آموزش کندل استیک و الگوهای آن

آموزش کندل استیک یکی از مباحث پایه‌ای است که در هر دوره تحلیل تکنیکال مطرح می‌شود. نخستین بار ژاپنی‌ها بودند که کندل استیک (CandleStick) را ابداع کردند. بسیاری از تحلیل‌گران تکنیکال برای تحلیل نمودار قیمت انواع دارایی‌ها به‌سراغ این کندل‌ها می‌روند؛ چراکه اطلاعات بسیار مهمی از تغییرات قیمت دارایی در تایم فریم‌های مختلف را در خود جای می‌دهد. ضمن اینکه تشخیص خطوط روند،، الگوهای قیمت و همچنین ترسیم سطوح حمایت و مقاومت روی نمودار به کمک کندل‌ها خیلی راحت‌تر انجام می‌شود. ببا در نظر داشتن این موضوع ما در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص آموزش کندل استیک و موارد زیر بپردازیم.

  1. آشنایی با آموزش کندل استیک
  2. شناخت الگوهای کندل استیک
  3. الگوی کندل ماروبزو (Marubozu)
  4. الگوی کندل دوجی (Doji)
  5. الگوی کندل چکش (Hammer)
  6. الگوی کندل ستاره ثاقب (Shooting Star)
  7. الگوی کندل هارامی (Harami)
  8. الگوی کندل پوشاننده
  9. الگوی کندل ستاره صبح‌ گاهی
  10. الگوی کندل ستاره عصرگاهی

 

آشنایی با آموزش کندل استیک

 

آشنایی با آموزش کندل استیک

کندل استیک (CandleStick) یک مدل از نمایش قیمت دارایی‌ها در نمودار است. هر کندل حاوی اطلاعاتی مانند قیمت بازگشایی و بسته شدن در کنار بیشترین و کمترین قیمت یک آن‌ها در تایم فریم‌های مشخصی است. بر این اساس هر کندل از دو قسمت تشکیل می‌شود که عبارت‌اند از:

  • سایه کندل (Shadow)
  • بدنه کندل (Body)

سایه به‌صورت یک خط عمودی رسم می‌شود. که برای رسم هر سایه به دو نقطه نیاز است. پایین‌ترین و بالاترین نقطه سایه به‌ترتیب کمترین و بیشترین قیمتی را نشان می‌دهند که دارایی را در یک تایم فریم تجربه می‌کند. در کنار این موارد بدنه کندل نیز وجود دارد. بدنه به‌صورت یک مستطیل ترسیم می‌شود که در ان دو رنگ سبز و قرمز به چشم می‌خورد. رنگ سبز یا قرمز بدنه کندل، به‌ترتیب به‌معنی افزایش یا کاهش قیمت هستند. بنابراین خط پایین و بالای بدنه کندل سبز رنگ به‌ترتیب نشان‌دهنده قیمت بازگشایی و بسته شدن دارایی در یک تایم فریم مشخص هستند. همچنین خط پایین و بالای بدنه کندل، رنگ قرمز نیز به‌ترتیب نشان‌دهنده قیمت بسته شدن و بازگشایی دارایی هستند.

 

شناخت الگوهای کندل استیک

تحلیل‌گران تکنیکال با بررسی کندل‌ها موفق به شناسایی الگوهای خاصی روی نمودار قیمت دارایی‌های مختلف شده‌اند. منظور از الگوی کندل استیک این است که بعد از شکل‌گیری آن‌ها، نمودار معمولا رفتار خاص و قابل پیش‌بینی از خود نشان می‌دهد. به‌همین دلیل در بحث آموزش کندل استیک، روی معرفی انواع الگوهای آن به‌طور ویژه تاکید می‌شود. در این قسمت از آموزش الگوهای کندل استیک، به‌معرفی مهم‌ترین و پرکاربردهای الگوهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال می‌پردازیم.

 

الگوی کندل ماروبزو

 

الگوی کندل ماروبزو (Marubozu)

در کندل ماروبزو سایه کندل وجود ندارد یا سایه خیلی ناچیزی در قسمت بالا و پایین بدنه تشکیل می‌شود. در مقابل بدنه کندل کاملا کشیده است. به‌همین دلیل نشان‌دهنده تغییرات قیمت شدید در یک تایم فریم مشخص است. شکل‌گیری این کندل در نمودار نشان‌دهنده آغاز روند پرقدرت نزولی یا صعودی است. هر چه در زمان تشکیل این کندل، حجم معاملات بیشتر شود، الگوی کندل ماروبزو اعتبار بیشتری خواهد داشت.

 

الگوی کندل دوجی

 

الگوی کندل دوجی (Doji)

کندل دوجی در بحث آموزش کندل استیک جایگاه ویژه‌ای دارد. کندل دوجی دقیقا در نقطه مقابل ماروبزو قرار می‌گیرد. این کندل بدنه کوچک و بسیار نازکی دارد. در حالت ایده‌آل قیمت بازگشایی و بسته شدن کندل دوجی با یکدیگر برابر می‌شود و بدنه به‌صورت خط در می‌آید. در عوض معمولا سایه کشیده‌ای برای آن شکل می‌گیرد. این کندل نشان‌دهنده ایجاد نوعی تعادل بین خریداران و فروشندگان در بازار است که در پی آن قیمت باز و بسته شدن دارایی چندان تغییر نمی‌کند. شکل‌گیری این کندل را می‌توانید به‌عنوان نشانه‌ای برای پایان روندهای صعودی یا نزولی و آغاز روند رنج در نمودار تلقی کنید.

 

الگوی کندل چکش

 

الگوی کندل چکش (Hammer)

کندل چکش یکی از مهم‌ترین الگوهای کندل استیک است که معمولا در پایان روند صعودی تشکیل شده و خبر از آغاز روند صعودی می‌دهد. کندل چکش هم بدنه کوچکی دارد. در قسمت بالای بدنه این کندل، سایه وجود ندارد از سایه خیلی کوچکی تشکیل می‌شود.

این کندل هم به‌صورت سبز رنگ و هم قرمز رنگ روی نمودار ظاهر می‌شود. در حالت سبز رنگ، معمولا قیمت بسته شدن تقریبا برابر با بیشترین قیمت است؛ اما در حالت قرمز رنگ، قیمت باز شدن با بیشترین قیمت برابر است. علاوه بر آن الگوی چکش معکوس (Inverted Hammer) نیز وجود دارد که کاملا شرایطی برعکس کندل چکش دارد و در پایان روند نزولی تشکیل می‌شود.

 

 

الگوی کندل ستاره ثاقب

 

الگوی کندل ستاره ثاقب (Shooting Star)

ستاره ثاقب (Shooting Star) یک الگوی کندل است که در پایان روند صعودی روی نمودار قیمت ظاهر می‌شود. از نظر شکل ظاهری شبیه به کندل چکش معکوس است؛ اما باید توجه داشته باشید که برخلاف آن معمولا در پایان روند صعودی باید منتظر مشاهده سایه آن باشید. سایه بالای این کندل معمولا طولی بیش از 2 برابر بدنه آن دارد.

 

الگوی کندل هارامی

 

الگوی کندل هارامی (Harami)

در این قسمت از آموزش کندل استیک، نوبت به یکی از الگوهایی می‌رسد که از دو کندل تشکیل می‌شود. در این الگو کندل سمت چپ به‌طور ملموسی بزرگ‌تر از کندل سمت راست است. به‌همین دلیل به کندل سمت چپ و راست به‌ترتیب مادر و فرزند گفته می‌شود. اگر کندل مادر قرمز رنگ و کندل فرزند نیز سبز رنگ باشد، این اتفاق را می‌توان نشانه‌ای از آغاز روند صعودی در نظر گرفت. در حالت برعکس نیز نشانه روند نزولی است.

 

الگوی کندل پوشاننده

 

الگوی کندل پوشاننده

الگوی پوشاننده نقطه مقابل الگوی هارامی قرار دارد. در این الگو کندل سمت راست به‌طور ملموسی بزرگ‌تر از کندل سمت چپ است. اگر کندل سمت راست سبز رنگ و کندل سمت چپ نیز قرمز رنگ باشد، این اتفاق را می‌توان نشانه‌ای از آغاز روند صعودی در نظر گرفت. در حالت برعکس نیز نشانه روند نزولی است.

 

الگوی کندل ستاره صبح‌ گاهی

 

الگوی کندل ستاره صبح‌ گاهی

الگوی ستاره صبح‌گاهی از سه کندل تشکیل می‌شود و نشان‌دهنده پایان روند نزولی و آغاز روند صعودی است. در این حالت دو کندل سمت چپ قرمز رنگ و کندل سوم سبز رنگ است. کندل ابتدایی بدنه کشیده‌ای دارد و نشان‌دهنده روند نزولی پر قدرت است. کندل دوم با افت قیمت همراه است و جایی پایین‌تر از سایه کندل اول تشکیل می‌شود. در عین حال بدنه و سایه این کندل کوچک است و تغییرات قیمت محدودی را نشان می‌دهد. بلافاصله بعد از آن، کندل سبز رنگ با بدنه کشیده‌ای شکل می‌گیرد که نشانه آغاز روند صعودی پر قدرت است.

 

الگوی کندل ستاره عصر گاهی

 

الگوی کندل ستاره عصرگاهی

الگوی ستاره عصرگاهی از سه کندل تشکیل می‌شود و نشان‌دهنده پایان روند صعودی و آغاز روند نزولی است. در این حالت دو کندل سمت چپ سبز رنگ و کندل سوم قرمز رنگ است. کندل ابتدایی بدنه کشیده‌ای دارد و نشان‌دهنده روند صعودی پر قدرت است. کندل دوم نیز با افزایش قیمت همراه است و جایی بالاتر از سایه کندل اول تشکیل می‌شود. در عین حال بدنه و سایه این کندل کوچک است و تغییرات قیمت محدودی را نشان می‌دهد. بلافاصله بعد از آن، کندل قرمز رنگ با بدنه کشیده‌ای شکل می‌گیرد که نشانه آغاز روند نزولی پر قدرت است.

 

کلام پایانی

در این مطلب به آموزش کندل استیک و الگوهای متفاوت آن پرداختیم. دقت داشته باشید که الگوهای کندل استیک دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید در تحلیل تکنیکال نمودار قیمت دارایی‌ها استفاده کنید. البته معامله در باار ارهای دیجیتال تنها با کمک کندل‌ها امکان پذیر نمی‌باشد بلکه برای ورود دارایی خود و انجام معامله باید در کنار کندل‌ها، تحلیل تکنیکال و اخبار و رخدادها را نیز بررسی کنید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها