نود چیست؟ آشنایی با مفهوم گره (Node) در بلاک چین

بلاک چین یک تکنولوژی جدید و متفاوت بود که به صورت غیرمتمرکز و با ارائه خدمات متفاوت راه‌اندازی شد. که همین موضوع توانست توجه افراد زیادی را به خود جلب کند. البته قابل ذکر است که تمامی این  مسائل توسط فناوری‌های متفاوتی ایجاد شده است و بدون آن‌ها هیچ یک از ویژگی‌های بلاک چین قابل اجرا نیست. برهمین اساس یکی از فناوری‌های کاربردی در دنیای بلاک چین (Blockchain)، نود (Node) یا گره می‌باشد.

با استفاده از نودها، فضای بلاکچین می‌تواند به صورت غیرمتمرکز فعالیت کند. البته این فناوری تنها در بلاک چین کاربرد ندارد بلکه در تمامی تکنولوژی‌ها پرکاربرد است. از همین رو در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص Node و موارد زیر بپردازیم تا درک بهتری از مفهوم نود چیست داشته باشید.

  1. نود چیست؟
  2. گره ها چه وظایفی دارند؟
  3. انواع نود در فضای بلاک چین
  4. الگوریتم اجماع چه ارتباطی با نودها دارند؟

 

نود چیست؟

 

نود چیست؟

همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم دنیای بلاک چین به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند که این موضوع به عنوان ویژگی‌های این فناوری نیز شناخته می‌شود. که این موضوع باعث می‌شود بلاک چین توسط یک سرور محرمانه مرکزی یا یک نهاد کنترل کننده واحد اداره نشود. برهمین اساس توسعه‌دهندگان برای جبران این موضوع به دنبال راهی بودن و از همان زمان گره ها وارد فضای بلاکچین شدند.

حضور گره ها در بلاک چین امکان انجام تراکنش‌های همتا به همتا را در این فناوری میسر می‌سازد. البته تعریف دیگری که می‌توان برای گره ها عنوان کرد این است که نودها یک مشارکت کننده در شبکه می‌باشند و می‌توانند باعث امنیت و غیرمتمرکز بودن فناوری بلاکچین شوند. همچنین نودها یکی از موضوعات اساسی برای عملکرد اجزای ارزهای دیجیتال شناخته شده همچون بیت کوین (Bitcoin) می‌باشند

 

نودها چه وظایفی دارند؟

 

گره ها چه وظایفی دارند؟

اکنون که با مفهوم گره ها آشنا شدید بهتر است با وظایف این فناوری نیز آشنا شوید. در بلاک چین هیچ نهاد یا سازمان متمرکزی اطلاعات و داده‌ها را جمع‌آوری و ذخیره نمی‌کند. برهمین اساس دنیای Blockchain همواره در حال پیشرفت است و با در نظر داشتن این موضوع داده‌های شبکه افزایش می‌یاید. همچنین در آن زمان این فناوری باید علاوه بر پردازش حجم بیشتری از اطلاعات، مقیاس‌پذیری و تمرکززدایی خود را نیز حفظ کند. در چنین زمانی گره ها به کمک شبکه می‌شتابند. در واقع بهتر است بدانید هر بلاک توسط چندین هزار گره تشکیل می‌شود و هرچه تعداد آن‌ها زیاد باشد کار آسان‌تر می‌شود.

همچنین یکی دیگر از وظایف نودها سنجش اعتبار تراکنش‌ها می‌باشد. یعنی این فناوری به کمک الگوریتم اجماع تراکنش‌ها را بررسی می‌کنند تا ببینند که کدام تراکنش معتبر و کدام یک نامعتبر است. با در نظر داشتن این موضوع اگر از صلاحیت و اعتبار تراکنش‌ها مطمئن شدند تراکنش را تایید می‌کنند. همچنین اگر به این نتیجه رسیدند که تراکنش نا معتبر است آن را رد می‌کنند. زیرا با انجام این کار سعی دارند از هک و کلاهبرداری جلوگیری کنند. البته تمامی این موارد تنها بخشی از وظایف گره ها است و این فناوری از وظایف دیگری را نیز به عهده دارد.

 

انواع نود در بلاک چین

 

انواع نود در فضای بلاک چین

همانطور که در بخش بالا به آن اشاره کردیم گره ها از موارد حیاتی در فضای Blockchain می‌باشند که نبود آن‌ها می‌تواند کارکرد ابن فناوری را مختل کند. اما بهتر است بدانید گره ها انواع متفاوتی دارند که به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و هرکدام از کاربردهای متفاوتی برخوردارند که می‌توانند باعث راحت شدن روند کار شوند. با در نظر داشتن این موضوع ما در این بخش قصد داریم چند مورد از انواع گره ها را به شما معرفی کنیم.

  • گره کامل آرشیوی (Archival full nodes)
  • نودهای سبک (Light nodes)
  • نودهای کامل تعدیل یافته (Pruned full nodes)
  • گره های استخراج (Mining nodes)
  • سوپر گره (Super Node)
  • مسترنودها (Masternodes)
  • نودهای مرجع (Authority nodes)

 

الگوریتم اجماع چه ارتباطی با نود دارد

 

الگوریتم اجماع چه ارتباطی با نودها دارند؟

یکی از وظایف گره ها تایید اعتبار سنجی تراکنش‌ها می‌باشند، اما نکته‌ای که در این بخش وجود دارد این است که نودها این فرایند را به تنهایی انجام نمی‌دهند و برای انجام این کار از الگوریتم اجماع کمک می‌گیرند. زیرا با استفاده الگوریتم اجماع اطمینان و امنیت شبکه تضمین می‌شود و همین موضوع منجر به هماهنگی هرچه بیشتر میان گره ها می‌‌شود. همچنین همن موضوع منجر به افزایش سرعت نودها می‌شود.

با در نظر داشتن این موضوع ما در این مقاله قصد داشتیم شما را با گره و کاربرد آن در فضای بلاک چین آشنا کنیم تا هر زمان خواستید در این فناوری تجربه‌ای کسب کنید اگر با اصطلاحی به نام Node روبرو شدید اطلاعات کامل درخصوص آن داشته باشید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها