استیبل کوین؛ موضوع جدید گزارش فدرال رزرو

امروز گزارش هایی درباره خطرات و پتانسیل های استیبل کوین (stablecoin) توسط فدرال رزرو منتشر شد. در این گزارش محققان جان کارا مایکل (jan caramichael) و گوردون لیائو (Gordon Liao) به بررسی اکوسیستم کنونی استیبل کوین ها و تاثیرات آن ها بر مداخلات اعتباری و ترازنامه های بانک مرکزی پرداختند. این گزارش ها حاکی از شناسایی تهدیدات بالقوه برای ثبات سیاست های پولی فدرال رزرو و روش های کاهش این تهدیدات است.

می دانیم که استیبل کوین ها با پشتوانه دلار در مقایسه با سایر رمز ارزها دارای ویژگی “ثبات قیمت” هستند. قیمت این ارزها در برخی مواقع (شرایط نامساعد بازار) بیشتر از پشتوانه های خود می شود. به همین دلیل تقاضا برای استیبل کوین ها نسبت به ارزهایی که با افت قیمت مواجه می شوند، افزایش می یابد. به عنوان مثال وقتی قیمت بیت کوین کاهش می یابد، معامله گران برای فرار از ریزش های بازار به این ارزها پناه می برند.

 

سیستم های ایجاد ثبات

 

سیستم های ایجاد ثبات

این رویدادها نمایانگر پتانسیل استیبل کوین ها به عنوان یک دارایی امن در بازار ریزشی هستند.با این حال انتشار زیاد این دارایی ها می تواند باعث ایجاد اختلال در بازار شود. نویسندگان این گزارش پیشنهاد حسابرسی و الزامات نقدینگی را مطرح کردند تا جلوی انتشار زیاد این ارز ها را بگیرند. تتر (USDT) بزرگترین stablecoin بازار می باشد که از حسابرسی کامل اجتناب کرده است.

به نقل از فدرال رزرو:

در بین سناریوهای مختلف، سیستم بانکداری دوگانه (two-tiered banking) می‌تواند از صدور استیبل کوین ها و حفظ شکل سنتی ایجاد اعتبار پشتیبانی کند. در مقابل، چارچوب بانکداری محدود (narrow banking) این ارز ها می‌تواند بیشترین ثبات را به همراه داشته باشد اما ممکن است به بهای حذف و خروج اعتبار باشد. 

 

محققان این گزارش دریافتند که سیستم بانکداری دوگانه ریسک کمتری برای ثبات مالی آمریکا دارد. با نگاهی به عملکرد بانکداری محدود پی می بریم که پشتوانه دارایی های stablecoin باید بدون تغییر باقی بماند. با این حال ممکن است که شرایط و فشار های مالی طیف گسترده ای از مردم را وادار به جا به جایی سرمایه های خود از سپرده های بانکی به سمت این ارز ها کنند. این موضوع سیستم های مالی را تهدید می کند.

آیا فدرال رزرو استیبل کوین ها را به طور کامل رد می کند؟

قطعا هدف این گزارش ها حذف کردن کامل استیبل کوین ها نبود. این ارز ها کابردهای زیادی زیادی دارند. از این کاربرد ها می توان به مقابله با نوسانات بازار کریپتو و مبادله ی آسان اشاره کرد. همچنین صرافی‌های بزرگ با هدف آسان‌ترکردن مبادلات مالی برای کاربران و به‌منظور ایجاد شرایط ایده‌آل برای آن‌ها از چنین امکاناتی بهره می‌برند. همچنین بانک‌های بزرگ و نهادهای مالی وابسته به دولت‌ها نیز مراجع اصلی ساخت این ارزهای دیجیتال هستند. به نقل از گزارش فدرال رزرو:

اگرچه این اثر اختلال اعتباری را می‌توان با محدود سازی دارایی های stablecoin و نرخ بهره متغیر کاهش داد، اما ساختار کلی رویکرد بانکداری محدود برای ذخایر stablecoin، پتانسیل عدم ثبات سیستم بانکداری را به همراه دارد. به علاوه، رویکرد بانکداری محدود می‌تواند به بسط ترازنامه بانک مرکزی منجر شود تا متناسب با تقاضا برای موجودی ذخیره‌شده از جانب صادرکنندگان استیبل کوین ها باشد.

در این گزارش ها قید شده است که استیبل کوین ها می توانند کاربرد های زیادی به غیر از معاملات داشته باشند.در پایان می‌توان گفت که کاربرد کنونی استیبل کوین ها عمدتا در معاملات رمزارزها، پرداخت های محدود همتا به همتا و حوزه دیفای است. این ارز ها در آینده با تسهیل پرداخت ها و سیستم های مالی، می‌توانند رشد بیشتری داشته باشند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها