بازارهای جهانی در تهیدید جنگ اوکراین و روسیه

بازار رمزارزها و بازارهای جهانی اواخر روز جمعه با ریزش شدیدی مواجه شدند. سرمایه گذاران در بحبوحه ترس ناشی از حمله روسیه به اوکراین، دارایی های پرریسک را کنار گذاشتند و به سمت دارایی های کم ریسک روی آوردند.

به نقل از دیکرپیت؛ قیمت بیت کوین طی 24 ساعت اخیر 4% کاهش داشت و به 42,173 دلار رسید. نسبت به آلت کوین ها، بیت کوین نوسان کمتری داشت.   در 24 ساعت اخیر قیمت سولانا با 10% کاهش به 95 دلار و ریپل با 8.33% کاهش به 76 سنت رسید. از سوی دیگر بزرگترین آلت کوین بازار یعنی اتریوم با 5.6% کاهش به زیر 3,000 دلار (2,921 دلار) رسید.

دلیل ریزش بازارهای جهانی چیست؟

دلیل ریزش بازارهای جهانی چیست؟

این شرایط می‌ تواند به دلیل افزایش تنش‌ های بین اوکراین و روسیه و اعزام نیروهای روسی به مرز اوکراین باشد. شب گذشته کاخ سفید بیان کرد که ممکن است روسیه طی چند روز آتی به اوکراین حمله کند. مقامات آمریکایی در هفته‌ های گذشته نیز در این خصوص هشدار دادند. بر اساس گزارش CNN، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قرار است روز شنبه با ولادیمیر پوتین گفتگویی تلفنی در این خصوص داشته باشد.

ترس‌ های ناشی از افزایش تورم نیز در ترس سرمایه‌گذاران بازارهای جهانی خیلی تاثیرگذار بود. هفته گذشته تورم آمریکا به بالاترین سطح خود طی ۴۰ سال اخیر رسید. این شرایط باعث شد که سرمایه‌ گذاران، دارایی‌ های پر ریسک خود نظیر بورس و بیت کوین و سایر رمزارزها را کنار بگذارند. به نظر می‌ رسید که رمزارزها با بازار بورس ارتباط ندارند، اما این همبستگی طی سال‌ های اخیر افزایش یافت و دلیلی بر ریزش بازار شد.

در حال حاضر، میانگین صنعتی داو جونز 1.4% معادل با 501 واحد کاهش یافت و به 34,720 رسید. شاخص S&P 500 نیز با کا و اخبار منفی پخش می شوند، جهت سرمایه گذاری در بازارهای جهانی از معاملات پر ریسک به سمت معاملات کم ریسک می رود. در حال حاظر هم سرمایه گذاران از بازارهای پر ریسک کریپتو و بورس جهانی و بورس آمریکا به سمت بازارهای کم ریسک طلا و نفت می روند. اندیکاتورهای تکنیکال بیت کوین عمدتا خنثی و ثابت مانده‌ اند و سطح حمایتی 35,000 الی 40,000 دلار و سطح مقاومتی 46,000 دلار را نشان می‌ دهند.

طبق گفته جیسون پاگولاتوس (Jason Pagoulatos) تحلیلگر شرکت تحقیقات کریپتو دلفی دیجیتال، طی 10 روز گذشته، بخش عمده‌ ای از حجم معاملات بیت کوین در محدوده قیمت 41,000 الی 41,500 دلار انجام شد. وی در این خصوص گفت اگر این سطح از دست برود، احتمالا به سمت گپ‌ هایی حرکت خواهیم کرد که در گذشته جا ماندند و در سطح 38,500 دلار قرار گرفتند.

افزایش تسلط بیت کوین

افزایش تسلط بیت کوین

ارزش بازار بیت کوین نسبت به کل ارزش بازار کریپتو در هفته جاری به بالاتر از 40% رسید. معمولا در شرایط ریزش بازار، معامله‌ گران به سمت بیت کوین روی می‌ آورند زیرا ریسک کمتری نسبت به آلت کوین‌ها به همراه دارد. در بازار خرسی سال 2018، تسلط بیت کوین از 35% به 72% رسید. طی یک سال گذشته، با روند صعودی بیشتر آلت کوین‌ها نسبت به بیت کوین، این نسبت 30% کاهش یافت.

بعضی از تحلیلگران بازارهای جهانی پیش‌ بینی کردند که بیت کوین چند ماه دیگر تحت فشار باقی خواهد ماند. شرکت NYDIG در این خصوص گفت:

در ریزش بهار سال گذشته، تقریبا 6 ماه طول کشید تا بیت کوین بازیابی شود. اگر در ریزش کنونی نیز بازیابی بیت کوین همین مقدار طول بکشد، ماه “می” می‌ توانیم انتظار بازیابی این رمزارز را داشته باشیم.

 

 

 

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها