مقایسه بیت کوین و ریپل

اگر بخواهیم به مقایسه بیت کوین و ریپل بپردازیم بیشتر باید به تفاوت های این دو ارز اشاره کنیم چرا که وجه اشتراک زیادی با هم ندارند. بیت کوین روی دفتر عمومی (ledger) اجرا می شود و برای تسهیل پرداخت به کالاها و خدمات استفاده می شود. شبکه بیت کوین، بیشتر با رمزارز بیت کوین می شناسند و با واحد اختصاری BTC نشان می دهند.

شبکه بیت کوین بر اساس مفهوم بلاک چین است. همانطور که قبلا گفتیم، بلاک چین یک دفتر عمومی برای تایید و ذخیره تراکنش هاست. ماینر ها به طور پیوسته تراکنش ها را تایید می کنند و این تراکنش ها در یک بلاک قرار می گیرند. پس از این مرحله بلاک ها به شبکه بلاک چین بیت کوین متصل می شوند. به ازای زمان و توان محاسباتی که این ماینرها برای تایید تراکنش ها در شبکه بلاک چین بیت کوین انجام می دهند، مقداری بیت کوین جایزه می گیرند.

اما XRP تکنولوژی است که آن را بیشتر به خاطر شبکه پرداخت دیجیتال می شناسند. شبکه ریپل نیز بیشتر به عنوان محلی برای پرداخت، خرید و فروش سهام و سیستم جا به جایی پول استفاده می شود. در این مقاله به معرفی ریپل می پردازیم، چرا که در مقاله های قبلی به معرفی بیت کوین پرداختیم. اگر می خواهید به طور کامل و صفر تا صد با بیت کوین، پادشاه ارزهای دیجیتال آشنا شوید، می توانید به مقاله بیت کوین چیست؟ سر بزنید. این مقاله به فورک های بیت کوین، هاوینگ، استخراج این ارز، مقایسه با آلت کوین ها و آینده بیت کوین می پردازد.

 

ریپل چیست؟

 

ریپل چیست؟

در بازار ارزهای دیجیتال وقتی اسم ریپل را می شنوند، بلافاصله یاد توکن XRP می افتند. این در حالی که این دو با یک دیگر تفاوت دارند. در واقع ریپل با سایر ارزهای دیجیتال هم تفاوت های زیادی دارد. برای مثال وقتی شما ارزدیجیتال اتریوم یا بیت کوین را بخرید در واقع روی شبکه اتریوم و بیت کوین سرمایه گذاری می کنید. این در حالی است که اگر شما ارزدیجیتال XRP را بخرید الزاما روی ریپل سرمایه گذاری نکردید.

درست است که در بازار رمزارزها وقتی از ریپل می گوییم منظور همان XRP است اما لازم است بدانیم این دو متفاوت اند. ریپل یک شرکت بزرگ (Ripple) یک شرکت بزرگ واقع در سانفرانسیسکو آمریکا ست که برای بانک ها و نهاد های مالی، محصولات مالی غیر متمکز می سازد.

هدف شرکت ریپل این است که بتواند انتقال پول بین بانکی و بین المللی را سریع تر، ارزان تر و غیر متمرکز تر کند. ریپل تا امروز به ایت هدف نزدیک تر شده است، اکنون بسیاری از بانک ها و شرکت های بزرگ مالی برای انجام انتقال های پولی خود از محصولات ریپل استفاده می کنند.

ریپل محصولات و اکلیکیشن های مختلفی برای بانک ها و موسسات مالی طراحی کرده است. یکی از این محصولات توکن XRP نام دارد که تنها محصول این شرکت در زمینه ارزهای دیجیتال است. از باقی این محصولات می توان به ایکس کارنت (XCURRENT)، ایکس رپید (XRAPID)، ایکس ویا (XVIA)، اشاره کرد که چون ارتباط زیادی با ارزهای دیجیتال ندارند، به آنها نمی پردازیم.

ارزدیجیتال XRP

ارزدیجیتال XRP در سال 2013 توسط شرکت ریپل به بازار رمزارزها اضافه شد. این ارز مثل بیت کوین و اتریوم استخراج نمی شود، بلکه تمام 100 میلیارد واحد آن در همان ابتدا صادر شد که حدود 20 میلیارد آن سهم بنیانگذار این شرکت است و 80 میلیارد آن توسط شرکت در یک سپرده غیر متمرکز نگهداری می شود. این سپرده توسط یک قرارداد هوشمند کنترل می شود، به این صورت که هر ماه یک میلیارد واحد XRP به بازار تزریق می شود.

از مزیت های XRP می توان به سرعت تراکنش بالا، کارمزد شبکه پایین اشاره کرد. در حال حاضر تکمیل شدن هر تراکنش ریپل 4 ثانیه زمان می برد و می توان میلیون ها دلار پول را فقط با چند دلار کارمزد انتقال داد. شبکه ریپل تقریبا یک شبکه غیر شفاف است و هنوز نمی توان به طور قطع غیر متمرکز بودن آن را تایید کرد. البته باید گفت که ریپل برای رسیدن به اهدافش خیلی نیاز به غیر متمرکز بودن ندارد. حالا که با ریپل آشنا شدیم و با توجه به آشنایی های قبلی مان با بیت کوین می توانیم به مقایسه بیت کوین و ریپل و تفاوت هایشان بپردازیم.

 

تفاوت های بیت کوین و ریپل

 

تفاوت های بیت کوین و ریپل

در مقایسه بیت کوین و ریپل باید گفت؛ اگرچه از نظر سهم بازار و میزان استقبال عمومی، بیت کوین بین رمزارز ها پیشرو می باشد، رقبای دیگر نیز از نظر وفق پذیری بالا و کاربرد های متنوع، ایجاد می شوند. بیت کوین به عنوان ارز دیجیتال و با هدف پرداخت هزینه خدمات و کالاها توسعه یافت.

در حالی که ریپل برای بانک ها  و شعبه های پرداخت به عنوان انجام پرداخت ها، سسیستم انتقال پول و تبادلات ارزی ایجاد شد. ایده اصلی ریپل، ایجاد سیستم انتقال مستقیم دارایی به طور همزمان بود که ارزانتر، شفاف تر و ایمن تر از روش های پرداخت موجود نظیر سویفت باشد. پس می توان گفت در اهداف تشکیل و توسعه با هم تفاوت دارند.

توسعه دهندگان بیت کوین و ریپل

بیت کوین توسط گروهی از توسعه دهندگان داوطلب به کار خود ادامه می دهد. اما ریپل توسط یک شرکت طراحی شده است. بیت کوین یک سیستم غیر متمرکز است و توسط هیچ بانک، دولت یا نهادی کنترل و نظارت نمی شود. سازنده بیت کوین نیز فرد یا افرادی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو است.

در سوی دیگر، XRP توسط شرکتی به اسم شرکت ریپل و با اهداف و سرمایه گذاران مشخص در سال 2012 توسعه یافت. در سال 2015، شرکت ریپل در کشورهای استرالیا، لوکزامبورگ و انگلستان دارای دفاتر کاری بوده است.

فناوری و کاربرد های بیت کوین و ریپل

بیت کوین ارزی بر بستر بلاک چین است که از ماینینگ استفاده می کنند و ریپل از دفاترکل اجماع تکراری و شبکه سرور های تاییدی همراه با توکن XRP استفاده می کند. شبکه ریپل توسط طیفی از سرورهای مستقل مدیریت می شود که دائما سوابق تراکنش های خود را با یکدیگر مقایسه می‌ کنند. هر ثانیه یک دفترکل جدید از آن ایجاد می‌ شود.

طراحی ریپل بدون استخراج است؛ به همین دلیل است که این بیت کوین و ریپل، تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند. توکن های XRP که تعداد آن 100 میلیارد توکن است از پیش استخراج شدند. در حال حاضر فقط 47.8 میلیارد آن در بازار موجود است و مابقی آن ها در آزمایشگاه های ریپل اند و با استفاده از قرارداد هوشمند ماهی یک میلیارذ از آن وارد بازار می شود. از طرف دیگر کوین های بیت کوین اصلا از پیش استخراج نشدند و حداکثر موجودی آنها، ۲۱ میلیون کوین است.

همانند شبکه بیت کوین که باید برای تراکنش‌ ها هزینه و حق‌ العمل پرداخت شود، در شبکه ریپل نیز تراکنش‌ ها هزینه دارند. هرگاه تراکنشی در شبکه ریپل انجام می‌ شود، مقداری XRP به‌ عنوان هزینه تراکنش از حساب کاربر کسر می‌ گردد. کاربرد اصلی XRP تسهیل انتقال سایر دارایی‌ ها می‌ باشد و تعداد زیادی از تجار XRP را مانند بیت کوین برای پرداخت‌ ها قبول دارند.

جمع بندی مقایسه بیت کوین و ریپل

در کل باید گفت که سیستم ریپل در سرعت تایید تراکنش ها و کارمزد بهتر عمل کرد اما بیت کوین شناس تر از ریپل می باشد. بیت کوین یک سیستم کاملا عمومی می باشد که به هیچ دولت یا نهادی وابسته نیست. در حالی که ریپل اگرچه غیر متمرکز می باشد اما در اختیار شرکتی است که آن را اجرا می کند. در جواب به این سوال که ” کدام یک ارز بهتری برای سرمایه گذاری است؟” باید گفت، بیت کوین سرمایه گذاری کم ریسک تری است. اما ریپل به علت یک اتهام شکایتی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا دارد. اگر ریپل بتواند در این دادگاه طولانی موفق عمل کند و رای دادگاه به ریپل برسد، شاهد افزایش و رشد چشمگیر این ارز خواهیم بود.

بهتر است قبل از سرمایه گذاری در هر کدام این ارزها، اطلاعات خود را در مورد بازار کامل کنید. برای این کار می توانید به بلاگ بیت ایمن بروید و با آمادگی کامل وارد بازار شوید. هم چنین برای خرید بیت کوین و ریپل و بسیاری از ارزهای دیگر می تواید به صفحه ی اصلی صرافی بیت ایمن بروید و پس از ثبت نام و احراز هویت از خرید ایمن و پشتیبانی آنلاین و 24 ساعته ما بهره مند شوید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها