وایت پیپر چیست؛ کاربرد White Paper در ارزهای دیجیتال

همانطور که همواره به آن اشاره کردیم در بازار ارزهای دیجیتال اصطلاحاتی وجود دارد که یادگیری آن‌ها می‌تواند در روند کار شما تاثیر بگذارد. وایت پیپر (white paper) نیز یکی از همین اصطلاحات است که بهتر است با آن آشنا شوید و درک بهتری از این موضوع داشته باشید. برهمین اساس وایت پیپر یا اوراق سفید، به گزارشی جامع و کامل از عملکرد یک طرح یا پروژه و مشکلاتی که حل می‌کند، اشاره دارد.

البته عده‌ای معتقد که کاربرد وایت پیپر تنها محدود به دنیای ارزهای دیجیتال است اما این موضوع کاملا اشتباه است و در فناوری‌های دیگر نیز تاثیر دارد. هرچند امروزه اوراق سفید در دنیای بلاک چین و بازار ارزهای دیجیتال بیشتر کاربرد دارد. با در نظر داشتن این موضوع در این مقاله قصد داریم نگاهی به اهمیت اوراق سفید در حوزه ارزهای دیجیتال داشته باشیم و موارد زیر نیز بپردازیم.

  1. کاربرد وایت پیپر در حوزه ارزهای دیجیتال چیست؟
  2. وایت پیپر چه اهمیتی دارد؟
  3. ویژگی های وایت پیپر چیست؟
  4. وایت پیپر شامل چه بخش هایی می شود؟

 

کاربرد وایت پیپر در حوزه ارزهای دیجیتال چیست؟

 

کاربرد وایت پیپر در حوزه ارزهای دیجیتال چیست؟

وایت پیپر در دنیای کریپتوکارنسی سندی به صورت فایل یا PDF می‌باشد. که در این سند توضیحاتی کامل و جامع در خصوص پروژه‌های متمرکز که بیشتر اوقات در خصوص ارز دیجیتال یا شبکه مبتنی بر بلاک چین می‌باشد را ارائه می‌دهد. در حقیقت وایت پیپر یک معرفی‌نامه‌ای از پروژه است که به شخص خواننده توضیح می‌دهد هدف از تشکیل این پروژه چیست؟
به نوعی زمانی که با یک رمز ارز جدید رو به رو هستیم، مخصوصا اگر پروژه این رمز ارز در مرحله عرضه اولیه سکه یا ICO قرار داشته باشد، اولین موردی که برای تحلیل این رمز ارز باید بدانیم، مطالعه وایت پیپر آن است. البته قابل ذکر است که هدف از نگارش این سند در فضای ارزهای دیجیتال، ارائه نقشه‌ای دقیق از آینده این ارزها و برنامه های آن‌ها است.

البته در اوراق سفید یا همان وایت پیپر توضیح جامعی از خود محصول و فناوری ای که پشت آن قرار دارد، هدف محصول، جزئیاتی که در خصوص ارائه توکن ها و تیم توسعه دهنده و غیره ذکر شده است. همچنین بهتر است بدانید معروف ترین وایت پیپر موجود در ارزهای دیجیتال، Bitcoin whitepaper می‌باشد. البته این وایت پیپر در سال 2008 با عنوان بیت کوین یک سیستم پرداخت نقدی الکترونیک و همتا به همتا است توسط ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، که خالق ناشناس بیت کوین می‌باشد، منتشر شد.

 

وایت پیپر چه اهمیتی دارد؟

 

وایت پیپر چه اهمیتی دارد؟

مطالعه وایت پیپر به دلایل بسیار زیادی اهمیت دارد. یکی از دلایل اهمیت وایت پیپر این است که این فناوری به کاربران و فعالان حوزه ارزهای دیجیتال این امکان را می‌دهد تا بتوانند درک بهتری از پروژه داشته باشند و به طور کامل با آن آشنا شوند. همچنین کاربران با مطالعه اوراق سفید می‌توانند با مشکلی که پروژه با آن درگیر است آشنا شوند.

همچنین بررسی کنند تا ببینند آیا پروژه مورد نظر توانایی برطرف کردن آن مشکل را دارد یا پروژه قرار است با همان مشکلات پیش رود. یکی دیگر از دلایلی که اهمیت وایت پیپر را نشان می‌‌دهد این است که با مطالعه این فناوری توانایی سنجش اعتبار توکن پروژه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

بعضی اوقات پروژه‌هایی کلاهبرداری به منظور سودجویی راه‌اندازی می‌شوند که از چند روش متفاوت می‌توان دریافت که این پروژه امن است یا کلاهبرداری. با در نظر داشتن این موضوع بهتر است بدانید وایت پیپر یکی از روش‌هایی است که با مطالعه آن تا حدی می‌توان در این خصوص اطلاعات کسب کرد. برهمین اساس پس از مطالعه اوراق سفید کاربران می‌توانند با دید بهتری در خصوص سرمایه گذاری روی آن رمز ارز تصمیم بگیرید.

البته باید در نظر داشت که وایت پیپر را تیم توسعه‌دهنده پروژه طراحی می‌کنند. بنابراین تا زمانی که بررسی و تحلیل دقیق انجام نشود، نمی توان به صورت مستقیم نکته منفی در یک وایت پیپر پیدا کرد. البته بدیهی است که تیم توسعه‌دهنده یک پروژه، در گزارش‌ها تنها از پروژه خود تعریف و تمجید می‌کنند برهمین اساس در مطالعه اوراق سفید حتما دقت کنید.

 

ویژگی های وایت پیپر چیست؟

 

ویژگی های وایت پیپر چیست؟

اکنون که با مفهوم وایت پیپر و کاربرد آن آشنا شدید بهتر است با وبژگی‌های وایت پیپر ارز دیجیتال نیز آشنا شوید. قابل ذکر است که اوراق سفید بر اساس یک سری ویژگی‌های پروژه مورد نظر نوشته می‌شود. به طور مثال در وایت پیپر مقدمه باید کامل و جامع باشد همچنین توسعه‌دهندگان در زمان نوشتن وایت پیپر باید دقت کنند که باید مقدمه آن را به صورت جذاب بنویسند تا خواننده تمایلی به خواندن ادامه آن متن پیدا کند.

همچنین باید دقت توسعه‌‌دهندگان باید دقت کنند که نظرات شخصی خود را درون اوراق سفید بیان نکند زیرا باید تمامی مطالب نوشته شده بر اساس واقعیت باشد تا کاربران با پروژه به صورت کامل آشنا شوند.

همچنین یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در نوشتن اوراق سفید باید به آن دقت کرد ساده و روان بودن مطالب می‌باشد. البته یکی دیگر از نکاتی که باعث می‌شود کاربران به خواندن آن وایت پیپر علاقه‌مند شوند استفاده از عکس و نمودار می‌باشد. برهمین اساس برای طراحی یک وایت پیپر جذاب و درست باید به تمامی این نکات دقت کرد.

 

وایت پیپر شامل چه بخش هایی می شود؟

 

وایت پیپر شامل چه بخش هایی می شود؟

یک وایت پیپر استاندارد و درست شامل بخش‌های متفاوت و زیادی نیز می‌شود که برای طراحی هرچه بهتر یک اوراق سفید باید به آن‌ها نیز دقت کرد. برهمین اساس ما در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص آن‌ها بپردازیم.

 

چکیده وایت پیپر (Abstract)

در بخش چکیده، یک خلاصه‌ای کوتاه از پروژه و بخش‌های مختلف به شما ارائه خواهد شد. در واقع، وظیفه چکیده این است که کاربران را به مطالعه ادامه مقاله ترغیب کند و کنجکاوی آن‌ها را افزایش دهد.

 

مقدمه وایت پیپر (Introduction)

در بخش مقدمه وایت پیپر بیشتر اوقات مطالب ساده‌ای همچون ماهیت بلاک چین و ارزهای دیجیتال و ویژگی‌ و مزایای آن‌ها ذکر شده است. همچنین بازاری که این ارز دیجیتال قصد ورود به آن را دارد نیز در همین قسمت معرفی خواهد شد.

 

تعریف مشکل (Problem)

این قسمت جزئیات بیشتری را در خصوص بازار هدف پروژه در اختیار کاربران قرار می‌دهد و با دقت بیشتری چالش‌های موجود در صنعت را بررسی می‌کند. همچنین این چالش‌ها می‌توانند از نوع فنی یا مربوط به نوع مدیریت کسب و کارها در این حوزه باشند. راه‌‌حل‌هایی که برای حل مشکلات فعلی پروژه که برای مقابله با چالش‌ها در نظر گرفته شده‌ است در بخش تعریف مشکل ذکر می‌شود و توسعه‌دهندگان، دلایل خود را برای کافی نبودن راه‌حل‌های موجود برای حل مشکلات بیان می‌کنند.

 

راهکار برای حل مشکل

در این قسمت به توضیح محصول و راهکاری برای حل مشکلات می‌پردازند. کسانی که این گزارش را نوشته‌اند، توسعه‌دهندگان این پروژه‌اند. با مطالعه این پروژه کاربران متوجه می‌شوند که این پلتفرم، محصول یا سرویس دقیقا چه کاری انجام می‌دهد و عملکرد آن به چه صورت است و برای رفع چه مشکلی عنوان شده است.

 

جزئیات فنی (Technical Details)

در این قسمت از گزارش، کاربران جزئیات فنی مربوط به بلاک چین پروژه مورد نظر را خواهند یافت. مواردی از جمله توضیح دقیق و فنی شیوه توسعه‌محصول، مشخصات‌ فنی آن پروژه و روش توسعه و عرضه کوین یا توکن دیجیتال، از جمله مواردی است که در این قسمت از سند با کاربران آن‌ها مواجه خواهند شد.

 

معرفی توکن اختصاصی پروژه

این قسمت به طور کامل به ارز دیجیتال پروژه اختصاص دارد. با مطالعه این قسمت فعالان حوزه ارزهای دیجیتال پی خواهند برد که رمز ارزهای جدید قرار است چه عملکردی داشته باشند، چه ساز و کاری برای عرضه و وجود آن‌ها در نظر گرفته شده است. همچنین باید به این نکته توجه کرد که وجود آن‌ها چه نفعی را برای کاربران این پروژه و در مقیاس بزرگتر، جامعه ارزهای دیجیتال به همراه خواهد داشت.

 

جزئیات مربوط به عرضه عمومی

اگر توسعه‌دهندگان یک وایت پیپر را در راستای فروش یک توکن خاص بنویسند، اطلاعات مربوط به عرضه عمومی آن نیز در آن گنجانده خواهد شد. نکاتی همچون زمان راه‌اندازی و عرضه بخش‌های مختلف محصول، طرح‌های تشویقی، جزئیات در خصوص افراد واجد شرایط برای سرمایه‌گذاری بر روی محصول، شیوه استفاده از سرمایه جذب شده و نقشه راه پروژه از جمله مواردی هستند که فعالان حوزه ارزهای دیجیتال در این قسمت به آن‌ها دسترسی خواهند داشت.

 

معرفی تیم توسعه دهنده

بهتر است بدانید در اواخر وایت پیپر بیشتر اوقات اطلاعاتی در خصوص توسعه‌دهندگان و بنیان‌گذاران پروژه وجود دارد. یک تیم‌قوی و با تجربه، یکی از ارکان‌های اصلی موفقیت در پروژه هر رمز ارز است. بهر همین اساس این بخش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

جمع بندی وایت پیپر (Conclusion)

یک اوراق سفید درست و جذاب در آخر با یک نتیجه‌گیری خوب و بهینه به پایان می‌رسد. در قسمت نتیجه‌گیری، خلاصه‌ای از نکات‌اصلی پروژه ذکر می‌شود. در صورتی که عرضه عمومی توکن در شرف وقوع باشد، این کار در همین قسمت یادآوری خواهد شد تا افراد علاقه‌مند، فرصت‌های مشارکت را از دست ندهند.

ما در این مقاله قصد داشتیم شما را با یکی دیگر از اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال که در روند سرمایه‌گذاری شما می‌تواند تاثیر به‌سزایی داشته باشد آشنا کنیم تا با دید بهتری معاملات خود را آغاز کنید و سرمایه خود را وارد بازار کنید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سروش
سروش
2 سال قبل

از چه سایتی میتونیم وایت پپرهارو مطالعه کنیم که خیالمون راحت باشه معتبر و درسته؟

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  سروش

سلام و درود
کوین مارکت کپ سایت خوبی برای این کاره

شقایق
شقایق
2 سال قبل

ممنون از مقالتون خیلی مفید بود