ضرر یک میلیاردی بیت کوین های مایکرواستراتژی

از دیروز شایعاتی مبنی بر قیمت لیکویید شدن دارایی‌ های بیت کوین شرکت مایکرواستراتژی منتشر شد. در این مطلب به بررسی این موضوع می‌ پردازیم.

به گزارش U.TODAY، شرکت مایکرواستراتژی به مدیریت مایکل سیلور اولین خرید بیت کوین خود را در آگوست 2020 (مرداد 1399) انجام داد و طی آن 21,454 BTC را با قیمت 11,650 دلار به ازای هر واحد خریداری کرد. با گذشت زمان، این شرکت بیت کوین بیشتری خرید و تعداد آنها را به بیش از 129,000 واحد رساند.

این شرکت در اواخر ماه مارس (فروردین) از بانک آمریکایی سیلورگیت، برای خرید بیت کوین مبلغ 205 میلیون دلار وام گرفت. این وام از طریق سرویس شبکه مبادله‌ ای این بانک (SEN) گرفت. در ازای این مبلغ مایکرواستراتژی تعداد 33,575 BTC از ذخایر خود را به وثیقه گذاشت.

فونگ لی (Phong Le) مدیر ارشد مالی این شرکت در اوایل ماه می (اردیبهشت) و همزمان با انتشار گزارش مالی 3 ماهه نخست 2022 مایکرواستراتژی، اعلام کرد که با توجه به مقدار وثیقه این شرکت، عدد 21,000 دلار برای قیمت بیت کوین به منزله لیکویید شدن وثیقه آن‌ها نزد سیلورگیت محسوب می‌ شود. با ریزش قیمت بیت کوین در روزهای اخیر و نزدیکی به عدد اعلام شده، شایعه لیکویید شدن دارایی‌ های مایکرواستراتژی قوت گرفت.

 

برنامه های مایکرو استراتژی برای جبران خسارت

این در حالی است که مایکل سیلور مدیرعامل این شرکت در همان زمان در توییتی به توضیح این قضیه پرداخت که حد لیکویید شدن آن‌ ها به شکل مارجین کال است. یعنی با افزایش وثیقه می‌ توان عدد لیکویید شدن را کاهش داد. سیلور اشاره کرد که با توجه به مبلغ 205 میلیون دلاری وام، به دو برابر این مبلغ یعنی 410 میلیون دلار وثیقه احتیاج است و با توجه به اینکه این شرکت هنوز 115,109 عدد بیت کوین دیگر در اختیار دارد، می‌ تواند عدد لیکویید شدن را تا 3,562 دلار کاهش دهد.

در همین زمینه دیروز با ریزش شدید قیمت بیت کوین، تعداد 2089 BTC به ارزش تقریبی 48 میلیون دلار از کیف پول مایکرواستراتژی به آدرس دیگری فرستاده شد. به نظر می‌ آید این انتقال در جهت افزایش وثیقه مورد اشاره و پایین‌ تر آمدن عدد لیکویید شدن انجام شده باشد.

بنابراین به نظر نمی‌ رسد خطری در این زمینه مایکرواستراتژی را تهدید کند. این شرکت با توجه به ذخایری از بیت کوین که در اختیار دارد می‌ تواند، مانند تراکنش دیروز در هر مرحله از ریزش بازار مقدار بیشتری بیت کوین را به وثیقه خود اضافه نماید و حد لیکویید شدن خود را پایین بیاورد. به نقل از مایکل سیلور این کار می‌ تواند تا بیت کوین 3,562 دلاری ادامه پیدا کند.

 

معرفی مختصر مایکرواستراتژی

این شرکت با نام کامل MicroStrategy Incorporated در سال 1989 تاسیس شد و خدمات مربوط به هوش تجاری، نرم افزارهای موبایل (بیشتر در زمینه تجزیه و تحلیل) و سرویس‌ های ابری (کلاد) ارائه می‌ کند. منظور از هوش تجاری، استراتژی‌ ها و فناوری‌ های مورد استفاده توسط شرکت‌ ها برای تجزیه و تحلیل دیتاهای مهم یک کسب و کار است.

مایکل جی سیلور (Michael J. Saylor)، سانجو بانسال (Sanju Bansal) و توماس فار (Thomas Spahr) بنیان‌گذاران مایکرواستراتژی هستند، اما شرکت در سال 1989 ابتدا توسط مایکل جی تاسیس شد. این شرکت برای تجزیه و تحلیل داده‌های داخلی و خارجی مربوط به کسب و کارها با هدف اتخاذ تصمیمات تجاری صحیح، نرم افزار توسعه می‌دهد. بخشی از برنامه‌های آن مخصوص موبایل هستند و توسط کاربران عادی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. مایکرو استراتژی یک شرکت عمومی است و دفتر مرکزی آن در تایسونز کرنر ویرجینیای شمالی ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

برای درک بهتر خدمات شرکت مایکرواستراتژی بد نیست نگاهی به رقبای اصلی آن داشته باشید. به عنوان اصلی‌ترین رقیب‌های مایکرو استراتژی باید به SAP AG Business Objects ،IBM Cognos و پلتفرم هوش تجاری شرکت اوراکل (Oracle Corporation BI Platform) به عنوان یکی از غول‌های دنیای نرم افزار اشاره کرد. در حال حاضر مایکل سیلور با گذشت حدود 32 سال از زمان تاسیس شرکت هنوز به عنوان مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره MicroStrategy فعالیت می‌کند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها