IEO چیست و فرآیند IEO در ارز دیجیتال چگونه است؟

با گذشت زمان و استقبال هرچه بیشتر افراد از بازار ارزهای دیجیتال پروژه‌های بلاک چینی متفاوتی وارد بازار شدند که هر یک از ویژگی‌های متفاوتی برخوردار بودند. از همین رو توسعه دهندگان برای جذب سرمایه برای پروژه‌های خود به دنبال راه حلی برای معرفی آن‌ها به جامعه کریپتوکارنسی افتادند. برهمین اساس روش‌های متفاوتی همچون ایردراپ، لاک دراپ، ICO و غیره راه اندازی شد. که هر کدام به نوبه خود با استقبال زیاد کاربران روبرو شد اما از آنجایی که افراد سودجو به دنبال راه کاری برای کلاهبرداری می‌گردند.

از همین رو اعتماد به این نوع روش‌ها کار دشواری است. با در نظر داشتن این موضوع توسعه دهندگان بازار ارزهای دیجیتال به دنبال راهکار دیگری برای جذب سرمایه افتادند که در صدد این موضوع IEO راه اندازی شد. اکنون ممکن است این سوال برایتان به وجود آید که IEO چیست برای پاسخ به این سوال به صورت کلی بهتر است بدانید که IEO عرضه اولیه صرافی است که برای جذب سرمایه پروژه‌های بلاک چینی راه اندازی شده است. با در نظر داشتن این موضوع در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص عرضه اولیه صرافی بپردازیم تا بتوانیم پاسخ مناسبی به سوال IEO چیست دهیم.

 

IEO چیست؟

 

IEO چیست؟

IEO یا همان عرضه اولیه صرافی، مخفف عبارت Initial Exchange Offering است که به عنوان یکی از روش‌های جذب سرمایه در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. به صورت کلی پیش از راه اندازی و روی کار آمدن IEO توسعه دهندگان برای جذب سرمایه از روش‌هایی همچون ICO و IDO استفاده می‌کردند. اما با گذشت زمان مشکلات و چالش‌هایی برای این روش‌ها به وجود آمد و کلاهبرداران فرصت را غنیمت شمرده و با استفاده از روش‌هایی همچون ICO و IDO پروژه‌های کلاهبرداری را به افراد معرفی می‌کردند. اکنون ممکن است این سوال برایتان به میان آید که ICO یا IDO چیست بهتر است بدانید ICO به معنی عرضه اولیه سکه است اما IDO  به معنای عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز است.

از همین رو به دلیل افزایش پروژه‌های کلاهبرداری در این نوع روش‌ها سرمایه گذاران زیادی از شرکت در این نوع روش‌های جذب سرمایه خودداری کردند. با در نظر داشتن این موضوع شرایط برای پیشرفت پروژه‌ها نوپا سخت شد از همین رو برای پیشرفت پروژه‌ها و استارتاپ‌های نوپا IEO را راه اندازی کردند. برای اینکه بدانید IEO چیست بهتر است به این نکته اشاره کنیم که IEO شرایط مشابهی همچون ICO دارد و برای عرضه توکن ها راه اندازی شده است اما تفاوت مهمی که در این روش مشاهده می‌شود.

اما این دو پروژه تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند زیرا در روش IEO توکن ها تنها در صرافی های متمرکز یا همان CEX که مخفف عبارت Centralized Exchange است انجام می‌شود که بیشتر اوقات توکن های عرضه شده همان رمز ارزهای بومی پروژه می‌باشد. البته باید به این نکته توجه کرد که از آنجایی که این نوع توکن ها در صرافی های متمرکز عرضه می‌شوند سرمایه گذاران و خریداران باید برای شرکت در IEO روند احراز هویت را بگذرانند تا بتوانند در این نوع روش جذب سرمایه شرکت کنند.

 

عرضه اولیه صرافی چگونه است؟

 

IEO چگونه انجام می شود؟

در بیشتر مواقع IEO توسط شرکت‌های نوپا و تازه کار برای جذب سرمایه انجام می‌شود و برای انجام این کار شرکت‌های نوپا باید با یک پلتفرم معاملات ارتباط برقرار کنند تا بتوانند برای توسعه و پیشرفت پروژه سرمایه کسب کنند. البته باید به این نکته توجه کرد که شرکت‌های نوپا و تازه کار پیش از انجام IEO موارد زیادی را مورد بررسی قرار می‌دهند. به طور مثال استارتاپ‌هایی که قصد انجام IEO را دارند باید وایت پیپر خود را ارائه دهند. که در این وایت پیپرها باید نحوه تامین مالی توکن ها، منابع پشتیبانی، پلتفرم‌های پرداختی برای نقل و انتقالات و همچنین تراکنش‌هایی که با استفاده از ارز دیجیتال انجام می‌شود درج شده باشد.

به صورت کلی این نوع وایت پیپرها شانگر از این است که بودجه‌ای که برای تامین مالی از توکن در نظر گرفته شده از کجا به دست آمده است. البته باید به این نکته توجه کرد که شرکت‌های مشتاق برای IEO باید به موارد دیگری همچون تنظیم قرارداد توجه کنند. زیرا اگر IEO توسط صرافی ارز دیجیتال تایید شود شرکت نوپا باید به پرداخت مقدار معینی از توکن های کاربردی و همچنین هزینه لیست شدن این نوع توکن ها در صرافی های ارز دیجیتال بپردازند از همین رو شرکت‌ها پس از گذراندن چندین مراحل رمز ارز در صرافی مورد نظر استارتاپ لیست می‌شود و آماده عرضه است.

 

مزایای IEO چیست؟

 

 

مزایای IEO چیست؟

اکنون که به سوال IEO چیست پاسخ دادیم بهتر است بدانید که هر فناوری دارای ویژگی‌ها و معایب بسیار زیادی است. از همین رو IEO یا همان عرضه اولیه صرافی نیز از این قاعده مستثنا نیست و از مزایا و معایب متفاوتی برخوردار است. از همین رو در این بخش قصد داریم به مزایای این روش جذب سرمایه بپردازیم. با در نظر داشتن اینکه IEO در صرافی متمرکز انجام می‌شود شرکت‌های مشتاق به IEO و معامله گران باید روند پیچیده‌ای را پشت سر بگذارند. با در نظر داشتن این موضوع دارایی کاربران تا حد زیادی از خطرهایی همچون کلاهبرداری و راگ پول در امان می‌ماند و سرمایه گذاران می‌توانند با خیال راحت به فعالیت در این نوع پلتفرم‌های معاملاتی بپردازند.

همچنین از آنجایی که راه‌اندازی IEO رایگان نیست و برخی از صرافی ها کارمزد افزودن توکن به فهرست ارزهای پشتیبانی شده، کارمزد هزینه‌ها و عملیات و درصدی از سود حاصل را دریافت می‌کنند. از همین رو دریافت کارمزد نیز به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های IEO به حساب می‌آید. البته قابل ذکر است که با لیست شدن یک توکن جدیدی به صرافی های ارز دیجیتال حجم خرید و فروش آن رمز ارز افزایش پیدا می‌کند از همین رو این موضوع به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های IEO شناخته می‌شود.

 

جمع بندی

عرضه اولیه صرافی یا همان IEO که مخفف عبارت Initial Exchange Offering است که به عنوان روشی نوین برای جذب سرمایه شناخته می‌شود، که از طریق صرافی‌های رمزارز ارائه می‌شود. در این فرایند، پروژه‌ها توکن‌های خود را از طریق صرافی به فروش می‌رسانند و سرمایه‌گذاران می‌توانند به عنوان شرکت کنندگان در IEO از این فرصت بهره‌مند شوند. همچنین عرضه اولیه صرافی به افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران، ارتقاء امنیت و رونق در بازار ارزهای دیجیتال کمک می‌کند، اما بهتر است به این نکته توجه کنید که این روش جذب سرمایه همچنان با چالش‌هایی مواجه است. از همین رو ما در این مقاله سعی کردیم پاسخی مناسب به سوال IEO چیست دهیم تا شما با این روش کسب سود بیشتر آشنا شوید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها