IDO چیست و فرآیند IDO در ارز دیجیتال چگونه است؟

شرکت‌ها و پروژه‌های نوپا و تازه کار در سراسر دنیا اقدامات زیادی برای شناخته شدن انجام می‌دهند تا بتوانند به پیشرفت و بهبود پروژه خود کمک کنند. در چندین سال اخیر پروژه‌های بسیار زیادی در حوزه ارزهای دیجیتال راه اندازی شدند که هر یک از ویژگی‌ها و اهداف متفاوتی برخوردار بودند. برهمین اساس توسعه دهندگان باید برای شناخته شدن و جذب سرمایه از روش‌های متفاوتی استفاده کنند. یکی از این روش‌ها تبلیغات در فضاهای متفاوت می‌باشد. اما دنیای ارزهای دیجیتال با پیشرفت‌های زیادی روبرو بوده است و برای جذب کاربران بیشتر از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کند.

IDO یکی از این روش‌ها است در چندین سال اخیر توانسته توجه سرمایه گذاران زیادی را به خود جلب کند. اما نکته اینجاست که IDO چیست؟ IDO یا عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز یکی از روش‌هایی است که توسعه دهندگان برای جذب سرمایه، پروژه خود از آن استفاده می‌کنند. اکنون قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز بپردازیم تا بدانید IDO در ارز دیجیتال چیست؟

IDO چیست؟

IDO چیست؟

همانطور که در بخش بالا به آن اشاره کردیم IDO یا عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز یکی از روش‌های جذب سرمایه در حوزه ارزهای دیجیتال می‌باشد. در این روش توسعه دهندگان در یک زمان مشخص تعداد معینی از توکن های پروژه خود را عرضه می‌کنند. که در این شرایط متقاضیان شرکت در IDO می‌توانند به خرید این رمز ارزها بپردازند.

برهمین اساس پس از پایان IDO رمز ارزها در صرافی های ارز دیجیتال لیست می‌شوند و خریدارانی که در عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز فعالیت کردند می‌توانند رمز ارزهای خود را به فروش بگذارند. البته استفاده از این روش می‌تواند سرمایه گسترش پروژه را فراهم کند. همچنین بیشتر رمز ارزهایی که در IDO عرضه می‌شوند پس از عرضه اولیه با رشد زیادی همراه می‌باشند که همین امر می‌تواند سود زیادی برای کاربران به ارمغان آورد.

 

بهترین پلتفرم‌ها برای IDO چیست؟

 

بهترین پلتفرم‌ها برای IDO چیست؟

با شناخته‌تر شدن روش‌های جذب سرمایه در حوزه ارزهای دیجیتال پلتفرم‌ها و وب سایت‌های زیادی فعالیت خود را در این بخش آغاز کردند. البته در IDO یا عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز نیز تعداد این پلتفرم‌ها گسترش یافته است. اما کاربران و سرمایه گذاران بهتر است پیش از تحقیق و بررسی پروژه در این پلتفر‌م‌ها فعالیت نکنند. زیرا ممکن است تعدادی از این پلتفرم‌ها یا وب سایت‌ها کلاهبرداری باشند. از همین رو در این بخش قصد داریم چند مورد از بهترین پلتفرم‌ها برای برگزاری عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز را به شما معرفی کنیم که عبارت‌اند از:

  1. پلتفرم فایر استارتر (Fire Starter)
  2. پلتفرم بی‌ اس‌ سی پد (BSCPad)
  3. پلتفرم اسپید فای (Seedify)
  4. پلتفرم گیم فای (GameFi)
  5. پلتفرم دائو میکر (DAO Maker)

 

مزایا IDO چیست؟

 

 

مزایا IDO چیست؟

عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز از مزایا و ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است که این موضوع باعث متمایز شدن این فناوری شده است. از همین رو بهتر است بدانید که مزایای IDO چیست؟ و این فناوری از چه ویژگی‌هایی برخوردار است.

به صورت کلی کارمزد عرضه اولیه در صرافی غیرمتمرکز پایین‌تر از صرافی های متمرکز می‌باشد. همچنین در روش IDO پس از پایان عرضه، رمز ارزها در صرافی های ارز دیجیتال لیست می‌شود. که این کار باعث اتلاف وقت کاربران نیز نمی‌شود و می‌توانند در مدت زمان کوتاهی رمز ارزهای خریداری شده را به فروش بگذارند و از آن سود دریافت کنند. همچنین قابل ذکر است که کاربران در این روش تنها با داشتن کیف پول ارز دیجیتال می‌توانند در عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز شرکت کنند و نیاز به گذراندن مراحل و تهیه ابزار متفاوت ندارند. برهمین اساس پس از پایان عرضه رمز ارزهای در صرافی های مختلف لیست می‌شوند و محدودیتی برای عرضه آن‌ها نیست.

 

معایب IDO چیست؟

 

معایب IDO چیست؟

IDO در کنار داشتن مزایا و ویژگی‌‌های بسیار زیاد از معایبی نیز ببرخوردار است که این موضوع می‌تواند افراد را از شرکت در عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز منصرف کند. برهمین اساس اکنون ممکن است این سوال برایتان به میان آید که معایب IDO چیست؟

بهتر است بدانید غیرمتمرکز بودن یکی از ویژگی‌های حوزه ارزهای دیجیتال است اما این ویژگی گاه می‌تواند مشکلات زیادی را برای کاربران به وجود آورد. زیرا IDO نیز به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند و هیچ نظارتی بر روی فعالیت عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز وجود ندارد. برهمین اساس امکان کلاهبرداری در این روش‌ها وجود دارد. البته با در نظر داشتن اینکه این فناوری غیرمتمرکز است اما دارای وایت لیست و احراز هویت می‌باشد. که این موضوع می‌تواند حریم خصوصی کاربران را زیر سوال ببرد. همچنین سود به دست آمده از ICO نسبت به سایر روش‌ها همچون IEO کمتر است. که تمامی این موضوعات می‌تواند کاربران را از شرکت در IDO منصرف کند.

 

ICO و IDO چه تفاوتی دارند؟

 

ICO و IDO چه تفاوتی دارند؟

برای اولین بار برای جذب کاربران در حوزه ارزهای دیجیتال توسعه دهندگان ICO را راه اندازی کردند تا بتوانند با استفاده از این روش برای پیشرفت و بهبوده پروژه‌های خود سرمایه جذب کنند. اما با گذشت زمان این روش با مشکلات زیادی روبرو شد و IDO با داشتن ویژگی‌ها و مزایای متفاوت جایگزین ICO شد. برهمین اساس بهتر است به تفاوت‌های میان ICO و IDO بپردازیم. در عرضه اولیه کوین ها تا زمانی که پروژه گسترش یابد رمز ارزها داخل صرافی ها لیست نمی‌شود و کاربران باید زمان زیادی را برای فروش رمز ارزهای خود صرف کنند.

اما در IDO زمانی که عرضه به پایان برسد رمز ارزها در صرافی ها لیست می‌شوند و کاربران می‌توانند رمز ارزهای خود را به فروش بگذارند. همچنین در عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز هیچ نظارتی بر روی این فعالیت‌ها وجود ندارد و تمامی مراحل به صورت غیرمتمرکز انجام می‌شود. اما در ICO تمامی مراحل عرضه تحت نظارت توسعه دهندگان اجرا می‌شود. البته تمامی این موضوعات تنها بخشی از تفاوت عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز و عرضه اولیه سکه می‌باشد.

 

جمع بندی

بازار ارزهای دیجیتال از پروژه‌های زیادی تشکیل شده است که هر یک اهداف خاصی را به همراه دارد. برهمین اساس توسعه دهندگان برای جذب سرمایه گذار و شناخته شدن پروژه خود از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. که یکی از این روش‌ها IDO می‌باشد. برای اینکه بدانید IDO چیست باید بگوییم IDO یا عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز یکی از روش‌های جذب سرمایه برای پیشرفت پروژه‌های حوزه ارزهای دیجیتال می‌باشد که از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. این پروژه‌ها برخلاف ICO پس از پایان عرضه در صرافی ها لیست می‌شوند. برهمین اساس خریدارانی که در IDO شرکت کردند می‌توانند رمز ارزهای خود را به فروش بگذارند. البته این فناوری در کنار داشتن ویژگی‌ و مزایای تعدد از معایب زیادی نیز برخوردار است.

 

سوالات متداول

آیا IDO به احراز هویت نیاز دارد؟

برای شرکت در بعضی از پروژه‌های عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز احراز هویت اجباری است و کاربران حتما باید روند احراز هویت را بگذرانند اما این موضوع در تمامی پروژه‌ها صدق نمی‌کند.

چگونه می توان از IDO مطلع شد؟

برای اطلاع از عرضه اولیه صرافی های غیرمتمرکز کاربران و متقاضیان بهتر است خود پروژه را بررسی کنند و شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را دنبال کنند. همچنین با دنبال کردن صرافی‌های غیرمتمرکزی همچون پنکیک سواپ می‌توانند از لیست آینده عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز مطلع شوند.

شرکت در IDO به چه چیزهایی نیاز دارد؟

برای شرکت در عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز کاربران ابتدا باید از کیف پول های ارز دیجیتالی همچون متامسک، تراست ولت، کوینومی، لجر و غیره استفاده کنند و با به پلتفرم‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند نیز مراجعه کنند. سپس در زمان انتقال و پرداخت تراکنش‌ها باید بسته به شبکه مورد نظر رمز ارز بومی آن شبکه را پرداخت کنند.

پروژه های موفق در IDO کدام است؟

در چندین سال اخیر پروژه‌های زیادی همچون سوشی سواپ (SushiSwap)، یونیزن (Unizen)، پروتکل اوریون (Orion Protocol) از IDO استفاده کردند ک در آینده با پیشرفت‌های زیادی روبرو بودند و به عنوان پروژه‌های موفق شناخته می‌شوند.

روش های مشابه با IDO چیست؟

به جز IDO روش‌های متفاوتی برای جذب سرمایه وجود دارد که شامل عرضه اولیه سهام (IPO)، عرضه اولیه سکه (ICO) و عرضه اولیه صرافی متمرکز (IEO) می‌شود.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها