آربیتراژ چیست؟ کسب درآمد بدون تخصص

از گذشته تا به امروز سرمایه‌گذاران به دنبال راه‌های مختلف برای کسب درآمد می‌باشند. بازار ارزهای دیجیتال نیز در سال‌های اخیر روش‌های متفاوتی را ابداع کرده است تا کاربران به راحتی بتوانند از طریق آن‌ها درآمد کسب کنند. که یکی از محبوب‌ترین روش‌های کسب درآمد در بازار کریپتوکارنسی آربیتراژ (Arbitrage) می‌باشد. البته بهتر است بدانید که آربیتراژ تنها در بازار ارزهای دیجیتال کاربرد ندارد. بلکه در علم اقتصاد نیز به معنای کسب سود از تفاوت قیمت بین یک دارایی در بین دو یا چند بازار در یک زمان واحد است. برهمین اساس در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص این روش کسب درآمد و ابعاد مختلف آن بپردازیم.

  1. آربیتراژ در بازارهای مالی
  2. چه زمان می توان از آربیتراژ استفاده کرد؟
  3. آربیتراژ در ارز دیجیتال
  4. انواع آربیتراژ

 

آربیتراژ

 

آربیتراژ در بازارهای مالی

آربیتراژ در اینوستوپدیا به عمل خرید و فروش همزمان یک دارایی برای کسب سود از تفاوت قیمت‌ها در بازار تعریف شد. arbitage نوعی معامله است که اساس سود آن از تفاوت قیمت دو محصول یکسان یا دو ابزار مالی مشابه حاصل می‌شود، که در دو یا چند بازار مختلف و یا در دو قالب متفاوت به مصرف کننده عرضه شدند. طبق تعریف ویکی پدیا از آربیتراژ، این اثر در نتیجه ناکارآمد بودن بازار اتفاق می‌ افتد. یعنی اگر تمام بازارها کاملا کارآمد باشند، آربیتراژ وجود نخواهد داشت.

 

بهترین زمان آربیتراژ

 

چه زمان می توان از آربیتراژ استفاده کرد؟

آربیتراژ یا کسب درآمد با خرید همزمان یک دارایی، زمانی اتفاق می‌ افتد که یک دارایی در یک بازار خریداری و به طور همزمان در بازار دیگری به فروش برسد. بارها شنیدیم که این روش، نوعی مکانیزم در بازار ایجاد می‌ کند که بواسطه‌ آن قیمت‌ ها در دراز مدت از ارزش واقعی خود منحرف نمی‌ شوند.

 

مثال هایی از آربیتراژ در دنیای واقعی

اگر نگاهی به معاملات روزمره بیاندازید، خواهید دید که مثال‌ های متعددی از سود آربیتراژی در دنیای تجارت وجود دارد. از بازار نفت، سهام و خرید و فروش میوه‌ گرفت تا انواع خوراکی‌ های داخلی، با این نوع سود در بازار معامله می‌ شوند.

فرض کنید قیمت خرید و فروش دلار در یک سوی خیابان 10 هزار تومان و در سوی دیگر 11 هزار تومان است. یک خریدار می‌ تواند دلار را از معامله‌ گری در آدرس شماره 1 خریداری کند و بلافاصله آن را به معامله‌ گری در آدرس شماره 2 بفروشد، و در ازای فروش هر دلار، هزار تومان سود بردارد. به این سود، سود آربیتراژی می گویند.

یک مثال خوب دیگر می‌ تواند قیمت کالایی مثل پرتقال باشد. فرض کنید قیمت هر کیلو پرتقال در فروشگاه‌ های تهران 10 هزار تومان است و پرتقال با همان کیفیت با قیمت 3 هزار تومان در شمال کشور به فروش می‌ رسد. فردی که از شمال کشور و با قیمت عمده این پرتقال‌ ها را تهیه کند و برای فروش به تهران بیاورد، با در نظر گیری هزینه حمل و نقل بار و دستمزد کارگر، چند تومان سود می‌ کند. این سود همان سود آربیتراژی است که به آن اشاره شد. این نوع از آربیتراژ بسیار رایج است.

 

آربیتراژ ارز دیجیتال

 

آربیتراژ در ارز دیجیتال

و اما کمی از مثال‌ هایی که ذکر شد فاصله می‌ گیریم تا به بحث ارز دیجیتال و آربیتراژ نزدیک شویم. در کوین مارکت کپ تقریبا 208 صرافی ارز دیجیتال لیست شدند، البته به جز صرافی‌ هایی که کارمزد برنمی‌ دارند. زمانی که یک صرافی کارمزد کسر نکند، احتمال تقلب در گزارش حجم معاملات وجود خواهد داشت. تریدرها و ربات‌ ها می‌ توانند در این صورت حجم معاملات را به صورت دروغین افزایش بدهند و هیچ راهی برای تشخیص این وجود ندارد که تا چه حد این دروغ بزرگ است و تا چه اندازه در محاسبات اغراق می شود.

در این میان، با در نظر گیری تعداد بالای صرافی‌ های ارز دیجیتال و نوسان بی حد و مرز ارزهای دیجیتال، امکان بهره برداری از سود آربیتراژ برای تریدرها وجود دارد. با استناد به مقاله‌ ای در captainaltcoin، آربیتراژ ارز دیجیتال می تواند فرصتی برای درآمدزایی باشد. اما یک روش بی خطر و ایمن برای کسب درآمد نیست.

سود آربیتراژی زمانی حاصل می‌ شود که فرصت خرید یک کالا با قیمت پایین و سپس فروش بلافاصله آن با قیمت بالاتر وجود داشته باشد. این اصطلاح بیشتر در مورد ابزارهای مالی، نظیر اوراق قرضه، سهام، کالا، مشتقات و ارزهای دیجیتال استفاده می‌ شود.

 صرافی‌ های ارز دیجیتال یکی دوتا نیستند. هر صرافی برای عرضه دارایی‌ ها یک قیمت به‌ خصوص دارد. ممکن است یک صرافی دارایی مشخصی را با قیمت 10 دلار بفروشد، و صرافی دیگری همان دارایی را با قیمت 10 دلار به بازار عرضه کند.

 

انواع آربیتراژ

 

انواع آربیتراژ

اگر یک کالا همه جا با قیمت یکسانی به فروش برسد، نمی‌ توان با خرید و فروش آن به سود آربیتراژی رسید. قانون اول کسب سود آربیتراژی این است که یک معامله‌ گر بتواند آن را با قیمت پایین خریداری کند و با قیمت بالاتر به فروش برساند. دو دارایی که گردش مالی یکسانی دارند، با یک قیمت معامله نمی‌ شوند.

دارایی که مشخص است قیمت آن در آینده چقدر می‌ شود را نمی‌ توان زودتر با قیمت آینده فروخت. قیمت حاضر یک دارایی با قیمت مشخص در آینده، به صورت نرخ‌ بهره بدون ریسکی که از آن کم می شود تعیین نمی‌ شود. یعنی، برای تعیین قیمت یک دارایی باید عواملی اعم از هزینه ذخیره و ریسک‌ های موجود را در نظر گرفت. این شرط در مورد کالاهایی مثل گندم یا بنزین صدق می‌ کند. شاید در مورد سهام اینطور نباشد.

 

آربیتراژ ساده

 زمانی که ارزهای دیجیتال در بیشتر از یک صرافی مبادله شوند، آربیتراژ رخ می‌ دهد. زیرا امکان خرید و فروش یک ارز دیجیتال در چند صرافی وجود خواهد داشت.

 

آربیتراژ مثلثی

آربیتراژ مثلثی در نتیجه یک اختلاف قیمت بین سه ارز خارجی شکل می‌ گیرد. یعنی زمانی که نرخ مبادله ارزها دقیقا با یکدیگر برابر نیستند. فرصت‌ های آربیتراژ مثلثی انگشت شمارند و خیلی رایج نیستند. در آربیتراژ مثلثی، معامله گرها سه ارز را انتخاب می‌ کنند (مثلا بیت کوین، دلار و یورو)، مقداری از جفت ارزی (بیت کوین/ دلار) را با یک نرخ مشخص مبادله و سپس جفت ارز را جابجا می‌ کنند (بیت کوین/ یورو).

در نهایت آن را به ارز پایه تغییر می‌ دهند (دلار/ یورو)، و با پرداخت اندکی کارمزد برای انجام این تبادلات، به یک میزان سود خالص دست پیدا می‌ کنند. مثلا یک معامله گر با یورو اتریوم می‌ خرد، آن را در ازای دریافت ین می‌ فروشد و در نهایت با ین دریافتی یورو خریداری می‌ کند. او از راه مبادله این سه ارز به سود آربیتراژی دست می‌ یابد.

 

آربيتراژ پوشش نرخ بهره

قیمت ارزهای دیجیتال در بازارهای مختلف، در نتیجه آربیتراژ به سمت همگرایی می‌ رود. برای نمونه، اگر صرافی کراکن اتریوم را ارزانتر از صرافی بیت استمپ بفروشد، مسلما آن دسته از معامله گر هایی که طرفدار سود آربیتراژی هستند، از کراکن خرید می‌ کنند، و اتریوم‌ های خریداری را در بیت استمپ می‌ فروشند. در بسیاری از موارد تحت تاثیر این همگرایی، بازار به سمت برابری قیمت‌ ها سوق می دهند. در اینجا سود معامله گر از همگرایی قیمت‌ ها حاصل می‌ شود.

 

آیا آربیتراژ هم ریسک دارد؟

شاید برایتان سوال پیش بیاید که ریسک آربیتراژ چیست؟ بد نیست بدانید که آربیتراژ نیز مثل تمام روش‌های کسب درآمد دیگر، ریسک‌هایی را به همراه دارد:

 

ریسک اجرایی 

به طور حتم، امکان بستن دو یا چند معامله به طور همزمان وجود ندارد. زمانی که بخشی از یک معامله بسته شود، حرکت سریع قیمت‌ ها در بازار، بستن معامله دیگر در یک قیمت سودآور را غیر ممکن می‌ کنند.

علاوه بر آن، اگر یک معامله گر تصمیم بگیرد از اختلاف قیمت بیت کوین در دو صرافی ارز دیجیتال کراکن و بیت استمپ سود آربیتراژی به دست بیاورد، شاید بلافاصله به هدف خود نرسد. ممکن است  او برای این کار از صرافی کراکن مقدار قابل توجهی بیت کوین بخرد. اما در بیت استمپ موفق به فروش آنها نشود.

 

ریسک طرف مقابل

ریسک طرف مقابل به ریسک آربیتراژی می گویند که در آن یک طرف نمی‌ تواند وظایف خود را نسبت به طرف مقابل خود در قرارداد انجام بدهد. این یک مشکل جدی است! زیرا اگر فردی با آن شخص یک معامله یا چند معامله داشت و او در انجام وظایف خود شکست بخورد، یک بحران مالی برای طرف مقابل خود به وجود می‌ آورد. شکست یکی از طرفین قرارداد، یک تهدید جدی به شمار می‌ رود. زیرا طرفین باید برای اینکه از تفاوت‌ های قیمتی کوچک سود ببرند، مقادیر قابل توجهی را معامله کنند.

برای اینکه یک معامله گر بتواند استراتژی آربیتراژ خود را پیاده کند، باید سکه‌ هایش را در صرافی نگه دارد. یک قانون اصلی و مهم در حفظ امنیت دارایی دیجیتال این است. دارایی دیجیتال خود را از صرافی خارج کنید. این نکته بارها تکرار می شود، اگر سرمایه‌ تان را در صرافی نگه می‌ دارید باید بدانید که در هر لحظه امکان هک شدن صرافی و از دست رفتن سرمایه‌ تان وجود دارد.

 

استفاده از صرافی های غیر متمرکز

اما اگر از زاویه آربیتراژ به صرافی های غیر متمرکز نگاه کنیم متوجه می‌ شویم که نقدشوندگی هنوز در آن ها پایین است.

 

ریسک نقدشوندگی

این ریسک مالی زمانی پیش می‌ آید که یک معامله گر نتواند دارایی خاصی مثل ارز دیجیتال را به اندازه کافی سریع و بدون تحت تاثیر قرار دادن قیمت بازار مبادله کند. برای اجرای استراتژی آربیتراژ، باید از بابت نقدشوندگی بازار اطمینان حاصل کنید. اگر بازار نقدینگی نداشته باشد، ممکن است هنگام کسب سود آربیتراژی از فرصت موجود ضرر کنید.

 

ریسک انتقال دارایی

انتقال دارایی از یک صرافی به صرافی دیگر به منظور کسب سود، بدون ریسک نیست. زمانی که متوجه فرصت آربیتراژ می‌ شوید، لازم است دارایی‌ هایی که از یک صرافی خریدید را به صرافی دیگری منتقل کنید. دلایل زیادی وجود دارد که می‌ تواند این انتقال را به وقفه اندازد و به نوعی آن را با مشکل مواجه کند. این کاستی منجر به از دست رفتن فرصت آربیتراژ می‌ شود.

کاربران مشکلات مختلفی را هنگام انتقال وجه از صرافی به صرافی دیگر گزارش کردند. در این قسمت به تعدادی از این مشکلات اشاره می کنیم:

  1. ممکن است بلاک چین از دسترس خارج بشود و انتقال دارایی موفقیت آمیز نباشد.
  2. شاید انجام تراکنش چند روز طول بکشد. تراکنش هایی که کارمزد پایین تری بابت تایید آن ها پرداخت می شود، در اولویت کار ماینرها قرار ندارند.
  3. ممکن است کیف پول ها از دسترس خارج بشوند، و قادر به همگام سازی با بلاک چین نباشند.

 

ریسک کاهش بها

کاهش قیمت ارز دیجیتال یک ریسک به حساب می‌ آید. برای مثال، اگر شما از راه ترید ارز دیجیتال سود آربیتراژی کسب کنید و بعد قیمت بیت کوین شروع کند به پایین آمدن، بازار چیزی بیشتر از سود شما را خواهد بلعید!

 

با توجه به توضیحات فوق، باید پیش از اقدام برای گرفتن سود از این روش، محاسبات دقیقی انجام دهید و انتخاب درستی کنید. در غیر این صورت، ممکن است که فرصت کسب سود از این روش ساده به یک تهدید برای سرمایه شما تبدیل شود. در کنار آربیتراژ، خرید ارز دیجیتال و نگهداری بلند مدت یا به اصطلاح هودل کردن آن نیز، یک روش کسب سود ساده است. در صرافی بیت ایمن، فرصت خرید بیت کوین، خرید اتریوم، خرید تتر و سایر ارزهای دیجیتال با بهترین قیمت بازار وجود دارد. با ثبت نام و احراز هویت در بیت ایمن، معاملات خود را به سادگی آغاز کنید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
hasan
hasan
2 سال قبل

آربیتراژ با ریسک کمتر تو تتر میشه داشته باشیم