فعالیت صرافی بایننس در دبی و بحرین آغاز می شود!!

صرافی ارزهای دیجیتال بایننس روز چهارشنبه اعلام کرد که به فعالیت در دبی مجوز دریافت کرد. بایننس تحت مجوز خدمات دارایی های دیجیتالی اجازه تاسیس دفتر در امارات را خواهد داشت. این صرافی می تواند خدمات مبادله دارایی های دیجیتالی برای سرمایه گذاران معتبر و شرکت های مالی را تحت دستورالعمل های نظارتی جدید ارائه دهد. گفتنی است که حضور این شرکت در خاورمیانه اخیر پررنگ شده است. به طوری که این صرافی در بحرین نیز موفق به دریافت مجوز فعالیت شد.

 

ارزهای دیجیتال در خاورمیانه

دبی یکی از هفت بخش تشکیل دهنده امارات متحده عربی است. این VASP 22 با مجوز جدید مبادله دارایی مجازی (VAX) که در منطقه ویژه اقتصادی امارات معرفی شده است را در خود جای می دهد. اولین شرکت رمزنگاری که موفق به دریافت آن شد  FTX بود که اوایل این هفته توسعه را اعلام کرد. بایننس تقریبا بلافاصله مراحل رقیب خود را دنبال کرد.

این حرکت به عنوان بخشی از استراتژی صعودی صرافی بایننس در خاورمیانه انجام می شود. در 15 مارس، صرافی ارز دیجیتال گزارش داد که مجوز فعالیت در یکی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس، بحرین را دریافت کرد. این به بزرگترین صرافی جهان از نظر حجم امکان می دهد تجارت، نگهداری و مدیریت سبد سهام را برای مشتریان بحرینی فراهم کند.

 

هم بحرین و هم امارات متحده عربی (و به ویژه دبی) رویکردی نوآورانه را پذیرفتند و بر سر وضعیت حوزه قضایی منطقه که از ارزهای دیجیتال حمایت می کند، رقابت دارند. در ژانویه 2022، بانک مرکزی بحرین (CBB) با موفقیت سیستم پرداخت رمزارز جی پی مورگان را آزمایش کرد. همانطور که شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر این کشور گفت، معرفی قانون جدید رمزارز ها در امارات در مارس 2022 گام بزرگی در تلاش های مداوم فدراسیون برای کمک به این بخش برای رشد و محافظت از سرمایه گذاران بود.

 

ارزهای دیجیتال در امارات متحده عربی

 

قوانین رمزارزها در امارات متحده عربی

مرکز تجاری بین‌المللی دبی طبق بیانیه‌ این مرکز، هیچ شرکتی مجوز فروش ارزهای دیجیتال در مرکز تجاری بین‌ المللی دوبی دریافت نکرده است.

 

بازار جهانی ابوظبی

تحت قانون گذاری ارزهای دیجیتال، یک فعالیت قانونی جدید برای راه اندازی کسب و کارهای رمزنگاری تعریف شد. یک فعالیت قانونی که شامل موارد زیر می شود:

  • خرید، فروش یا هر کار دیگری در مورد ارزهای دیجیتال
  • مدیریت ارزهای دیجیتال دیگران
  • بازاریابی ارزهای دیجیتال
  • ارائه مشاوره برای سرمایه‌ گذرای و خرید و فروش ارزهای دیجیتال
  • راه‌ اندازی صرافی ارزهای دیجیتال یا یک بانک متولی 

 

هرکدام از فعالیت های بالا نیاز به دریافت مجوز از بازار جهانی است. باقی امارات به جز قوانینی که در مورد مقررات پرداخت پرداخت های الکترونیک به آنها اشاره شد، هیچ قانون مشخصی که فروش ارزهای دیجیتال را قانون گذاری یا ممنوع کند وجود ندارد . در واقع، به نظر می رسد استفاده از ارزهای دیجیتال کاری غیرقانونی در امارات نباشد و شرکت های زیادی در امارات هستند که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به عنوان روش پرداخت قبول می‌ کنند.

 در امارات چندین صرافی مثل صرافی بایننس برای بیت کوین وجود دارد. مانند Igot  و BitOasis  در سال 2014. ICO هایی هم در امارات وجود داشتند، از جمله خدمات اقتصادی اسلامی و شرکت تکنولوژی OneGram با همکاری GoldGuard، یک پلتفرم مبادله طلا که از منطقه آزاد فرودگاه دبی مجوز گرفت. کوین OneGram توسط یک گرم طلا پشتیبانی می‌ شود و ادعا دارد که اولین ارز دیجیتال منطبق بر بانکداری اسلامی جهان است.

 

مالکیت و نیاز به مجوز

قوانین و مجوزهای مورد نیاز برای شرکت ها که جزو موارد قانونگذاری سایبری قرار می گیرند، دقیقا مانند سایر شرکت های غیر سایبری هستند. یعنی مانند هر شرکت دیگری از مرجع قانون گذاری خدمات مالی مجوز بگیرند. 

 

باقی امارات

همانطور که اشاره شد، ارزهایی دیجیتال در حال حاضر در بانک مرکزی و مرجع قانونی کالاهای اقتصادی و اوراق بهادار امارات دارای هیچ نوع قانون گذاری ای نیستند، هیچ قانونی برای دریافت مجوز مالکیت از این قانون گذاران وجود ندارد. علاوه بر مناطق آزادی تجاری، مناطق آزاد دیگری هم در باقی امارات وجود دارد که زیر چتر بانک مرکزی و مرجع قانونی کالاهای اقتصادی و اوراق بهادار قرار می گیرند، اما آزاد هستند که قوانین خودشان را باری مواردی مانند شرکت ها و … داشتند.

 

استخراج

بازار جهان ابوظبی در همان بخشنامه ای که در سال 2017 صادر کرد، عنوان کرد استخراج ارزهای دیجیتال را به عنوان یک فعالیت قانونی نمی بینند. هر چند مرکز تجاری بین المللی دبی در مورد آن سکوت کرد. در باقی بخش های امارات فعالیت استخراج به طور خاص قانونگذاری نشد. اما به خاطر تریدرها و عدم قطعیت در مورد استخراج، در مورد این موضوع هشدار دادند. اگر استخراج در ابعاد وسیعی انجام شود (که به سخت افزارهای پیشرفته نیاز دارد). ممکن است به عنوان کسب و کاری با آن برخورد شود که طبق قوانین امارات بدون مجوز کار می کند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
كياوش
كياوش
2 سال قبل

به نظر شما اين خبر روي بازار تاثير ميزاره؟

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  كياوش

تاثیر مستقیم نداره
اما تو بحث پذیرش و رسمی شناختن رمزارزها مخصوصا برای خاورمیانه تاثیر داره

پارسا
پارسا
2 سال قبل

به نظرم خیلی خوب میشه

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  پارسا

بله ایشالا که ایران هم از لیست تحریم ها خارج بشه و این صرافی ها در ایران هم شعبه بزنن