شت کوین چیست و شت کوین های انفجاری تا سال 2023 کدامند؟

ارز دیجیتال کم ارزش یا بدون ارزش که هیچ هدف قابل شناسایی را دنبال نمی‌کند. این جمله را سایت معتبر Investopedia برای معرفی شت کوین (ShitCoin) به‌کار برده است. واقعیت این است که شت کوین یک کلمه تحقیرآمیز است که برای توصیف گروه خاصی از آلت‌کوین‌ها در بازار کریپتوکارنسی به‌کار می‌رود. ارزهای دیجیتالی که هیچ هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند و تنها بر اساس حدس و گمان یا فعالیت اعضای جامعه خود افزایش یا کاهش قیمت را تجربه می‌کنند.

با این اوصاف برخی در بازار معتقدند که می‌توان با خرید شت کوین‌ های انفجاری به‌سودهای هنگفت دست یافت. اگر شما هم کنجکاو هستید که درباره این گروه از ارزهای دیجیتال اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید، حتما تا پایان با ما همراه باشید. زیرا ما در این مقاله قصد به توضیح کامل‌تری در خصوص ShitCoin و موارد زیر بپردازیم.

  1. شت کوین چیست؟ 
  2.  ویژگی‌ های شت کوین چیست؟
  3. نوسانات قیمت غیر عادی
  4. شفافیت حلقه مفقوده شت کوین‌ ها
  5. بدون نقشه راه
  6. معرفی شت‌ کوین‌ های انفجاری

 

شت کوین چیست؟

 

شت کوین چیست؟

شت کوین اصطلاحی است که در بازار کریپتوکارنسی برای یک ارز دیجیتال با آینده نه‌چندان روشن به‌کار می‌رود. این دسته از ارزهای دیجیتال فاقد هدف‌گذاری معتبر و برنامه مشخصی برای آینده هستند؛ بنابراین گروهی از فعالان بازار معتقدند که به‌احتمال بسیار زیاد در آینده دور یا نزدیک به‌کلی از صحنه بازار محو می‌شوند. در نتیجه خسارات سنگینی را روی دست صاحبان خود باقی می‌گذارند. نشانه‌های زیادی برای تشخیص شت کوین بودن یک ارز دیجیتال وجود دارد. اصلی‌ترین نشانه نداشتن هدف فنی روشن در یک پروژه است که بتواند نقش موتور پیشران را برای آن ایفا کند.

وقتی صحبت از بی‌هدف بودن شت کوین می‌شود، منظور چیست؟ وایت پیپر (White Paper) یک سند رسمی است که هنگام رونمایی از پروژه‌های ارز دیجیتال در اختیار عموم قرار می‌‌گیرد. در وایت پیپر چند نکته اساسی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. مهم‌ترین موضوع معرفی اهدافی است که در یک پروژه دنبال می‌شود. به‌همین دلیل مطالعه این سند به‌شما کمک می‌کند تا درباره ShitCoin بودن یک ارز دیجیتال قضاوت بهتری داشته باشید. اگر یک پروژه فاقد وایت پیپر است، برای سرمایه‌گذاری در آن احتیاط به‌مراتب بیشتری به‌خرج دهید.

 

ویژگی‌ های شت کوین چیست؟

 

ویژگی‌ های شت کوین چیست؟

اجازه دهید یک نکته مهم را متذکر شویم. فارغ از این که شت کوین چیز خوبی است یا بد، در عمل نمی‌توان با قاطعیت درباره ShitCoin بودن یک رمز ارز اظهار نظر کرد. این مسئله تا حد زیادی به برداشت شخصی سرمایه‌گذاران وابسته است. ممکن است یک ارز دیجیتال از نظر شما 100 درصد شت کوین باشد؛ اما یک فرد دیگر 180 درجه مخالف شما فکر کند.

مهم‌ترین راه برای قضاوت درباره ShitCoin بودن یک ارز دیجیتال، مطالعه وایت پیپر آن است. برهمین اساس در این بخش قصد داریم به چند ویژگی دیگر شت کوین‌ های انفجاری اشاره کنیم که برای ارزیابی توکن‌های گوناگون باید مورد نظر قرار دهید.

 

نوسانات قیمت غیر عادی

 

نوسانات قیمت غیر عادی

نوسانات قیمتی شدید به عنوان یکی از خصوصیات مهم ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. نباید در تصمیم‌گیری برای خرید یک رمز ارز از این نکته مهم غافل شد. همان‌طور که هر افت قیمت شدیدی در بازار نشان‌دهنده بی‌ارزش بودن یک رمز ارز نیست، افزایش قیمت شدید نیز دلیل بر ارزشمندی آن به شمار نمی‌رود.

در این بین نوسانات قیمت شت کوین‌ها کاملا غیر عادی است. یعنی نمی‌توان توجیه فاندامنتال یا تکنیکال خاصی برای آن‌ها مطرح کرد. پامپ و دامپ (Pump & Dump) رمز ارزها در بسیاری از اوقات روی همین دسته از توکن‌ها اتفاق می‌افتد. در این حالت عده‌ای در یک اقدام هماهنگ با ایجاد معاملات ساختگی تلاش می‌کنند تا قیمت ارز دیجیتال را بالا ببرند.

این اتفاق توجهات زیادی را متوجه آن ارز دیجیتال می‌کند و سیلی از افراد ناآگاه برای خرید آن دست به‌کار می‌شوند. قیمت ناچیز شت کوین‌ها نیز در تحریک افراد برای خرید آن‌ها بسیار تاثیرگذار است. اما در واقع همه این اقدامات چیزی جز یک دام برای نابودی سرمایه آن‌ها نیست. معمولا ظرف مدت کوتاهی همه چیز به یک‌باره فرو می‌پاشد. چه بسیار شت کوین‌ هایی که سرنوشت مشابهی را تجربه کرده‌اند و امروز اصلا خبری از آن‌ها نیست.

 

شفافیت حلقه مفقوده شت کوین‌ ها

 

شفافیت حلقه مفقوده شت کوین‌ ها

یکی از ویژگی‌های مهم شت کوین‌ها، چالش فقدان شفافیت است. عدم شفافیت در ارائه اطلاعات هویتی توسعه‌دهندگان یک رمز ارز به عنوان یک نشانه‌منفی برای آن به شمار می‌رود. برهمین اساس پیشنهاد می‌کنیم از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بدون شناسنامه پرهیز کنید. همچنین حتما درباره هویت توسعه‌دهندگان، سرمایه‌گذاران و … یک ارز دیجیتال تحقیق کنید. اگر نتیجه تحقیقات شما حاکی از عدم شفافیت یک پروژه بود، حتما برای سرمایه‌گذاری در آن تجدید نظر کنید و به‌سراغ رمز ارز دیگری بروید.

 

بدون نقشه راه

 

بدون نقشه راه

کریپتوکارنسی هدف تمرکززدایی را دنبال می‌کند. بنابراین طبیعی است که اعضای جامعه هر اکوسیستم ارز دیجیتال در کم و کیف اداره آن نقش پررنگی داشته باشند. در عین حال اگر یک ارز دیجیتال تمام بار افزایش قیمت خود را روی دوش فعالیت اعضای جامعه بیندازد، این موضوع نشان دهنده شت کوین بودن آن است.

این نوع رمز ارزها هیچ‌گونه نقشه راهی ندارند. اگر هم نقشه راهی برای آن‌ها مطرح می‌شود، خبری از برنامه‌های واقعی و فنی برای توسعه اکوسیستم آن‌ها نیست. همچنین میزان فعالیت اعضای جامعه آن‌ها در فضای مجازی است که روی افزایش یا کاهش قیمت آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. حتی سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی در این پروژه‌ها بعضا نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.

 

معرفی شت‌ کوین‌ های انفجاری

 

معرفی شت‌ کوین‌ های انفجاری

تا اینجا بررسی کردیم که ShitCoin چیست و چه خصوصیاتی دارد. همان‌طور که اشاره کردیم، گروهی از فعالان بازار رمز ارزها بر این باورند که از خرید شت کوین‌ های انفجاری می‌توان به‌سود خوبی رسید. در عمل هم ثابت شده که عده‌ای با خرید و فروش شت کوین‌ها خود را به‌جمع میلیونرهای بازار کریپتو اضافه کرده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد خرید شت کوین‌ها را دارید، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • دقت کنید که تنها بخش محدودی از سرمایه خود در بازار کریپتو را به خرید شت کوین‌ ها اختصاص دهید.
  • به‌جای خرید یک ShitCoin، روی چند ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید.
  • تنها شت کوین‌ های با ارزش بازار قابل توجه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

بسیاری از فعالان بازار کریپتوکارنسی، میم کوین‌ را در ردیف شت کوین قرار می‌دهند. هر چند شاید اگر این جمله را مقابل سرمایه‌گذاران شیبا اینو و دوج کوین مطرح کنید، احتمالا با واکنش منفی آن‌ها مواجه خواهید شد. میم کوین نوعی ارز دیجیتال است که با الگوبرداری از یک میم اینترنتی با هدف طنز و سرگرمی راه‌اندازی می‌شود.

به‌عنوان مثال می‌توان به پپه (PEPE) اشاره کرد که سال 2023 رونمایی شد و رشد قیمت قابل توجهی را تجربه کرد. برخی توکن پپه را در ردیف ShitCoin جدید آینده‌دار قرار می‌دهند. در عین حال باید توجه داشته باشید که دامنه شت کوین‌ها محدود به میم کوین‌ها نیست. اگر بخواهید لیست بهترین شت کوین‌ها برای سرمایه‌گذاری را معرفی کنیم، باید به ارزهای دیجیتال زیر اشاره کنیم:

  • ترا کلاسیک (Terra classic)
  • بیبی دوج (Baby DogeCoin)
  • لاکی بلوک (Lucky Block)
  • مونا کوین (MonaCoin)

 

کلام پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که ShitCoin چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. همچنین لیست شت کوین‌ های آینده‌دار بازار کریپتو را نیز معرفی کردیم. بحث و اختلاف نظر درباره شت‌کوین‌ها در بازار کریپتوکارنسی هیچ‌گاه به‌پایان نخواهد رسید. عده‌ای سرمایه‌گذاری به‌اندازه یک دلار در این ارزهای دیجیتال را هم اشتباه می‌دانند و در مقابل گروهی روی افزایش قیمت این ارزهای دیجیتال حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. شما جزء کدام دسته هستید؟ به‌نظر شما بهترین شت‌کوین‌ها برای سرمایه‌گذاری در سال‌های پیش رو کدام ارزهای دیجیتال هستند؟

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها