آشنایی با امواج الیوت

امواج الیوت یکی از مسائلی است که افراد زیادی به دنبال یادگیری آن هستند. به همین منظور ما در این پست آموزشی تلاش می کنیم که شما را به طور کامل با این امواج آشنا کنیم. در این مقاله شما به صورت کلی و به همراه تصویر، با امواج Elliott آشنا می شوید و نحوه تشخیص آن ها را یاد می گیرید. پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

در نیمه نخست قرن بیستم، شخصی به نام رالف نلسون الیوت با تحقیق بر روی نمودار قیمت متوجه شد که تغییرات قیمت نه تنها منظم است بلکه از ساختار خاص و هماهنگی که در طبیعت نیز مشاهده می شود تبعیت می کند. وی کشف کرد که قیمت غالبا در حال ساختن الگوهای تکراری و قابل پیش بینی هست که مکررا در بازار تکرار می شوند. شناخت این الگوها به مانند نقشه ای عمل می کند که پیش بینی رفتار آینده قیمت را برای ما میسر می کند. در اینجا به بررسی امواج الویت می پردازیم.

  • شباهت الگوهای الیوت به الگوهای تکرار شونده

الگوهای امواج الیوت مثل خیلی از الگوهای تکنیکال تکرارشونده هستند. آن ها در ابعاد مختلف از نظر بزرگی در بازه های زمانی (تایم فریم) مختلف تشکیل می شوند. الیوت نشان داد که قیمت به صورت امواج ترکیبی و با نظم و آرایش خاصی حرکت می کند. وی معتقد بود در هر عرصه ای که در آن جنب و جوش و فعالیت مردم به عنوان یک توده زیاد باشد، حرکت ها براساس قواعدی قابل پیش بینی صورت می گیرد. در این هنگام بازار سرمایه واضح ترین و بزرگترین نمود این رفتار جمعی است.

  • اصول تکنیکی در سرمایه گذاری

یکی از اصول تکنیکی در بازار سرمایه که پایه تمام تحلیل ها است، این است که هر اتفاق و حادثه ای در بازار سرمایه ریشه در گذشته دارد. هر حرکت و تصمیمی در بازار سرمایه بر شانه داده های مهمی از گذشته سوار است. بنابراین برآیند این تصمیم گیری های هم جهت که باعث حرکت قیمت به صورت امواج می شوند، تارو پود بازار را می بافند. الگوهای قیمت که الیوت آن را شناسایی کرد، به اسم خود او امواج الیوت نامگذاری شد. در این قسمت به یادگیری اصول آن میپردازیم.

اصول امواج الیوت

برخی از اصول Elliott عبارتند از:

  • قیمت همیشه به دو صورت حرکت میکند: امواج جنبشی و امواج اصلاحی.
  • مهم ترین الگوی حاکم بر بازار، الگوی ۵ موج است. در این الگو سه موج موافق با جهت روند (موج های جنبشی ١ ،٣ ،۵ ) و دو موج مخالف با جهت روند (موج های اصلاحی ٢ ،۴ هستند).
  • امواج اصلاحی غالبا به صورت ٣ موج تشکیل میشوند.

در این موج جنبشی ۵ موجی، سه موج موافق روند و دو موج مخالف روند و اصلاحی هستند.

یک سیکل کامل در الیوت چرخه کامل امواج الیوت را به صورت یک موج جنبشی و یک موج اصلاحی پس از آن دانست. به این صورت که یک چرخه کامل الیوت دارای دو موج یکی جنبشی و دیگری اصلاحی است. موج جنبشی ۵ موجی و موج اصلاحی ٣ موجی است. پس عملا یک چرخه کامل در مجموع شامل ٨ موج می باشد.

تمام امواج الیوت از امواج کوچک تر الیوت و آنها نیز از ریز موج های الیوت تشکیل می شوند. الیوت تشخیص داد که هر موج از سیکل یا چرخه ٨ موجی از ریز موج هایی ظاهر می گردند که تشابه معناداری با موج اصلی دارند. عملا ریز موج ها از همان ساختار اصلی چرخه ٨ موجی به وجود می آیند با این تفاوت که از نظر ابعاد کوچکتر اند. در واقع همین چرخه ٨ موجی های کوچک در حال ساختن سیکل های بزرگتر هستند.

جمع بندی

یادگیری امواج الیوت در تحلیل تکنیکال می تواند کمک زیادی به تحلیل های شما بکند. در بعضی از شرکت های بزرگ بخش مجزایی به تحلیلگران امواج الیوت اختصاص دارد. قسمت های دیگری هم هستند که یادگیری آن ها می توانند به افزایش قدرت تحلیل و پیش بینی شما کمک کنند. یادگیری الگوها، اندیکاتورها و سایر اجزای تحلیل تکنیکال نیز شما را چند قدم در انجام تحلیل های معتبر جلو می اندازد. بنابراین باید همواره سعی کنید که دانش خود در زمینه تحلیل افزایش دهید.

البته که این تنها راه موجود نیست و می توانید از راه دیگری هم برای انجام مطمئن تر معاملات استفاده کنید. به طور مثال، مطالعه تحلیل های معتبر موجود، مقایسه آن ها و جمع بندی نهایی می تواند کارساز باشد. البته که حتی برای انجام این کار هم به دانش کافی نیاز دارید. ش در این پست با امواج الیوت آشنا شدید. اگر می خواهید سایر اجزای تحلیل تکنیکال و بازار ارز دیجیتال را بشناسید، می توانید پست های دسته بندی آموزشی وبلاگ بیت ایمن را مطالعه کنید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها