مقایسه بیت کوین و اتریوم

با یک نگاه اجمالی به لیست صرافی‌های ارز دیجیتال، نام بیت کوین و اتریوم در صدر جدول ارزها به چشم می‌خورد. اگر بخواهیم یک مقایسه خوب بین بیت کوین و اتریوم داشته باشیم، ابتدا باید با ویژگی‌ها، اهداف و تاریخچه این دو ارز آشنا شویم. این‌گونه می‌توانیم متوجه شویم که کدام ارز برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است. علاوه بر این، با مقایسه بیت کوین و اتریوم، اطلاعاتی را درباره این دو ارز دیجیتال به دست می‌آورید که می‌تواند شناخت شما از این دارایی‌ها و تکنولوژی و آینده آن‌ها را تکمیل کند.

 

معرفی بیت کوین

 

معرفی بیت کوین

در سال 2008 فرد یا افرادی به نام  “ساتوشی ناکاموتو” اولین ارز دیجیتال جهان را طراحی و با استفاده از تکنولوژی بلاک چین رمزگذاری کرد. هدف از این کار جلوگیری از تکرار بحران‌های اقتصادی و به دنبال آن تورم‌هایی مانند سال 2008 بود.

بیت کوین در واقع یک دارایی دیجیتال متن باز است که بدون مرز و غیر قابل سانسور در اختیار همه قرار می‌گیرد. این رمز ارز هم به عنوان ارز و دارایی برای تبادل و هم به عنوان دارایی برای ذخیره ارزش مورد استفاده قرار می گیرد. بیت کوین با اتصال به اینترنت در هر نقطه از جهان قابل دسترسی است.

در مقیاس خرد، بیت کوین بیش از یک سری کد برنامه نویسی نیست. بیت کوین قابل لمس نیست و گاهی اوقات از آن به عنوان “سکه نامرئی” یاد می کنند. بیت کوین یک نوع انقلاب در صنعت دارایی و پول است که بدون نیاز به واسطه به صورت همتا به همتا منتقل می شود.

یکی از دلایل رشد ارزش بیت کوین کمیابی آن است. موجودی قابل استخراج بیت کوین در زمان طراحی آن 21 میلیون واحد بود و تا کنون (در زمان نوشتن این مقاله) بیش از 18 میلیون واحد از آن استخراج شده است. البته باید گفت که در حال حاضر بیش از 4 میلیون واحد بیت کوین به دلیل گم شدن رمز عبور کیف پول ها از بین رفته است.

با ادعای ایلان ماسک که ظاهرا قصد دارد در سیاره‌ های دیگر طلا استخراج کند، کمیابی طلا ممکن است کاهش یابد. کمیابی باعث افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش بهای یک دارایی می‌ شود. با استفاده از فناوری بلاکچین، می‌توان نیاز به اعتماد در هر معامله‌ ای را حذف کرد. چرا که اعتبار تمام داده‌ ها و اطلاعات لازم به صورت ریاضی در بلاکچین تأیید می‌ شود. بیت کوین و اتریوم و ‌سایر ارزهای دیجیتال نیز از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

 

فناوری بلاک چین

فناوری بلاک چین باعث می شود بیت کوین از هر نهاد یا سازمان و جریانی که معاملات مالی را مدیریت می کند مستقل شود. در واقع بیت کوین و بسیاری از ارز ها با استفاده از این شبکه از حالت متمرکز به حالت غیر متمرکز تبدیل شدند. بلاک چین توسط شبکه ای از هزاران کامپیوتر به نام “گره” اداره می شود. این گره ها، تراکنش ها را از طریق حل معادلات بسیار سخت ریاضی تایید و تکمیل می کنند. پس از این مرحله اطلاعات تراکنش ها را در بلوک ها ذخیره می کنند.

هنگامی که هر بلوک از تراکنش‌ها و تایید اعتبارشان پر شد، با کمک ماینرها به بلاک چین اضافه می کنند. هر تراکنش در هر بلاک با تراکنش های معتبر قبلی مخلوط “هش” می شود. با ترکیب این بلوک ها با یک دیگر دستکاری یا حذف این اطلاعات تقریبا غیر ممکن می شود. از این رو، بیت کوین و اتریوم به عنوان بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال بازار از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

 

ویژگی های بلاک چین

عدم امکان دستکاری در کنار شفافیت اصلی‌ترین ویژگی‌های جذاب این فناوری محسوب می شود. همچنین تاریخچه کامل هر تراکنش و تمام انتقالات در بلاک چین ثبت می شود و به طور عمومی و آنلاین قابل مشاهده است. از فناوری بلاک چین می توان به صورت یک دفتر بزرگ و عمومی غیرمتمرکز یاد کرد. غیرمتمرکز سازی و تغییرناپذیری بلاک چین زیرساخت آنالوگ را دیجیتالی می‌کند. بلاکچین با استفاده از امضا های دیجیتالی و کلیدهای خصوصی، نیاز به اعتماد را در معامله حذف می‌کند.

بلاک چین به دارندگان بیت کوین و اتریوم این اجازه را می دهد که هر معامله‌ای را با هر مبلغی، در هر ساعت و هر نقطه جهان انجام دهند. این امر باعث محبوبیت بیت کوین و اتریوم در میان مردم شد. یکی دیگر از عوامل محبوبین بیت کوین و اتریوم این است که قیمت آن‌ها قابل دستکاری نیست. در واقع BTC و ETH تنها بر اساس عرضه و تقاضا در یک بازار آزاد قیمت‌گذاری می شوند و کنترل قیمت آن‌ها به هیچ دولت یا نهادی وابسته نیست.

از زمان راه‌اندازی ارزدیجیتال بیت کوین، قیمت آن حدود 2 میلیون برابر افزایش یافته و ما هنوز در مراحل ابتدایی پذیرش گسترده آن قرار داریم. پس این ارز  گزینه‌ای مناسب برای ملت‌ها و کشورهایی که با افت ارزش پول و افزایش تورم قرار دارند، می‌باشد.

 

معرفی اتریوم

 

معرفی اتریوم

ویتالیک بوترین در سال 2013 ارزدیجیتال اتریوم را بنیانگذاری کرد. این نابغه جوان روسی-کانادایی در زمانی که تنها 19 سال داشت، وایت پیپر اتریوم را ارائه کرد. ویتالیک شیفته فناوری غیرمتمرکز بیت کوین و بلاک چین بود. او قبل از این که خالق دومین رمزارز قدرتمند جهان باشد، روزنامه‌نگار مجله بیت کوین بود. او تحقیق در مورد بیت کوین و نوشتن مقاله را در سال 2011 آغاز کرد. مجله بیت کوین یک نشریه آنلاین بود، تا اینکه در سال 2012 اولین نسخه چاپی آن راه‌اندازی شد.

ویتالیک مشتاق یادگیری بیشتر بود، بنابر این به سراسر جهان سفر کرد تا با توسعه دهندگان و علاقه‌مندان بیت کوین ملاقات کند. وی در سال 2013 در سفر به اسرائیل، با پروژه‌ های “CovertCoins” و “MasterCoin” آشنا شد که پروتکل‌های آنها الهام‌بخش این برنامه‌‌نویس شد. در آن لحظه او فهمید که می‌توان مقیاس این پروتکل‌ها را با اصلاح آن‌ها افزایش داد و آن‌ها را عمومی کرد.

ویتالیک ایده ساختن یک زبان برنامه‌ نویسی غیرمتمرکز را در سر داشت که بتواند هر معادله ریاضی‌ای را حل کند. به دنبال رد ایده او توسط همکاران و تیم بیت‌کوین، او تصمیم گرفت خودش این زبان را ایجاد کند. وایت پیپر اتریوم بلافاصله پس از بازگشت ویتالیک از اسرائیل منتشر شد، که سرمایه‌گذاران بسیار زیاد و یک تیم رده‌ بالا را جذب خود کرد. شبکه اتریوم بعداً در جولای 2015 فعال شد. بعد از گذشت 3 سال، بیت کوین و اتریوم سند جایگاه‌های اول و دوم بازار را به نام خود زدند و تا به امروز از جایگاه خود ساقط نشده‌اند.

 

اهداف بیت کوین و اتریوم

هدف اتریوم حل برخی از محدودیت‌های شبکه بیت کوین است. بلاک چین اتریوم بستری برای ایجاد برنامه های غیر متمرکز توسط توسعه دهندگان است. این شبکه برای تعامل اپلیکیشن‌ها با یکدیگر و همچنین ساخت و ترکیب پروژه های جدید طراحی شدند. اتریوم اولین رمزارزی بود که قرارداد های هوشمند را معرفی کرد که مانند پول قابل برنامه‌ریزی کار می کنند و ستونی برای امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را تشکیل می دهند. حوزه‌ای که یکی از بزرگ‌ترین کاتالیزورها برای بازار صعودی آینده است.

از پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند به عنوان پرتاب موشک یاد می‌شود؛ چرا که برگرداندن آن‌‌ها غیرممکن است. کاربردهای بی‌شماری برای قراردادهای هوشمند وجود دارد. کاربردهایی مانند شرط‌بندی، مبادله خانه و تأیید دریافت کالا در زنجیره تأمین را می‌توان در دسته کابردهای فعلی قرارداد هوشمند قرار داد. اینترنت بسیاری از حوزه‌های مختلف را متحول کرد. مثل آمازون که خرده‌فروشی را تغییر داد، اوبر که حمل و نقل را تغییر داد و Airbnb که هتل‌ها را متحول کرد.

با توجه به این که هدف بیت کوین مقابله با تورم و ایجاد یک سیستم مالی و پرداختی غیرمتمرکز می باشد، آن را می توان بهترین مکمل برای ارزدیجیتال اتریوم دانست. این دو رمزارز می توانند در کنار یکدیگر، ابعاد مختلف دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چین را گسترش دهند. با این حال برای دستیابی به اهداف والا، پیشرفت های قابل توجهی هم باید در آن ها اتفاق بیفتد.

 

شباهت های بیت کوین و اتریوم

 

شباهت های بیت کوین و اتریوم

  • بیت کوین و اتریوم هر دو مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین اند.
  • هر دو، ابزاری برای سرمایه‌گذاری و افزایش ارزش سرمایه هستند.
  •  غیرمتمرکز بوده و تحت کنترل هیچ دولت و نهادی نیستند.
  • هم بیت کوین و هم اتریوم روشی برای ذخیره ارزش و دارایی اند.
  • هر دو از طریق صرافی های آنلاین معامله می شوند.

 

تفاوت های بیت کوین و اتریوم

 

تفاوت های بیت کوین و اتریوم

  • بیت کوین تنها 21 میلیون واحد است اما اتریوم نامحدود می‌ باشد.
  • سخت افزار استخراج بیت کوین، دستگاه ایسیک (Asic) است اما برای اتریوم، از سیستم اجماع PoS یا اثبات سهام استفاده می‌شود.
  • ماینرها در هر 10 دقیقه حدودا 12 بیت کوین و در هر 15 ثانیه 3 اتریوم تولید می‌‌کنند.
  • الگوریتم اجماع بیت کوین و اتریوم تا سال گذشته گواه اثبات کار (PoW) بود؛ اما الگوریتم اتریوم با ظهور اتریوم 2.0 و رویداد مرج، به گواه اثبات سهام تغییر پیدا کرد.
  • زبان برنامه‌ نویسی این دو ارز متفاوت می‌ باشد.
  • امکانات شبکه بلاک چین اترویم نظیر قرارداد های هوشمند، توکن سازی گسترده‌تر در زمینه‌های مختلف از جمله NFT و متاورس
  • سرعت انجام تراکنش‌ ها، قابلیت انتقال اطلاعات و پذیرش سازمان‌ ها در اتریوم بیشتر از بیت کوین است.

 

جمع بندی کلی درباره بیت کوین و اتریوم

بهترین حالت برای جمع بندی مقایسه بیت کوین و اتریوم استفاده از یک جدول خلاصه و مختصر است تا راحت‌تر بتوانید آن را به خاطر بسپارید.

نام ارز

 

بیت کوین

 

اتریوم
بنیان گذار ساتوشی ناکاموتو ویتالیک بوترین
تاریخ استارت پروژه 2009 2015
الگوریتم هش SHA-256 Ethash
زمان ساخت بلاک 10دقیقه 15ثانیه
حداقل سایز بلاک 2MB 1MB
پاداش بلاک شبکه 6.25 BTCبرای هر 210000بلاک 2ETH برای هر بلاک
SUPPLY 20/089 دلار 108/069/207 دلار
رتبه در بازار 1 2

شاید بسیاری از شما این سوال را داشته باشید که بین بیت کوین و اتریوم کدام یک برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ حقیقت این است که در سال های اخیر مخصوصا 2020 سال خوبی برای ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم بود. در این سال ها ما شاهد رکورد های تاریخی این دو ارز و بسیاری از ارزهای دیگر بودیم. همچنین با راه‌اندازی کامل پروژه اتریوم 2.0، ظرفیت اتریوم برای پیشرفت افزایش یافته است.

بیت کوین و اتریوم هر دو ارزهای شناخته‌شده و خوش‌سابقه ای هستند و با توجه به قانون قدیمی سرمایه گذاری “همه تخم مرغ هایت را تو یه سبد نذار” بهتر است هر دو ارز را در سبد خود داشته باشید. توصیه نهایی ما به شما این است که اطلاعات خود را در زمینه سرمایه گذاری افزایش دهید و با بازار ارز دیجیتال بیشتر آشنا شوید تا سرمایه‌گذاری بهتری داشته باشید.

برای یادگیری و بروزرسانی اطلاعات خود می‌توانید از بلاگ بیت ایمن بخش های آموزش و اخبار استفاده کنید. همچنین برای خرید بیت کوین و اتریوم بسیاری از ارزهای دیگر می توانید به صفحه اصلی صرافی آنلاین بیت ایمن بروید و از خرید ایمن، خدمات و پشتیبانی 24 ساعته ما بهره مند شوید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها