توکن ERC-20 و ارتباط آن با شبکه اتریوم چیست؟

حدود 6 سال پیش، با ظهور پروژه بلاک‌چینی غول پیکری به‌نام اتریوم، دنیای ارز دیجیتال وسیع‌تر شد. اتریوم ابعادی گسترده‌‌تر از قابلیت‌های بلاک‌چین را به رخ همگان خود کشید که یکی از آن‌ها توکن سازی بود. ارائه فناوری توکن سازی اتریوم باعث شد روز افزون تعداد توکن‌ های اتریوم بیشتر شود، تا در نهایت تعداد آن‌ها 4 رقمی شد.

یکی از پرکاربردترین و شناخته‌ترین توکن‌های اتریوم، توکن ERC-20 است. قطعا اگر از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال هستید در طول فعالیت خود در بازار کریپتوکارنسی، این نام بارها به گوش شما خورده است. اما اگر تا به حال با توکن و شبکه ERC-20 آشنا نشده‌اید ما در این مقاله قصد داریم شما را با توکن و شبکه اتریوم ERC-20 بیشتر آشنا کنیم و به مباحث زیر نیر بپردازیم.

  1. توکن (Token) چیست و چه تفاوتی با کوین (Coin) دارد؟
  2. توکن ERC-20 چیست؟
  3. کیف پول اتریومی یا Erc-20 wallet چیست؟
  4. لیست توکن های Erc-20

 

توکن و کوین چه تفاوتی دارند؟

 

توکن چیست و چه تفاوتی با کوین دارد؟

پیش از پرداختن به توکن ERC-20، بهتر است ابتدا با مفهوم توکن آشنا شوید تا بتوانید تفاوت کوین (Coin) و توکن (Token) را بهتر درک کنید. توکن و کوین دو عنصر مهم و اساسی در بازار کریپتوکارنسی هستند که به عنوان دسته‌بندی رمز ارزها نیز شناخته می‌شود. کوین ها اغلب روی بلاک‌چین اختصاصی خود فعالیت می‌کنند و نقش محوری در آن دارند. مانند ارز دیجیتال اتر (ETH) که کوین اصلی بلاک‌چین اتریوم است. اما توکن ها بلاک‌چین اختصاصی ندارند و نقش آن‌ها کاملا متفاوت است. توکن ها به عنوان یک عنصر امتیازی و یک خدمت جانبی روی بلاک‌چین دیگری ایجاد می‌شوند.

به طور مثال، چین لینک (LINK) یک توکن از شبکه اتریوم است. LINK در بلاک‌چین اتریوم، مانند اتر نقش محوری ندارد اما به عنوان یک عنصر پیوند دهنده، که با استفاده از اوراکل‌های غیرمتمرکز، اتریوم را با فضای بیرون بلاک‌چین پیوند می‌دهد و قابلیتی به این شبکه اضافه می‌کند. به‌همین منظور، تعداد توکن های موجود در بازار رمز ارزها از کوین ها بیشتر است. همچنین با پیدایش شبکه‌هایی مانند اتریوم و ترون، توسعه‌دهندگان زیادی توانستند به راحتی توکن های مختلفی را راه‌اندازی کنند و همین امر باعث شد بازار ارزهای دیجیتال روز به روز بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر شود. اکنون برای درک بهتر این موضوع قصد داریم نمونه‌ای از آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

 

مثال هایی از توکن:

 

مثال هایی از کوین:

  • ارز دیجیتال بیت کوین (BTC)
  • ارز دیجیتال لایت کوین (LTC)
  • ارز دیجیتال دوج کوین (DOGE)

 

ویژگی توکن های ERC-20

 

توکن ERC-20 چیست؟

اکنون که با مفهوم و تفاوت کوین و توکن آشنا شدید بهتر است به موضوع اصلی بازگردیم و با توکن ERC-20 آشنا شوید. در واقع ERC-20 یک پروتکل یا استاندارد برای توکن های اتریومی می‌باشد. واژه ERC فرم اختصاری عبارت انگلیسی Ethereum Request for Comment است. این پروتکل برای سازمان‌دهی و نظم دادن به شبکه می‌باشد. افزایش این توکن ها و اپلیکیشن‌ غیرمتمرکز یا به اصطلاح dApp بدون وجود چنین پروتکل‌هایی، باعث بی‌نظمی در شبکه می‌شود. همچنین این موضوع می‌تواند، سرعت تراکنش‌ها را پایین‌تر آورده و در نتیجه رضایت مصرف‌کنندگان را کاهش دهد. البته این امر هم موجب کم‌تر شدن استقبال از شبکه می‌شود و باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به سمت رقبا سوق پیدا کنند.

بنابراین توکن ERC-20 نقش مهمی را در حفظ نظم و محبوبیت شبکه اتریوم ایفا می کند. علاوه بر این توکن هایی که طبق استاندارد ERC-20 ساخته می‌شوند، محبوبیت خاص خود را دارند. به‌طور مثال چین لینک (Link) یک نوع توکن ERC-20 می‌باشد که بر روی روی شبکه اتریوم راه‌اندازی شده است. این توکن هم مانند سایر توکن های اتریومی ERC-20، از قوانین این استاندارد پیروی می‌کند. همین عامل باعث نظم پذیری شبکه نیز می‌شود. همچنین ERC-20 تعیین می‌کند که هر توکن در شبکه چه نقشی دارد و چگونه باید فعالیت کند. البته این شبکه قوانین و توابع خاصی را برای توکن‌ها در نظر می‌گیرد.

 

کیف پول اتریومی یا Erc-20 wallet چیست؟

در چندین سال گذشته با پیشرفت فضای بلاک‌چین پلتفرم‌ها و کیف پول‌های بسیار زیادی وارد بازار شدند. ابتدا کیف پول‌ نرم افزاری روی کار آمد و با استقبال بسیار خوبی نیز روبرو شد. پس از آن کیف پول سخت افزاری به صورت کاملا متفاوت کار خود را آغاز کرد. همچنین همانطور که به آن اشاره کردیم بیشتر توکن‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال بر روی بستر اتریوم طراحی شده‌اند و از ویژ‌گی‌ها و مزایای شبکه اتریوم برخورداراند.

برهمین اساس بسیاری از کیف پول‌های شناخته شده از توکن Erc-20 پشتیبانی می‌کنند و دارندگان توکن‌ ERC-20 می‌توانند به راحتی کیف پول مطمئن و راحتی برای نگهداری دارایی‌های خود پیدا کنند. به همین منظور ما قصد داریم چند نوع از کیف پول‌های سخت افزاری و نرم افزاری برای توکن ERC-20 را به شما معرفی کنیم

  • کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • کیف پول سخت افزاری کیپ ‌کی (KeepKey)
  • کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)
  • کیف پول نرم افزاری متامسک (MetaMask‌)
  • کیف پول نرم افزاری اتمیک ولت Atomic
  • کیف پول نرم افزاری اکسودوس (Exodus)

 

لیست توکن های Erc-20

در قسمت بالا به نمونه‌ای از توکن‌ها اشاره کردیم. اما اکنون که با مفهوم توکن ERC-20 و کیف پول‌های آن آشنا شدید بهتر است با توکنی‌هایی که بر روی بستر این شبکه راه‌اندازی شده‌اند نیز آشنا شوید. همانطور که در بخش بالا به آن اشاره شد توسعه‌دهندگان بسیار زیادی رمز ارزهای خود را بر روی بستر Erc-20 طراحی می‌کنند. برهمین اساس تعداد این توکن‌ها بسیار زیاد است و تعداد آن‌ها روزانه در حال افزایش است. اما ما قصد داریم بعضی از آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

اکنون که با توکن Erc-20 آشنا شدید جالب است بدانید به زودی می‌توانید بسیاری از رمز ارزهایی که در قسمت بالا ذکر شد را از صرافی ارز دیجیتال بیت ایمن خریداری کنید. زیرا این پلتفرم معاملاتی قصد دارد این توکن‌ها را در لیست رمز ارزهای خود قرار دهد.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا نوری
زهرا نوری
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من اسم این شبکه رو به دو صورت نوشتاری ERC20 و ERC-20 دیدم آیا وجود خط بین ERC و 20 تفاوتی ایجاد میکنه یا هر دوحالت یکی و درست هستن؟

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  زهرا نوری

سلام ممنون
خیر تفاوتی ایجاد نمیکنه و هر دو یکی هستند

رعنا
رعنا
2 سال قبل

شبکه trc20 با شبکه اتریوم چه فرقی داره؟

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  رعنا

سلام
تفاوت های زیادی دارن ولی اصلی ترین این تفاوت ها این است که ERC20 بر روی شبکه اتریوم و TRC20 بر روی شبکه ترون است.
همچنین در سرعت،کارمزد و امنیت تراکنش هم تفاوت دارند.