در روسیه مخالف پیشنهاد ممنوعیت هستند. نهاد هایی مثل وزارت دارایی، دومای ایالتی و دولت روسیه با این پیشنهاد مخالف اند. 

نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات افکار عمومی روسیه (Vtsiom) حاکی از آن است که مردم روسیه تقریبا به طور مساوی با پیشنهاد ممنوعیت کامل رمز ارزها موافق و مخالف هستند. همچنین 33 درصد نسبت به این ممنوعیت بی تفاوت بودند. درصد موافقان و مخالفان نیز هرکدام به 32 درصد رسید. این نظرسنجی جمعیت آشنا با بیت کوین در روسیه را شامل می شد که تقریبا 81 درصد جمعیت این کشور است.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها