رمزارزها چگونه به معیشت مردم افغانستان کمک می کنند؟

پیش از آن که به استفاده رمزارزها و ارز های دیجیتال در افغانستان بگوییم لازم به تصویر سازی شرایط این کشور برای درک بهتر اهمیت این ارزها بپردازیم. کشور افغانستان و مردمش دوران های سختی را گذرانده اند. قطعا با تغییر حکومت ها و دولت های مختلف ناپایداری های زیادی را تجربه کردند. بسیاری از کسب وکارها در این کشور بارها آسیب دیدند. این کشور مهاجران بسیاری دارد و همان طور که میدانیم بسیاری از مردمشان به عنوان نیروی کار به کشور های مختلف مهاجرت می کنند و برای خانواده هایشان در افغانستان پول می فرستند. هر سال به آمار این مهاجران افزوده می شود. 

یکی از روزنامه نگاران BelnCrypto با یک مرد جوان محلی (که به دلایلی می خواهد ناشناس بماند) اخیرا مصاحبه داشت. این مرد تنها نان آور خانواده ی 9 نفره خود در این دوران سخت اقتصادی افغانستان است. او از رمزارزها برای پرداخت هایش کمک می گیرد. داستان او از زبان خودش به این صورت است: 

من و دوستم می خواستیم از وبلاگ نویسی کسب درآمد کنیم و تنها چیزهایی که برایمان مهم بود یک سقف و دریافت پول به صورت آنلاین بود. مرحله ی اول ساده بود اما مرحله ی دوم نه تنها آسان نبود بلکه غیرممکن بود. بانک ها در افغانستان بسیار محدود هستند. اولا این بانک ها از شرکت های بین المللی معروف مانند paypal یا venmo پشتیبانی نمی کنند. آنها حتی به راحتی مشتری را نمی پذیرند، مثلا برای افتتاح یک حساب بانکی باید مجموعه ای از تعهدات سخت گیرانه را بگذرانند. همچنان سند خانه و اظهارنامه کار از جمله ملزومات برای حساب باز کردن در این کشور است. در افغانستان ما سیستم محلی هاوالا داریم که در اکثر مواقع کار نمی کند.

بالاخره تصمیم گرفتیم بدون در نظر گرفتن جنبه های مالی، سفر آنلاین خود را آغاز کنیم. ما اولین وبلاگ خود را در سال 2018 راه انداختیم، اما هنوز نتوانستیم چیزی از آن به دست آوریم. با انجام بازاریابی وابسته توانستیم حدود 700 دلار بدست آوریم اما به دلیل نبودن سیستم paypal هیچ وقت نتوانستیم آن پول را دریافت کنیم. 

 

پرداخت های بین المللی با رمزارزها

 

پرداخت های بین المللی با رمزارزها

ما در سال 2020 با ارزهای دیجیتال و رمزارزها آشنا شدیم و باعث شد دوباره امید داشته باشیم. تا سال 2021 من و دوستم با چند صرافی رمزارز کار می کردیم و با کمک ارزهای دیجیتال توانستیم پول دیجیتال دریافت و پرداخت کنیم. بدون ارزهای دیجیتال ما به هیچ جایی نمی رسیدیم.

در آگوست 2021 طالبان کنترل کامل افغانستان را در دست گرفت. اکثر خدمات معاملاتی مثل وسترن یونیون، سوئیفت و هاوالا در این کشور متوقف شدند اما بسیاری از مردم افغانستان به نقل و انتقالات پول احتیاج داشتند. با وجود رمزارزها 57 درصد مردم این کشور بی سواد اند و اکثرا نمی توانند از این امکانات بهره ببرند.

پس از کنترل کابل توسط طالبان، بسیاری از این کشور مهاجرت کردند. برخی هم رمزارزهای خود را می فروختند تا بتوانند در خارج از کشور زندگی کنند. آموزشگاه زبان انگلیسی پدرم، جایی که از پنج سالگی در آن زبان انگلیسی آموختم اکنون تعطیل است. چرا که بسیاری از مردم در گیر نان شبشان اند و یادگیری زبان انگلیسی تنها خرجی اضافی برای خانواده ها است. به همین دلیل من تنها کسی هستم که برای خانواده ی 9 نفره ی خودم غذا روی میز می گذارم. این ها همه با وجود رمزارزها ممکن شد تا بتوانم پول دیجیتال دریافت و پرداخت کنم.

تنها یک مرحه باقی می ماند که چگونه ارزهای دیجیتال را به دارایی فیات تبدیل کنم که خوشبختانه این فرایند ساده است. با کمک صرافی ها ی محلی رمزارز من می توانم ارزهای دیجیتال خود را به دلار یا افغانی (واحد پول افغانستان) تبدیل کنم. خوشبختانه دولت طالبان هنوز رمزارزها را ممنوع نکرده است. بسیاری از معامله گران امیدوارند که دولت از فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال برای جلوگیری از برخی تحریم های بین المللی استفاده کند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها