کال مارجین چیست و چه زمانی رخ می دهد؟

بازار ارزهای دیجیتال همواره نوسانات زیادی را با خود به همراه داشته است. برهمین اساس حتما باید دقت کنید که پیش از ورود سرمایه خود به این بازار مالی باید از دانش کافی برخوردار باشید تا بتوانید تا حدی از ضررهای احتمالی جلوگیری کنید. یکی از مفاهیمی که در این بازار مالی می‌تواند از ضررهای بیشتر شما جلوگیری کند کال مارجین (Call Margin) می‌باشد. البته عده‌ای آن را با نام مارجین کال (Margin Call) نیز می‌شناسند.

زمانی که بازار ارزهای دیجیتال روند نزولی را در پیش می‌گیرد و سرمایه‌گذار بیش از انتظار با ضرر مواجه می‌شود مارجین پیام اخطار می‌دهد تا از لیکوئید شدن تریدر جلوگیری کند. در این نوع پیام مارجین به کاربر اعلام می‌کند که شرایط بازار نا‌بسامان است و باید پول بیشتری به حساب خود واریز کند یا در بعضی مواقع اعلام می‌کند که باید بعضی از موقعیت‌های معاملاتی خود را ببندد. البته کال مارجین در بازارهایی همچون بورس، فارکس و ارزهای دیجیتال کاربرد بیشتری دارد و بیشتر در معاملات اهرم دار استفاده می‌شود. اکنون ما در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص کال مارجین و مباحث زیر بپردازیم.

  1. روش های جلوگیری از کال مارجین
  2. تفاوت لیکوئید و کال مارجین در چیست؟
  3. مزایا و معایب Call Margin

 

چگونه می‌شود از کال مارجین جلوگیری کرد؟

 

چگونه می‌شود از کال مارجین جلوگیری کرد؟

همانطور که گفته شد کال مارجین زمانی اتفاق می‌افند که بازار شرایط خوبی ندارد و ضرر سرمایه‌گذار بیش از حد تعیین شده می‌باشد. اما گاه تریدرها سعی می‌کنند به دنبال راهی باشند تا بتواند پیش از Call Margin سرمایه خود را نجات دهند. برهمین اساس روش‌هایی برای جلوگیری از کال مارجین وجود دارد که ما سعی داریم در این بخش به آن اشاره کنیم. معاملات مارجین و اهرم دار با ریسک‌‌های بسیار زیادی روبرو است برهمین اساس سرمایه‌گذاران باید تا جایی که امکان دارد از این نوع معاملات دوری کنند.

زیرا همانطور که این نوع معاملات می‌تواند سود بسیار زیادی داشته باشد اما گاهی می‌تواند کاربر را به ضررهای بسیار زیادی دچار کند. البته داشتن یک استراتژی درست و مشخص کردن حد ضرر و سود یکی از روش‌هایی است که می‌توان از Call Margin جلوگیری کرد. همچنین جالب است بدانید که طمع یکی از مشکلات اساسی کاربران در بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد. زیرا کاربر فکر می‌کند که صورت ضرر اگر مبلغ بیشتر واریز کند و معاملات بزرگ‌تری انجام دهد ممکن است بتواند از کال مارجین جلوگیری کند. اما این روش کاملا اشتباه است و ممکن است سرمایه‌گذار با ضرر خیلی بیشتری مواجه شود.

 

تفاوت لیکوئید و کال مارجین در چیست؟

 

تفاوت لیکوئید و کال مارجین در چیست؟

کال مارجین یا مارجین کال به یک پیام هشدار دهنده‌ای می‌گویند که کاربر را از ضررهای احتمالی در بازار ارزهای دیجیتال و معاملات آتی آگاه می‌کند و به کاربر اعلام می‌کند که بعضی معاملات خود را ببند یا سرمایه جدیدی را ورد بازار کند. اما واژه لیکوئید یک مبحث جداگانه می‌باشد و Call Margin کاملا با لیکوئید متفاوت است. زیرا کال مارجین پیش از لیکوئید شدن به کاربران اخطار می‌دهد و از سعی دارد از لیکوئید شدن جلوگیری کند.

اما لیکوئید زمانی اتفاق می‌افتد که بازار با روند نزولی شدیدی روبرو است و در آن زمان ضرر و زیان تریدر به حدی می‌رسد که بخش بزرگی از رمز ارزهای کاربران از بین می‌رود و دارایی او صفر می‌شود. البته لیکوئید شدن بیشتر در معاملات اهرم دار اتفاق می‌افتد زمانی که پوزیشن انتخابی شما خلاف حرکت بازار باشد سرمایه‌گذار با لیکوئید مواجه می‌شود.

 

مزایا و معایب Call Margin

 

مزایا و معایب Call Margin

پیام کال مارجین به کاربران اعلام می‌کند که باید شرایط بازار را مورد بررسی قرار دهند تا از لیکوئید و ضررهای بیشتر جلوگیری کنند که این کار کمک بسیار بزرگی به کاربران می‌کند. زیرا اگر این فناوری کاربردی برای کاربرانی که معاملات فیوچرز و اهرم دار را انجام می‌دهند نبود ممکن بود پیش از اطلاع تریدر دارایی او نابود شود. البته بهتر است بدانید این فناوری با معایبی نیز روبرو است.

زیرا زمانی که این پیام برای کاربر ارسال می‌شود استرس و فشارهای روانی زیادی گریبان‌گیر تریدرها و سرمایه‌گذاران می‌شود. اکنون که با این فناوری جدید و کاربرد آن در معاملات فیوچرز آشنا شدید بهتر است بدانید معاملات فیوچرز غیرقانونی است و نوسانات بسیار زیادی را به همراه دارد. برهمین اساس در صورت عدم برخورداری از اطلاعات کافی ممکن است تمام دارایی شما از بین برود.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها