اوپن سی (OpenSea) حساب کاربران ایرانی را مسدود کرد

اوپن سی (OpenSea)، بزرگترین بازار توکن غیر مثلی (NFT) در جهان، دسترسی کاربرانی را که کشورشان در لیست تحریم ایالات متحده آمریکا قرار داشت را مسدود کرد. این اقدام ناگهانی اوپن سی، اعتراضات فعالان این حوزه را در پی داشت. پس از این اقدام بحث‌هایی پیرامون موضوع تمرکززدایی از سر گرفته شد. در این مقاله قرار است به جزئیات این بحث‌ها و نتیجه آن بپردازیم.

صبح پنجشنبه، یک کاربر ایرانی اوپن سی در توییتر از غیرفعال یا بلاک شدن اکانت‌های خود بدون هیچ اخطار قبلی خبر داد. بورنوسور فعال ایرانی بازار NFT که در توییتر 4,700 فالوور دارد، در توییتی که به سرعت ترند شد و در عرض چند ساعت 378 بار ری‌توییت شد درباره این اوضاع ابراز ناامیدی کرد.

“از خواب بیدار شدم و متوجه شدم که اوپن سی حساب کاربری من را بدون اطلاع قبلی یا هیچ توضیحی غیرفعال کرد. گزارش‌های این‌ چنینی از دیگر ایرانیان هنرمند و مجموعه‌دار به‌ گوش می‌ رسد. معلومه که چه خبره؟ آیا اوپن‌ سی کاربران را بر اساس کشورشان مسدود می‌ کند؟”

یکی از سخنگویان اوپن سی گفت که حق مسدود سازی کاربرانی که کشورشان در لیست کشورهای تحریمی آمریکا موجود است را دارد.

“در قسمت شرایط خدمات ما به صراحت گفته‌ شده که می‌توانیم کاربران تحریم‌شده یا کاربرانی که در مناطق تحریم‌شده ساکن‌اند را مسدود کنیم. ما به هیچ وجه به کاربران یا نهادهای تحریم‌شده و ساکنان کشورهای تحت تحریم اجازه استفاده از خدمات‌مان را نمی‌دهیم. اگر متوجه شویم کاربرانی هستند که خط‌ مشی تحریم‌‌های ما را نقض می‌کنند، سریعا برای مسدود‌ کردن حساب‌های مرتبط با آنان اقدام خواهیم کرد.”

شرکت های آمریکایی از جمله اوپن سی، مجوز ارائه هیچ‌گونه خدماتی را به هیچ کاربر ساکن کشور تحریمی ندارند. کشورهایی مثل ایران، سوریه، کره شمالی و به‌تازگی روسیه شامل این محدودیت‌ها می‌شوند. شرکت اوپن سی (OpenSea) یک شرکت آمریکایی است که دفتر مرکزی آن نیز در نیویورک قرار دارد. اقدام اخیر اوپن‌ سی باعث از سرگیری بحث‌هایی پیرامون حد غیر متمرکز بودن شرکت‌ها و سرویس‌دهندگان خدمات مبتنی بر بلاک چین شد.

 

آیا متامسک هم دسترسی را محدود می کند؟

 

آیا به جز اوپن سی شرکت دیگری هم دسترسی ایرانیان را محدود کرد؟

در ساعاتی قبل گزارش‌هایی مبنی بر این‌ که کیف پول متامسک (MetaMask) نیز به بهانه این تحریم‌ها به مسدود کردن حساب برخی از کاربرانش پرداخت، منتشر شد. اما چندی بعد مسئولان متامسک اعلام کردند که این مشکل مربوط به اشتباه یکی از ارائه‌ دهندگان خدمات مرتبط با نودهای اتریوم بود. ظاهرا تحت‌تأثیر این اشتباه برای مدتی دسترسی برخی کاربران ونزوئلایی به متامسک مسدود شد.

حساب توییتری متامسک بیانیه‌ای منتشر کرد و افزود که کاربران تصادفا از دسترسی به کیف‌ پول متامسک خود منع شدند و در حال حاضر این مشکل رفع شده است. این اشتباه پس از آن رخ داد که شرکت توسعه خدمات بلاک چینی اینفیورا (Infura) به‌ طور اتفاقی دامنه‌ تحریم‌های خود را گسترش داد.

ارزهای دیجیتال و توکن های غیر مثلی (NFT) همچنان تحت نظارت دولت ایالات متحده آمریکا قرار دارند. با افزایش شدت تحریم‌ها علیه روسیه، این نظارت‌ها نیز افزایش پیدا می‌ کند. اوپن‌ سی بزرگترین بازار NFT جهان است و از زمان آغاز به‌ کار تا کنون میزبان‌ NFT هایی بود که در مجموع بیش‌ از ۲۲ میلیارد دلار فروش رفتند.

این نخستین باری نیست که بازار ارزهای دیجیتال با پیچیدگی‌های حاصل از تحریم‌ بین‌المللی دست‌ و پنجه نرم می‌کند. علاوه بر پلتفرم‌هایی همچون اوپن سی، صرافی‌ های ارزهای دیجیتال متعددی درگیر بحث مسدودسازی دارایی‌های دیجیتال مردم روسیه شدند. البته بزرگترین صرافی جهان یعنی بایننس، از مسدودسازی حساب‌های مردم روسیه، فعلا خودداری کرده است.

این اتفاقات باعث شد که یک بار دیگر اهمیت تکنولوژی بلاک چین و پروژه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر آن یادآوری شود. مردم هیچ کشوری نباید به خاطر مسائل سیاسی که به صورت مستقیم ارتباطی با آن‌ها ندارد از داشتن یک خدمت یا محصول منع شوند. بر همین اساس، تکنولوژی بلاک چین و شبکه‌های غیرمتمرکز آن از جمله بیت کوین، این عدالت را در سطح بین‌الملل برقرار می‌کنند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نادر احمدی
نادر احمدی
2 سال قبل

خوبی سرمایه گذاری تو بازار های داخلی همینه بازار داخلی که امکان نداره تحریم بشه؟!!!

بیت ایمن ادمین
مدیر
2 سال قبل
پاسخ به  نادر احمدی

سلام دوست من!
برای خرید و فروش NFT فعلا بازار داخلی معتبر و بزرگی وجود نداره
ولی میشه از پلتفرم های بین المللی دیگه هم استفاده کرد

احمدی
احمدی
2 سال قبل

معمولا مسدود سازی حساب کیف پول ها بخاطر تحریم بدون اطلاع قبلی به کاربر انجام میشه؟؟

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  احمدی

سلام دوست عزیز
نه به طور معمول قبل از مسدود کردن این نوع حساب ها اطلاع رسانی میشه

قهرمان زاده
قهرمان زاده
2 سال قبل

معمولا مسدود سازی حساب کیف پول ها بخاطر تحریم بدون اطلاع قبلی به کاربر انجام میشه؟؟