هاوینگ بیت کوین به میانه چرخه خود رسید؛ مرحله بعدی چیست؟

تقریبا نیمی از چرخه چهار ساله هاوینگ بیت کوین تازگی به پایان رسید. تحلیلگران از همین حالا در تلاش‌ اند واکنش قیمت بیت کوین به هاوینگ بعدی را پیشبینی کنند. با این حال، تاریخ نشان می‌ دهد که پیشبینی این امر سخت تر از چیزی است که به نظر می‌ رسد.

به گزارش کریپتو نیوز، هاوینگ بعدی بیت کوین قرار است حوالی 30 مارس 2024 (11 فروردین 1403) اجرا شود. هاوینگ هر چهار سال یکبار اتفاق می‌ افتد. طی این فرایند پاداش‌ بلاک‌ ها که به ماینرهای شبکه این ارز دیجیتال پرداخت می‌ شود، 50 درصد کاهش می‌ یابد. در تاریخ مذکور پاداش‌ بلاک‌ های بیت کوین نصف می‌ شود و از 6.25 واحد به 3.125 بیت کوین در هر بلوک  کاهش می‌ یابد.

گفتنی است که در حال حاضر، روزانه 900 بیت کوین (حدود$27,000,000 ) استخراج می‌ شود. پس از هاوینگ بعدی، این عدد به 450 بیت کوین کاهش خواهد یافت.

 

هاوینگ

 

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

هاوینگ قبلی بیت کوین در 11 مه 2020 (22 اردیبهشت 99) انجام شد. پس از آن پاداش بلاک‌ های بیت کوین از 12.5 به مقدار فعلی 6.25 بیت کوین رسید. با این حال، واکنش قیمت بیت کوین به این رویداد آن چیزی نبود که برخی انتظارش را داشتند (و احتمالا به آن امیدوار بودند). هرچند در این روز و بعد از اجرای هاوینگ مذکور قیمت بیت کوین کمی کاهش یافت. برخی از متخصصان بازار ارزهای دیجیتال، باور دارند که یکی از محرک‌ های روند صعودی بزرگ بیت کوین در دو ماه پس از آن، همین رویداد بود.

روند صعودی مذکور تا آوریل 2021 (فروردین 1400) ادامه داشت و بیت کوین را به اوج 60,000 دلاری رساند. سپس، یک اصلاح بزرگ، قیمت این ارز دیجیتال را در تقریبا 100 روز به نصف رساند. سپس زمینه را برای روند صعودی بعدی آن فراهم کرد. روند صعودی دوم نیز باعث شد که قیمت بیت کوین در نوامبر 2021 (آبان 1400) به اوج تاریخی خود، یعنی حدود 69,000 دلار برسد.

با این حال، هنوز نمی‌دانیم بازار نسبت به هاوینگ بعدی بیت کوین چه واکنشی نشان خواهد داد. فقط این را می‌دانیم که پاداش ماینرها نصف می‌شود و برای اینکه استخراج بیت کوین همچنان سودآور باشد، قیمت آن باید افزایش یابد.

 

1

 

باتوجه‌ به اینکه بسیاری از متخصصان، از جمله خود ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین، بر این باورند که هزینه تولید یک بیت کوین جدید تقریبا به‌ عنوان کف قیمت این ارز دیجیتال عمل می‌ کند، افزایش قیمت آن پس از هر چرخه هاوینگ منطقی به نظر می‌ رسد. علاوه بر این، هنوز نمی‌ دانیم در آینده استفاده از بیت کوین به‌ اندازه کافی افزایش می‌ یابد. همچنین معلوم نیست، کارمزد تراکنش‌ ها از پاداش‌ های بلاک پیشی می‌ گیرد یا خیر.

 

2

 

بررسی فاصله زمانی هاوینگ  جهش قیمت بیت کوین

با بررسی هاوینگ‌ های قبلی، می‌ توان به این نتیجه رسید که به‌ ندرت پیش می‌ آید bitcoin فورا به هاوینگ جدید خود واکنش نشان دهد. البته با توجه‌ به اینکه هاوینگ یک رویداد معروف است و باید بازار ارزش آن را مشخص کند، چنین چیزی چندان عجیب به نظر نمی‌ رسد.

با این حال، نمودار بیت کوین نشان می‌ دهد قیمت این ارز دیجیتال در هر سه دوره گذشته و مدتی پس از اجرای هاوینگ‌ ها به‌ طور قابل‌ توجهی افزایش می یابد.

 

هاوینگ بیت کوین

 

هاوینگ  2020

پیش از هاوینگ قبلی، کارشناسان پیشبینی می‌ کردند که این رویداد هیچ تاثیری بر قیمت بیت کوین نمی‌ گذارد. برخی هم انتظار داشتند عرضه ماینرها و در نتیجه فشار فروش این ارز دیجیتال افزایش یابد و معامله‌ گران هم استراتژی “با شایعات بخر و با اخبار بفروش” را در پیش بگیرند. تعدادی از متخصصان نیز انتظار داشتند باتوجه‌ به اینکه قرار است بیت کوین‌ های جدید کمتری وارد چرخه شبکه شود، قیمت این ارز دیجیتال افزایش یابد.

با این حال، زمانی که این هاوینگ اتفاق افتاد، پیشبینی اول درست از آب درآمد. اما در ابتدا برای مدتی تقریبا هیچ تاثیری بر قیمت بیت کوین نگذاشت.

هاوینگ بیت کوین 2016

بعد از اجرای دومین هاوینگ bitcoin در سال 2016، قیمت این ارز دیجیتال در ابتدا کاهش یافت و بسیاری از هولدرهایی را که منتظر افزایش قیمت آن بودند، شگفت‌زده کرد. با این حال، پس از مدتی روند صعودی بیت کوین از سر گرفته شد و این ارز دیجیتال را وارد بازار صعودی بزرگی کرد که تا پایان سال 2017 ادامه داشت.

ریشل راس (Richelle Ross)، مشاور فعال در حوزه ارزهای دیجیتال و علوم رایانه‌ ای، یکی از افرادی است که افزایش قیمت بیت کوین را در آن زمان به‌ درستی پیشبینی کرد. او در دسامبر 2015 (آذر 94) پیشبینی کرد که قیمت بیت کوین پس از هاوینگ سال 2016 به 650 دلار می‌رسد. گفتنی است در آن زمان قیمت بیت کوین حدودا 400 دلار بود.

پیشبینی هرچند محافظه‌ کارانه راس درست از آب درآمد و قیمت این ارز دیجیتال نه‌ تنها افزایش یافت، بلکه تا قبل از پایان سال 2016 به 1,000 دلار رسید.

هاوینگ  2012

اولین هاوینگ بیت کوین در سال 2012 اتفاق افتاد. ویتالیک بوترین ، بنیان‌ گذار اتریوم ، در آن زمان به‌ عنوان نویسنده وب‌ سایت بیت کوین مگزین (Bitcoin Magazine) فعالیت می‌ کرد. او در یکی از مقالاتش توضیح داد که جامعه bitcoin قبل از اولین هاوینگ آن تقریبا به دو گروه تقسیم می‌ شدند. گروه اول استدلال می‌ کردند که هاوینگ بیت کوین باعث ایجاد شوک عرضه می‌ شود (به‌ دلیل کاهش پاداش‌ ها عرضه کم می‌ شود) و قیمت آن را تا 2 برابر افزایش می‌ دهد. گروه دوم نیز باور داشتند که هاوینگ بیت کوین یک رویداد معروف برای بازار محسوب می‌شود و تاثیری روی قیمت آن نمی‌ گذارد.

باتوجه‌ به این مطالب، می‌ توانیم نتیجه بگیریم آنچه واقعا اتفاق افتاد، عمدتا ترکیبی از دیدگاه‌ های هر دو گروه بود و برای هر دو هاوینگ بعدی هم صدق می‌ کرد.

به‌ طور کلی، از یک طرف درست است که هاوینگ همواره یک رویداد معروف محسوب می‌ شود و تأثیر فوری خاصی بر قیمت بیت کوین ندارد؛ اما از طرف دیگر، عرضه کمتر این ارز دیجیتال و این واقعیت که تمام ماینرها به قیمت‌ های بالاتری برای کسب سود نیاز دارند، باعث شد که قیمت بیت کوین بعد از هر سه هاوینگ گذشته و در میان‌ مدت و بلند مدت افزایش یابد.

بنابراین، هر چند نمی‌ دانیم پس از هاوینگ بعدی bitcoin در نیمه اول سال 2024 چه اتفاقی می‌ افتد، احتمالا منطقی است که منتظر افزایش قیمت آن باشیم. گفتنی است این رویداد احتمالا چرخهٔ قیمتی دیگری را هم در بازار بیت ‌کوین آغاز کند.

 

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حامی
حامی
2 سال قبل

بسیار عالی و آموزنده

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  حامی

🙏🙏🙏

شادمهر
شادمهر
2 سال قبل

👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

حسین
حسین
2 سال قبل

درسته که با این هاوینگا دیگه استخراج بیت کوین سود نداره؟

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  حسین

سود هاویینگ کم شده ولی اگه قیمت بیت کوین به روال قبلیش برگرده قطعا دوباره این کار می تونه سود خوبی داشته باشه
اما وقتی که هم مقدار و قیمت بیت کوینی که ماینر ها به عنوان جایزه بگیرن کم بشه قطعا نمی صرفه