Web 3.0 و بلاک چین برنامه های گوگل در آینده

پیش از این که به شرح خبر بپردازیم بهتر است که با مفاهیمی مانند بلاک چین و  Web 3.0 آشنا شویم. اول از همه؛ به سراغ تعریف بلاک چین می رویم. واژه بلاک چین Blockchain ترکیبی از دو کلمه Block به معنی بلوک و Chain به معنی زنجیره است. این فناوری در حقیقت زنجیره‌ ای از بلوک‌ هاست و در هر آن بلاک، هر اطلاعاتی می‌ تواند ثبت شود. فرقی ندارد محتوای این اطلاعات چیست؛ از جرم و جنایت‌ های یک فرد تا جزییات تراکنش‌ های یک شبکه پولی مانند بیت کوین. به زبان ساده، بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌ های دیگر این است که اطلاعات روی سیستم را میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک می گذارد. با استفاده از رمزنگاری و توزیع اطلاعات، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ، تقریباً از بین می‌رود.

 

وب3.0 (web 3.0) چیست؟

 

وب 3.0 (Web 3.0) چیست؟ 

در نسخه های اولیه اینترنت در ابتدا شبیه یک روزنامه بود که کاربران می‌ توانستند اطلاعات سازمان‌ ها و شرکت‌ ها را در آن مشاهده و مطالعه کنند. با گسترش تکنولوژی، نسل دوم اینترنت به وجود آمد که در آن، کاربران در کنار سازمان‌ ها قادر به تولید و انتشار محتوا بودند. در حال حاضر، بسیاری از اپلیکیشن‌ های حوزه وب از نسل دوم هستند. وب 3.0 نسل جدید اینترنت و به عبارتی اینترنت آینده است. این فناوری قرار است در طول زمان تکمیل شود و امنیت، سرعت، حریم خصوصی و کیفیت بالای خدمات اینترنتی را برای بشریت فراهم کند.

Web 3.0 به طور خلاصه نسل بعدی اینترنت و یک تغییر پارادایم به سمت اینترنت دموکراتیک و غیر متمرکز است. وب 3.0 از طریق فناوری‌ های جدید مانند بلاک چین (Blockchain)، واقعیت مجازی (ٰٰVirtual Reality)، واقعیت افزوده (Augmented Reality)، هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) و سایر فناوری‌ های ایجاد شده در حوزه رمز ارزها مانند متاورس (Metaverse) و توکن های غیرقابل تعویض (NFT) تعریف می‌ شود. Web 3.0 با استفاده از این تکنولوژی‌ ها، نگاه و ارزش‌ گذاری کاربران را نسبت به اینترنت تغییر می‌ دهد. می‌ توان گفت موضوع وب 3، ساخت اینترنت مردم است. در این تکنولوژی مردم مالک اینترنت هستند و تمامی ابزارهای آن نیز در راستای خدمت به مردم طراحی می‌شود. جهت آشنایی کامل و صفر تا صد با وب 3.0 می توانید به مقاله وب 3.0 چیست؟ مراجعه کنید. در این مقاله با تاریخچه، اهداف و ویژگی های وب 3.0 و اربتاط آن با بلاک چین آشنا خواهید شد.

بلاک چین و Web3.0 در آینده گوگل

پیش از امروز هم شرکت هایی مانند بلاک، متا، مایکروسافت و توییتر، برنامه هایی مبتنی بر استفاده از شبکه بلاک چین و وب 3.0 در خدمات خود اعلام کرده بودند. اما در روز سه شنبه یکم فوریه، سوندرا پیچای مدیرعامل شرکت آلفابت (شرکت مادر گوگل)، بیاناتی درباره بررسی ترکیب فناوری بلاک چین و وب 3.0 برای خدمات و محصولات خود اعلام کرد.

پیچای در پاسخ به سوال مربوط به نظر آلفابت درباره پروژه های وب 3.0 گفت: این شرکت چند برنامه مورد نظر را دنبال می کند از این برنامه ها می توان به واقعیت افزوده (AR) و استفاده از فناوری بلاک‌چین برای محاسبات و خدماتی مانند یوتیوب و گوگل مپز اشاره کرد.

پیچای افزود:

“هر زمان که فناوری جدیدی پا به عرصه می‌ گذارد، من آن را اتفاق هیجان‌ انگیزی می‌ دانم و فکر می‌ کنم که چطور می‌ توان به بهترین شکل از آن حمایت کرد. وب همیشه در حال تکامل بوده‌ است و به این روند ادامه خواهد داد. گوگل هم از فناوری‌ های متن باز بهره‌ های بسیاری برد و قصد دارد در آن مشارکت داشته باشد.”

در گذشته نیز خبر هایی از تیم خدمات ابری گوگل و استفاده از پلتفرم های مبتنی بر بلاک چین در این تیم بود. تیم خدمات ابری گوگل حوزه جدیدی است که گوگل به تازگی وارد آن شد و در آن با شرکت هایی مانند وب آمازون و مایکروسافت رقابت می کند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها