معرفی ارز دیجیتال الروند (EGLD)

اگر نگوییم مهم‌ترین، قطعا یکی از اساسی‌ترین چالش‌های پیش روی شبکه‌های بلا‌ک‌چین در تمام این سال‌ها، مسئله مقیاس‌پذیری بوده است. تقریبا در تمام پروژه‌های جریان اصلی در بازار کریپتوکارنسی، تیم‌های توسعه روی موضوع یافتن راه‌‌حل‌های کارآمد برای ارتقای مقیاس‌پذیری بلاک‌چین فعالیت می‌کنند.

در یک جمله، مقیاس‌پذیری بلاک‌چین را می‌توان با شاخص تعداد تراکنش‌های قابل پردازش در هر ثانیه اندازه‌گیری کرد. هر چه سرعت تراکنش‌ها در یک شبکه بالاتر برود، کارمزدها کاهش پیدا کرده و شرایط فعالیت بیشتر تیم‌های توسعه دهنده فراهم می‌شود. الروند که یک سالی است نام خود را به مولتی ورس ایکس تغییر داده، یکی از پروژه‌های بلاک‌چین پیشگام در زمینه بهبود مقیاس‌پذیری است.

ارز دیجیتال EGLD توکن اختصاصی بلاک چین الروند است. اگر کنجکاو هستید که با بلاک چین الروند آشنا شوید و درباره ارزش سرمایه‌گذاری رمزارز EGLD اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید، حتما تا پایان این مطلب را مطالعه کنید.

 

ارز دیجیتال EGLD چیست؟

الروند (ELROND) یا مولتی ورس ایکس MultiversX یک شبکه بلاک‌چین است که برای میزبانی از قرادادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز فعالیت می‌کند. تمرکز اصلی این بلاک‌چین در زمینه فین تک، دیفای و اینترنت اشیا است. مزیت اصلی الروند در مقایسه با شبکه‌هایی با کاربرد مشابه مانند اتریوم، ارتقای مقیاس‌پذیری است.

در حال حاضر امکان پردازش 15 هزار تراکنش در ثانیه در شبکه الروند وجود دارد. این در حالی است که TPS شبکه اتریوم به زحمت به 30 می‌رسد. الروند علاوه بر ایجاد بستری کارآمد و سریع برای پردازش تراکنش‌ها، در تلاش است تا تجربه کاربری آسان‌تری را هم رقم بزند تا فضا برای فعالیت توسعه دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز، بازتر شود.

ارز دیجیتال بومی شبکه الروند، eGold یا طلای دیجیتال است که با نماد معاملاتی EGLD شناخته می‌شود. کارمزد تراکنش‌ها در این شبکه با استفاده از ارز دیجیتال EGLD پرداخت می‌شود. علاوه بر آن نودهای اعتبارسنجی نیز برای مشارکت در فرآیند تایید تراکنش‌ها باید این رمزارز را در شبکه استیک (Stake) یا سپرده‌گذاری کنند.

 

مولتی ورس ایکس

 

تاریخچه ارز دیجیتال الروند

شرکت الروند در اواخر سال 2017 راه‌اندازی شد. دو برادر با نام‌های بنیامین مینکو (Beniamin Mincu) و لوسین مینکو (Lucian Mincu) به‌همراه لوسین تودیا (Lucian Todea) این شرکت را پایه‌گذاری کردند. هدف آن‌ها از تاسیس شرکت، تلاش برای پیدا کردن راه‌حل ارتقای مقیاس‌پذیری بلاک‌چین بود.

ایده مرکزی آن‌ها برای این منظور استفاده از پردازش موازی برای ارتقای مقیاس‌پذیری بود. آن‌ها در آگوست سال 2019 از تلاش برای راه‌اندازی بلاک‌چین اختصاصی خود خبر دارند. همچنین در ژوئن تا جولای همین سال نیز با برگزاری ICO در صرافی بایننس موفق شدند 3.2 میلیون دلار تامین مالی کنند. نهایتا در جولای 2020 شبکه الروند آغاز به‌کار کرد.

توسعه دهندگان این شرکت در سال 2022 تصمیم گرفتند که تمرکز خود را به‌طور ویژه روی متاورس معطوف کنند. در همین راستا نام تجاری برند خود را نیز از الروند به مولتی ورس ایکس تغییر دادند. اتفاقی مشابه که در خصوص کمپانی‌های دیگری مانند متا نیز رخ داده است. البته فعالیت‌های تیم توسعه الروند محدود به تغییر نام نیست و سه پروژه مهم در زمینه متاورس را در دست اجرا دارند که به‌زودی رونمایی خواهند شد.

 

ارز دیجیتال EGLD

 

ویژگی‌های ارز دیجیتال eGold

مهم‌ترین ویژگی ارز دیجیتال EGLD توان پردازش 15 هزار تراکنش در ثانیه است. 3200 نود اعتبارسنجی در این شبکه مشغول فعالیت هستند. نودها در چهار گروه تقسیم‌بندی شده‌اند. 3 گروه به‌طور مستقیم مسئولیت اعتبارسنجی و تایید تراکنش‌ها را بر عهده دارند. حداکثر تعداد پردازش تراکنش توسط هر یک از این گروه‌ها، 5400 تراکنش در ثانیه است. گروه چهارم که با نام متاچین شناخته می‌شود، وظیفه هماهنگی بین سه گروه اجرایی را دارد. به‌عبارت دیگر تقسیم تراکنش‌ها بین گروه‌ها را انجام می‌دهد. سود نودهای اعتبارسنجی در شبکه الروند به‌صورت 36 درصد سالیانه تعیین شده است.

مقیاس‌پذیری مناسب شبکه الروند باعث شده تا کارمزد تراکنش‌های آن نیز مقرون‌به‌صرفه باشد. در حال حاضر برای هر تراکنش در این شبکه تنها 0.00130 دلار کارمزد دریافت می‌شود. نکته مهم دیگری که بالاتر هم اشاره کردیم، این است که ارز دیجیتال EGLD همزمان به‌عنوان توکن کاربردی (Utility) و حاکمیتی (Governance) در شبکه الروند شناخته می‌شود.

سقف عرضه این ارز دیجیتال از 31415926 کوین فراتر نخواهد رفت. بد نیست که در اینجا نیم‌نگاهی هم به توکنمیک یا نحوه توزیع ارز دیجیتال EGLD بین اعضای اکوسیستم الروند بیندازیم:

  • عرضه اولیه عمومی: 25 درصد
  • عرضه اولیه خصوصی: 19 درصد
  • تیم توسعه دهنده: 19 درصد
  • مشاوران: 2.5 درصد
  • ذخیره شرکت: 17 درصد
  • پرداخت پاداش‌ها: 7 درصد
  • استخرهای نقدینگی: 8.5 درصد
  • صندوق اکوسیستم الروند: 2 درصد

 

الروند

 

قیمت ارز دیجیتال EGLD

جالب است بدانید که ارز دیجیتال EGLD در زمان عرضه اولیه با قیمت 0.00065 دلار به‌فروش رسید. اما خیلی زود پس از رونمایی رشد قابل توجهی را تجربه کرد. به‌طوری که در شروع سال 2021 حدود 25 دلار قیمت داشت. سال 2021 برای الروند نیز مانند سایر پروژه‌های ارز دیجیتال، سال شکوفایی بود. در ماه‌های پایانی این سال، رمزارز EGLD سقف قیمت 494 دلاری را از آن خود کرد.

پس از آن روند نزولی این رمزارز آغاز شد. روندی که در سراسر سال‌های 2022 و 2023 تا به امروز ادامه داشته است. در زمان نگارش این مقاله ارز دیجیتال EGLD با قیمت 26.22 دلار معامله می‌شود. همچنین این رمزارز با مارکت کپ بیش از 675 میلیون دلار در جایگاه 49 بازار کریپتو از این حیث قرار دارد.

 

EGLD

 

خرید الروند چگونه است؟

برای خرید ارز دیجیتال EGLD نیازی نیست که حتما ریسک فعالیت در صرافی‌های خارجی را بپذیرید. بلکه به‌راحتی می‌توانید از طریق صرافی بیت ایمن، نسبت به خرید و فروش این رمزارز اقدام کنید. صرافی ارز دیجیتال بیت ایمن بستری امن و مطمئن برای معامله ارزهای دیجیتال فراهم کرده است. قیمت کوین‌ها و توکن‌ها در این صرافی به‌صورت لحظه‌ای با نرخ‌های جهانی مطابقت داده می‌شود. در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید معاملات رمزارز EGLD را در صرافی بیت ایمن انجام دهید.

 

کیف پول های ارز دیجیتال الروند

 

بهترین کیف پول‌های الروند

ارز دیجیتال EGLD در زمان راه‌اندازی در شبکه بلاک‌ چین بایننس چین با استاندارد BEP-2 رونمایی شد. بعد از مدتی توسعه دهندگان ارز دیجیتال خود را در شبکه اتریوم با استاندارد ERC-20 نیز عرضه کردند. اما در سپتامبر 2020 بود که به‌طور کامل این شبکه ارز دیجیتال EGLD را به‌بلاک‌چین اختصاصی خود انتقال داد.

بنابراین برای نگهداری EGLD باید به‌سراغ والت‌هایی بروید که از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. والت‌های ترزرو (Trezor)، لجر (Ledger) و الیپال (Ellipal) بهترین گزینه‌ها در بین کیف پول‌های سخت افزاری هستند. همچنین تراست ولت (Trust Wallet)، سیف پل (Safepal) و متامسک (Metamask) نیز هستند که می‌توانید برای نگهداری رمز ارز EGLD روی آن‌ها حساب کنید. البته بلاک‌چین الروند یک والت اختصاصی با نام Elrond Wallet نیز دارد.

آنچه تا اینجا برای معرفی ارز دیجیتال EGLD بیان کردیم، خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکات پیرامون این رمزارز بود. به‌نظر شما آیا الروند ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها