شکایت از صرافی یونی سواپ

یونی سواپ (Uniswap) یکی از بزرگ ترین پلتفرم‌ های حوزه دیفای، به فروش اوراق بهادار و عدم افشای خطرات مرتبط به کاربران متهم شد. به نقل از کریپتو پوتیتو، یکی از کاربران صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ که نسا ریسلی (Nessa Risley) نام داشت. از ماه می الی جولای سال گذشته (اردیبهشت تا خرداد 1400) تقریبا 10,400 دلار بر روی توکن‌ هایی با ارزش بازار اندک نظیر اتریوم‌ مکس (EthereumMax)، ماتریکس سامورایی (Matrix Samurai) و راکت بانی (Rocket Bunny) سرمایه‌ گذاری کرد. این فرد که از آن زمان تاکنون با ضرر بسیار مواجه شد، برای احیای این ضررها دست به اقدام قانونی زد.

در تاریخ 4 آوریل (15 فروردین) ریسلی شکایتی ثبت کرد و مدعی شد Uniswap، بررسی‌ های مرتبط با هویت کاربران را به عمل نیاورد. همچنین معتقد است یونی سواپ محدودیت‌ های امنیتی لازم را در مورد کلاهبردارانی که از این پلتفرم برای عرضه غیرقانونی توکن‌ های خود استفاده می‌ کنند، اعمال نکرد.

 

اتهام یونی سواپ

 

یونی سواپ متهم به فروش بدون مجوز اوراق بهادار 

دو شرکت حقوقی آمریکایی، پرونده ای علیه یونی سواپ تنظیم کردند. این دو شرکت از این صرافی غیرمتمرکز و حامیان آن نظیر شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری خطرپذیر A16z و پارادایم (Paradigm) به جرم نقض قوانین اوراق بهادار از طریق ارائه و فروش اوراق بهادار به صورت توکن‌ های دیجیتال شکایت کردند.

شرکت‌ های مسئولیت محدود کیم و سریتلا (Kim & Serritella) و بارتون (Barton)، قصد دارند با تنظیم این پرونده، قربانیانی نظیر ریسلی را که از ماه آوریل سال گذشته (فروردین 1400) تاکنون در یونی سواپ سرمایه خود را از دست دادند، به شکایت علیه موسسان و توسعه‌ دهندگان این پلتفرم دعوت کنند. این شرکت‌ ها مدعی اند که یونی سواپ گواهی ثبت اوراق بهادار عرضه‌ شده را که شامل اطلاعاتی در مورد خطرات سرمایه‌ گذاری است به کاربران خود ارائه نکرد. همچنین در این شکایت یونی سواپ لبز (Uniswap Labs) متهم به فعالیت‌ های غیرقانونی نظیر پامپ و دامپ و راگ پول در پلتفرم خود است.

یکی از اتهامات اصلی، ساختار کارمزد این صرافی غیرمتمرکز را هدف قرار داد. طبق متن این شکایت، ساختار کارمزد یونی سواپ با پرداخت بخشی از کارمزد هر معامله به ارائه‌ دهندگان نقدینگی، انجام اقدامات کلاهبردارانه را تشویق می‌ کند. با وجود اینکه یونی سواپ کارمزدها را برای توسعه‌ دهندگان جمع‌ آوری می‌ کند، می‌ تواند بخشی از آن را برای خود نگه  دارد. این تضاد منافع می‌ تواند یونی سواپ را در جایگاه تسهیل ساز اقدامات کلاهبردارانه قرار دهد.

Uniswap تحت نظر کمیسیون SEC

شکایت فوق، اولین موردی نیست که اصل تمرکززدایی در پروتکل‌ های دیفای را به چالش می‌ کشد. در ماه ژانویه (دی‌ ماه)، یکی از پروتکل‌ های پس‌ انداز رمزارز به اسم PoolToghder توسط یکی از مهندسان نرم‌ افزار به اسم جوزف کنت (Joseph Kent) از لحاظ قانونی به چالش کشید. کنت مدعی بود که اقدامات این پروتکل اساسا از نوع بخت آزمایی است که مطابق قوانین نیویورک ممنوع قلمداد می‌ شود.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) سال گذشته تحقیق و بررسی در مورد تیم توسعه‌ دهندگان یونی سواپ را آغاز کرد. کمیسیون SEC به عنوان ناظر برتر ایالات متحده، به دنبال کسب اطلاعات درباره نحوه استفاده سرمایه‌ گذاران از این پلتفرم و بازاریابی آن بود. پیش از آن نیز گری گنسلر (Gary Gensler)، رییس کمیسیون SEC به بیان مسائل و نگرانی‌ هایی درباره پروتکل‌ های دیفای پرداخت. او معتقد بود که پروتکل‌ های دیفای را می‌ توان به عنوان نهادهای تحت نظارت کمیسیون SEC طبقه‌ بندی کرد.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سامان
سامان
2 سال قبل

خدا کنه سریع رفع اتهام بشه مثه قضیه ریپل نشه

reza
reza
2 سال قبل

من که نتونستم به صرافی های غیرمتمرکز اعتماد کنم

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  reza

بله کلا بهتره به سرمایه رو به دست صرافی بسپارید که بتونه حداقل موقع بروز مشکل با پشتیبانیش کمکتون کنه

شایان
شایان
2 سال قبل

واقعا کار با صرافی خارجی خیلی سخته من شنیدم اگر وی پی ان قطع شه دارایی از بین میره درسته ؟