فورک بیت کوین چیست؛ بررسی مهم ترین فورک های بیتکوین

بیت کوین یکی از بهترین ارزهای دیجیتال در حوزه کریپتوکارنسی است که با ظهور خود تحولات زیادی در بازار ارزهای دیجیتال به وجود آورد. از همین رو در چندین سال اخیر به دلیل ویژگی‌های متفاوت بلاکچین بیت کوین پروژه‌هایی که از بلاک چین اختصاصی برخوردار نبودند پرو]ژ‌های خود را بر روی بلاک چین بیت کوین راه اندازی می‌کردند. از همین رو با پیشرفت هر چه بیشتر این فناوری افراد زیادی به سرمایه گذاری بر روی این رمز ارز علاقه‌مند شدند.

اما پس از گذشت مدتی توسعه دهندگان بازار ارزهای دیجیتال با مشکلات زیادی در این پروژه بلاکچینی روبرو شدند از همین رو رمز ارزهای جدیدی باهدف برطرف کردن مشکلات پروژه‌ای قبلی به وجود آمدند و به دنبال کسب جایگاه بیت کوین بودند. اما هیچ یک از آن‌‌ها نتوانستند جایگاه بیت کوین را نصیب خود کنند. با در نظر داشتن این موضوع توسعه دهندگان برای برطرف کردن مشکلات و به روز رسانی پروژه‌های قبلی فورک بیت کوین را راه اندازی کرده‌اند. با در نظر داشتن این موضوع در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص فورک بیت کوین بپردازیم تا بتوانیم به سوال فورک بیت کوین چیست پاسخ مناسبی دهیم.

 

فورک چیست؟

 

فورک چیست؟

بهتر است پیش از اینکه به سوال فورک بیت کوین چیست پاسخ دهیم با مفهوم کلی فورک آشنا شوید و بدانید که فورک چیست. به صورت کلی با استقبال هرچه بیشتر افراد از بازار ارزهای دیجیتال رمز ارزهای زیادی وارد بازار شدند که تعدادی از آن‌ها با هدف از پیش تعیین شده فعالیت خود را آغاز کردند. اما پس از گذشت مدتی توسعه دهندگان بازار ارزهای دیجیتال با مشکلات زیادی در پروژه‌های روبرو شدند که برای بهبود کیفیت آن پروژه باید راه حلی را برای پروژه خود ارئه می‌دادند.

از همین توسعه دهندگان برای برطرف کردن یا به روز رسانی پروژه‌های خود دو راه حل نرم و سخت را در نظر گرفتند که به آن‌ها هاردفورک و سافت فورک گفته می‌شود. به صورت کلی سافت فورک راه حلی است که در خود پروتکل شبکه انجام می‌شود و سعی مب‌کند در همان پروژه مشکلات را بر طرف کند و به به روزرسانی شبکه نیز کمک کند که با انجام این کار پروژه با پیشرفت‌های زیادی روبرو می‌شود.

اما هاردفورک راه حلی خارج از پروتکل اصلی است که در صدد آن شبکه و رمز ارزهای جدیدی راه اندازی می‌شود. از همین رو برای اینکه توسعه دهندگان به یک راه حل درست دستیابی پیدا کنند مشکلات را به سایر اعضای جامعه ارجاع می‌دهند و پس از رای گیری در صورتی که اعضای جامعه با ساردفورک موافق باشند پروتکل جدیدی راه اندازی نمی‌شود، اما در صورت عدم موافقت هاردفورک اتفاق می‌افتد.

 

فورک بیت کوین چیست؟

 

فورک بیت کوین چیست؟

اکنون که با مفهوم کلی فورک در دنیای ارزهای دیجیتال آشنا شدید بهتر است به سوال فورک بیت کوین چیست پاسخ مناسبی دهیم. به صورت کلی بیت کوین یکی از بهترین ارزهای دیجیتال است که در حاضر حاضر رتبه یک بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است. اما هر فناوری در کنار داشتن ویژگی‌ها متعدد با مزایایی نیز برخوردار است. از همین رو شبکه بیت کوین نیز از این قاعده مستثنا نیست و در سال‌های اخیر پروژه بیت کوین با مشکلات و چالش‌هایی روبرو بوده است.

از همین رو فعالان حوزه کریپتوکارنسی این شبکه برای برطرف کردن این مشکلات به سراغ راه‌حل‌های سافت فورک و هاردفورک رفته‌اند. از همین رو بسیاری از مشکلات شبکه بیت کوین در راه حل سافت فورک برطرف شده است. اما برای برطرف کردن سایر مشکلات از هاردفورک کمک گرفته شده است و درصدد آن پروتکل‌هاو رمز ارزهای متفاوتی روی کار آمدند. با در نظر داشتن این موضوع در ادامه مقاله قصد داریم به معرفی بهترین فورک های بیت کوین بپردازیم.

 

مهم ترین فورک بیت کوین چیست؟

 

مهم ترین فورک بیت کوین چیست؟

در چندین سال اخیر بیت کوین نیز همچون سایر ارزها با فورک‌های زیادی روبرو شده است که تعدادی از آن‌ها به صورت سافت فورک بودند و در پروتکل بیت کوین انجام شده است اما تعداد دیگری از آن‌‌ها به صورت هاردفورک بودند و در صدد آن پروتکل و رمز ارزهای دیگر راه اندازی شده است. البته تمامی این هاردفورک ها موفقیت آمیز نبود و پس از گذشت مدتی از آن‌ها استفاده نشد. با در نظر داشتن این موضوع در این بخش قصد داریم به معرفی معروف‌ترین فورک های بیت کوین بپردازیم.

لایت کوین (LTC): لایت کوین اولین فورک بیت کوین است که در سال 2011 درست دو سال پس از راه اندازی بیت کوین توسط فردی به نام چارلی لی (Charlie Lee) راه اندازی شد و در بازار ارزهای دیجیتال با نماد اختصاری BCH شناخته می‌شود. به صورت کلی این رمز ارز با هدف فراهم کردن بستری مناسب برای تایید تراکنش‌ها در زمان کم و کارمزد پایین وارد بازار شد.

 

بیت کوین کش (BCH): بیت کوین کش یکی از پروژه‌های بلاکچینی است که در سال 2017 به عنوان هاردفورک بیت کوین راه اندازی شد. به صورت کلی بیت کوین با مشکلاتی همچون سایز کم بلاک ها مواجه بود از همین رو بیت کوین کش با هدف افزایش سایر بلاک های بیت کوین راه اندازی شد و سایز بلاک ها را از 1 مگابایت به 32 مگابایت افزایش داد و از همین رو توانست با افزایش حجم بلاک‌ها سرعت تایید تراکنش‌ها را افزایش دهد. البته بهتر است به این نکته توجه کرد که هیچ یک از فورک های بیت کوین قدرت مبارزه با این رمز ارز را نداشتند و تنوانستند جایگاه BTC را نصیب خود کنند.

 

بیت کوین گلد (BTG): درست یک سال پس دومین فورک موفق بیت کوین این رمز ارز در سال 2018 با فورک دیگری به نام بیت کوین گولد (Bitcoin Gold) مواجه شد. توسعه دهندگان بیت کوین گلد براین باورند که استخراج بیت کوین به صورت متمرکز انجام می‌شود برهمین اساس شرایط استخراج بیت کوین کاملا به نفع ماینرهایی است که از دستگاه‌های قدرتمند استفاده می‌کنند. از همین رو توسعه دهندگان بیت کوین گلد را برای برابرسازی شرایط استخراج بیت کوین راه اندازی کرده‌اند.

 

 

فورک بیت کوین چه مزایای دارد؟

 

فورک بیت کوین چه مزایای دارد؟

اکنون که به سوال فورک بیت کوین چیست پاسخ دادیم بهتر است بدانید که این فورک ها برای بهبود شرایط بیت کوین راه اندازی شده است از همین رو فورک ها یکی از مسائل مهم و حائز اهمیت در دنیای ارزهای دیجیتال است که باید به ان‌ها توجه کرد. با در نظر داشتن این موضوع قصد داریم به مزایای فورک های بیت کوین اشاره کنیم.

از همین رو فورک‌ها می‌توانند به رفع خطاهای بلاک چین کمک کنند، با گسترش حجم بلاک ها تعداد تراکنش‌های تایید شده را افزایش دهند و همچنین به امنیت پروتکل و استخراج بیت کوین نیز کمک کنند. البته این مسائل تنها ویژگی‌های انگشت شمار فورک بیت کوین به حساب می‌آید و این فناوری از ویژگی‌های دیگری نیز برخوردار است.

 

جمع بندی

به صورت کلی فورک بیت کوین نشان دهنده تغییرات اساسی در پروتکل بیت کوین و زنجیره بلوکی آن است که ممکن است به دو یا چند نسخه مختلف از بیت کوین منجر شود. دو نوع اصلی فورک بیت کوین شامل فورک نرم افزاری یا همان سافت فورک و فورک سخت افزاری یا همان هاردفورک می‌باشد که هر کدام تأثیرات و تبعات خود را بر جامعه مرتبط دارند.

از همین رو با بررسی مهم‌ترین فورک‌های بیت کوین از جمله بیت کوین کش، بیت کوین گلد، لایت کوین، مشاهده کردیم که هر یک از این رویدادها تأثیرات قابل توجهی بر جامعه بلاکچین داشته‌اند و نشان می‌دهند که این فضا همچنان در حال تکامل است. برهمین اساس ما در این مقاله سعی کردیم به سوال فورک بیت کوین چیست پاسخ مناسبی دهیم تا شما با این مفهوم کلیدی بیشتر آشنا شوید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها