اتریوم کلاسیک چیست؟ همه چیز درباره اتریوم کلاسیک (ETC)

تنوع و تحول، دو عنصر جدایی ناپذیر زندگی بشر از ابتدای آغاز تمدن بوده اند. در هر بعد از زندگی انسان ها که می نگریم، رد پایی از تنوع و تحول را در آن می بینیم. بازارهای مالی متعدد، این تنوع را در سرمایه گذاری ایجاد کردند. به وجود آمدن سهم های مختلف، بازارهای مالی را متنوع کردند. در بازار کریپتوکارنسی هم این تنوع را در بیش از 10 هزار ارز دیجیتال شاهد هستیم. اتریوم یکی از معروف ترین این ارزها است که از قاعده متحول شدن پیروی کرد. تحول در اتریوم زمانی ایجاد شد که کاربران آن به دو دسته تقسیم شدند و نیاز به پیدایش کوین جدیدی به نام اتریوم کلاسیک شکل گرفت!

 

اتریوم کلاسیک چیست و چگونه به وجود آمد؟!

هر ارز دیجیتال در بازار رمز ارزها نمادی دارد. اتریوم کلاسیک ارزی است که با نماد ETC نشان داده می شود. در واقع اتریوم کلاسیک یک هارد فورک روی شبکه اتریوم است. دو حرف ابتدایی آن یعنی E و T با اتریوم مشترک هستند. از نام اتریوم کلاسیک می توان حدس هایی درباره آن زد که با این نمادها کاملا ارتباط دارند. در سال 2013، جرقه ایجاد انقلابی در بازار ارز دیجیتال شکل گرفت. این جرقه در ذهن فردی به نام ویتالیک بوترین شکل گرفت. این تحلیل گر و برنامه نویس روسی-کانادایی، توانست در سن 19 سالگی، خالق یکی از بزرگ ترین پروژه های بلاک چینی در تاریخ رمز ارزها شود! اتریوم به وجود آمد تا بتواند قراردادهای هوشمند را پشتیبانی کند. قابلیتی که در شبکه بیت کوین وجود نداشت!

همه چیز به خوبی پیش می رفت تا این که در سال 2015، اتریوم با یک حمله هکری مواجه شد. در این اتفاق، ضرری 50 میلیون دلاری به شبکه اتریوم وارد شد. کاربران و توسعه دهندگان آن، برای جبران این ضرر و جلوگیری از بروز دوباره آن، راهکار های مختلفی پیشنهاد کردند. برخی اعتقاد داشتند که قوانین پایه و بنیادی اتریوم باید تغییر کند و برخی دیگر این کار را مخالف اصل تمرکز زدایی در شبکه اتریوم می دانستند. این اختلاف به حدی شدید شد که موجب پیدایش یک رمز ارز جدید به نام اتریوم کلاسیک شد.

پیدایش اتریوم کلاسیک

این اتفاق باعث شد تا نام اتریوم بین دو شبکه مختلف تقسیم شود. از آن پس نسخه قدیمی اتریوم با نام اتریوم کلاسیک و نسخه جدید با همان نام اتریوم به کار خود ادامه دادند. نکته نا امید کننده برای اتریوم کلاسیک این بود که 90% از کاربران و توسعه دهندگان این شبکه، به شبکه اتریوم منتقل شدند. این اتفاق باعث شد تا اتریوم رشد بسیار زیادی بکند و اتریوم کلاسیک مدت ها درجا بزند. عده ای اعتقاد داشتند که اتریوم کلاسیک یک پروژه شکست خورده است و نمی توان به آن اعتماد کرد. با این حال، این شبکه توانست با سرعت کم ولی به طور پیوسته پیشرفت کند و خود را در بین بزرگان بازار رمز ارزها نگه دارد.

 

مقایسه اتریوم کلاسیک و اتریوم

 

مقایسه با اتریوم

اتریوم به طرز حیرت انگیزی توانست خود را در بین سرمایه گذاران ارز دیجیتال مطرح کند. تا قبل از اوج گرفتن اتریوم، این ارز دیجیتال ریپل بود که بر سایر آلت کوین ها فرمانروایی می کرد. ریپل در سال 2014 و در دوران طلایی خود، نزدیک ترین تعقیب کننده بیت کوین در بازار کریپتو بود. اتریوم در این سال ها، جای ریپل را گرفته است و اختلافی بسیار زیاد با رقبا ایجاد کرده است. اتریوم کلاسیک هم آهسته و پیوسته پیش می رود و خود را به صدر جدول نزدیک می کند. وجوه تشابه و تفاوت دو ارز ETC و ETH را می توانید در قسمت زیر مشاهده کنید.

شباهت ها:

  • پشتیبانی از قرارداد هوشمند
  • داشتن ارز دیجیتال اختصاصی و بومی
  • فرآیند استخراج و سود حاصل از آن
  • زبان های برنامه نویسی
  • اندازه بلاک ها

تفاوت ها:

  • جایگاه در بازار
  • قیمت کوین ها
  • الگوریتم های متفاوت
  • حجم معاملات در بازار

مقاله مرتبط: اتریوم چیست

 

ویژگی های اتریوم کلاسیک

 

پشتیبانی از قرارداد هوشمند

اتریوم کلاسیک هم، مانند اتریوم از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کند. قرارداد هوشمند، یک توافق نامه مجازی است که در صورت فراهم بودن همه شرایط آن به طور خودکار انجام می شود. به طور مثال یک کشاورز با دوست خود توافق می کند که در صورت آمدن باران، 20% از سود حاصل از فروش محصولات خود را به او بدهد. قرارداد هوشمند شرایط این توافق را ثبت می کند. هنگامی که باران می آید، اطلاعات هواشناسی از طریق بلاک چین به این قرارداد داده می شوند و آن هم به صورت خودکار، 20% از سود فروش محصولات را به نام دوست کشاورز ثبت می کند. در این نوع قرارداد نیازی به تنظیم دستی و استفاده از واسطه ها نیست. علاوه بر این در صورت فراهم بودن تمامی شرایط هیچگونه خللی در آن ایجاد نمی شود.

ارز دیجیتال اختصاصی و توکن بومی

هر دو شبکه اتریوم و اتریوم کلاسیک، ارزهای خاص خود را دارند. اتریوم در بازار ارز دیجیتال اتر را عرضه می کند. این رمز ارز با نماد ETH نشان می دهند. اتریوم کلاسیک هم از رمز ارز ETC پشتیبانی می کند. جایگاه و قیمت این ارزها در بازار متفاوت است. در بخش بررسی قیمت ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک، به طور گسترده تر به این موضوع می پردازیم.

استخراج اتریوم و اتریوم کلاسیک

این بخش هم در بین این دو شبکه مشترک است. از سال 2016-2017 استخراج این دو ارز امری سودآور شمرده نمی شد. بیشترین چیزی که در این سال ها بین ماینرها رایج بوده است، استخراج بیت کوین بوده است. با انجام فرایند هاوینگ بیت کوین، این امر هم رفته رفته از سود دهی افتاده است. اکنون معامله این ارزها بیشتر از استخراج آن ها سود ده به نظر می رسد.

زبان های برنامه نویسی

هر دو شبکه اتریوم و اتریوم کلاسیک برای قراردادهای هوشمند خود از زبان برنامه نویسی Solidity استفاده می کنند. این وجه اشتراک خیلی هم غیر منتظره نیست زیرا کارایی این دو شبکه تقریبا یکسان است. با این وجود، سطح کیفیت آن ها در پشتیبانی از قرارداد هوشمند، در گرو برنامه نویسی بهتر در ماه ها و سال های آینده می باشد.

اندازه بلاک های اتریوم و اتریوم کلاسیک

این ارزها در این مورد هم عملکردی مشابه دارند. تقریبا می توان گفت پوسته هر دو شبکه اتریوم و اتریوم کلاسیک از یک جنس است. تفاوت آن ها عموما در بخش هایی است که به آن ها اشاره خواهیم کرد. سه مورد از 4 تفاوت ذکر شده بین این دو شبکه را در بخش قیمت اتریوم کلاسیک بررسی می کنیم. اما الگوریتم های آن ها را در همین قسمت مقایسه خواهیم کرد.

الگوریتم های PoW و PoS

الگوریتم PoW یا اثبات کار، اکنون برای هر دو شبکه اجرا می شود. پس چرا گفتید در این زمینه تفاوت دارند؟! زیرا اتریوم رفته رفته خود را به سمت الگوریتم اثبات سهم یا PoS می کشاند. اتریوم کلاسیک همچنان قصد تغییر مسیر ندارد و به استفاده از این الگوریتم ادامه می دهد. فرق آن ها در چیست؟ خب الگوریتم PoS  یا Proof-of-Stake ارزها را از حالت استخراج توسط ماینرهای فیزیکی خارج می کند و به وسیله اعتبار سنج ها این کار را انجام می دهد. این کار علاوه بر حفظ سرعت و امنیت شبکه، باعث می شود که انرژی کمتری در فرایند تولید بلاک ها مصرف شود. بنابراین یکی از ایرادات وارده بر اتریوم که در سایر رقبای آن مانند کاردانو دیده نمی شود رفع خواهد شد. اتریوم کلاسیک هم با همان فرمان ادامه خواهد داد.

 

 

قیمت ارز دیجیتال ETC

 

قیمت اتریوم کلاسیک (ETC)

ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک در حال حاضر 39.5 دلار قیمت دارد. معادل تومانی آن در صرافی بیت ایمن 975 هزار تومان است. اتریوم کلاسیک در 1 روز اخیر، 4.4% افت قیمت داشته است. بالاترین قیمت اتریوم کلاسیک در یک سال اخیر 176 دلار و پایین ترین قیمت آن 4.6 دلار بوده است. در مقایسه با اتریوم، این مقدار بسیار ناچیز است. ETH با قیمت 1767 دلار، علی رغم افت قیمت 4.5% در 24 ساعت اخیر، ارزشی چندین برابر اتریوم کلاسیک دارد. در مقایسه سهم بازار این دو ارز هم اتریوم با 205,804,884,443 دلار ارزش، در رتبه دوم بازار و اتریوم کلاسیک با 4,593,318,440 دلاری در رتبه 22 بازار است. تنها ارزی که ارزشی بیشتر از اتریوم دارد در حال حاضر بیت کوین است. 

آینده ارز دیجیتال ETC

همان طور که گفتیم عده زیادی معتقد اند، اتریوم کلاسیک آینده ای ندارد. با این حال رشد این ارز در این سال ها نشان می دهد که در دید بلند مدت می توان نسبت به آن امیدوار بود. اتریوم کلاسیک می تواند با تجدید نظر در سیاست های سفت و سخت خود، میزان بیشتری پیشرفت کند. این پیشرفت می تواند متقاضیان این ارز را افزایش دهد و ارزش آن را چند برابر کند. در بخش بعدی به چگونگی خرید اتریوم کلاسیک می پردازیم.

 

 

خرید رمز ارز ETC

 

خرید ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک

برای خرید رمز ارز ETC می توانید در صرافی آنلاین بیت ایمن ثبت نام کنید. بیت ایمن علاوه بر این ارز، از 28 ارز دیجیتال دیگر از جمله بیت کوین، اتریوم و کاردانو هم پشتیبانی می کند. ثبت نام در بیت ایمن به سادگی انجام می شود. با خواندن تحلیل ETC در پست بعدی بلاگ، می توانید تصمیم بهتری درباره خرید آن بگیرید. اگر در هر یک از مراحل فعالیت خود دچار مشکل شدید یا به سوالی برخورد کردید، می توانید از کارشناسان بیت ایمن در تیم پشتیبانی کمک بگیرید. کافی است از طریق پنل پشتیبانی داخل سایت اقدام کنید. اگر سوالی درباره این ارز داشتید می توانید در زیر همین پست مطرح کنید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند. امیدواریم با بیت ایمن معامله ای پر سود در بازار ارز دیجیتال داشته باشید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها