استراتژی معاملاتی چیست؛ تدوین بهترین استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال

استراتژی یکی از مفاهیم شناخته شده و پر کاربرد در حوزه‌های متفاوت می‌باشد. به طور مثال با خود فرض کنید زمانی که یک نویسنده قصد نوشتن یک فیلم نامه را دارد باید یکی استراتژی مشخص برای نمایشنامه یا فیلم نامه خود طراحی کند. زیرا با انجام این کار می‌داند گام بعدی که در پیش دارد به چه شکلی است. برهمین اساس در مسیر کار خود با مشکلات کمتری مواجه می‌شود. در بازارهای مالی همچون بورس و بازار کریپتو شرایط به همین شکل است و کاربران باید برای شروع معاملات خود از یک استراتژی معاملاتی مناسب استفاده کنند.

زیرا بازار ارزهای دیجیتال از نوسانات بسیار زیادی برخوردار است از همین رو سرمایه‌گذاران و تریدرها با داشتن یک استراتژی مناسب می‌توانند معاملاتی بهتری را برای خود رقم بزنند. برهمین اساس افرادی که بدون برنامه ریزی و داشتن یک استراتژی مناسب سرمایه خود را وارد بازار می‌کنند با ضررهای زیادی روبرو می‌شوند. زیرا این فناوری به به ما نشان می‌دهد که چگونه وارد بازار کریپتو شویم و در آن سرمایه‌‌گذاری کنیم. از همین رو در ادامه مقاله قصد داریم شما را با این مفهوم کاربردی آشنا کنیم تا بتوانید از این پس به نوشتن استراتژی معاملاتی بپردازید.

  1. استراتژی معاملاتی چیست؟
  2. انواع استراتژی معاملاتی
  3. استراتژی معاملاتی آربیتراژ (Arbitrage)
  4. استراتژی معاملاتی اسکالپینگ (Scalping)
  5. استراتژی خرید پله‌ای (Dollar Cost Averaging)
  6. استراتژی هولد کردن (Hold)
  7. استراتژی معاملاتی سوئینگ تریدینگ (Swing trading)
  8. چگونه یک استراتژی معاملاتی موفق ایجاد کنیم؟

 

استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال چیست؟

 

استراتژی معاملاتی چیست؟

استراتژی معاملاتی به قوانین و دستور عمل‌هایی گفته می‌شود که کاربران و سرمایه‌گذاران باید در انجام معاملات خود به آن‌ها بپردازد. از همین رو زمانی که بازار کریپتو با نوسانات زیادی روبرو می‌شود آن‌ها تحت تاثیر عواطف و احساسات بازار قرار نمی‌گیرند. زیرا با داشتن یک استراتژی مناسب می‌دانند چه زمانی سرمایه خود را وارد بازار کرده و چه زمانی از بازار خارج کنند. که این موضوع می‌تواند از ضررهای احتمالی سرمایه‌گذاران جلوگیری کند. البته در این بین آموزش در خصوص بازار ارزهای دیجیتال تاثیر زیادی در معاملات کاربران دارد زیرا افراد با توجه به هدفی که از انجام معامله دارند باید استراتژی معاملاتی خود را انتخاب کنند.

برهمین اساس اگر کاربران از اطلاعات کافی در خصوص این بازار مالی برخوردار نباشند ممکن است یک استراتژی نامناسب را انتخاب کنند و این موضوع می‌تواند مشکلات زیادی به بار بیاورد. البته در سال‌های گذشته پلتفرمی با نام سوشال تریدینگ (Social Trading) راه‌اندازی شده است که کارکرد متفاوتی دارد. در این پلتفرم‌ها کاربران می‌توانند تجربه و نظرات خود را در خصوص بازار کریپتوکارنسی با یکدیگر در میان بگذارند. همچنین در سوشال تریدینگ تریدرها و معامله‌گران حرفه‌ای می‌توانند سیگنال و استراتژی معاملاتی خود را به اشتراک بگذارند تا سایر کاربران بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

 

انواع استراتژی معاملاتی

 

انواع استراتژی معاملاتی

در بازار ارزهای دیجیتال استراتژی های معاملاتی انواع مختلفی دارد که هر یک، از ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیادی برخوردارند و کاربران می‌توانند با توجه به هدفی که برای معاملات خود در نظر دارند استراتژی مناسب خود را انتخاب کند. زیرا انتخاب یک استراتژی نامناسب می‌تواند کاربران را گمراه کند و تجربه معاملاتی بدی برای آن‌‌ها به ارمغان آورد. از همین رو بهتر است بدانید استراتژی معاملاتی به دو دسته فعال و غیر فعال تقسیم می‌شود. که در ادامه مقاله قصد داریم بهترین استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال به صورت فعال و غیرفعال را را به شما معرفی کنیم.

 

استراتژی آربیتراژ (Arbitrage)

 

استراتژی آربیتراژ (Arbitrage)

آربیتراژ یکی از روش‌های کسب درآمد از اختلاف قیمت رمز ارزها می‌باشد که در چند سال اخیر توانسته توجه افراد زیادی را به خود جلب کند و این روزها به عنوان بهترین استراتژی فعال در بازار کریپتوکارنسی شناخته می‌شود. همچنین این روش معاملاتی برای کاربرانی که می‌خواهند در بازه زمانی کوتاه مدت سود دریافت کنند بسیار کاربردی است.

زیرا سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از این روش رمز ارزی را با قیمت مناسب از یک صرافی ارز دیجیتال خریداری کرده و در کمترین زمان آن را به صرافی دیگر انتقال داده و با قیمت بالاتری به فروش بگذراند. که در این زمان اگر کاربران پلتفرم مناسبی را انتخاب کرده باشند می‌توانند به راحتی از این استراتژی معاملاتی درآمد کسب کنند. البته آربیتراژ مثلثی شرایطی مشابه با این فناوری دارد اما افراد با کمک این روش می‌توانند از اختلاف قیمت سه رمز ارز سود دریافت کنند.

 

استراتژی معاملاتی اسکالپینگ (Scalping)

 

استراتژی معاملاتی اسکالپینگ (Scalping)

اسکالپینگ (Scalping)یکی از بهترین استراتژی های معاملاتی فعال در حوزه ارزهای دیجیتال می‌باشد که به کاربران کمک می‌کند در بازه زمانی کوتاه سود کسب کنند. همچنین در بازار کریپتو به کاربرانی که از این استراتژی استفاده می‌کنند اسکالپر (Scalper) گفته می‌شود که هر اسکالپر می‌تواند با انجام معاملات متفاوت و متعدد در طول روز سود کسب کند. در این روش معاملاتی کاربران رز ارز را خریداری می‌کنند و به بررسی روند بازار می‌پردازند و هر زمان قیمت بیشتر از حدی بود که خریداری کردند رمز ارزهای خود را می‌فروشند. البته به دلیل نوسانات بازار ارزهای دیجیتال اسکالپرها برای دریافت سود باید سرعت عمل بالایی داشته باشند.

 

استراتژی خرید پله‌ ای (Dollar Cost Averaging)

 

 

استراتژی خرید پله‌ای (Dollar Cost Averaging)

استراتژی خرید پله‎‌ای (Dollar Cost Averaging) یکدیگر از استراتژی‌های کاربردی و مهم در بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد. زیرا با استفاده از این روش معاملاتی، کاربران می‌توانند بر روی سرمایه خود مدیریت داشته باشند و این روش در میان کاربران تازه‌کار و مبتدیبسیار رایج است. از همین رو سرمایه‌گذاران در این استراتژی معاملاتی تمامی دارایی خود را وارد بازار نمی‌کنند. بلکه آن‌ها به معاملات پلکانی و پله‌ای یعنی دارایی خود را کم کم وارد بازار می‌کنند. زیرا زمانی که بازار با نوسانات زیادی روبرو می‌شود این استراتژی می‌تواند از ضررهای زیاد جلوگیری کند.

 

استراتژی هولد کردن (Hold)

 

استراتژی هولد کردن (Hold)

هولد (Hold) یکی از بهترین استراتژی های غیرفعال می‌باشد که بیشتر برای کاربرانی که دید بلند مدت به بازار ارزهای دیجیتال دارند پرکاربرد است. زیرا این روش معاملاتی تحت تاثیر احساسات و هیجانات حاکم بر بازار قرار نمی‌گیرد. برهمین اساس در این روش کاربران  یک بازه زمانی مشخص را تعیین می‌کنند که هر زمان بازار به شرایط مطلوب آن‌ها رسید معاملات خود را آغاز کنند. از همین رو جالب است بدانید به کاربرانی که از استراتژی هولد کردن استفاده می‌کنند هولدر (Holder) می‌گویند.

 

استراتژی معاملاتی سوئینگ تریدینگ (Swing trading)

 

استراتژی معاملاتی سوئینگ تریدینگ (Swing trading)

استراتژی معاملاتی سوئینگ تریدینگ (Swing trading) یک روش معاملاتی متفاوت است، زیرا این استراتژی ترکیبی از معاملات کوتاه مدت و میان مدت است. به نوعی کاربران در این استراتژی رمز ارزهای خود را برای چند روز یا چند هفته نگه‌داری می‌کنند و براساس شرایط بازار معاملات خود را از سر می‌گیرند. که  استفاده از این استراتژی تیازمند بررسی تحلیل‌ تکنیکال و فاندامنتال می‌باشد زیرا در این صورت کاربران می‌توانند با استفاده از نوسانگیری در بازار ارزهای دیجیتال سود دریافت کنند.

 

چگونه یک استراتژی معاملاتی موفق ایجاد کنیم؟

 

چگونه یک استراتژی معاملاتی موفق ایجاد کنیم؟

اکنون که با مفهوم استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال و انواع آن آشنا شدید بهتر است بدانید طراحی استراتژی معاملاتی نیازمند رعایت و اهمیت دادن به یک سری مسائل می‌باشد. برهمین اساس سرمایه‌گذاران یا معامله‌گران ابتدا باید بازه زمانی که قصد انجام معامله و ورود سرمایه خود را به بازار دارند مشخص کنند و به آن پایبند باشند. زیرا ممکن است ابتدا کاربران در معاملات خود از استراتژی بلتد مدت استفاده کنند اما تحت تاثیر نوسانات و احساسات بازار قرار بگیرند و در شرایط نابسامان بازار معامله کنند.

که این موضوع کاملا به روحیات کاربران بستگی دارد زیرا افرادی که کم طاقت هستند بهتر است از استراتژی معاملاتی کوتاه مدت استفاده کنند. همچنین در چند سال گذشته ابزارهای زیادی برای تحلیل تکنیکال راه‌اندازی شده است و آن‌ها می‌توانند با استفاده از ابزارهایی همچون کندل استیک شرایط بازار را بررسی کرده و براساس آن استراتژی معاملاتی خود را انتخاب کنند.

 

جمع بندی

استفاده از استراتژی معاملاتی در بازار ارزهای دیجیتال کاربرد بسیار زیادی دارد که درک و یادگیری آن می‌تواند معاملات سرمایه‌گذاران را تغییر دهد. زیرا نوسانات بازار کریپتوکارنسی به حدی است که کاربران بهتر است بدون داشتن برنامه ریزی و نقشه معامله نکند. با در نظر داشتن این موضوع افرادی که بدون داشتن استراتژی و برنامه‌ریزی وارد بازار می‌شوند می‌توانند با ضررهای زیادی مواجه شوند. از همین رو ما در این مقاله سعی داشتیم شما را با استراتژی معاملاتی و انواع متفاوت آن آشنا کنیم تا بتوانید با در نظر داشتن سرمایه و هدف خود بهترین استراتژی مناسب معاملاتی را برای خود انتخاب کنید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها