آربیتراژ مثلثی چیست؟ آشنایی با آربیتراژ مثلثی ارز دیجیتال

در بازار ارزهای دیجیتال روش‌های بسیار زیادی وجود دارد که کاربران با استفاده از آن‌ها می‌توانند کسب درآمد کنند. البته هر یک از این روش‌ها استراتژی مختلفی دارند و کسب درآمد از آن‌ها متفاوت است. از همین‌رو یکی از روش‌های کسب درآمد در بازار ارزهای دیجیتال آربیتراژ می‌باشد. آربیتراژ (Arbitrage) یکی از روش‌های معاملاتی است که از اختلاف قیمت انواع ارزهای دیجیتال سود دریافت می‌کند.

در گذشته سرمایه‌گذاران و تریدرها باید این عملیات را انجام می‌دادند که برای آن‌ها به شدت زمان‌بر بود، اما این روزها سرمابه‌گذاران با استفاده از ربات آربیتراژ به راحتی می‌توانند از این روش معاملاتی سود دریافت کنند. البته بهتر است بدانید آربیتراژ انواع متفاوتی دارد که مهم‌ترین آن آربیتراژ مثلثی (Triangular Arbitrage) می‌باشد. برهمین اساس در ادامه مقاله قصد داریم در خصوص این روش معاملاتی به شما توضیح دهیم و به موارد زیر نیز بپردازم.

  1. آربیتراژ مثلثی چیست؟
  2. مزایای آربیتراژ مثلثی چیست؟
  3. معایب آربیتراژ مثلثی چیست؟
  4. کارکرد آربیتراژ مثلثی چگونه است؟
  5. چگونه یک فرصت آربیتراژ مثلثی را تشخیص دهیم؟

 

آربیتراژ مثلثی چیست؟

 

آربیتراژ مثلثی چیست؟

آربیتراژ مثلثی (Triangular Arbitrage) یکی از روش‌های کسب درآمد در بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد، که این روش معاملاتی می‌تواند از اختلاف قیمت سه رمز ارز متفاوت سود دریافت کند. البته همانطور که در بخش بالا به آن اشاره کردیم این روش معاملاتی یکی از انواع آربیتراژ می‌باشد. اما عملکرد Triangular Arbitrage با سایر آربیتراژها متفاوت است. زیرا این روش معاملاتی از اختلاق قیمت سه دارایی متفاوت سود دریافت می‌کند.

اگر بخواهیم به صورت ساده‌تر توضیح دهیم باید بگوییم سرمایه‌گذاران ابتدا باید رمز ارز اول را به رمز ارز دو تبدیل کنند و سپس رمز ارز دوم را به رمز ارز سوم تبدیل کنند. پس از گذراندن این مراحل در آخر باید رمز ارز سوم را مجددا به رمز ارز اول تبدیل کنند. تبدیل این ارزهای دیجیتال به یکدیگر تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که اختلاف قیمت میان رمز ارزها به‌وجود آید. البته انجام این نوع معاملات کار آسانی نیست. برهمین اساس برای انجام معاملات آربیتراژ مثلثی سرمایه‌گذاران ابتدا باید اختلاف قیمت رمز ارزها را شناسایی کنند و ریسک‌های این بازار مالی را مدیریت کنند.

همچنین نکته حائز اهمیت در این روش معاملاتی این است که بازار ارزهای دیجیتال از نوسانات بسیار زیادی برخوردار است. برهمین اساس سرمایه‌گذاران زمانی که می‌خواهند رمز ارزها را به یکدیگر تبدیل کنند باید این کار را به سرعت انجام دهند تا نوسانات بازار ارزهای دیجیتال نتواند بر روی معاملات شما تاثیر زیادی بگذارد.

 

مزایای آربیتراژ مثلثی چیست؟

 

مزایای آربیتراژ مثلثی چیست؟

آربیتراژ مثلثی از ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیادی برخوردار است. یکی از مزایایی که این روش معاملاتی با خود به همراه دارد ریسک پایین می‌باشد. زیرا در این روش سرمایه تریدرها در میان چندین رمز ارز متفاوت تقسیم می‌شود. برهمین اساس اگر بازار ارزهای دیجیتال با نوسانات زیادی روبرو شود ضرر سرمایه‌گران نیز بین چندین رمز ارز متفاوت تقسیم می‌شود. البته در این روش معاملاتی کاربران می‌توانند ریسک‌هایی که متحمل می‌شوند را مدیریت کنند.

یکی دیگر از مزایای Triangular Arbitrage افزایش نقدینگی بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد. زیرا همانطور که به آن اشاره کردیم این روش معاملاتی توسط سه جفت رمز ارز متفاوت انجام می‌شود. در این صورت حجم معاملات ارزهای دیجیتال نیز افزایش می‌یابد و نقدینگی بازار نیز افزایش پیدا می‌کند. البته نقدینگی بالای بازار ارزهای دیجیتال نشانگر سلامت مالی بازار کریپتوکارنسی می‌باشد. همچنین نقدینگی بالا بازار تا حد زیادی می‌تواند نوسانات در معاملات را کاهش دهد که این امر منجر به کاهش ریسک‌های در معاملاتی همچون Slippage می‌شود.

 

معایب آربیتراژ مثلثی چیست؟

 

معایب آربیتراژ مثلثی چیست؟

عده‌ای فرض می‌کنند که Triangular Arbitrage یک روش کسب درآمد ایده‌آل می‌باشد. اما این روش معاملاتی از معایبی نیز برخوردار است. برهمین اساس اکنون که با مزایای Triangular Arbitrage آشنا شدید بهتر است بدانید در کنار ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیاد، این روش معاملاتی از معایب زیادی نیز برخوردار است. به طور مثال گاها پلتفرم‌های معاملاتی با مشکلاتی در خصوص تایید تراکنش‌ها روبرو می‌شوند که این موضوع در زمان نوسانات بازار می‌تواند ضررهای زیادی را به ارمغان آوردند.

یکی دیگر از معایب این روش معاملاتی ترس از لیکوئید شدن می‌باشد. زیرا زمانی که سرمایه‌گذاران می‌خواهند آربیتراژ مثلثی انجام دهند و بازار فاقد نقدینگی باشد، تریدرها برای تکمیل روند آربیتراژ ممکن است با لیکوئید شدن مواجه شوند.

 

کارکرد آربیتراژ مثلثی چگونه است؟

 

کارکرد آربیتراژ مثلثی چگونه است؟

برای انجام معاملات آربیتراژ باید اطلاعات کافی در دست داشته باشید  زیرا این روش معاملاتی مب‌تواند بسیار پرکاربرد و سودآور باشد. البته با تحلیل و بررسی دقیق در خصوص حجم معاملات، هزینه‌های تراکنش، نرخ بهره و میزان ریسک می‌توانید فرصت‌های مناسبی برای انجام آربیتراژ پیدا کنید. همچنین استفاده از نرم افزارهای مدیریت ریسک و تحلیل اطلاعات می‌تواند در روند انجام آربیتراژ مثلثی کارآمد باشد. نکته قابل توجه در این نوع معاملات این است که سرمایه‌گذاران باید به صورت دقیق و دقیق روند بازار را بررسی کنند و تحت تاثیر عواطف خود قرار نگیرند تا معاملاتی سودمند در پیش داشته باشند.

 

چگونه یک فرصت آربیتراژ مثلثی را تشخیص دهیم؟

 

چگونه یک فرصت آربیتراژ مثلثی را تشخیص دهیم؟

اگر به دنبال کسب درآمد از آربیتراژ مثلثی هستید بهتر است بدانید شناسایی فرصت مناسب برای معاملات آربیتراژ کار سختی نیست. زیرا فرصت‌های معاملاتی برای Triangular Arbitrage زمانی رخ می‌دهد که یک دارایی در صرافی‌های مختلف قیمت ثابتی نداشته باشد. برهمین اساس می‌توانید سه رمز ارز متفاوت را برای این نوع معاملات انتخاب کنید. البته برای اطلاع از این موضوع می‌توانید به سایت‌هایی همچون coinmarketcap که قیمت لحظه‌ای بازار را نشان می‌دهند مراجعه کنید و این نوع رمز ارزها را شناسایی کنید.

 

جمع بندی

ما در این مقاله سعی داشتیم شما را با مفهوم آربیتراژ مثلثی و مزایا و معایب و همچنین کارکرد آن آشنا کنیم تا اگر قصد انجام معاملات آربیتراژ را دارید با اطلاعات کاملی معاملات خود را آغاز کنید. همانطور که در این مقاله به آن اشاره کردیم زمانی که می‌خواهید این نوع معاملات را آغاز کنید باید به موارد زیادی توجه کنید و روند قیمتی رمز ارزهای انتخابی را تحلیل و بررسی کنید. همچنین پیش از انجام معاملات باید در خصوص این فناوری و سایر مسائل موجود در خصوص بازار ارزهای دیجیتال اطلاعات کافی داشته باشید زیرا اگر بدون اطلاعات کافی دارایی خود را وارد بازار ارزهای دیجیتال کنید در آینده ممکن است با مشکلات زیادی روبرو شوید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها