کیف پول سخت افزاری چیست و نحوه استفاده از آن ها چگونه است؟

اگر اهل دنبال کردن اخبار کریپتوکارنسی باشید، حتما شاهد حجم قابل توجه حملات هکری به صرافی‌ها و کیف پول‌های ارز دیجیتال هستید. به‌عنوان مثال یکی از معروف‌ترین کیف پول‌های نرم افزاری به‌نام اتمیک والت (Atomic Wallet) در ماه‌های اخیر توسط هکرها مورد حمله قرار گرفت. به‌طوری که بخشی از دارایی‌های کاربران این والت گرم به‌سرقت رفت.

در چنین شرایطی تامین امنیت ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران بیش از هر چیز دیگر اهمیت دارد. به‌ویژه در صورتی که هولدر هستید و قصد نگهداری طولانی‌مدت ارزهای دیجیتال را دارید، باید به‌سراغ کیف پول سخت افزاری بروید. برهمین اساس ما در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص کیف پول سخت افزاری و موارد زیر بپردازیم.

  1. کیف پول سخت افزاری چیست؟
  2. طرز کار کیف پول سخت افزاری چگونه است؟
  3. مزایا و معایب کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال
  4. نحوه استفاده از کیف پول سخت افزاری

 

کیف پول سخت افزاری چیست؟

 

کیف پول سخت افزاری چیست؟

اساسا هر کیف پول ارز دیجیتال، کلیدهای خصوصی مرتبط با رمز ارزها را ذخیره می‌کنند و ولت‌های نرم افزاری توسط اینترنت و به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند. اتصال دائمی این والت‌ها به اینترنت باعث می‌شود که دائما در خطر حملات هکری قرار بگیرند. برای حل این چالش کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری راه‌اندازی شد. این ولت‌ها به‌صورت آفلاین کلیدهای خصوصی را ذخیره می‌کنند و به‌اینترنت متصل نیستند. به‌همین‌ دلیل تحت عنوان ولت سرد (Cold Wallet) نیز شناخته می‌شوند.

تنها زمانی که کاربران یا سرمایه‌‌گذاران قصد انجام تراکنش یا انتقال ارزهای دیجیتال را دارند، باید این والت‌ها را به رایانه خود متصل کنند. متصل نبودن دائمی کیف پول سخت افزاری به رایانه یا اینترنت، باعث می‌شود که امنیت آن در مقایسه با کیف پول نرم افزاری تا حد زیادی افزایش پیدا کند. به‌همین دلیل است که سرمایه‌گذاران بزرگ در بازار ارزهای دیجیتال همگی از ولت‌های سرد استفاده می‌کنند.

 

طرز کار کیف پول سخت افزاری چگونه است؟

 

طرز کار کیف پول سخت افزاری چگونه است؟

کیف پول‌های سخت افزاری در شکل‌های گوناگون شبیه به فلش مموری، موبایل هوشمند و کارت بانکی طراحی و روانه بازار می‌شوند. برای اتصال این دستگاه‌ها به رایانه نیز بسته به نوع والت از کابل USB، بلوتوث و غیره استفاده می‌شود. همچنین این نوع ولت‌ها در حالت عادی به اینترنت متصل نیستند. برهمین اساس عملا هکرها امکان دسترسی به آن‌ها را ندارند. همانطور که به آن اشاره کردیم آنچه در یک کیف پول ذخیره می‌شود، خود ارز دیجیتال نیست؛ بلکه کلید خصوصی مرتبط با آن است.

هر کلید خصوص معمولا از کنار هم قرار گرفتن یک رشته از اعداد و حروف به‌طول 25 تا 36 کاراکتر به‌دست می‌آید. کلیدهای خصوصی امکان دستیابی به رمز ارزها را برای شما فراهم می‌کنند. اکنون فرض کنید قصد انجام تراکنش یا انتقال ارز دیجیتال را دارید. هر تراکنش زمانی صورت می‌گیرد که با استفاده از کلید خصوصی امضا شود. معمولا هر یک از شرکت‌های سازنده کیف پول سرد، یک نرم افزار اختصاصی نیز معرفی می‌کنند. برهمین اساس شما باید هنگام انجام تراکنش، کیف پول خود را به نرم افزار اختصاصی آن متصل کنید.

این نرم افزار در واقع واسطه اتصال ولت به دنیای بلاک‌چین است. سپس با تایید تراکنش در واقع آن را امضا می‌کنید تا عملیات انتقال ارزهای دیجیتال صورت گیرد. نکته مهم این است که تحت هیچ شرایطی کلیدهای خصوصی برای تایید تراکنش‌ها از ولت سخت افزاری خارج نمی‌شوند. با استفاده از این ولت‌ها برای دریافت ارزهای دیجیتال به نسبت کار ساده‌ای در پیش دارید. البته علاوه بر کلید خصوصی، هر رمز ارز یک کلید عمومی هم دارد. کافیست این کلید عمومی را در اختیار دیگران قرار دهید تا عملیات واریز را انجام دهند. کلید عمومی تقریبا چیزی شبیه به شماره حساب یا کارت بانکی است که از آن برای واریز وجه استفاده می‌کنید.

 

مزایا و معایب کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال

 

مزایا و معایب کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال

اکنون که با کیف پول سخت افزاری آشنا شدید بهتر است بدانید این فناوری نیز همچون سایر فناوری‌های ارزهای دیجیتال از مزایا و معایبی برخوردار است. برهمین اساس می‌توان مزایای کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • کلیدهای خصوصی رمز ارزها به‌صورت آفلاین نگهداری می‌شوند تا بالاترین سطح امنیت به‌ارمغان بیاورد.
  • صاحبان کیف پول سخت افزاری کنترل کاملی روی کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال دیجیتال خود دارند.
  • بسیاری از ولت‌های سخت افزاری امکان مبادله و استیکینگ رمز ارزها را فراهم می‌کنند.
  • ولت‌های سخت افزاری معمولا از هزاران رمز ارز در شبکه‌های بلاک‌چین مختلف پشتیبانی می‌کنند.
  • به‌دلیل ساخت ولت‌ها در ابعاد و اندازه کوچک به‌راحتی قابل حمل هستند.

در کنار مزایایی که ذکر کردیم، نباید از معایب کیف پول سخت افزاری هم غافل شوید. با استفاده از ولت‌های نرم افزاری شما در لحظه به دارایی‌های خود دسترسی دارید. فقط کافیست از نرم افزار اختصاصی آن در موبایل یا رایانه خود استفاده کنید. اما این موضوع برای والت‌های سخت افزاری صدق نمی‌کند. به‌همین دلیل توصیه می‌شود بخشی از دارایی خود را که روزانه برای معامله نیاز دارید، در والت‌های نرم افزاری نگهداری کنید.

یکی دیگر از مشکلات کیف پول سخت افزاری، اهمیت مراقبت از آن‌ها است. اگر این کیف پول‌ها آسیب ببینند یا سرقت شوند، عملا دیگر امکان دسترسی به دارایی‌های خود را ندارید. بنابراین باید پس از خرید کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری در مراقبت از آن نهایت دقت را به‌خرج دهید.

 

نحوه استفاده از کیف پول سخت افزاری

 

نحوه استفاده از کیف پول سخت افزاری

نحوه کار با کیف پول سخت افزاری موضوع مهم دیگری است که باید به آن اشاره کنیم.  ابتدا بهتر است بدانید ولت‌های سخت افزاری را باید از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. همچنین در زمان خرید مطمئن شوید که بسته‌بندی آن پلمپ باشد. زیرا اگر بسته بندی پلمپ نباشد و پیش از شما شخص دیگری از والت استفاده کرده باشد، اصلا نباید با آن کار کنید. چرا که هر والت یک عبارت بازیابی اختصاصی دارد که با در اختیار داشتن آن می‌توان به تمام کلیدهای خصوصی ذخیره شده در کیف پول دسترسی پیدا کرد.

نکته مهم دیگر در استفاده از کیف پول سخت افزاری، نگهداری از عبارت بازیابی است. هر دستگاه معمولا یک عبارت بازیابی 12 یا 24 کلمه‌ای دارد. شما باید این عبارت را در جای مطمئنی یادداشت کرده و از آن نگهداری کنید. برهمین اساس اگر شخص دیگری به آن دسترسی داشته باشد، عملا به کلیدهای خصوصی والت شما دسترسی خواهد داشت. ضمنا برای بازیابی کلیدهای خصوصی کیف پول خود به این عبارت نیاز دارید.

 

کلام پایانی

در این مطلب بررسی کردیم که کیف پول سخت افزاری چیست و چرا باید برای دستیابی به بالاترین سطح امنیت در نگهداری ارزهای دیجیتال به‌سراغ آن‌ برویم. اگر هولدر ارزهای دیجیتال هستید و قصد دارید بیت کوین یا سایر رمز ارزها را برای مدت زمان طولانی نگهداری کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به‌سراغ والت‌های سخت افزاری بروید. بسیاری از والت‌های موجود در بازار چیزی در حدود 100 تا 300 دلار قیمت دارند. با توجه به امنیت بالایی که فراهم می‌کنند، پرداخت این هزینه کاملا منطقی است. آیا شما سابقه استفاده از والت‌های سخت افزاری را دارید؟ به‌نظر شما بهترین کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری چیست؟

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها