گس فی چیست؛ بررسی فی در شبکه های بلاک چین مختلف

از گذشته تا به امروز زمانی که افراد قصد انتقال مبلغی را از حساب بانکی خود به حساب دیگری داشتند باید کارمزد پرداخت می‌کردند که این کارمزدها بسته به میزان انتقال و بانک مورد نظر تغییر می‌کند. بهتر است بدانید که بازارهای مالی نیز از دریافت کارمزد مستثنی نیست و کاربرانی که در بازارهای مالی بورس، فارکس و بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند نیز باید کارمزد پرداخت کنند. البته میزان کارمزد پرداختی در بازار ارزهای دیجیتال و فارکس نیز به میزان معامله شما و شبکه انتقالی محاسبه می‌شود.

به طور مثال شبکه اتریوم نسبت به سایر شبکه‌های بلاک چینی از کارمزد بیشتری برخوردار است که به آن گس فی گفته می‌شود. شبکه اتریوم از ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است که همین ویژگی‌ها باعث شده بسیاری از پروژه‌هایی که از بلاک چین اختصاصی بهره‌مند نیستند پروژه خود را بر روی بستر اتریوم راه‌اندازی کرده‌اند. اما این شبکه در کنار داشتن ویژگی‌های زیاد کارمزد زیادی دارد. برهمین اساس در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص گس فی اتریوم بپردازیم و به سوال گس فی چیست پاسخ مناسبی دهیم.

  1. گس‌ فی چیست؟
  2. آیا می‌توان گس فی را کاهش داد؟
  3. فی در شبکه های بلاک چین مختلف
  4. فی در شبکه بیت کوین
  5. فی در شبکه بایننس

 

گس فی چیست؟

 

گس فی چیست؟

برای تایید تراکنش‌ها در شبکه اتریوم یا سایر شبکه‌های بلاک چین، کاربران باید کارمزدی را پرداخت کنند که به این کارمزد در شبکه اتریوم گس فی (Gas Fee) نامیده می‌شود. البته بهتر است بدانید از آنجایی که عملکرد گس اتریوم شباهت زیادی به بنزین برای استفاده از خودرو دارد آن را اینگونه نام‌گذاری کرده‌اند. برهمین اساس گس برای انجام تراکنش‌ها یا اجرای قراردادها در شبکه ETH کاربرد زیادی دارد.

که به میزان کارمزد پرداختی به شبکه ETH مقدار کوچکی از رمز ارز اتریوم می‌باشد که به آن gwei گفته می‌شود. برهمین اساس گس فی در شبکه اتریوم به واحدی گفته می‌شود که مقدار تلاش محاسباتی برای اجرای عملیات خاص در شبکه اتریوم را مشخص می‌کند. با در نظر داشتن این موضوع کاربران هر زمان که قصد انتقال اتر را داشه باشند باید براساس میزان انتقال خود مقداری گس را به عنوان سوخت شبکه پرداخت کنند تا عملیات مورد نظر انجام شود.

 

آیا می‌توان گس فی را کاهش داد؟

 

آیا می‌توان گس فی را کاهش داد؟

همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم شبکه اتریوم از ویژگی‌های متفاوتی همچون امنیت، قرارداد هوشمند و غیره برخوردار است. اما این شبکه شناخت شده مشکلاتی نیز به همراه دارد که در چندین سال اخیر پروژه‌های متفاوتی راه‌اندازی شده است که هر یک سعی در برطرف کردن مشکلات شبکه اتریوم داشتند. اما مشکلی که کاربران همواره با درگیر هستند گس فی شبکه اتریوم می‌باشد. زیرا گس اتریوم نسبت به فی سایر شبکه های بلاک چینی زیاد است. برهمین اساس کاربران به دنبال راهی برای کاهش گس فی می‌باشند البته قابل ذکر است که هیچگاه کارمزد شبکه اتریوم صفر نمی‌شود بلکه تنها با انجام یک سری مراحل میزان گس پرداختی کاهش پیدا می‌کند.

زمان انجام تراکنش

مقدار گس فی اتریوم در بازه‌های زمانی مختلف متفاوت است زیرا زمانی که مقدار سفارشات زیادی باشد و شبکه شلوغ باشد سرمایه گذاران باید کارمزد بیشتری پرداخت کنند تا تراکنش‌های آن‌ها انجام شود. برهمین اساس اولین اقدامی که می‌توان برای کاهش کارمزد شبکه اتریوم کرد انتخاب یک زمان مناسب است زیرا زمانی که افراد کمتری در حال استفاده از شبکه اتریوم باشد کارمزد انتقال این شبکه کاهش پیدا می‌کند.

مقیاس‌ پذیری لایه 2

مقیاس پذیری لایه دوم اتریوم یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌توان از آن برای کاهش هزینه‌های کارمزد اتریوم استفاده کرد. زیرا ابزارهای مقیاس بندی به عنوان ویژگی‌های مهم شبکه اتریوم معرفی می‌شوند و با هدف افزایش سرعت و تایید تراکنش‌های قابل پردازش در ثانیه شناخته می‌شود. که این ابزارها در پروژه‌های زیادی به کار رفته است که از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به آربیتروم، لوپرینگ و دی وای دی ایکس اشاره کرد.

برهمین اساس بسیاری از کاربران برای کاهش کارمزد تراکنش‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند. زیرا راه‌حل لایه دوم خارج از زنجیره اصلی انجام می‌شود و این راه‌حل‌ها تراکنش‌ها را به صورت جداگانه از بلاک چین اتریوم انجام می‌دهند و در آخر تراکنش‌ها توسط شبکه اتریوم تایید شده و در زنجیره اصلی ثبت می‌شود. برهمین اساس این مقیاس پذیری لایه دوم می‌تواند کارمزد اتریوم را کاهش دهد.

برنامه های غیرمتمرکز

استفاده از اپلیکیشن غیرمتمرکز می‌تواند یکی از راه‌هایی می‌باشد که می‌تواند کارمدز تراکنش‌ها را کاهش دهد. زیرا برنامه‌های غیرمتمرکز کارمزدهای اسمی (Nominal Fees) ارائه می‌کنند. که در این بین می‌توانیم به پلتفرم Balancer اشار کنیم. این پلتفرم می‌تواند هزینه گس اتریوم را تا 90 درصد در قالب ارز بالانسر بازپرداخت کند.

 

فی در شبکه های بلاک چین مختلف

 

فی در شبکه های بلاک چین مختلف

اکنون که با پس فی یا همان کارمزد اتریوم آشنا شدید بهتر است بدانید که تنها کاربرانی که انتقال خود را توسط شبکه اتریوم انتقال می‌دهند کارمزد پرداخت نمی‌کنند بلکه تمامی شبکه‌های بلاک چینی از کارمزد یا فی برخوردار می‌باشند. البته ویژگی‌ها و میزان کارمزد پرداختی شبکه‌های بلاک چینی با یکدیگر متفاوت است برهمین اساس قصد داریم دو مورد از بهترین شبکه‌های بلاک چینی را به شما معرفی کنیم.

 

فی در شبکه بیت کوین

 

فی در شبکه بیت کوین

شبکه بیت کوین اولین و یکی از بهترین شبکه‌های انتقال در حوزه ارزهای دیجیتال می‌باشد که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا این شبکه امنیت و کارایی بسیار زیادی دارد اما بهتر است بدانید که میزان فی یا همان کارمزد شبکه بیت کوین همچون گس فی اتریوم بالا است که این کارمزد به صورت بیت کوین پرداخت می‌شود.

البته بهتر است بدانید که توسعه دهندگان برای کاهش فی بیت کوین شبکه لایتنینگ را راه‌اندازی کرده‌اند. زیرا این شبکه به عنوان لایه دوم بلاک چین اتریوم شناخته می‌شود و برای کاهش کارمزدهای شبکه بیت کوین و افزایش سرعت تایید تراکنش‌ها گزینه مناسبی است و می‌تواند تا حد زیادی کارمزد این شبکه را کاهش دهد و سرعت تراکنش‌های آن را افزایش دهد.

 

فی در شبکه بایننس

 

فی در شبکه بایننس

شبکه بایننس یکی از بهترین شبکه‌های بلاک چینی می‌باشد که در سال 2019 توسط صرافی ارز دیجیتال بایننس فعالیت خود را آغاز کرد. همچنین، بهتر است بدانید صرافی بایننس به صورت موازی شبکه بایننس اسمارت چین (BSC) را راه‌اندازی کرد. که این شبکه در مقایسه با شبکه بایننس از مقیاس پذیری بسیار بالاتری برخوردار بوده و استاندارد ساخت توکن در آن نیز BEP20 نام گرفت.
این دو شبکه به صورت اختصاصی توسط صرافی بایننس راه‌اندازی شده است  و از رمز ارزهای بسیاری پشتیبانی می‌کنند. البته این دو شبکه انتقال در مقایسه با شبکه اتریوم یا همان ERC-20، کارمزد بسیار پایین‌تری دریافت می‌کنند.

 

جمع بندی

هر یک از شبکه‌های بلاک چینی از ویژگی‌ها و کاربردهای بسیار زیادی برخوردارند که از تعداد زیادی رمز ارز متفاوت پشتیبانی می‌کنند. برهمین اساس کاربران می‌توانند رمز ارزهای مورد نظر خود را با استفاده از شبکه‌های بلاک چینی انتقال دهند. البته پیش از انتقال انواع ارزهای دیجیتال دقت کنید که شبکه‌ها مبدا و مقصدی که برای انتقال خود انتخاب می‌کنید یکسان باشد. همچنین بهتر است پیش از انتقال به گس فی یا کارمزد شبکه‌های بلاک چینی دقت کنید تا عملیات شما به راحتی انجام شود. برهمین اساس ما در این مقاله سعی کردیم پاسخ ماسبی به سوال گس فی چیست دهیم.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها