مقایسه اتریوم و سولانا

در این مقاله می خواهیم به مقایسه دو ارزدیجیتال اتریوم و سولانا بپردازیم. این دو ارز هر دو برای فعالیت های حوزه دیفای مشهور اند و به همین دلیل وجه شبه های زیادی دارند و سوژه مهمی برای مقایسه هستند. قاتل اتریوم، رقیب بیت کوین و اخلالگر صنعت لقب های معروف سولانا هستند. هیجانات درباره solana و توکن کاربردی آن SOL، کاملا قابل درک است. این بلاک چین چندی پیش، در مارس 2020 راه اندازی شد. پس از مدتی کوتاه به دلیل ویژگی های منحصر به فرد و البته ارزش رو به رشد، تیتر اول رسانه ها شد.

سولانا در ابتدای سال 2021 ، 1.51 دلار بود و در نوامبر همان سال به 240 دلار رسید. همچنین ارزش بازار در ابتدای 2021، 85.8 میلیون دلار بود اما در پایان سال 2021 به 72.7 میلیارد دلار رسید. در آن سوی میدان اتریوم را داریم که سال هاست که پیشتاز است و اکثرا در رتبه دوم بازار از نظر قیمت و ارزش مارکت، قرار دارد.

 

اتریوم چیست؟

 

اتریوم چیست؟

ویتالیک بوترین برای اولین بار در سال 2013 ایده خود را درباره بلاک چین جدید، در یک وایت پیپر توصیف کرد. او مجذوب بیت کوین و فناوری آن بود. با این حال معتقد بود که بیت کوین برای توسعه به یک زبان برنامه نویسی انعطاف پذیر نیاز دارد. از آنجایی که او توسعه دهنده بیت کوین نبود، نمی توانست به نحوه طراحی آن تاثیر بگذارد و برای همین اتریوم را خلق کرد. این روزها اتریوم پرکاربردترین سیستم بلاک چین است زیرا ایجاد و اجرای برنامه ها، قراردادهای هوشمند و توکن ها را ممکن می سازد. این ویژگی ها از اتریوم یک مبتکر واقعی می ساخت. بلاک چین دیگر آن زمان بیت کوین بود، اما قابلیت های آن تنها به انتشار ارز مجازی محدود شد.

اتریوم دارای رمزنگاری خاص خود به نام اتر (ETH) است. علاوه بر این بلاک چین با استفاده از استاندارد ERC-20، توکن های دیگری را نیز میزبانی می کند. بر اساس Etherescan، بیش از 460,000 قرارداد توکن مبتنی بر ERC-20  وجود دارد. همچمنین این شبکه استاندارد ERC-721 را برای توکن های غیر قابل تعویض (NFT) ایجاد کرده است.

جهت آشنایی صفر تا صد اتریوم می توانید به مقاله اتریوم چیست؟ سر بزنید تا با تاریخچه، اهداف و آینده این ارز پر طرفدار بیشتر آشنا شوید. این مقاله به مفهوم  آلت کوین ها، قرارداد هوشمند، معرفی اتریوم 2.0 و مقایسه کوتاه با بسیاری از ارزهای دیگر بازار و … می پردازد.

 

سولانا چیست؟

 

سولانا چیست؟

سولانا به عنوان درمانی برای نقاط ضعف بلاک چین های معروفی مانند بیت کوین و اتریوم وارد دنیای فناوری شد. آناتولی یا کوونکو، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل شرکت Solana Labs، که قبلا در Dropbox و Qualcomm کار می کرد. او شاهد تلاش این پلتفرم های بلاک چین برای رسیدن به 15 تراکنش در ثانیه (tps) بود، در حالی که سیستم های پرداخت سرعتی صدها یا هزاران برابر بیشتر را طلب می کردند. سولانا قول داد تا کاستی هایی مانند سرعت پایین تراکنش، کارمزدهای بالا و مسائل مقیاس پذیری را از طریق الگوریتم اجماع اثبات تاریخچه (PoH) برطرف کند.

با توجه به این که سولانا در حال خاضر می تواند 65,000 tps را با میانگین هزینه تراکنش 0.00025 دلار مدیریت کند، این بلاک چین توانست به وعده های خود عمل کند. دستاورد دیگر سولانا این است که با سرعت بالایی به رتبه 8 بازار ارزهای دیجیتال صعود کرد. سولانا در فوریه سال 2021 در رتبه 42 بازار بود اما در نوامبر 2021، سولانا در رتبه 4 قرار گرفت.

 

مقایسه اتریوم و سولانا در توسعه اپلیکیشن DeFi

 

مقایسه اتریوم و سولانا در توسعه اپلیکیشن DeFi

اصطلاح DeFi یا امور مالی غیرمتمرکز،در سال‌ های اخیر به دلیل پذیرش بلاک چین در بخش مالی رایج شد. اپلیکیشن‌ های DeFi با ایجاد جایگزینی برای سیستم‌ های مالی سنتی مانند بانک‌ ها و صرافی‌ ها با استفاده از ارزهای دیجیتال، دنیای مالی امروز را متحول می‌ کنند. قرض گرفتن و قرض دادن کریپتو از رایج ترین موارد استفاده دیفای است.

این روزها اکثر برنامه‌ ها و پلتفرم‌ های DeFi بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌ شوند. در واقع، این اتریوم بود که روند مالی غیرمتمرکز را راه اندازی کرد و آن را با موفقیت توسعه داد.  بلاک چین اتریوم،  این امکان را برای کاربران فراهم می‌ کند تا کاربران بدون مراجعه به بانک‌ ها یا تکیه بر سایر واسطه‌ ها، بر روی ارزهای دیجیتال وام و بهره دریافت کنند. با این حال، اکنون ما یک رقیب بالقوه داریم. سولانا!

تبلیغات، سولانا را نور دنیای بلاک چین معرفی کرد و ضمانت داد که تشعشعات نور این خورشید بلاک چینی تابان، بر جهان NFT ها نیز سایه خواهد انداخت. اما بهتر است خیلی روی بار تبلیغاتی بلاک چین‌ ها حساب باز نکنیم و بلاک چین‌ ها را با ویژگی‌ هایشان با هم مقایسه کنیم.

اتریوم و سولانا در قرارداد های هوشمند

اول از همه، روی اتریوم متمرکز هستیم که اولین پلتفرم قرارداد هوشمند جهان است. به دلیل محبوبیت و استفاده گسترده آن در ساخت dApps، مردم تمایل دارند قراردادهای هوشمند را با این بلاک چین خاص مرتبط کنند. قراردادهای هوشمند اتریوم با زبان برنامه نویسی Solidity نوشته شد. در حالی که قراردادهای هوشمند  سولانا را بیشتر به زبان Rust نوشتند. بزرگترین تفاوت بین این دو ارز ارائه دادن زمان قراردادهای هوشمند سولانا به صورت موازی است. در حالی که زمان اجرای EVM اتریوم تک رشته ای است. به این معنی که قراردادهای هوشمند در صف قرار می‌ گیرند و یک قرارداد هوشمند در یک زمان وضعیت بلاک چین را تغییر می‌ دهد.

در سولانا، زمان اجرا موازی از طریق Sealevel، یک موتور پردازش تراکنش موازی منحصر به فرد که توسط تیم Solana توسعه یافت، پیاده سازی می‌شود. در نتیجه، ده‌ها هزار قرارداد هوشمند را می‌توان همزمان پردازش کرد. این یکی از ویژگی‌هایی است که سولانا را بسیار مقیاس پذیر می‌ کند. تمایز دیگر این است که در اتریوم، دیتاها و کدها با هم جفت می‌ شوند در حالی که در سولانا این‌ ها از هم جدا هستند. یک قرارداد هوشمند در اتریوم شامل کد و دیتاهای پردازش شده توسط کد است. قراردادهای هوشمند بلاک چین سولانا فقط حاوی کد و بدون دیتا است. تمام دیتاها به عنوان ورودی برنامه ارائه می‌ شود‌.

تفاوت های اتریوم و سولانا در زبان برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی اتریوم (Solidity) یک زبان برنامه نویسی شی گرا، تایپ ایستا و سطح بالا است. این زبان توسط تیم اتریوم به طور خاص برای نوشتن قراردادهای هوشمند که (روی EVM) ایجاد شد. از آنجایی که در ساخت Solidity از C++، Python و JavaScript الهام گرفتند، توسعه دهندگانی که قبلا با این زبان‌ ها کار کردند، مشکلی در یادگیری نوشتن قراردادهای هوشمند در Solidity نخواهند داشت.

حال به زبان برنامه نویسی سولانا بپردازیم. طبق نظرسنجی توسعه دهندگان Stack Overflow 2021، Rust محبوب ترین زبان در بین توسعه دهندگان است. این یک زبان برنامه نویسی با تایپ ایستا، سطح بالا و همه منظوره است. توسعه‌ دهندگان از Rust برای ساخت برنامه‌ های متنوع، از سیستم‌ های فایل و اجزای مرورگر تا موتورهای بازی و پلتفرم‌ های بلاک چین، استفاده می‌ کنند. اگرچه یادگیری این زبان برنامه نویسی دشوار است، اما بسیاری از توسعه دهندگان معتقد اند استفاده از آن راحت است.

بنابراین، بزرگ‌ ترین تفاوت بین این دو زبان این است که Solidity به طور خاص برای نوشتن قراردادهای هوشمند با هدف قرار دادن EVM ایجاد شد، در حالی که Rust یک زبان برنامه نویسی است که برای توسعه بسیاری از برنامه‌ های کاربردی استفاده می‌ شود، بنابراین برای جامعه توسعه دهندگان عمومی بیشتر آشناست.

مقایسه مقیاس پذیری اتریوم و سولانا

برای یک بلاک چین بسیار مهم است که بتواند مقیاس‌ پذیر باشد، تا کاربران بتوانند تراکنش های سریع و ایمنی انجام دهند. اگر به سرعت تراکنش اتریوم که 14.7 tps است نگاه کنید، مشخص می‌ شود که این بلاک چین به بهبودهای جدی نیاز دارد. توسعه دهندگان اتریوم در حال حاضر روی این موضوع کار می‌ کنند. توسعه دهندگان اتریوم در حال برنامه ریزی برای کاهش ازدحام و افزایش سرعت شبکه با روش  Sharding یا “زنجیره های خرد شده” در پروژه اتریوم 2 هستند. در مورد سولانا، این شبکه ادعا می‌ کند که می‌ تواند 65,000 tps را پردازش کند. این توان عملیاتی بالا توسط PoH، Tower BFT و Turbine به دست می‌ آید. می توان گفت؛ در مورد اتریوم، شاردینگ و راه حل‌ های سطح 2 استفاده می‌ شود، در حالی که سولانا مکانیسم‌ های خاص خود را دارد و یک بلاک چین سطح 1 باقی خواهد ماند.

مقایسه هزینه های تراکنش در اتریوم و سولانا

هیچ خودرویی بدون بنزین حرکت نمی کند. هزینه های تراکنش هم در اتریوم نیز به همین صورت عمل می‌ کند: برای انجام یک تراکنش، باید بنزین بپردازید. شما شبکه را با اتریوم تغذیه می‌ کنید، و شبکه برای شما کار می کند. قیمت به ازدحام شبکه بستگی دارد و معمولا بین 20 تا 70 دلار در هر تراکنش است. بله، گران است، اما هزینه بالا به معنای کیفیت بالاست. شرکت‌ هایی که از اتریوم استفاده می‌ کنند، می‌ دانند که پول زیادی برای تراکنش‌ ها پرداخت خواهند کرد. با این وجود مطمئن هستند که هر تراکنش ها ایمن خواهد بود.

میانگین هزینه سولانا برای هر تراکنش 0.00025 دلار است. نتیجه گیری در اینجا کاملا واضح است: بلاک چین سولانا بسیار سریعتر و بسیار ارزانتر از اتریوم است. در حالی که دنیای بلاک چین در انتظار اتریوم 2.0 است، سولانا از هر شانسی برای صعود به اوج برخوردار است.

 

مقایسه پروژه های اتریوم و سولانا در حوزه دیفای

 

معرفی پروژه های اتریوم و سولانا در حوزه دیفای

اتریوم در زمینه توسعه dApp یکه و پیشرو است. تا 4 نوامبر 2021، 2876 برنامه غیرمتمرکز بر روی اتریوم در حال اجرا هستند. پروژه‌ های DeFi یکی از رایج‌ ترین موارد استفاده برای این بلاک چین است. صرافی‌ های غیرمتمرکز، پلتفرم‌ های توکن‌ سازی دارایی، راه‌ حل‌های KYC و هویت، وام‌ دهی و قرض‌ گیری رمزنگاری dApps، و راه‌ حل‌ های پرداخت از جمله آنها هستند. بیایید کمی عمیق‌ تر به چندین پلتفرم برجسته بپردازیم.

یونی سوآپ یک پروتکل مالی غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم برای تبادل ارزهای دیجیتال است. همچنین Augur یک پلتفرم بازار پیشبینی و برنامه شرط مبتنی بر اتریوم است. از دیگر پروژه های اتریوم می توان به Avave یک پروتکل نقدینگی منبع باز و غیر محفوظ برای استقراض و قرض دادن کریپتو است، اشاره کرد. از دیگر پروژه های اتریوم Securitize هست که برای سازگاری با مقررات برای دیجیتالی کردن، مدیریت و تجارت اوراق بهادار است. لیست پروژه های حوزه دیفای اتریوم همچنان ادامه دارد و ما به چند تا از معروف ترین های آنها اشاره کردیم.

پروژه های دیفای سولانا

سولانا تنها در یک سال و نیم توانست اکوسیستم خود را به 400 پروژه برساند. از این پروژه ها می توان به NFT و DeFi دو حوزه ای هستند که Solana بیشتر در آن‌ها استفاده می‌ شود. 116 برنامه DeFi و 193 NFT در این بلاک چین در حال اجرا هستند. بیایید در مورد برخی از پروژه‌ های مالی غیرمتمرکز قابل توجه بیشتر بدانیم.  از این پروژه ها می توان به Larix (پروتکل وام دهی با قابلیت استخراج زنده)، Serum ( صرافی غیرمتمرکز) و Raydium (یک بازارساز خودکار یا AMM) اشاره کرد.

 

آینده اتریوم و سولانا

 

آینده اتریوم و سولانا

آینده اتریوم تا حد زیادی به موفقیت ارتقای ETH 2.0 بستگی دارد. انتظار می‌ رود اتریوم 2.0 با معرفی زنجیره‌ های خرد و انتقال از PoW به PoS، مشکل مقیاس‌ پذیری بدنام را حل کند. این تغییرات احتمالا بین سال های 2021 تا 2023 اتفاق می‌ افتد. در همین حالی که دنیای بلاک چین هنوز پایدار نیست، جایگزین‌ های زیادی برای اتریوم ارائه می دهند. سولانا بدون شک یکی از جالب ترین و شایسته ترین رقبا است. جامعه فناوری در حال حاضر سولانا را قاتل اتریوم می نامد، اما توسعه دهندگان آن واقعاً با آن موافق نیستند.

هنوز رشد و نوآوری زیادی در آینده سولانا وجود دارد، بنابراین همه ما باید به نظارت بر تحولات آن ادامه دهیم. باید دید که سولانا با ناپدید شدن کلمه “بتا” از نام آن چگونه تغییر می‌ کند. سولانا و اتریوم به احتمال زیاد به توسعه موازی و هم زیستی با هم ادامه می دهند. شاید با گذشت زمان، سولانا سرعت، هزینه و امنیت نیز از اتریوم جلو بزند. با این حال هنوز تیم توسعه سولانا خیلی کار دارند تا بتوانند به شهرت و پذیرش اتریوم برسند.

جمع بندی

اتریوم یک ارز قدرتمند در بازار است ولی اینکه چقدر در آینده پیشرفت خواهد کرد به عملکرد اتریوم 2.0 بستگی دارد. با این حال تحلیلگران پیش بینی های خوبی را برای اتریوم در نظر گرفتند. در طرف دیگر سولانا به عنوان یک ایده و استارت آب بسیار خوب عملکرد و در سال 2021 همه را شگفت زده کرد. در کل می توان گفت که هر دوی این ارزها برای سرمایه گذاری گزینه های خوبی هستند و بهتر است هر دو را در سبد خود داشته باشید.

به هر حال به این اطلاعات بسنده نکنید و سعی کنید مقالات بیشتری را درباره این ارزها و پتانسیل ها و قابلیت هایشان بخوانید. پس از این که اطلاعات خود را کامل کردید می توانید وارد بازار شوید. می توانید به سایت صرافی بیت ایمن بروید و هر کدام از این دو ارز و بسیاری از ارزهای دیگر را خرید کنید و در کنار آن از خرید امن و پشتیبانی 24 ساعته و آنلاین ما بهره مند شوید.

 

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Hamed
Hamed
2 سال قبل

fkr konm ro goftesh sarmaye ozari koni khiyalet rahat tare

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  Hamed

سلام
ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید