اتریوم چیست؟ همه چیز درباره اتریوم (ETH)

در دهه گذشته، با ظهور فناوری بلاک چین، ارزهای دیجیتال به چشم اندازی جدیدی از اقتصاد جهانی ارتقا یافتند. در همین بین اتریوم یکی از انواع ارزهای دیجیتال می‌باشد که به سرعت مورد توجه فعالان حوزه ارزهای دیجیتال قرار گرفت و نقش مهمی در فضای کریپتوکارنسی ایفا کرده است. از همین رو ممکن است این سوال برایتان به وجود آید که اتریوم چیست؟

اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال با نماد اختصاری ETH نیز شناخته می‌شود. این رمز ارز یکی از پیشگامان حوزه کریپتوکارنسی می‌باشد که باعث تحولات جدیدی در بازار ارزهای دیجیتال شده است. برهمین اساس در ادامه مقاله قصد داریم به بررسی این رمز ارز و موارد زیر بپردازیم تا بدانید اتریوم چیست و چگونه کار میکند؟

ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

اتریوم یکی از برترین شبکه‌های حوزه بلاک چینی می‌باشد که از ارز دیجیتال بومی به نام اتریوم برخوردار است که با نماد اختصاری ETH در بازار کریپتو فعالیت می‌کند. این رمز ارز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و از قرارداد هوشمند در دستور عمل کار خود استفاده می‌کند و از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا همان dApp پشتیبانی می‌کند. برهمین اساس ارز دیجیتال و شبکه اتریوم از ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است و همین موضوع باعث شده در چندین سال اخیر به عنوان یکی ارز بهترین پروژه‌های حوزه کریپتوکارنسی شناخته شود. البته ممکن است این سوال برایتان به وجود آید که شبکه اتریوم چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم اتریوم یک شبکه غیرمتمرکز است که توسط هیچ شخص و نهادی مدیریت نمی‌شود. از همین رو تنها نودها و گره ها شبکه را مدیریت می‌کنند. البته جالب است بدانید هرچه نود یا گره در شبکه بیشتر باشد امکان غیرمتمرکز بودن شبکه نیز بیشتر است. از همین رو همانطور که در یخش‌های بالا نیز به آن اشاره کردیم شبکه اتریوم از ویژگی‌های بسیار زیادی بهره‌مند است.

که همین موضوع باعث شده بیشتر پروژه‌هایی که از شبکه اختصاصی برخوردار نیستند رمز ارزهای خود را بر روی بستر شبکه اتریوم یا ERC-20 راه اندازی شده است. که به این رمز ارزها توکن ERC-20 نیز گفته می‌شوند که می‌توانند از تمامی ویژگی‌های شبکه اتریوم همچون قرارداد هوشمند استفاده کنند. برهمین اساس سرمایه گذاران می‌توانند تنها با اتر، گس فی را پرداخت کنند و به انتقال توکن هایی که بر روی بستر شبکه اترویم قرار دارد بپردازند. از همین رو برای شناخت هر چه بیشتر شبکه و ارز دیجیتال اتریوم بهتر است بدانید تاریخچه اتریوم چیست و بنیانگذاران این پروژه چه کسانی هستند.

 

تاریخچه اتریوم چیست؟

 

تاریخچه etherscan چیست؟

در روزهایی که اعضای بازار کریپتوکارنسی در قید و بند بیت کوین و ریپل بودند، ناگهان انقلابی عظیم در این بازار رخ داد. آغازگر این انقلاب ویتالیک بوترین، برنامه نویس و تحلیلگر کانادایی-روسی بود. جوانی که پیش از رسیدن به 20 سالگی، به خالق یکی از اختراعات بزرگ بشری تبدیل شد! در اواخر قرن 20 میلادی که ویتالیک بوترین تازه متولد شده بود، مسئله ای به نام قرارداد هوشمند مطرح شد. در آن زمان ابزار و بستر مناسبی برای پیدایش این دسته از قراردادها وجود نداشت. به همین دلیل، مسئله قرارداد هوشمند، تا سالیان سال فقط در حد یک ایده باقی ماند. برهمین اساس بوترین در سال 2013-2014، توانست شبکه اتریوم و ارز دیجیتال آن را بسازد.

رمز ارز اختصاصی این شبکه اتر نام دارد که با نماد ETH در بازار رمز ارزها نمایش داده می‌شود. پیش از پیدایش این ارز، ریپل دومین ارز برتر بازار بود. اتریوم دقیقا در سال‌های طلایی فعالیت ریپل به وجود آمد. جایی که ارز دیجیتال XRP بر خانواده آلت کوین ها فرمانروایی می‌کرد. در آن زمان ترتیب بازار با این روزها تفاوت زیادی داشت. ارزهایی مانند لایت کوین و بیت کوین کش که اکنون در جمع 10 ارز برتر بازار جایی ندارند، روزی صاحب رتبه‌های عالی این بازار بودند. با این وجود، این ارزها نمی‌توانستند چیزهایی که ما می‌خواستیم را به ما بدهند. برهمین اساس ویتالیک بوترین اتریوم را راه اندازی کرد.

 

کاربردهای اتریوم چیست؟

 

کاربردهای اتریوم چیست؟

اکنون که توانستیم به سوال اتریوم چیست پاسخ دهیم بهتر است بدانید همانطور که در بخش‌های بالا به آن اشاره کردیم اتریوم از کاربردها و ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است و همین موضوع باعث متمایز شدن این رمز ارز نسبت به سایر ارزهای دیجیتال شده است. اجرای قرارداد هوشمند یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شبکه اتریوم می‌باشد که توانسته توجه فعالان حوزه ارزهای دیجیتال و سایر توسعه دهندگان بازار کریپتو را به خود جلب کند. البته بهتر است بدانید اجرای قرارداد هوشمند تنها ویژگی این شبکه نمی‌باشد بلکه تامین مالی اپلیکیشن های غیرمتمرکز به عنوان بزرگ‌ترین دستاورد و کاربرد شبکه اتریوم به حساب می‌آید.

به صورت کلی اپلیکیشن های غیرمتمرکز در حوزه دیفای اتریوم با پیشرفت‌‌های زیادی روبرو بوده است که همین موضوع باعث محبوبیت این نوع پروژه‌ها شده است و هرچه تعداد این نوع اپلیکیشن‌ها بیشتر شود، استفاده از شبکه اتریوم نیز افزایش می‌یابد. سازمان مستقل غیرمتمرکز یا DAO یکی از مهم‌ترین کاربردهای شبکه اتریوم می‌باشد. زیرا با استفاده از سازمان های مستقل غیرمتمرکز برنامه‌های کاربردی هوشمند برای جمع‌آوری آرا، اعضای صندوق استفاده می‌شود. در این صورت تمامی اعضا می‌توانند تمامی تراکنش‌ها را بررسی کنند و DAO بدون دخالت شخص ثالث می‌توان به تراکنش‌ها رسیدگی کرد.

 

قرارداد هوشمند چیست؟

 

قرارداد هوشمند چیست؟

یکی از کاربردهای اساسی اتریوم که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، قرارداد هوشمند است. شبکه اتریوم امکان ایجاد و ثبت قراردادهای هوشمند را برای ما فراهم کرده است. به صورت کلی قرارداد هوشمند، یک توافق نامه هوشمند است که بدون دخالت انسان‌ها در مشخص شده اتفاق می‌افتد. این یعنی وقتی ما شرایطی را برای عقد یک قرارداد در نظر می‌گیریم، دیگر لازم نیست به دنبال طرف قرارداد بگردیم و به طور سنتی با او وارد معامله شویم. همچنین بهتر است بدانید قرارداد هوشمند زمانی منعقد می‌شود که تمامی شرایط ذکر شده در آن فراهم باشد.

به طور مثال، شما می‌خواهید یک خودرو 200 میلیونی بخرید که رنگ نقره‌ای داشته باشد. از طرفی مالک یک خودروی نقره ای رنگ، قیمت آن را 200 میلیون تومان تعیین می‌کند. این یعنی تنها شرط شما برای خرید این خودرو مبلغ و رنگ آن است و فروشنده هم با همان قیمت قصد دارد ماشین خود را بفروشد. در این صورت، هر 2 شرط ذکر شده فراهم شده است و قرارداد به طور خودکار انجام می‌شود. این ویژگی قراردادهای هوشمند، سرعت و راحتی انجام فعالیت‌های انسان را چند برابر می‌کند. از همین رو اتریوم با در بر داشتن قرارداد هوشمند می‌تواند با پیشرفت‌های زیادی همراه شود.

 

اتریوم کلاسیک چیست؟

 

اتریوم کلاسیک چیست؟

اکنون با کاربردها و ویژگی‌های اتریوم آشنا شدید بهتر است بدانید این پروژه در سال 2016 با ارائه پروژه DAO توانست توجه تعداد زیادی از فعالان حوزه کریپتو را به خود جلب کند. به صورت کلی DAO یک صندوق سرمایه‌ گذاری غیرمتمرکز است که توسط سرمایه‌ گذارانش مدیریت و اداره می‌شود. برهمین اساس سازمان مستقل غیرمتمرکز به خریدار ارزهای دیجیتال، توکن‌هایی اعطا می‌کرد تا بتوانند با استفاده از این نوع رمز ارزها در صندوق حق رای داشته باشند. پس از اجرایی شدن این طرح استقبال زیادی از DAO صورت گرفت و در همان ابتدا این طرح توانست 168 میلیون دلار سرمایه اولیه جذب کند.

اما کلاهبرداران و افراد سودجو این فرصت را غنیمت شمردند و در 17 ژوئن 2016 هکر ناشناسی از باک امنیتی DAO استفاده کرد و توانست و بیش از 50 میلیون واحد اتریوم را به حساب خود انتقال دهد. این موضوع باعث شوک زیاد جامعه کریپتو شد و توسعه دهندگان اتریوم برای حل این شکل به دنبال چاره‌ای بودند. از همین رو آن‌ها باید از سافت فروک یا هاردفوک برای حل مشکل خود استفاده می‌کردند. فعالان حوزه ارزهای دیجیتال برای رفع این مشکل در ابتدا به فکر سافت فورک بودند.

اما طبق نظرات توسعه دهندگان اتریوم سافت فورک خطرات زیادی برای شبکه اتریوم به همراه داشت. بنابراین به سراغ هاردفورک رفتند که این موضوع باعث شد از آن پس اتریوم با نام اتریوم کلاسیک در بازار ارزهای دیجیتال شناخته شود و توسعه دهندگان رمز ارز جدیدی را با نام اتریوم راه اندازی کردند. به زبان ساده‌تر، اتریوم کلاسیک، همان اتریوم روی بلاک چین قدیمی است.

 

استخراج اتریوم

 

استخراج اتریوم

در ابتدای مقاله، درباره سیستم PoS برای استخراج صحبت کردیم. قرار شد که در ادامه، درباره فرآیند استخراج بیشتر صحبت کنیم. استخراج اتریوم با کاردانو کمی متفاوت است. این شبکه از الگوریتم PoW یا اثبات کار برای استخراج استفاده می‌کند. در این سیستم، ماینرها با حل معادلات پیچیده ریاضی، ارزهای رمزنگاری شده را تولید می‌کنند. علاوه بر این، امنیت شبکه با این کار حفظ می‌شود و تراکنش‌ها نیز تایید می‌شوند. اما در الگوریتم PoS یا اثبات سهام، خبری از ماینرها نیست. اعتبار سنج ها با سنجیدن اعتبار تراکنش و رمزها، به حفظ ساختار شبکه کمک می‌کنند.

اتریوم هم کم کم به سمت این الگوریتم گام بر می دارد. این کار علاوه بر کاهش هزینه‌های استخراج، کارمزد و انرژی کمتری نیاز دارد. البته شبکه هایی مثل بیت کوین همچنان از روش PoW استفاده می‌کنند. همین عامل باعث شده است که برخی از مخالفان، بهانه‌ای برای زمین زدن بیت کوین پیدا کنند. با این حال در نظر داشته باشید که بیت کوین و اتریوم حذف شدنی نیستند و روز به روز بر قدرت آن‌ها افزوده خواهد شد.

 

قیمت ارز دیجیتال اتریوم (ETH)

 

قیمت ارز دیجیتال اتریوم (ETH)

بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات زیادی که نسبت به سایر بازارهای مالی دارد مورد توجه تعداد زیادی از سرمایه گذاران و معامله گران قرار گرفته است. از همین رو اتریوم نیز جزو رمز ارزهایی است که در چندین سال اخیر با نوسانات زیادی روبرو بوده است. که همین موضوع باعث شده این رمز ارز 22 اکتبر 2015 با پایین‌ترین قیمت خود یعنی 0.4209 دلار روبرو شود.

همچنین سرمایه گذاران در تاریخ 16 نوامبر 2021 شاهد سقف تاریخی قیمت اتریوم بودند. که در آن زمان اتریوم با قیمت 4,891.70 به فروش می‌رفت. اما ممکن است این سوال برایتان به وجود آید که یک اتریوم چند دلار است در جواب این سوال می‌توانیم بگوییم در حال حاضر اتریوم با قیمت 3,350.60 دلار معامل می‌شود و توانسته جایگاه 2 بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص دهد.

 

خرید اتریوم

 

خرید اتریوم

اتریوم یکی از ارزهایی است که معمولا تحلیلگران خرید آن را پیشنهاد می کنند. در کنار بیت کوین و تتر، اتریوم تنها ارزی است که تقریبا در تمامی صرافی های ارز دیجیتال می توان آن را یافت! صرافی ارز دیجیتال بیت ایمن هم یکی از پلتفرم های تبادل اتریوم است. از همین رو شما می‌توانید با ثبت نام و احراز هویت در بیت ایمن، ارز دیجیتال اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنید.

خرید و فروش شما در این صرافی به طور مستقیم با یک فروشنده یا خریدار حقیقی انجام می‌شود. با در نظر داشتن این موضوع برای خرید اتریوم، ابتدا ثبت نام و احراز هویت خود را در سایت صرافی بیت ایمن انجام دهید. پس از انجام این کار، وارد بخش کیف پول شوید و حساب خود را به مقدار دلخواه شارژ کنید. البته برای این کار روی مستطیل واریز تومان کلیک کنید و مبلغ مورد نظر را به تومان وارد کنید. سپس وارد بخش خرید اتریوم یا هر ارزی که مد نظر دارید شوید و به دلخواه یکی از روش های سفارش عادی یا فوری را انتخاب کنید.

 

کیف پول اتریوم چیست؟

 

کیف پول اتریوم چیست؟

اکنون که با نحوه خرید اتریوم آشنا شدید بهتر است بدانید که پس از به دست آوردن این رمز ارز، باید آن را در کیف پولی امن و مطمئن نگهداری کنید. از همین رو کیف پول های ارز دیجیتال در دو فرمت نرم افزاری و سخت افزاری، امکان ذخیره ارزهای دیجیتال را به شما می دهند. رمز ارز ETH هم در اکثر کیف پول ها قابل ذخیره است که در این قسمت چند نمونه از آن ها را معرفی می‌کنیم.

  • لجر (Ledger)
  • ترزور (Trezor)
  • کوینومی (Coinomi)
  • تراست والت (Trust Wallet)

 

جمع بندی

اتریوم یکی از پروژه‌های مهم و کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد که از ویژگی‌های بسیار زیادی همچون امنیت بالا برخوردار است. از همین رو بسیاری از پروژه‌هایی که از شبکه اختصاصی بهره‌مند نیستند، رمز ارز خود را بر روی بستر اتریوم راه اندازی می‌کنند که به این رمز ارزها توکن ERC-20 گفته می‌باشد. برهمین اساس ما در این مقاله سعی داشتیم شما را با ارز دیجیتال اتریوم و شبکه آن آشنا کنیم تا بدانید ارز اتریوم چیست. البته بهتر است بدانید اتریوم در کنار داشتن ویژگی‌هایی متفاوتی از مشکلاتی نیز برخوردار است که همین موضوع باعث ظهور پروژه‌های متفاوتی شده است.

 

سوالات متداول

اتریوم چه مشکلاتی دارد؟

اتریوم یکی از پروژه‌های مهم و کاربردی در حوزه ارزهای دیجیتال می‌باشد که از ویژگی‌های زیادی به همراه دارد. اما این پروژه از مشکلات متعددی همچون مقیاس پذیری، طولانی بودن آدرس‌ها و غیره برخوردار است.

چه پروژه برای رفع مشکل اتریوم راه اندازی شدند؟

در سال اخیر شبکه اتریوم توجه تعداد زیادی از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاران را به خود جلب کرد از همین رو پروژه‌های زیادی برای رفع مشکلات اتریوم راه اندازی شدند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به سولانا، پولکادات، گراف و اتریوم نیم سرویس اشاره کرد.

گس فی اتریوم چیست؟

گس فی همان کارمزد شبکه اتریوم می‌باشد که کاربران باید برای انتقال ارزهای دیجیتال بر روی شبکه اتریوم گس فی را به صورت اتر پرداخت کنند.

اتر چیست؟

اتر برای پرداخت کارمزد تراکنش‌‌ها در شبکه‌ اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به صورت کلی می‌‌توان گفت، اتر سوخت شبکه‌ اتریوم محسوب می‌شود.

اتریوم یکی از بهترین پروژه‌های بلاک چینی می‌باشد که از ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است. اما با در نظر داشتن این موضوع باز هم نمی‌توان به صورت صد درصد روند آینده قیمتی یک رمز ارز را پیش‌بینی کرد.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها