قانونگذاری های جدید مجلس برای استخراج رمزارزها

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گزارشی در خصوص استخراج رمزارزها منتشر کرد که در انتهای آن به این نتیجه رسید که کمتر از 10% کسری برق کشور مربوط به استخراج ارزهای دیجیتال است. همچنین سیاست های ممنوعیت استخراج رمزارزها سیاستی ناموفق است.

به نقل از مرکز پژوهش های مجلس، در این گزارش ذکر کردیم که تاکنون بیشتر کشفیات در حوزه استخراج کنندگان بدون مجوز از سال 1398 تا 1400، مجموع کشف و شناسایی دستگاه های غیر مجاز استخراج رمزارز به 221,163 دستگاه رسید که توان مصرفی آنها معادل 621 مگاوات است.

 

 

شکست سیاست های ممنوعیت استخراج رمزارزها

در این گزارش همچنین که صریح ترین اقدام کشور در سیاست گذاری استخراج رمزارزها ، وضع ممنوعیت استخراج رمزارزها در کشور در تابستان 1400 بود. اما این سیاست ها عملا شکست خواهد خورد. زیرا هش ریت مطلق ماهانه ایران در شبکه بیت کوین از 94.6 میلیون تراهش در تاریخ دهم اردیبهشت 1400 تنها به 75.3 میلیون تراهش در دهم مرداد 1400 با گذشت یم ماه و ده روز از دستور قطع برق مزارع استخراج رمزارز رسید. یعنی بیش از نیمی از استخراج کنندگان رمزارز بدون توجه به دستور دولت و قطعی برق مشغول استخراج رمزارز بودند.

توان مصرف برق این استخراج کنندگان در بدبینانه ترین حالت کمتر از 800 مگاوات ساعت است. در بدبینانه ترین حالت ممکن کمتر از 10% از کسری برق کشور را می توان به استخراج رمزارز اختصاص داد.

استخراج ارزهای دیجیتال

 

 

استخراج بیت کوین

 

سهم استان های مختلف از استخراج بیت کوین 

مراکز مجاز استخراج رمزارز در ایران موظف به اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری هستند که بسیاری از آنها به دلایل مختلف پس از دریافت جواز تاسیس، موفق نشدند که پروانه بهره برداری خود را اخذ نمایند. در شکل زیر آمار این مجوز ها به تفکیک استان ذکر کردیم.

 

رواج استخراج رمز ارزهایی مانند اتریوم به صورت غیر قانونی

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که خطر جدی تر که نیازمند اتخاذ راه حل است. ضعف کشور در اعمال سیاست های سلبی و ایجابی در حوزه استخراج رمزارز است. به نظر می رسد خطر اصلی ناشی از گسترش استخراج رمزارزهایی مانند اتریوم در منازل شخصی است. استخراج رمزارز بیت کوین در مزارع بزرگ و با تجهیزاتی که مصرف محسوس و با قابلیت ردیابی و کشف بالاتر دارند انجام می شود اما مجموع مصرف برق در منازل شخصی برای استخراج اتریوم احتمالا کمتر از 12 مگاوات است. استخراج رمزارزهایی شبیه اتریوم به مصرف برق کمتر و البته به تجهیزات گران قیمت تر و با ارزبری بالاتری نیاز دارد. از همه مهم تر ردیابی آن سخت تر است و می تواند موجب افزایش غیر قابل کنترل مصرف برق خانگی شود.

 

چارچوب مقرراتی؛ شفافیت به جای ممنوعیت

 بخش پایانی این گذارش درباره رفع تهدیدها همزمان با استفاده از فرصت‌ های فناورانه پیش رو نیازمند اتخاذ چهارچوب مقرراتی شفاف برای نظارت بر هرگونه تولید و استخراج دارایی دفتر کل توزیع شده در کشور است. بررسی ها نشان می دهد، اعمال ممنوعیت کامل استخراج رمزارز در کشورمان با توان فنی و مقرراتی فعلی کشور غیرممکن است. همچنین اقدام دیر هنگام در ساماندهی استخراج رمزارزها می تواند مقررات گذاری و سیاستگذاری این حوزه را با موانع عمده ای مواجه کند.

تاکنون استخراج رمزارزهای انرژی بر در کشورمان مطرح بود. اما همه انواع استخراج رمزارزها انرژی را به هدر نمی دهند. انواع جدیدی از استخراج رمزارزها در حال توسعه هستند که یک فعالیت اقتصادی معمولی مثلا ارائه فضای ذخیره سازی محتوا یا ارائه توان رایانشی برای فعالیت های مفید مانند واقعیت افزوده و اداره محیط های مجازی یا متاورس را به میدان رقابت استخراج وارد می کنند.

 

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرشاد
فرشاد
2 سال قبل

چقد مقراراتشو عوض میکنن
ولی عب نداره وقتی اتریوم به الگوریتم اثبات سهام اضافه بشه
استخراجا خیلی کم تر میشه

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  فرشاد

سلام دوست عزیز
دقیقا کاملا نظرتون درسته