اهرم معاملاتی (Leverage) چیست؟

در بازار ارزهای دیجیتال تریدرها و سرمایه‌گذاران همواره به دنبال روشی برای دریافت سود بیشتر می‌باشند. از آنجایی که این بازار مالی با پیشرفت‌ها و ارائه روش‌های جدید روبرو است توانسته در چندین سال گذشته توجه افراد زیادی را به خود جلب کند. یکی از روش‌های دریافت سود بیشتر از بازار کریپتوکارنسی اهرم معاملاتی یا لوریج (Leverage) می‌‌باشد. با استفاده از این روش معاملاتی کاربرا و تریدرها می‌توانند از صرافی مبلغی را قرض بگیرند و با مبلغی چندین برابر سرمایه خود معامله انجام دهند. البته مبلغی که سرمایه‌گذاران به عنوان قرض دریافت می‌کنند بستگی به صرافی مورد نظر آن‌ها دارد. گاه شما در یک پلتفرم معاملاتی می‌توانید مبلغی 100 برابر بیشتر از سرمایه خود را دریافت کنید.

به طور مثال اگر سرمایه شما 10 دلار باشد اگر بخواهید معامله بدون اهرم داشته باشید از سود بسیار کمی بهره‌مند می‌شوید. اما اگر همان 10 دلار را وارد معاملات لوریج کنید صرافی مبلغی را به عنوان قرض به شما پرداخت می‌کند و اگر از اهرم 10 استفاده کنید سرمایه شما 100 دلار می‌شود و سود شما نیز افزایش می‌یابد. همچنین بهتر است بدانید همانطور که این نوع معاملات از سود بسیار زیادی را در بر دارد می‌تواند ضرر و زیان بسیار زیادی نیز به همراه داشته باشد. برهمین اساس ما در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص اهرم معاملاتی و موارد زیر بپردازیم.

  1. اهرم معاملاتی چگونه کار می‌ کند؟
  2. مزایای لوریج در ارز دیجیتال چیست؟
  3. معایب لوریج در ارز دیجیتال چیست؟
  4. آیا اهرم معاملاتی تنها در بازار ارزهای دیجیتال کاربرد دارد؟

 

اهرم معاملاتی چگونه کار می‌ کند؟

 

اهرم معاملاتی چگونه کار می‌ کند؟

برای انجام معاملات اهرم دار ابتدا باید همچون سایر معاملات ارزهای دیجیتال، حساب کاربری خود را شارژ کنید. حتما دقت کنید مبلغی که حساب کاربری خود را شارژ می‌کنید بستگی به اهرم مورد نظر شما دارد. زیرا این مقدار به عنوان وثیقه برای قرضی که صرافی مورد نظر به شما پرداخت می‌کند در نظر گرفته می‌شود. برای درک بهتر این موضوع ما سعی داریم کارکرد اهرم معاملاتی را با یک مثال برای شما توضیح دهیم. فرض کنید می‌خواهید با اهرم 10، معامله‌ای به ارزش 1000 دلار روی بیت کوین انجام دهید. در این معامله مارجین مورد نظر شما یک دهم از 1000 دلار می‌باشد. یعنی در این معامله شما باید 100 دلار به عنوان وثیقه برای لوریج قرض بگیرید.

در لوریج هرچه اهرم بالاتر باشد مارجین مورد نظر شما کمتر خواهد شد و منجر به سود بیشتری نیز می‌شود. اما در نظر داشته باشید اهرم بالاتر در کنار سود بالا، ضرر بسیار زیادی را نیز به همراه دارد و همواره حساب کاربری شما در معرض لیکوئید شدن قرار دارد. البته دقت کنید که در تمامی معاملات بازار ارزهای دیجیتال به ویژه معاملات اهرم دار باید یک استراتژی مشخصی در نظر داشته باشید. البته هر زمان بازار برخلاف پوزیشن مورد نظر شما حرکت کرد و معاملات شما به آستانه لیکوئید شدن نزدیک شد کال مارجین برای شما پیغام جلوگیری از لیکوئید شدن ارسال می‌کند.

 

مزایای لوریج در ارز دیجیتال چیست؟

 

مزایای لوریج در ارز دیجیتال چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم اهرم معاملاتی باعث می‌شود با مبلغ کم سود بسیار زیادی دریافت کنید. که این موضوع برای کاربرانی که سرمایه کمی در دسترس دارند بسیار کار آمد می‌باشد و با استفاده از این روش معاملاتی و یک استراتژی درست می‌توانند سود بسیار زیادی دریافت کنند. البته دریافت سود یکی از مزایای مهم لوریج و اهرم معاملاتی می‌باشد و این روش معاملاتی از ویژگی‌ها و مزایای دیگری نیز برخوردار است.

یکی از مزایای مهم معاملات اهرم دار کارکرد آن در دو بازار صعودی و نزولی می‌باشد. یعنی شما اگر با یک استراتژی و برنامه‌ریزی درست پوزیشن خود را باز کنید حتی اگر بازار روند نزولی را در پیش داشته باشد باز هم شما می‌توانید سود بسیار خوبی را دریافت کنید. همچنین این روش معاملاتی همچون سایر معاملات بازار ارزهای دیجیتال به صورت 24 ساعته می‌باشد و شما هر زمان از شبانه روز می‌توانید معاملات خود را انجام دهید.

 

معایب لوریج در ارز دیجیتال چیست؟

 

معایب لوریج در ارز دیجیتال چیست؟

اکنون که با معاملات اهرم دار و مزایای آن آشنا شد بهتر است بدانید این روش معاملاتی در کنار داشتن سود بسیار زیاد از ضررها و معایب زیادی برخوردار است. یکی از خطراتی که در این روش معاملاتی همواره تریدرها را تهدید می‌کند لیکوئید شدن می‌باشد. در معاملات بدون اهرم زمانی که روند بازار به صورت نزولی پیش می‌رود سرمایه‌گذاران دچار ضرر و زیان می‌شوند. برهمین اساس لیکوئید شدن تنها زمانی اتفاق می‌افتد که دارایی یک رمز ارز به صورت کامل صفر شود. اما در لوریج همواره احتمال شکست و لیکوئید شدن دارایی کاربر وجود دارد.

زیرا همانطور که در این روش معاملاتی دارایی کاربران با استفاده از اهرم معاملاتی چندین برابر سود دارد، می‌تواند چندین برابر نیز ضرر به همراه داشته باشد. همچنین یکی از معایب لوریج پرداخت کارمزدهای سنگین می‌باشد یعنی هرچه اهرم معاملات بیشتر شود تریدر باید کارمزد بیشتری را پرداخت کند. حتی زمانی که سرمایه‌گذار قصد دارد معاملات بلند مدت انجام دهد ممکن است آخر کار مجبور شود، بیشتر سود خود را برای کارمزد بپردازد.

 

آیا اهرم معاملاتی تنها در بازار ارزهای دیجیتال کاربرد دارد؟

 

آیا اهرم معاملاتی تنها در بازار ارزهای دیجیتال کاربرد دارد؟

اهرم معاملاتی یک ار روش‌های پرکاربرد برای کسب سود بیشتر در بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد. اما بهتر است بدانید این روش معاملاتی تنها در بازار ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. بلکه در بازارهای مالی مختلف پر کاربرد است. به طور مثال کاربران می‌توانند از این روش معاملاتی در بازار فارکس، بازار کالا و همچنین معاملات آپشن استفاده کنند. اما باید به این نکته توجه کنید که این معاملات اهرم دار با ریسک بالا و ضرر و زیان بسیار زیادی همراه است. برهمین اساس پیش از عدم برخورداری از اطلاعات کافی از کار با لوریج خودداری فرمایید. زیرا اگر بازار برخلاف پوزیشن شما حرکت کند ممکن است دارایی خود را به صورت کامل از دست بدهید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها