معاملات آپشن چیست؛ کدام کارگزاری ها معاملات آپشن دارند؟

در حالی که بازار سرمایه به عنوان یکی از بزرگترین و پرجنب‌ و جوش‌ترین بازارهای مالی جهان، همواره مورد توجه سرمایه گذاران و کسب و کارها قرار دارد، در این بین ابزارهای مالی نوین و پیچیده‌ای نیز برای معامله در این بازارها تداوماً مورد استفاده قرار می‌گیرند. با در نظر داشتن این موضوع معاملات آپشن به عنوان یکی از این ابزارهای نوآورانه، برای سرمایه گذاران حرفه‌ای و علاقه مندان به بازار سرمایه، امکانات جدید و انعطاف بیشتری را برای انجام معاملات فراهم می‌کند.

با در نظر داشتن این موضوع در این مقاله، قصد داریم به طور دقیق و جامع به معرفی و بررسی مفهوم معاملات آپشن بپردازیم. با ارائه تعاریف دقیق و نکات اساسی درباره آپشن‌ها، به خواننده‌ها امکان می‌دهیم تا از ابزاری که قصد دارند در آن معامله کنند، بهتر آگاه شوند.

 

معاملات آپشن چیست؟

 

معاملات آپشن چیست؟

در بازار ارزهای دیجیتال روش‌های معاملاتی بسیار زیادی وجود دارد که سرمایه گذاران می‌توانند بسته به استراتژی معاملاتی خود از روش‌های معاملاتی متفاوت استفاده کنند. از همین رو معاملات آپشن یا قرارداد اختیار معامله نیز یک قرارداد مشتقه است که در این نوع قراردادها خریدارانی که پیش بینی می‌کنند قیمت دارایی‌ها افزایش پیدا می‌کند و روند قیمتی صعودی را در پیش می‌گیرید. اما دقیقا در همین زمان فروشندگان براین باورند که قیمت دارایی با کاهش روبرو می‌شود. برهمین اساس معاملات آپشن (Open Interest) به مجموعه‌ای از قراردادهای خرید و فروش گفته می‌شود که در این قراردادها افرادی که به به افزایش دارایی‌ها امیدوارند قرارداد اختیار خرید (Call) را انتخاب می‌کنند.

اما افرادی که براین باورند که بازار با ریزش رو به رو می‌شود و قیمت دارایی کاهش پیدا می‌کند قرارداد اختیار فروش (Put) را قبول می‌کنند. از همین رو حائز اهمیت است که برای هر دوی این قراردادها زمان و قیمت مشخصی تعیین شده است. البته این موضوع به این معنا نیست که خریدار یا فروشنده حتما نباید در زمان مشخص موضوع خود را تسویه کنند.

 

مثالی برای معاملات آپشن

از همین رو برای درک بهتر معاملات آپشن قصد داریم باید مثال این روش معاملاتی را توضیح دهیم. با خود فکر کنید که قصد خرید ارز 100 واحد از یک سهام را دارید در حال حاضر قیمت هر واحد از آن سهام 100 دلار است. اما شما پیش بینی می‌کنید که در ماه آینده قیمت آن 110 دلار می‌شود در گذشته شما باید تمامی 100 واحد سهام را با قیمت 100 دلار خریداری می‌کردید و یک ماه صبر کنید تا به قیمت 110 دلار برسد که در این صورت ممکن است در گذر زمان بازار با ریزش روبرو شود.

اما پس از راه اندازی معاملات آپشن کاربران می‌توانند با یک کارگزاری که از این نوع معاملات پشتیبانی می‌کند کمک بگیرید. برای انجام این کار قراردادی با تاریخ و قیمت از پیش تعیین شده امضا کنید. به طور مثال شما در این قرارداد ذکر می‌کنید که یک ماه دیگر قیمت سهام مورد نظر شما به 110 دلار می‌رسد و در این صورت اگر به این قیمت رسید شما به ازای هر واحد از سهام باید 2 دلار به کارگزاری بابت کارمزد پرداخت کنید.

از همین رو اگر هر زمان بازار به قیمت پیش بینی شما رسید شما در قبال هر واحد از سهام 10 دلار سود کرده اید که با کسر 2 دلار سود شما می‌شود ۸ دلار. با در نظر داشتن این موضوع از آنجایی که شما این پیش بینی را بر روی 100 واحد انجام دادید سود شما پس از پرداخت کارمزد 800 دلار می‌شود.

 

انواع معاملات آپشن

 

انواع معاملات آپشن

اکنون که با مفهوم کلی معاملات آپشن آشنا شدید بهتر است بدانید که قرارداد اختیار معامله به دو نوع اختیار خرید یا Call و اختیار فروش یا Put تقسیم می‌شود. از همین رو معاملات اختیار خرید یا Call یکی از انواع معاملات آپشن است که این حق را به خریدار می‌دهد که در صورت تمایل یک دارایی را در قیمت معین و زمان مشخص شده خریداری کند.

اما اختیار فروش یک نوع قرارداد فروش این حق را به خریدار می‌دهد که در صورت تمایل یک دارایی را در قیمت و زمان از پیش تعیین شده به فروش بگذارند. با در نظر داشتن این موضوع باید به این نکته توجه کرد که در این صورت زمانی که خریدار بخواهد دارایی را با قیمت از پیش تعیین شده در قرارداد، خریداری کند در این صورت فروشنده باید دارایی را به فروش بگذارد.

 

کدام کارگزاری ها معاملات آپشن دارند؟

 

کدام کارگزاری ها معاملات آپشن دارند؟

در چندین سال اخیر پلتفرم‌ها، کارگزاری‌ها و صرافی های متفاوتی وارد بازار شدند که هر یک از ویژگی‌های مختلفی برخوردار بودند. از همین رو به دلیل استقبال هرچه بیشتر افراد از معاملات آپشن بیشتر کارگزاری‌ها، صرافی ها از این نوع معاملات پشتیبانی کردند. با در نظر داشتن این موضوع پیش از شروع معاملات آپشن بهتر است به نکات متفاوتی همچون کارمزد پایین صرافی، تعداد ارزهای پشتیبانی کننده، امنیت پلتفرم، روش‌های پرداخت، روش‌های تسویه و حتی احراز هویت توجه کنند.

زیرا کاربران اگر بخواهند در صرافی‌ها یا کارگزاری‌هایی که احراز هویت را اجباری کرده‌اند فعالیت کنند باید برای دریافت کد معاملات آپشن مدارک شناسایی خود را به آن پلتفرم ارائه دهند. با در نظر داشتن این موضوع اگر بخواهیم بهترین صرافی ارز دیجیتال برای معاملات آپشن را معرفی کنیم باید به صرافی بای بیت (Bybit)، بایننس (Binance)، اوکی ایکس (OKX)، دلتا اکسچنج (Delta Exchange) اشاره کنیم.

 

معاملات باینری آپشن چیست؟

 

معاملات باینری آپشن چیست؟

تا به اینجای مقاله به مفهوم کلی معاملات آپشن پرداختیم اما برای شناخت هرچه بیشتر این نوع معاملات بهتر است بدانید معاملات باینری یک نوع خاص از معاملات آپشن است که افراد می‌توانند برای پیش بینی روند بازار از آن استفاده کنند. به صورت کلی این روش معامله از دو گزینه کال و بوت به معنای خرید و فروش برخوردار است. البته با در نظر داشتن این موضوع قابل ذکر است که باینری آپشن تفاوت‌های متعددی با معاملات آپشن دارد.

یکی از تفاوت‌های مهم و اساسی این دو روش معاملاتی در میزان دریافت سود و ضرر است. زیرا همانطور که در بخش‌های بالا نیز به آن اشاره کردیم مقدار سود و ضرر معاملات آپشن براساس محاسبات ریاضی انجام می‌شود. اما باینری آپشن شرایط متفاوتی دارد معامله گران در صورتیکه روند بازار را به صورت درست یا اشتباه پیش بینی کنند سود یا ضرر ثابتی دریافت می‌کنند و این مبالغ تغییری نمی‌کند.

 

جمع بندی

معاملات آپشن، یک بخش اساسی از بازارهای مالی هستند که به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران امکان می‌دهند با استفاده از ابزارهای مشتقه، به تنوع و انعطاف بیشتری در مدیریت ریسک و کسب سود بپردازند. تحلیل دقیق بازار، استراتژی‌های معامله‌گری مناسب، مدیریت ریسک به‌طور هوشمندانه، و استفاده از آموزش‌های معتبر، از جمله عوامل کلیدی برای موفقیت در معاملات آپشن هستند. با درک عمیق از پتانسیل و خطرات مرتبط با معاملات آپشن، سرمایه‌گذاران می‌توانند تصمیم‌گیری‌های بهتری را انجام دهند و به بهره‌وری بیشتری دست یابند.

 

سوالات متداول

 

مزایای معاملات آپشن

معاملات آپشن شرایطی را برای سرمایه گذاران فراهم کرده است تا بتوانند در سبد سرمایه گذاری خود ریسک را به حداقل برسانند و از ضررهای احتمالی جلوگیری کنند. همچنین قرارداد اختیار معامله نسب به سایر روش‌های معاملاتی از نقد شوندگی بالاتری برخوردار است که تمامی این مسائل به عنوان مزایای مهم معاملات آپشن شناخته می‌شود.

معایب معاملات آپشن

معاملات آپشن در کنار داشتن مزایای متعدد، معایبی نیز به همراه دارد. زیرا بازار کریپتوکارنسی نسبت به سایر بازارهای مالی نوسانات زیادی را به همراه دارد از همین رو پیش بینی روند بازار به صورت صددرصد امکان پذیر نمی‌باشد از همین رو سرمایه گذاران ممکن است در معاملات آپشن قرارداد اشتباهی را خریداری کنند.

آیا معاملات آپشن با قرارداد آتی متفاوت است؟

بله معاملات فیوچرز و معاملات آپشن با یکدیگر متفاوت است و در معاملات فیوچرز کاربران باید قراردادی امضا کنند و در تاریخ مشخص قرارداد خود را تسویه کنند. اما در معاملات آپشن الزامی به این کار نداشته و حتی سرمایه گذاران می‌توانند در تاریخ سررسید، قرارداد خود را تسویه نکنند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها