رفتار قیمت در بازار کریپتوکارنسی

در این مقاله، رفتار نمودار قیمتی ارزها و عوامل مؤثّر بر آن ها را بررسی خواهیم کرد. دانستن رفتار نمودار یا رفتار قیمت، می تواند در تصمیم گیری بهتر به سرمایه گذاران کمک زیادی بکند. برای بررسی این موضوع، به سؤال زیر پاسخ خواهیم داد و حرکات اصلی موثر بر رفتار قیمت نمودار را با هم خواهیم آموخت.

رفتار قیمت در نمودارهای بازار مالی چگونه است ؟

رفتار قیمت از هیجانات، امید و نگرانی ها تاثیر می گیرد و با این 3 مورد هم جهت هستند. این عوامل به صورت قابل توجهی تاثیر خود را بر روی عرضه و تقاضا نشان می دهند و باعث ایجاد تغییرات در رفتار قیمت می شوند. قیمت زمانی در یک جهت خاص حرکت می کند که اکثریت معامله گران در آن جهت در حال معامله هستند. پس نتیجه می گیریم برای به دست آوردن سود از بازارهای مالی باید تمایل بازار و حتی معامله گران را بشناسیم و در همان جهت معاملات خود را انجام دهیم. البته تئوری دیگری هم وجود دارد که ما را به انجام رفتار در خلاف جهت بازار سوق می دهد.

این تئوری در جهت کنترل حس طمع مطرح می شود و به ما پیشنهاد می کند که مخالف بازار حرکت کنیم. به طور مثال زمانی که قیمت بیت کوین کاهش می یابد، خرید بیت کوین را انجام دهیم و هنگام افزایش قیمت، بیت کوین های خود را بفروشیم.

 

برای شناخت تمایلات بازار 2 عامل مورد نیاز است:

  1. توانایی تشخیص جهت معاملات بازارهای مالی از طریق آشنایی با نمودار
  2. توانایی تشخیص جو بازار از طریق اخبار و رسانه

شیوه رفتار قیمت بر روی نمودار

قیمت بر روی نمودار به صورت ترکیبی از امواج حرکت می کند و در قالب کندل قابل رؤیت است. شناخت جهت تمایل امواج بسیار مهم است. در بازارهای مالی 2 حرکت وجود دارد که یکی از آن ها «جنبشی» و دیگری «اصلاحی» است. در این قسمت این دو مفهوم را به صورت جداگانه معنی می کنیم تا بتوانید درک بهتری از آن ها به دست آورید و رفتار قیمت را بهتر تشخیص دهید.

حرکت جنبشی: حرکتی است که در جهت روند اصلی می باشد و معمولا با شتاب و انرژی زیاد رخ می دهد. این حرکت می تواند نوسانات قیمتی زیادی را ایجاد کند و باعث پر تلاطم تر شدن بازار شود.

حرکت اصلاحی: حرکتی است که قیمت پس از حرکت جنبشی انجام می دهد. این حرکت خلاف جهت حرکت جنبشی و روند اصلی می باشد. حرکات اصلاحی گاهی اوقات عمیق تر از حد تصور هستند و حتی در صورت تثبیت می توانند جریان بازار را تغییر دهند. این اتفاق تا جایی ادامه پیدا می کند که سرمایه گذاران دست به کار شوند و سطوح ارزشی بعدی را حفظ کنند.

 

حرکت اصلاحی و جنبشی بازار چه زمانی اتفاق می افتد؟

در یک روند صعودی زمانی که قیمت نمی تواند به صورت مستقیم و بدون هیچ استراحتی مسافت طولانی را طی کند حتما نیاز به استراحت (حرکت اصلاحی) خواهد داشت. بنابراین پس از اینکه قیمت یک [High] جدید را تجربه کرد استراحت خود را شروع می کند. پس از هجوم مجدد سرمایه گذاران، رفتار قیمت تغییر می کند و حرکت جنبشی خود را از سر می گیرد. پس احتمال می رود که قیمت سطح بالاتری از سطح قبلی را تجربه کرده و یک نقطه «High» جدید را بسازد. بنابراین رفتار قیمت به صورت ترکیبی از حرکت های جنبشی و اصلاحی است.

به عبارتی زمانی که سرمایه گذاران سودهای خود را نقد می کنند قیمت افت می کند و مجددا زمانی که سرمایه گذاران وارد بازار می شوند قیمت رشد خواهد کرد. در این بین اخبار و اتفاقات پیرامون بازار و بلاک چین نیز می تواند تاثیر گذار باشد. گاهی این اتفاقات و اخبار تاثیر عمیقی را روی رفتار سرمایه گذاران می گذارند و باعث انجام معاملات هیجانی در بین آن ها می شوند. این گونه رفتارهای هیجانی معمولا به ضرر سرمایه گذار تمام می شود. بنابراین باید تلاش کنیم که با کنترل احساسات و افزایش مطالعات، معامله های معقول تری انجام دهیم.

 

حرکت جنبشی و حرکت اصلاحی در یک روند صعودی

در روند نزولی هم همین امر وجود دارد. همیشه درون نمودار حرکت اصلاحی است و بیرون نمودار حرکت جنبشی (برای فهم راحت تر).

 

روند خنثی

روندی است هم حرکت جنبشی دارد و هم اصلاحی ولی قاعده نقطه های نمودار در یک خط است و نمودار در جهت خاصی حرکت نمی کند. معامله گران و سرمایه گذاران در این قسمت از بازار سرمایه گذاری نمی کنند، چون از دید آنها مارکت جهت مشخصی ندارد و رفتار قیمت در آینده نامشخص است.

 

نام گذاری امواج

اگر بخواهیم برای موج های موجود در نمودار بازارهای مالی اسم بگذاریم تا آنها را راحتر تشخیص دهیم از این اسم ها استفاده خواهیم کرد:

در ابتدا روند صعودی است و یک قله ایجاد کرده است. قله ای به اسم نقطه بالا (High). سپس دره ای ایجاد کرده به اسم نقطه پایین (Low). نمودار دوباره صعود کرده است اما نقطه بعدی بالاتر از نقطه بالاتر قبلی است پس می گوییم بالای بالاتر (Highter High) این عمل نشان دهنده صعودی بودن نمودار می باشد.

سپس نمودار نزول پیدا کرده است اما نقطه جدید آیا از نقطه دره قبلی پایین تر است یا بالاتر؟ همان طور که می بینید نقطه دره با نقطه دره قبلی در یک راستا است پس به آن هم نام نقطه پایین(Low) را می دهیم. نمودار بعد از این نقطه دره صعود می کند. صعودی که از قله قبلی بالاتر است پس اسم HH را به آن می دهیم.

فکر کنم متوجه شده اید که نحوه نام گذاری قله ها نسبت به نقطه قبلی سنجیده شده است.

اما در قسمت بعدی نمودار هنگامی که نزول پیدا می کند نقطه سقوط این دره نسبت به نقطه سقوط دره قبلی بالاتر است پس به آن Higher Low می گوییم. بعد از این نقطه، نقطه بعدی صعودی است اما این قله نسبت به قله قبل تر پایین تر است پس به آن Lower High می گوییم. شناسایی این نقاط به ما کمک می کند که احتمال های صحیح تری را برای رفتار قیمت در نظر بگیریم.

 

تشخیص روند صعودی و نزولی

برای تشخیص روند صعودی و نزولی و رفتار قیمت در آینده، به نقطه های قله ها یا دره ها نگاه میکنیم یعنی اگر :

Higher X های پشت سرهم دیدی = روند صعودی است.

Lower X های پشت سر هم دیدی = روند نزولی است.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها