اولین خرید با بیت کوین؛ خرید دو پیتزا با 10,000 BTC

دقیقا 12 سال پیش در همین روز اولین خرید بیت کوین انجام شد. فردی برای خرید دو پیتزا 10,000 واحد بیت کوین پرداخت کرد. ارزش این بیت کوین ها با قیمت امروز تقریبا 300 میلیون دلار، معادل 9 هزار میلیارد تومان است. همه ساله طرفداران بیت کوین این روز را به عنوان “روز پیتزای بیت کوین” (Bitcoin pizza Day) جشن می گیرند.

روز 18 مه 2010 (28 اردیبهشت 1389)، لازلو هانیچ یکی از کاربران انجمن بیت کوین تاک (Bitcoin Talk)، انجمن اینترنتی جامعه بیت کوین، اعلام کرد حاضر است برای خرید دو پیتزای خانگی 10,000 واحد بیت کوین پرداخت کند.

او در پست خود نوشت:

“برای دو تا پیتزا 10,000 بیت کوین پرداخت می‌ کنم. میشه گفت شاید دو تا پیتزای بزرگ که بتونم برای فردام هم, نگه دارم. پیتزای پس‌ مونده رو که بتونم ازش آروم‌ آروم بخورم دوست دارم. می‌ تونید خودتون برام پیتزا درست کنید و بیارید یا برام سفارش بدید تا بیارن دم خونه‌ م، اما هدفم اینه که پولشو با بیت کوین پرداخت کنم. نمی‌خوام خودم درست کنم یا سفارش بدم. یه جورایی مثل هتل که درخواست میز صبحانه می‌ کنی و اونا برات میارن و تو حالشو می‌‌ بری! دوس دارم روی پیتزام پیاز، فلفل، سس، قارچ، گوجه فرنگی، پپرونی و از اینجور چیزا باشه. یه چیز استاندارد و معمولی؛ نه اینکه چاشنی های عجیب و غریب بهش اضافه شده باشه. پیتزاهای پنیری معمولی هم دوست دارم که درست کردنش خیلی سخت و هزینه‌ بر نیست. اگر علاقه‌ مند هستید، بهم خبر بدید تا معامله رو انجام بدیم. با تشکر لازلو”

 

 

پیتزا های 9,000 میلیار تومانی!

پرداخت 10,000 بیت کوین برای فقط دو پیتزا! این رقمی است که امروزه با آن می توان یک زنجیره رستوران و فست فود راه اندازی کرد! اما در آن زمان (12 سال پیش) بیت کوین ارزشی نداشت و 10,000 بیت کوین فقط 40 دلار ارزش داشت.

زمانی که لازلو این پست را منتشر کرد قیمت هر واحد بیت کوین حدود 0.004 دلار (70 تومان) بود. اکنون قیمت بیت کوین در زمان نگارش این مقاله نزدیک به 30,000 دلار است. فقط چند ماه بعد در نوامبر 2010 (آبان 1389)، ارزش این بیت کوین‌ها به 2،600 دلار رسید. در سال 2011، ده‌ هزار بیت کوین حدود 18,000 دلار ارزش پیدا کرد. هر از چند گاهی کاربران بیت کوین‌ تاک، قیمت این بیت کوین‌ ها را به‌روز می‌ کردند. اما حتی خوش‌ بین‌ ترین طرفداران بیت کوین هم فکر نمی‌ کردند که 41 دلار بیت کوین روزی بیش از 300 میلیون دلار ارزش داشته باشد.

 

اهمیت روز پیتزای بیت کوینی و تاثیر آن در گسترش این ارز دیجیتال

لازلو پس از آن چند بار دیگر هم برای خرید پیتزا و وسایل دیگر، بیت کوین پرداخت کرد. او ادعا می کند که تاکنون 100،000 بیت کوین در این راه اهدا کرد. امروزه این تعداد بیت کوین نزدیک به 3 میلیارد دلار دارند. اما این پایان کار نبود . در فوریه سال 2018 (بهمن 1396)، لازلو بار دیگر و این بار برای کمک به گسترش شبکه لایتنینگ بیت کوین، دو پیتزا با لایتنینگ خریداری کرد.

هر چند در سال گذشته در روز پیتزای بیت کوین، 10,000 بیت کوین حدود 9 هزار میلیارد تومان بود و با قیمت امسال تفاوت زیادی ندارد. اما وقتی به این تفاوت ها در 12 سال نگاه می کنیم، متوجه پذیرش بیت کوین و ارزهای دیجیتال در این سال ها می شویم.

به نظر شما 10,000 بیت کوین سال بعدی در همین روز چه ارزشی دارد؟ 12 سال دیگر چطور؟ شاید اولین خرید با بیت کوین، تعامل و اعتماد به این ارز دیجیتال را مدیون این فرد باشیم. شاید بدون این خرید بیت کوین به این سطح از پدیرش نمی رسید. مثل همیشه خوشحال می شویم اگر نظر یا سوالی دارید، در قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید.

 

 

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ساناز
ساناز
2 سال قبل

به نظر من به یه قیمت فضایی میرسه، بیتکوین هنوز رشد خودشو نشون نداده

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  ساناز

✌️✌️

سارا
سارا
2 سال قبل

منتظر شد بیتکوین هستیم

سولماز
سولماز
2 سال قبل

امیدارم بیت کوین اینقد پایین نیاد که فقط بشه باهاش پیتزا خرید

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  سولماز

😅😅

Sina.s
Sina.s
2 سال قبل

پول ۱۰ تا بوگاتی شیرون رو داد واسه دوتا پیتزا
این حاجیمون بد رفت تو پاچش😅

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  Sina.s

این اتفاق باید می افتاد تا بیت کوین به یه ابزار پرداختی تبدیل بشه