چگونه با بلاک اکسپلورر تراکنش ها را پیگیری کنیم؟

وقتی وارد بازار ارز دیجیتال می شوید و خرید و فروش رمز ارزها را انجام می دهید، اتفاقات گوناگونی را تجربه می کنید. در مواجهه با برخی از این اتفاقات، لازم است که از بلاک اکسپلورر کمک بگیرید. زمانی که راه های مقابله با حوادث مختلف را یاد بگیرید، امکان بروز حوادث ناگوار کمتر می شود. به طور مثال، ممکن است که چند ساعت بعد از انتقال یک ارز دیجیتال، دارایی شما به مقصد نرسد. در این هنگام می توانید با استفاده از بلاک اکسپلورر، وضعیت تراکنش خود را پیگیری کنید. اینگونه متوجه وضعیت تراکنش می شوید و نگرانی های شما از بین می رود.

در این مقاله با بلاک اکسپلوررها یا جستجوگرهای بلاک چین آشنا می شوید و نحوه استفاده از آن ها را یاد می گیرید. سپس می توانید در مواقع مورد نیاز از آن ها استفاده کنید تا جزئیات تراکنش خود را ببینید.

 

بلاک چین

 

بلاک اکسپلورر یا جستجوگر بلاک چین چیست؟

فضای بلاک چین گستردگی بسیاری دارد و برای استفاده از آن نیز ابزارهای زیادی در اختیار شما قرار می گیرند. آشنایی با این ابزارها و نحوه کار آن ها می تواند تجربه فعالیت در فضای بلاک چین را برای شما بهتر کند. یکی از این ابزارها، بلاک اکسپلورر (Block explorer) یا جستجوگر بلاک چین است که امکان پیگیری تراکنش ها را برای شما فراهم می کند.

به این ترتیب زمانی که یک تراکنش را انجام می دهید، می توانید به کمک این ابزارها وضعیت آن را پیگیری کنید. به این منظور کافیست کد رهگیری تراکنش خود را در یک بلاک اکسپلورر وارد کنید تا جزئیات تراکنش را ببینید. در بخش های بعدی مقاله نحوه انجام این کار را به طور کامل یاد می گیرید. در نهایت با چند نمونه از بلاک اکسپلوررها آشنا می شوید و می توانید بین آن ها گزینه مورد نظر خود را پیدا کنید.

 

اکسپلورر بلاک چین

 

چگونه وضعیت تراکنش های خود را پیگیری کنیم؟

فعالیت در بازار ارز دیجیتال شما را وادار به انجام تراکنش های متعددی می کند. ممکن است که گاهی برخی از این تراکنش ها به دلایل مختلف دچار نقص شوند. این که یک تراکنش بیش از زمان مورد انتظار طول بکشد و بعد از چند ساعت به مقصد نرسد یکی از این موارد است. در این حال، صاحب تراکنش نگران می شود و نمی داند که چگونه باید تراکنش خود را پیگیری کند.

با استفاده از بلاک اکسپلورر این مشکل به راحتی حل می شود و فرد وضعیت تراکنش خود را می بیند. گاهی هم یک تراکنش به دلیل انتخاب اشتباه شبکه گم می شود و این موضوع کمی خطرناک تر از مورد قبلی است.

در این وضعیت صاحب تراکنش باید مشکل را با صاحب آدرس مبدا (صرافی یا کیف پول) مطرح کند. اگر صرافی مورد نظر شما ایرانی باشد به احتمال زیاد پشتیبانی پاسخگوی خود را در کنار شما قرار می دهد تا مشکل تان را حل کند. صرافی های خارجی و کیف پول ها عموما این امکان را به شما نمی دهند و کمکی نمی کنند. بنابراین پیش از هر چیزی باید مراقب انتخاب درست شبکه انتقال باشید و در صورت بروز مشکل هم از نیروهای متخصص پشتیبانی کمک بگیرید.

یادگیری استفاده از بلاک اکسپلورر هم می تواند در این موارد به شما کمک کند. برای پیگیری تراکنش در جستجوگرهای بلاک چین ابتدا باید وارد یکی از آن ها شوید. سپس شناسه (هش) تراکنش یا TXID خود را از کیف پول یا صرافی مورد نظر کپی کنید و در قسمت جستجوی بلاک اکسپلورر قرار دهید.

با انجام این کار، اطلاعات مختلف تراکنش از جمله: وضعیت تراکنش (تایید یا عدم تایید)، تاریخ ثبت تراکنش، ارزش، آدرس، نوع دارایی و… را مشاهده می کنید.

 

بهترین بلاک اکسپلورر

 

بهترین اکسپلوررهای بلاک چین کدام اند؟

برای این که بتوانید مطابق مراحل قبل، وضعیت یک تراکنش را پیگیری کنید، باید وارد بلاک اکسپلوررها شوید. تعداد زیادی جستجوگر بلاک چین وجود دارد که می توانید از آن ها برای پیگیری تراکنش های مختلف استفاده کنید. ما نیز در این قسمت برخی از معروف ترین و بهترین بلاک اکسپلوررها را به شما معرفی می کنیم. پس از شناخت این جستجوگرها، می توانید وارد یکی از آن ها شوید و از امکاناتی که دارد استفاده کنید. موارد مورد نظر در فهرست زیر لیست شده اند و می توانید به سایت هر یک از آن ها مراجعه کنید:

  • بلاک استریم (Block-Stream) که یک مرورگر عمومی بلاک چین است
  • بلاک چر (Block-Chair) که آن هم یک مرورگر عمومی بلاک چین می باشد
  • اتر اسکن (Ether-Scan) که جستجوگر اختصاصی بلاک چین اتریوم است
  • ترون اسکن (Tron-Scan) که جستگوگر اختصاصی بلاک چین ترون می باشد

می توانید بسته به شبکه انتقال تراکنش خود، بلاک اکسپلورر مورد نظرتان را نیز انتخاب کنید. مثلا برای پیگیری یک تراکنش اتریومی، کافیست به سایت اتر اسکن بروید و مطابق راهنمای بخش قبل وضعیت تراکنش خود را ببینید. به این ترتیب استفاده از بلاک اکسپلوررها و پیگیری تراکنش با استفاده از آن ها کار سختی نیست و می توانید به سادگی آن را انجام دهید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها