اپلیکیشن غیرمتمرکز چیست؟ آشنایی با DApp

اتریوم یکی از شبکه‌های بلاک‌چینی بود که در این سال‌ها خدمات‌بزرگی به بازار ارز دیجیتال ارائه کرد. ویژگی‌های فوق‌العاده این شبکه، باعث‌شد تا دریچه‌جدیدی از رمز ارزها، به روی سرمایه‌گذاران باز شود. یکی از چندین ویژگی فوق‌العاده شبکه اتریوم، اپلیکیشن غیرمتمرکز، برنامه غیرمتمرکز یا همان DApp بود. DApp مخفف عبارت Decentralized Application در زبان‌‌انگلیسی می‌باشد که اپلیکیشن غیرمتمرکز نیز معنی می‌دهد. همان‌گونه که از اسم این برنامه پیدا است، هیچ‌گونه نظارت واحد و مرجعی ندارند یعنی کنترل این برنامه‌ها به فرد یا افراد خاصی ختم نمی‌شود.

این تمرکز زدایی، آرمانی است که ارز دیجیتال از بدو پیدایش تا کنون دنبال می‌کند. یعنی از بین‌بردن تمرکز و کنترل روی برنامه‌ها و سپردن آن‌ها به کاربران. اتریوم به‌واسطه ارائه این قابلیت، محبوبیت بیشتری پیدا کرد. زیرا چنین چیزی قبلا در شبکه بیت کوین و سایر رمز ارزها دیده‌نشده‌بود. اپلیکیشن غیرمتمرکز توانست بستری را در شبکه اتریوم فراهم کند که افراد مختلف بتوانند توکن‌های خود را روی آن بنا کنند. به‌همین‌خاطر است که اکنون شاهد بیش از 10 هزار ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی هستیم. زمانی تعداد این رمز ارزها انگشت شمار بود و اکنون نام بسیاری از آن‌ها را هم نمی‌دانیم. برهمین‌اساس در ادامه مقاله قصد داریم به‌توضیح کامل‌تری در خصوص اپلیکیشن غیرمتمرکز بپردازیم.

 

اپلیکیشن غیرمتمرکز (DApp) چگونه کار می‌کند؟

با برنامه‌های غیرمتمرکز آشنا شدیم و اکنون می‌خواهیم بدانیم که این برنامه‌ها چگونه کار می‌کنند و چه ویژگی هایی دارند. شناخت ویژگی‌های غیرمتمرکز، نمایی کلی و کامل از اپلیکیشن‌ غیرمتمرکز به ما می‌دهد.

  • اپلیکیشن‌ غیرمتمرکز متن بازاند.
  • این برنامه‌ها پروتکل‌های مختلفی دارند.
  • Dapp‌ها توسط شخص ثالث کنترل نمی‌شوند.

این ویژگی‌ها، جذابیتی نسبی برای چنین برنامه‌هایی ایجاد می‌کند. زمانی این جذابیت کامل‌تر می‌شود که بدانیم، پاداشی هم برای فعالیت در این برنامه‌ها در نظر گرفته شده‌است. این کار به‌منظور تشویق بیشتر افراد برای فعالیت در فضای بلاک‌چین و گسترش محدوده آن بوده‌است. قبلا با شبکه اتریوم که اصلی‌ترین پشتیبان DApp‌ها در بین شبکه‌های بلاک‌چینی است آشنا شده‌ایم. اکنون به‌بررسی رابطه بلاک‌چین اتریوم با اپلیکیشن‌ غیرمتمرکز می‌پردازیم.

 

کاربرد DApp در شبکه اتریوم

 

ارتباط اپلیکیشن غیرمتمرکز با شبکه اتریوم

اتریوم قابلیت‌ها و ویژگی‌های بسیاری دارد که می‌توانند باهم ادغام شوند و همین موضوع توانسته بلاک‌چین اتریوم را قدرتمندتر کند. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، بخش وسیعی از فعالیت اپلیکیشن‌ غیرمتمرکز در شبکه اتریوم انجام می‌شود. برهمین‌اساس اپلیکیشن‌ غیرمتمرکز در شبکه اتریوم، به‌صورت خودکار و بدون‌خرابی و توقف کار می‌کنند و به نوعی پلتفرم‌های غیرمتمرکز کنترل‌کننده‌ای ندارند و انجام کار آن‌ها به‌صورت اتوماتیک است. همین‌عامل باعث می‌شود که خرابی‌ها و باگ‌های احتمالی در آن‌ها به چشم نیاید. از آن گذشته، همه اطلاعات در آن یکپارچه هستند و قابل‌سانسور نمی‌باشند. اتریوم فضایی را ایجاد کرد که این اعمال بتوانند در قالب یک برنامه غیرمتمرکز اجرا شوند.

علاوه بر اتریوم، شبکه‌های دیگری هم به‌این سمت و سو آمدند. کاردانو، ایاس، ترون، نئو و سولانا، رقبایی هستند که در برابر اتریوم قرار گرفتند. در همه آن‌ها ویژگی‌های مشترکی به چشم می‌خورد اما میزان استفاده از این ویژگی‌ها و توانایی پیاده‌سازی آن‌ها متفاوت است. به‌طور مثال در همین مسئله اپلیکیشن غیرمتمرکز، در حال‌حاضر اولین انتخاب کاربران، شبکه اتریوم می‌باشد. باید ببینیم که در آینده این انتخاب تغییر خواهد کرد یا خیر. با توجه به‌شرایط فعلی بازار می‌توان سولانا را جدی‌ترین رقیب اتریوم دانست. برای آشنایی بیشتر با سولانا می‌توانید مقاله سولانا چیست؟ را مطالعه کنید.

 

آینده اپلیکیشن های غیرمتمرکز

آینده اپلیکیشن غیرمتمرکز (DApp)

اکنون ارائه تکنولوژی، به‌سمت تمرکز زدایی حرکت می‌کند. ابزار پرداختی غیرمتمرکز مانند رمز ارزها، صرافی‌های غیرمتمرکز همچون یونی سواپ، برنامه‌های غیرمتمرکز روی شبکه‌های بلاک‌چینی و غیره در حال تمرکز زدایی از امور انسانی می‌باشند. این عامل باعث می‌شود که تمام قدرت در اختیار عموم‌مردم قرار بگیرد. به‌طور ساده‌تر یعنی هیچ عامل کنترل‌کننده‌ای از جانب دولت یا سازندگان وجود نداشته‌باشد. البته دستیابی به‌این هدف سال‌ها طول می‌کشد. با این حال، فضای بلاک‌چین در حال فراهم‌کردن آن است.

پس باید بدانیم که اپلیکیشن‌ غیرمتمرکز آینده‌ای بسیار روشن خواهند داشت. گرچه پذیرش آن‌ها کمی زمان بر است اما بالاخره اتفاق‌می‌افتد. در نتیجه، استفاده از اپلیکیشن غیرمتمرکز فواید زیادی برای ما دارد که در آینده شاهد آن خواهیم بود. عدم کنترل توسط اشخاص خارجی، مقاومت در برابر سانسور و ایرادات احتمالی، حفظ حریم‌خصوصی، دریافت‌پاداش، امنیت و سرعت‌‌بالا و چندین عامل‌دیگر که همگی نشان از قدرت اپلیکیشن‌ غیرمتمرکز دارند به مرور زمان آن را کاربردی‌تر می کنند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها