مقایسه کاردانو و سولانا

در مقالات قبلی به مقایسه این دو ارز دیجیتال کاردانو و سولانا با اتریوم پرداختیم. اما در این مقاله قصد داریم به مقایسه این دو ارز به صورت مجزا بپردازیم. این دو ارز دیجیتال در سال 2021 بهترین عملکرد ها را در بین تمامی بلاک چین های فعال در عرصه کریپتو به خود اختصاص دادند. بسیاری از افراد فعال حوزه ارزهای دیجیتال در حال مقایسه این دو ارز هستند تا با بررسی معایب و مزایای هر کدام، بهترین بلاک چین را انتخاب کنند. افرادی که این دو ارز را مقایسه می کنند دو دسته اند؛ برخی افراد کاردانو و سولانا را از نظر سودآوری مورد بررسی قرار می دهند. در حالی که برخی افراد دیگر از دیدگاه اعتباردهندگان و از لحاظ سرعت ورود به بازار به مقایسه سولانا و کاردانو می‌ پردازند. 

کاردانو و سولانا هر دو در خط مقدم فناوری نسل سوم وب هستند و بخشی از توسعه این فناوری به شمار می روند. به همین دلیل است که اغلب کاربران به دنبال مقایسه این دو ارز هستند. اما واقعا کدام یک بهتر هستند؟ در این مقاله سعی می کنیم جزئی ترین تفاوت های آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. ابتدا مروری بر اصول هر پروژه خواهیم داشت. سپس مقایسه ای بی طرفانه بین کاردانو و سولانا انجام می دهیم. 

 

کاردانو چیست؟

 

کاردانو (ADA) چیست؟

مفهومی که امروزه تحت عنوان کاردانو می شناسیم توسط چارلز هاسکینسون، یکی از بنیان گذاران اتریوم، برای اولین بار در سال 2015 (1394) طراحی شد. پس از آن شبکه کاردانو در سال 2017 (1395) راه اندازی گردید. شبکه کاردانو متشکل از گروه های مختلفی است که هر کدام از اعتبار بین المللی برخوردار هستند. این شبکه بررسی راهکار های خلاقانه برای نسل بعدی بلاک چین مجهز به قرارداد هوشمند کاردانو را مد نظر قرار می دهد.

بنیاد کاردانو یک موسسه رسمی در پلتفرم است و مالک قانونی این بلاک چین به حساب می آید. علاوه بر این، شرکت IOHK (این پوت آوت پوت هنگ کنگ)، که توسط هاسکینسون در کنار جرمی وود اداره می شود، تحقیقات عمیق و ارزشمندی در رابطه با توسعه این شبکه ارائه می دهد. همچنین، شبکه کاردانو شامل شرکتی به نام EMUGO بود که وظیفه داشت فرصت های تجاری مناسبی را برای پروژه کاردانو فراهم کند.

هنگام مقایسه کاردانو و سولانا باید بدانید که کاردانو ارز دیجیتال بومی خود را تحت عنوان (ADA) منتشر کرد. این ارز را به عنوان یکی از ده ارز دیجیتال برتر طی یک سال گذشته می شناسیم. کاردانو جهت توسعه پروژه خود نقشه راه کاملی را طراحی کرد. قبل از راه‌ اندازی هر یک از فازهای نقشه، آزمایش‌ های دقیقی انجام می‌ گیرد و در صورت مثبت بودن آزمایش‌ ها، فاز مورد آزمایش روی بلاک چین پیاده سازی می‌ شود. کاردانو تمرکز خود را روی افزایش سرعت و کاهش هزینه برای کاربران و افزایش بهره‌وری انرژی بلاک چین قرار داده است.

 

ارز دیجیتال کاردانو (ADA) 

ارز دیجیتال کاردانو ، ADA نام دارد. نام این ارز دیجیتال را از اولین برنامه نویس تاریخ کاپیوتر ، آدا لاولیس گرفتند. به عنوان یک دارایی چند کاربردی، ارز دیجیتال ADA در امنیت شبکه نقش بسیار مهمی ایفا می کند. این پروتکل از رمز ارز ADA به منظور ایجاد انگیزه های اقتصادی برای نودهای شبکه استفاده می کند. علاوه بر آن، کاربران نهایی اپلیکیشن های موجود روی بستر شبکه باید هزینه های گس جهت ارسال تراکنش ها را با استفاده ار ارز ADA بپردازند.

به علاوه، شرط تبدیل شدن به یک نود، استیک کردن مقدار معینی از ADA به عنوان وثیقه است. در زمان نوشتن این مقاله، تقریبا 75% از مجموع کل کوین های ADA عرضه شدند. این نشان می دهد که این پروژه پذیرش، اعتماد و ارزش بالایی را کسب کرده است. کاهش میزان سکه‌ های قابل عرضه، موجب کمیاب‌ تر شدن این ارز می‌ شود. تداوم تقاضا برای سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال کاردانو ADA، نشان‌ می دهد که روند قیمتی این دارایی، رو به رشد است. همانطور که می ­‌دانید یکی از مهمترین مسائلی که باید در مقایسه کاردانو و سولانا لحاظ کنید روند قیمتی این دو ارز دیجیتال است. در زمان نگارش این مقاله کاردانو و سولانا از نظر ارزش بازار، به ترتیب در رتبه 7 و 8 قرار دارند.

 

سولانا چیست؟

 

سولانا (SOL) چیست؟

سولانا یکی دیگر از ارزهای دیجیتال محبوب بازار کریپتو است. این ارز در سال 2021 موفق شد به لیست 10 ارز دیجیتال برتر جهان راه پیدا کند. سولانا که با یک زیرساخت منحصر به فرد و بسیار خلاقانه کار می کند، یکی از سریع ترین بلاک چین های جهان به شمار می رود. این پروژه در هر 400 میلی ثانیه، بلاک ها را پردازش می کند و امکان نهایی شدن تراکنش های فرعی را فراهم می کند. علاوه بر این، بنیاد سولانا و تیم توسعه‌ آن می‌ خواهند کمترین هزینه ممکن را برای کاربران نهایی و توسعه‌ دهندگان تضمین کنند.بر این اساس، میانگین هزینه هر تراکنش در بلاک چین سولانا معادل 0.00025 دلار است، به این معنی که کاربران باید حدود 4000 تراکنش را پردازش کنند تا از هزینه 1 دلار فراتر رود. این نیز یکی دیگر از نکات مهمی است که برای مقایسه کاردانو و سولانا باید حتما در نظر داشته باشید. به این ترتیب سولانا یکی از سریع ترین و ارزان ترین بلاک چین های موجود در صنعت کریپتو به حساب می آید. سولانا هر سه مورد زیر را برای راه حل های سه گانه بلاک چین دنبال می کند.

  • امنیت
  • مقیاس پذیری
  • تمرکز زدایی

موضوع مهم دیگر در مقایسه کاردانو و سولانا این است که، سولانا میزبان سریع ترین اکوسیستم در حال رشد در صنعت بلاک چین است. معماری جدید سولانا میزبان سریع ترین اکوسیستم در حال رشد در صنعت بلاک چین است. معماری جدید سولانا مجموعه ای از اپلیکیشن های غیرمتمرکز نسل سوم وب را در خود جای می دهد. بدین صورت سولانا کار را برای dApp های حوزه های مختلف مانند امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکن های غیرقابل تعویض (NFT) و بسیاری موارد دیگر تسهیل می کند.

 

ارز دیجیتال سولانا (SOL)

ارز دیجیتال بومی سولانا تحت عنوان SOL می شناسند. این رمزارز در سال 2021 رتبه اول بهترین عملکرد را بین تمامی ارزهای دیجیتال به خود اختصاص داد. جالب است بدانید که قیمت ارز دیجیتال سولانا در طول سال 2021 بیش از 13,000 درصد افزایش داشت. در نتیجه، این رمزارز به تیتر اصلی رسانه های فعال در حوزه کریپتو تبدیل شد و توجه جهانی را به خود جلب کرد. میزان پذیرش این ارز دیجیتال در میان سرمایه گذاران حوزه رمزارزها با سرعت فوق العاده ای رو به افزایش است.

ارز دیجیتال سولانا (SOL) نیز مشابه با ارز دیجیتال کاردانو ADA، یک دارایی بومی بلاک چین، یا به طور دقیق تر، یکی سکه است. همچنین این ارز دیجیتال یک دارایی چند کاربردی به حساب می آید که برای امنیت و عملکرد شبکه اساسی است. 

شبکه سولانا (SOL)

به منظور ایجاد انگیزه جهت مشارکت، به نودهای شبکه پاداش‌ هایی در قالب ارز دیجیتال سولانا اعطا می‌ شود. علاوه بر آن، پشتیبانی از مکانیزم اجماع اثبات سهام، اجرای 50,000 تراکنش در ثانیه (TPS) را امکان‌ پذیر می‌ کند. همانطور که از نام این مدل اجماع مشخص است، کاربران برای تبدیل شدن به یک نود باید مقدار مشخصی از ارزهای دیجیتال SOL خود را به عنوان وثیقه ارائه دهند.  نتیجه می گیریم؛ در صورت بروز هرگونه فعالیت مخرب در شبکه، این وثیقه‌ ها از سوی سولانا ضبط خواهند شد.

در زمان نگارش این مقاله، حدود 77 درصد از مجموع کل ارزهای دیجیتال سولانا موجود، عرضه شدند. در نتیجه، بلاک چین سولانا یکی از امن‌ ترین و فعال‌ ترین شبکه‌ ها در صنعت رمزارزها به شمار می‌ رود، چراکه وجود تعداد بسیار زیادی از ارزهای دیجیتال سولانا در بلاک چین موجب ایمن‌ تر شدن شبکه می‌ شود. این امر همچنین، میزان تقاضا برای ارز دیجیتال SOL که به ندرت در دسترس خریداران قرار دارد را نیز افزایش می‌ دهد. بررسی روند قیمتی در مقایسه کاردانو و سولانا به ما نشان می ­‌دهد که میزان رشد ارز دیجیتال سولانا به مراتب چشمگیرتر از رشد قیمت ارز دیجیتال کاردانو بود.

 

معایب و مزایای کاردانو و سولانا

 

معایب و مزایای کاردانو و سولانا

اکنون که نحوه عملکرد و ویژگی های منحصر به فرد این دو بلاک چین را درک کردیم، قرار است به مقایسه معایب و مزایای کاردانو در مقابل سولانا بپردازیم . در این مقایسه قرار است بدون تعصب روی هر کدام از این پروژه ها پیش ببریم تا شما مخاطب عزیز خودتان در این خصوص تصمیم بگیرید. با کنار هم قرار دادن نقاط ضعف و قوت این دو بلاک چین می‌ توانید ­مقایسه کاردانو و سولانا را به سمت نتیجه‌ گیری مناسبی هدایت کنید.

 

مزایای کاردانو

  • زیرساخت بلاک چین کاردانو شامل دو لایه است: لایه تسویه کاردانو (CSL) و لایه محاسبای کاردانو (CCL) .
  • کاردانو از یک زیرساخت مقیاس‌ گذار استفاده می‌ کند که امکان افزودن مداوم نودها را بدون به خطر انداختن امنیت یا سرعت شبکه فراهم می‌ آورد. علاوه بر این از منظر تئوری، به موازات رشد شبکه سرعت آن نیز افزایش خواهد یافت.
  • کاردانو در حال معرفی یک پروتکل زنجیره جانبی است تا بوسیله آن قابلیت هم­‌ کنش‌ پذیری خود را برای همکاری با شبکه‌ های دیگر گسترش دهد. این بلاک چین با استفاده از پیشرفت‌ های کیایاس (Kiayias)، میلر (Miller) و زیندروس (Zindros)، پروتکل زنجیره جانبی KMZ را ارائه می‌ کند. این پروتکل جابه‌ جایی ایمن و غیرتعاملی وجوه از لایه تسویه به لایه محاسباتی کاردانو یا سایر بلاک چین‌ هایی که از پروتکل پشتیبانی می‌ کنند را ممکن می‌ سازد.

 

مزایای سولانا

 

  • مکانیزم اثبات تاریخچه سولانا یک نوآوری ارزشمند در صنعت کریپتو است. علاوه بر این، سولانا از پروتکل تاب آوری خطای بیزانس تاور(BFT) برای پشتیبانی از مکانیزم اثبات تاریخچه خود را از طریق یک مدل اجماع عملی تاب آوری خطای بیزانس فعال کند.
  • سولانا برای نفی استفاده از استخر های حافظه، از پروتکلی به نام گلف استریم “GulfSteam” بهره می برد. این پروتکل به طور خودکار تراکنش ها را به نودها ارسال می کند و در نتیجه خطر “از دست رفتن” تراکنش ها یا هدایت مجدد آنها به یک استخر حافظه را از بین می برد. این امر باعث افزایش قابل توجه سرعت شبکه می شود.
  • سولانا یکی از ارزان ترین و سریع ترین بلاک چین های این صنعت را برای کاربران ارائه کرد. افزون بر آن، صدها اپلیکیشن غیر متمرکز را در شبکه خود به عنوان سریع ترین اکوسیستم در حال رشد میزبانی می کند. در عین حال، این بلاک چین هیچ نشانه ای از کاهش سرعت را نشان داده است.

 

معایب کاردانو

از آنجایی که تیم کاردانو قابلیت‌ های جدید شبکه را با دقت بسیار زیاد و پس از انجام تحقیقات سخت‌ گیرانه و آزمایش‌ های متعدد برای عموم عرضه می‌ کند، هنوز همه مزایای این بلاک چین در دسترس نیستند. طبق نقشه راه کاردانو، این پروژه به زودی وارد عصر باشو (Basho) خواهد شد تا برخی از امکانات مقیاس‌‌ پذیری از جمله پروتکل‌ های زنجیره جانبی را معرفی کند. پس از پیاده‌ سازی این فاز، مرحله نهایی تحت عنوان ولتر ارا (Voltaire Era)، سیستم‌ های حکومت‌ داری و خزانه‌ داری درون زنجیره‌ ای را برای توسعه خود پایدار بلاک چین فعال می‌ کند.

 

معایب سولانا

همان طور که گفتیم، سولانا یکی از بالاترین سرعت‌ های انجام تراکنش و همچنین یکی از مقرون به صرفه‌ ترین بلاک چین‌ ها را ارائه داد. همچنین اشاره کردیم که بلاک چین سولانا این ویژگی را به گونه‌ ای ارائه می‌ دهد که به امنیت شبکه و غیرمتمرکز بودن آن آسیبی وارد نشود. با این حال حوزه‌ ای که مغفول ماند و این بلاک چین تمرکز کم‌ تری روی توسعه آن گذاشته، حوزه همکاری‌ پذیری یا به عبارتی هم‌ کنش‌ پذیری است. این پروژه مجموعه‌ ای از آموزش‌ ها، ابزارها و منابع را برای استقرار اپلیکیشن‌ ها در شبکه سولانا ارائه می‌ دهد. اما برای اینکه این پروژه با پذیرش بیشتر بلاک چین توسط مردم در سال‌ های آینده رشد کند، احتمالا به پیاده‌ سازی نوعی استاندارد از قابلیت همکاری‌ پذیری برای ارتباط با صنعت گسترده‌ تر بلاک چین نیاز خواهد داشت.

 

جمع بندی مقایسه کاردانو و سولانا

 

جمع بندی مقایسه کاردانو و سولانا

طی سال گذشته، قیمت ارز دیجیتال بومی کاردانو تحت عنوان ADA بیش از 900 درصد افزایش یافت. این در حالی بود که قیمت ارز دیجیتال سولانا یک افزایش 13,000 درصدی را پشت سر گذاشته است. در حال حاضر هر دوی این ها در بین هزاران بلاک چین دیگر که در صنعت کریپتو فعالند، رتبه عملکرد بهتری داشتند. به همین دلیل، در ماه های اخیر جستوجو های مردم در گوگل برای مقایسه کاردانو و سولانا افزایش یافته است.

بهتر است درک جامعی از نحوه عملکرد هر اکوسیستم و ویژگی‌های آن‌ها به دست آوریم. هر دو پروژه فناوری‌ های پیشرفته‌ ای را اجرا می‌ کنند و در خط مقدم انقلاب بلاک چین ­‌ها قرار دارند. در عین حال، هر پروژه دارای مزایای خاص خودش است.

کاردانو از تحقیقات آکادمیک سخت‌ گیرانه  استفاده کرد تا پروتکل‌ های جدیدی را برای یک بلاک چین غیرمتمرکز، مقیاس‌ پذیر، همکاری‌ پذیر و امن معرفی کند. اما این پروژه هنوز مراحل توسعه خود را به طور کامل طی نکرده است. برعکس کاردانو؛ شبکه اصلی سولانا میزبان اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز مختلفی بود و یکی از سریع‌ ترین و ارزان‌ ترین بلاک‌ چین‌ ها را در صنعت کریپتو ارائه کرد.

امیدواریم که در انتخاب بهتر به شما کمک کرده باشیم. در کل هر دو ارز کاردانو و سولانا پروژه های قوی و آینده داری هستند و توکن های موفقی وارد بازار کردند. اما بحث بین خوب و بهتر است. همچنین باید اضافه کرد که در زمان نوشتن این مقاله کاردانو و سولانا به ترتیب در رتبه های 8 و 9 ارزش بازار قرار دارند و برای همین به شما سرمایه گذار عزیز توصیه می شود از هر دو ارز در سبد خود داشته باشید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پریزاد
پریزاد
2 سال قبل

ممکنه بعدا شبکه خود sol هم برای برداشت سولانا اضافه کنید؟

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  پریزاد

سلام دوست عزیز
صفحات ما رو در شبکه های اجتماعی دنبال کنید تا اگه همچین اتفاقی افتاد با خبر شوید.

مجتبی
مجتبی
2 سال قبل

واقعا سولانا بهتر از کاردانو عه اصا قابل مقایسه نیستن
سودی که من از سولانا گرفتم خیلی بیشتر بود کاردانو واسه من فقط ضرر بود

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  مجتبی

البته هر ارزی پتانسیل ها و اهداف خودش رو داره
ولی اگه از نظر رشد صعودی بخوایم نظر بدیم، بله سولانا رشد به مراتب بالاتری داشته