مقایسه عملکرد طلا و بیت کوین در سال 2022

از گذشته های دور از طلا به عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش و مقابله با تورم استفاده می شد. این فلز گرانبها از ابتدای سال بیش از 10 درصد افزایش قیمت داشت و در حال حاضر با قیمتی نزدیک به رکورد تاریخی خود معامله می شود. در سوی دیگر میدان بیت کوین را داریم که برخلاف افزایش ها و رکورد های تاریخی خود دو سال گذشته، امسال با کاهش قیمت و رکود مواجه شده است. از ابتدای 2022 بیت کوین با 20 درصد کاهش قیمت داشت و با رکورد تاریخی خود یعنی 69,000 دلار خیلی فاصله دارد. 

یکی از دلایل این کاهش قیمت ها، جنگ بین اوکراین و روسیه است. در زمان جنگ مردم بیشتر به سراغ سرمایه گذاری های کم ریسک مثل طلا می روند. برای همین از بازار های پرریسک مثل بیت کوین دور می شوند. اما سوال اینجاست که آیا بیت کوین هم می تواند ابزاری برای ذخیره ارزش باشد یا این عنوان تنها مختص به دارایی های سنتی مثل طلا است؟

طبق گزارش های کریپتو اسلیت، در ابتدای هفته جاری، بیت کوین نتوانست جهش های دو رقمی داشته باشد. همچنین بیت کوین در زیر محدوده 40,000 دلار قرار دارد که از نظر روانی سطح بسیار مهمی محسوب می شود. طبق گزارش های  سانتیمنت (Santment)، با افزایش بی اعتمادی به دارایی های پرریسک، رقابت قدیمی بین طلا و بیت کوین به عنوان بهترین ابزار برای ذخیره ارزش همچنان ادامه دارد. طبق توییت سانتیمنت:

“در ابتدای هفته، بیت کوین به محدوده 38,900 دلار برگشت و شاخص سهامی S&P500 نیز از آن پیروی کرد. همبستگی این دو تا جهش بزرگ بیت کوین ادامه خواهد داشت. در عین حال، قیمت طلا با آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین افزایش قابل توجهی داشت.”

 

بررسی عوامل موثر بر قیمت بیت کوین و طلا

 

بررسی عوامل موثر بر قیمت بیت کوین و طلا

لحظه ای که روسیه به اوکراین حمله کرد روند رشد طلا شتاب گرفت و به نقطه اوج قیمتی خود در اوت 2020 ( مرداد 99 ) رسید. با این حال، مایکل سیلور (Michaei Saylor)، مدیرعامل شرکت مایکرواستراتژی، معتقد است، قیمت بیت کوین بهترین مبدا برای ذخیره ارزش است. هر چند  در یک روز 14 درصد کاهش را هم تجربه کرد.

رشد قیمت طلا و سقوط قیمت بیت کوین در 24 فوریه (5 اسفند) پایان ماجرا نبود. پس از آنکه دولت اوکراین به‌ طور رسمی اعلام کرد از طریق بیت کوین و اتریوم کمک مالی جمع‌ آوری می‌ کند، قیمت طلا تقریبا خیلی سریع کاهش یافت و بیت کوین بیش از 17 درصد رشد کرد. کمک‌ هایی که در قالب ارز دیجیتال برای اوکراین فرستادند، خیلی سریع نقد و به پول‌ های فیات تبدیل شد. دولت اوکراین هرگز قصد انباشت این بیت کوین ها را نداشت و به‌ محض دریافت ارزهای دیجیتال آنها را خواهد فروخت. این نیاز به تأمین مالی جنگ در اوکراین بود که باعث شد که فشار فروش بازار افزایش یابد.

 

نمودار قیمت طلاو بیت کوین در سال 2022

 

رقابت بیت کوین و طلا بعد از این قضیه هم ادامه دارد. امروز طلا از نظر بازدهی از بیت کوین سبقت گرفت و در بالاترین سطح به 2,002 دلار رسید. با این حال طلا تنها 5% با اوج تاریخی خود (2,075) فاصله دارد و به احتمال قوی این نقطه اوج مقاومت بسیار قوی برای طلا خواهد بود. از طرف دیگر بیت کوین کم کم به حمایت های 37,700 و 35,254 دلار نزدیک می شود که سطوح حمایتی تاریخی آن محسوب می شوند. همانطور که می دانید این سطوح حمایتی و مقاومتی هستند که سرنوشت روند افزایشی و کاهشی را تعیین می کنند. پس شاید بتوانیم نتیجه بگیریم بیت کوین هنوز در آزمون خود مردود نشده باشد. شاید طلا هزاران سال با سابقه تر از بیت کوین باشد اما پتانسیل ها، قابلیت های بیت کوین و ارزهای دیجیتال، سرعت توسعه فضای بلاک چین همچنان می تواند ورق را برگرداند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همایون نجفی
همایون نجفی
2 سال قبل

قطعا با هُلد کردن بیت کوین به شرط داشتن دانش کافی میشه بهش با دید سرمایه گذاری نگاه کرد

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  همایون نجفی

سلام دوست عزیز
از این که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید متشکریم

سامی
سامی
2 سال قبل

به نظر من سرمایه گذاری اول روی طلا خوبه بعد ارزدیجیتال و ملک و…

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  سامی

هر کسی نظر شخصی خودشو داره ولی باید گفت که این بازار ها با هم رقابت می کنند یعنی ممکنه زمانی سرمایه گذاری روی طلا خوب باشه، یه زمانی روی ارزهای دیجیتال. بستگی به شرایط داره

شاهین
شاهین
2 سال قبل

من حدس میزنم تا ۴ سال دیگه ارزش بازار ارزهای دیجیتال از طلا بیشتر بشه

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  شاهین

حدستون دور از انتظار نیست
به امید همون روز