شیبا چیست؟ همه چیز درباره شیبا اینو (SHIB)

در سال های گذشته، آلت کوین ها نسبت به بیت کوین کمتر مورد توجه قرار می گرفتند. اکنون اوضاع متفاوت است و سرمایه گذاران بازار رمز ارزها تمایل بیشتری به خرید آلت کوین های مختلف دارند. افزایش حجم بازار آلت کوین ها در سال های اخیر به خوبی بیانگر این موضوع می باشد. هر کدام از این آلت کوین ها طرفداران خاص خود را دارند و ویژگی های آنها متفاوت است.

ارز دیجیتال شیبا یا شیبا اینو (Shiba Inu) با نماد SHIB یکی از آنها می باشد؛ که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است. تنها سه سال از زمان پیدایش شیبا می گذرد ولی در همین مدت کم، افراد زیادی به بازار آن روی آورده اند. ما در ادامه مقاله قصد داریم به معرفی کامل شیبا اینو بپردازیم.

 

ارز دیجیتال شیبا

 

ارز دیجیتال شیبا چیست و چه کاربردی دارد؟!

حدود 10 سال قبل، میم کوین محبوب، دوج (DOGE) با نام دوج کوین متولد شد. این رمز ارز، بدون هیچ هدف خاصی، پا به بازار کریپتوکارنسی (Crypto Currency) گذاشت. پس از گذشت چند سال، ارزش بازار آن در کمال ناباوری به 9 میلیارد دلار رسید! شاید حتی سازنده آن هم فکر نمی کرد که روزی دوج کوین چنین ارزشی پیدا کند.

در چند ماه اخیر، رشد قیمت های بسیار بالای این ارز، توجه سرمایه گذاران را بیش از پیش به میم کوین ها جلب کرد. به همین منظور، شیبای نو ظهور که یک میم کوین بود، با استقبال گسترده ای مواجه شد. سه سال پیش خبر انتشار شیبا در بلاگ شخصی سازنده این رمز ارز منتشر شد ولی هنوز اطلاعات دقیقی از سازنده این رمز ارز در دست نیست. شیبا هم مانند دوج کوین کاربرد خاص و جذابی نداشت و در بازار رمز ارزها به عنوان میم کوین شناخته می شد. بر همین اساس، بسیاری از سرمایه گذاران با سرمایه گذاری در این ارز کاملا مخالف بودند.

اما عموم مردم گرایش زیادی به سمت این میم کوین داشتند که این موضوع سبب رشد بسیار زیاد قیمت ارز دیجیتال شیبا شد. جالب است بدانید قیمت این ارز تنها ظرف چند ماه، چند هزار برابر شد. البته باید در نظر گرفت که در اواسط 2020 توکن SHIB بر روی بلاک چین اتریوم به وجود آمد، بر همین اساس ارز دیجیتال شیبا یک توکن اتریومی می باشد. در اصل شیبا برای رقابت با دوج کوین به وجود آمد و در بدو انتشار هم قاتل دوج کوین لقب گرفت. هدف این ارز، تصاحب جایگاه DOGE در بازار کریپتوکارنسی بود.

خالق ارز دیجیتال شیبا، به تقلید از بنیانگذاران بیت کوین و دوج کوین، خود را با نام مستعار ریوشی معرفی کرد. معرفی ارز شیبا هم به پارسال بر می گردد. جایی که ریوشی در یک پست وبلاگی از پدید آمدن ارزی جدید به نام شیبا خبر داد.

 

قیمت شیبا اینو

 

قیمت شیبا اینو (Shiba Inu)

توکن SHIB قیمت بسیار ناچیزی دارد و طبق داده های سایت worldcoinindex در زمان نوشت این مقاله قیمت شیبا حدود 0.000011 دلار می باشد. مقدار این ارز به حدی ناچیز است که معادل تومانی آن کم تر از 1 تومان می باشد. بالاترین قیمت این ارز یا به اصطلاح ATH آن، 0.00003 دلار بوده است. عده زیادی به رسیدن آن به 0.01 دلار یا حتی 1 دلار امیدوار هستند. اما باید بدانید که طبق گفته های تحلیلگران این اتفاق تقریبا محال است. اگر قرار باشد که قیمت شیبا چنین رشدی کند، حجم کل بازار با رشدی چند ده برابری رو به رو خواهد شد که در حال حاضر بلوغ لازم برای این اتفاق وجود ندارد.

شیبا یک مزیت بسیار جالبی دارد آن هم قرار گرفتن روی شبکه اتریوم، می باشد. اتریوم یکی از قدرتمند ترین پروژه های بلاک چینی است که جز با ارزش ترین آلت کوین های بازار ارز دیجیتال محسوب می شود.

فعالیت های امیدوار کننده این شبکه و ارز دیجیتال آن، روی بسیاری از زیر مجموعه هایش تاثیر می گذارد. علاوه بر شیبا، رمز ارزهای مشهور دیگری هم روی شبکه اتریوم قرار دارند. به طور مثال ارزهای حوزه دیفای (DeFi) مانند یونی سواپ، چین لینک و آوه بر روی شبکه اتریوم قرار دارد. همچنین رشد شبکه اتریوم، می تواند تاثیرات زیادی در قیمت ارزهایی که بر روی این شبکه قرار دارند بگذارد. البته SHIB به زودی در حال راه‌اندازی یک شبکه بلاک چینی به نام شیباریوم (Shibarium) می باشد که در بخش بعدی به آن می پردازیم.

ارز شیبا قاتل دوج کوین

در سایت اختصاصی شیبا، برای معرفی این ارز از لقب جالبی استفاده شده است. قاتل دوج کوین! توسعه دهندگان شیبا اعتقاد دارند که رشد قیمتی این ارز ادامه خواهد داشت. تا حدی که حتی بتواند به ارزش دوج کوین برسد. در سال 2022 این اتفاق افتاد و ارزش بازار شیبا با دوج کوین برابری کرد. اکنون هر دو میم کوین در بین 20 رمز ارز برتر بازار کریپتو قرار دارند و روزانه توسط معامله گران بسیار زیادی خرید و فروش می شوند.

در ابتدا مقدار عرضه بسیار بالای ارز دیجیتال شیبا بسیاری از سرمایه گذاران ارز دیجیتال را حساس کرد. پس از گذشت چند ماه و ورود ارز دیجیتال شیبا به جمع 10 ارز دیجیتال برتر بازار ورق برگشت. اکنون دیگر شیبا توسط عمده سرمایه گذاران ارز دیجیتال پذیرفته شده است و دیدگاه های منفی نسبت به آن کاهش یافته است. از این رو، می توانیم انتظار افزایش قیمت مجدد ارز دیجیتال شیبا در آینده را داشته باشیم.

 

شیباریوم

 

شیباریوم (Shibarium) چیست؟

شیباریوم (Shibarium) یک بلاک چین لایه 2 می باشد که قرار است به زودی توسط تیم توسعه دهنده شیبا اینو بر روی شبکه اتریوم راه اندازی شود. نظریه شیباریوم توسط Rayoshi خالق Shiba Inu ارائه شد. هدف این شبکه حل مشکل هزینه های بالای گس اتریوم می باشد. همچنین این شبکه قصد دارد راه اندازی NFT Shiba Inu را آسان تر کند.

شبکه شیباریوم برای کاهش وابستگی به شبکه اتریوم، بهبود مقیاس پذیری و افزایش سرعت تراکنش ها گزینه بسیار مناسبی است. شیباریوم به صورت کامل راه اندازی نشده است، اما تیم توسعه دهنده شیبا اینو  اعلام کردند که پس از راه اندازی کامل این شبکه توکن شیبا به این بلاک چین لایه 2 منتقل می شود.

 

دوج و شیبا

 

ارتباط با دوج کوین (DOGE)

دوج کوین ارز دیجیتالی است که فرزند خوانده ایلان ماسک خطاب می شود و همچنین محوببیت بسیار زیادی برای ایلان ماسک دارد. حتی توییت هایی که ایلان ماسک در حساب توییتری خود به اشتراک می گذارد در رشد قیمتی دوج کوین تاثیرات زیادی می گذارد. البته به روز رسانی دوج کوین در سه سال گذشته باعث شد، پس از 10 سال شاهد تغییر در شبکه آن باشیم. شیبا هم برای کارآمد کردن ارز دیجیتال خود، در دو سال گذشته صرافی غیرمتمرکز (DEX) Shiba Swap را راه اندازی کرد. این کار باعث افزایش اعتبار شیبا میان سرمایه گذاران شد، اما پیامدهای مساعدی برای اتریوم نداشت.

با توجه به بالا بودن هزینه تراکنش ها در Shiba Swap، هزینه تراکنش در شبکه اتریوم هم افزایش یافت. دوج کوین تا کنون چنین حرکتی را انجام نداده است اما خبرهایی درباره آن وجود دارد. از نظر قیمت و بزرگی حجم بازار هم دوج کوین ارزش بسیار بالاتری نسبت به شیبا دارد. قیمت دوج کوین در زمان نوشتن این مقاله 0٫07496 دلار است و ارزش بازار آن در حال حاضر 10,020,922,319 دلار می باشد.

این میزان مارکت کپ (Market Cap)، دوج کوین را در رتبه 9 بازار کریپتوکارنسی قرار داده است. شیبا 5 پله پایین تر بوده و در رتبه 14 قرار دارد که نسبت به سال هایی گذشته رشد بسیار خوبی داشته و توانسته رتبه خود را در بازار ارز دیجیتال بالا ببرد. زیرا در سال گذشته SHIB رتبه 31 را در بازار ارز دیجیتال داشت.

مقاله مرتبط: دوج کوین چیست

 

شیبا سواپ

 

شیبا سواپ (Shibaswap) چیست؟

شیبا سواپ (Shibaswap) یکی دیگر از صرافی های غیر متمرکز است که بدون دخالت شخصی فعالیت می کند. این صرافی جز اصلی ترین و مهم ترین سرویس های Shiba inu می باشد که در اوایل تیرماه 1400 به طور رسمی راه اندازی شد. صرافی شیبا سواپ به دلیل اجرای Shiba Inu بر روی شبکه بلاک چین اتریوم، تنها قادر است از توکن هایی که بر روی شبکه اتریوم قرار دارند پشتیبانی کند. بر همین اساس در حال حاضر کاربران میتوانند سه توکن با نام های، LEASH، SHIB، BONE را از صرافی Shibaswap خریداری کنند.

البته جالب است بدانید که هر کدام از این سه توکن ها هدف خاص خود را دارند. توکن SHIB که رمز ارز اصلی این صرافی می باشد اما دو توکن دیگر نیز توکن های حاکمیتی به شمار می آیند. به طور مثال کاربرد توکن BONE که سرمایه گذاران تنها قادر به خرید آن در صرافی Shibaswap هستند در خصوص بحث های مدیریت این صرافی بسیار کاربرد دارد.

 

توکن سوزی شیبا

 

توکن سوزی (Token Burn)

توکن سوزی (Token Burn) یا کوین سوزی (Coin Burn) یک فرآیند کاهش عرضه می باشد. همه ما می دانیم که میزان عرضه و تقاضا، ارزش یک دارایی را تعیین می کند. زمانی که میزان عرضه بسیار بالا باشد، رشد قیمت محدود می شود. در شبکه شیبا، حدود 395 میلیارد توکن SHIB وجود دارد. این میزان عرضه، تقریبا برابر با 500 ارز دیجیتال است! به همین دلیل، جلوی رشد قیمت شیبا از جایی به بعد را می گیرد. به همین دلیل، فرآیند توکن سوزی در این شبکه انجام می شود تا قیمت جای بیشتری برای رشد داشته باشد.

سیاست توکن سوزی معمولا جایی به کار می رود که میزان عرضه به صورت عمدی یا سهوی بیش از حد نیاز باشد.توکن سوزی در شبکه شیبا هم می تواند موجب رشد قیمت بیشتر آن شود. باید ببینیم که این کار تا کجا ادامه خواهد داشت و حین انجام آن روند تقاضا به چه شکل خواهد بود. توکن سوزی می تواند علاوه بر کاهش عرضه و بالا بردن نسبت تقاضا به عرضه، میزان تقاضا را هم به طور غیر مستقیم افزایش دهد. برای انجام توکن سوزی باید به صورت توافقی، از الگوریتم اثبات سوزاندن یا PoB (Proof of Burn) استفاده شود.

 

 

خرید شیبا

 

خرید ارز دیجیتال شیبا (SHIB)

رمز ارز محبوب شیبا را می توانید از صرافی آنلاین ارز دیجیتال خریداری کنید. خرید شیبا کار بسیار ساده ای می باشد و لازمه آن ثبت نام در صرافی بیت ایمن است. ابتدا وارد سایت بیت ایمن شوید و روی دکمه ثبت نام کلیک کنید. صفحه ای که باز می شود شامل چند کادر می باشد که باید اطلاعات خود را در آنها قرار دهید. سپس کدهای تایید ایمیل و تلفن همراه را در کادر مربوطه وارد کنید.

به همین سادگی ثبت نام شما انجام شد! در این مرحله به دستور پلیس فتا، اطلاعات کاربری خود را تکمیل می کنید و احراز هویت شما انجام می شود. اکنون می توانید با شارژ کردن کیف پول خود، خرید شیبا و 46 ارز دیجیتال دیگر از جمله بیت کوین و اتریوم و کاردانو و دوج کوین را انجام دهید. برای این کار وارد قسمت کیف پول شوید و دکمه واریز تومان را انتخاب کنید. در صفحه مقابل، میزان مبلغ واریزی را به تومان وارد کرده و وارد صفحه پرداخت شوید.

پس از واریز مبلغ، حساب شما شارژ می شود و می توانید شیبا یا هر ارز دیجیتال دیگری که در صرافی موجود می شود را خرید و فروش کنید. ابتدا وارد صفحه معامله شیبا شوید و سپس از گزینه سفارش عادی یا سفارش عادی استفاده کنید. سفارش عادی بر اساس مبلغ پیشنهادی شما و سفارش فوری با قیمت لحظه ای شیبا تنظیم می شوند. برای کاربران تازه وارد، استفاده از سفارش فوری راحت تر و سریع تر است.

 

تحلیل شیبا (Shiba)

بهتر است که پیش از خرید هر رمز ارزی ، تحلیل درست رمز ارز مورد نظر خود را مطالعه کنید. در دسته بندی تحلیل شیبا، می توانید تحلیل تکنیکال و فاندامنتال مربوط به این ارز را در بازه های زمانی مختلف ببینید. این تحلیل ها به صورت کاملا رایگان انجام می شوند و برای مطالعه آنها نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید. پس از خواندن تحلیل ها می توانید تصمیم بهتری برای خرید یا فروش رمز ارز مد نظرتان داشته باشید.

اگر تصمیم به خرید گرفتید، باید بدانید که پس از خرید، باید دارایی تان را ذخیره کنید. در نظر گرفتن تحلیل و مطالعه اخبار می تواند کمک بزرگی در معاملات به شما بکند زیرا بازار ارز دیجیتال نیاز به مطالعه و آموزش بسیار زیاد دارد و شما با آموزش و مطالعه زیاد می توانید معاملات بهتری را برای خود رقم بزنید.

 

کیف پول های شیبا

پس از خرید شیبا از صرافی آنلاین ارز دیجیتال بیت ایمن، دارایی شما به کیف پول مجازی تان واریز می شود. در صرافی آنلاین بیت ایمن هر کابر دارای یک کیف پول مجزا در حساب کاربری خود می باشد که این کیف پول سه امضایی است. کیف پول های بیت ایمن باتوجه به سه امضایی بودنشان، از بالاترین سطح امنیت برخوردار هستند. بر همین اساس کاربران می تواند با خیال راحت ارزهای خود را درون آنها نگهداری کنند. البته در صورت تمایل، می توانید رمز ارز خود را به سایر کیف پول های نرم افزاری و سخت افزاری انتقال دهید.

کیف پول سه امضایی بیت ایمن به همه کیف پول های دیجیتال وصل می شود و از این بابت مهم نیست که چه کیف پولی را انتخاب می کنید. فقط باید در نظر داشته باشید که کیف پول مورد نظر شما، از ارز دیجیتال شیبا پشتیبانی کند. تراست ولت (Trust Wallet) یکی از انتخاب های مناسب برای ذخیره شیبا می باشد. متا ماسک (Meta Mask) هم یکی دیگر از کیف پول های خوب برای ذخیره شیبا است.

 

جمع بندی

رمز ارز شیبا اینو با توجه به پیشرفت ها و نوسانات شدیدی که به همراه داشت توانست در مدت کمی توجه عموم مردم و سرمایه گذاران را به خود جلب کند. اما باید در نظر داشته باشید که رمز ارزهایی همچون شیبا، دوج کوین و فلوکی اینو جز میم کوین ها می باشند و میم کوین ها می توانند به راحتی تحت تاثیر سلبریتی ها و اینفلوئنسرها قرار بگیرند و طبق رفتار آنها نوسانات شدیدی داشته باشند.

برهمین اساس باید برای خرید چه میم کوین ها، چه رمز ارزهای دیگر به مطالعه دقیق در خصوص آن رمز ارز پرداخت و تمام ریسک های بازار کریپتوکارنسی را در نظر گرفت. ما در این مقاله قصد داشتیم شما را با مفهموم کاملی از شیبا آشنا کنیم.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تینا
تینا
2 سال قبل

یعنی عملا خرید ما اشتباه بوده درسته؟
ما به امید سود میلیون ها تومن خریداری کردیم