بهترین اندیکاتور بازارهای مالی برای ترید روزانه در تحلیل تکنیکال

بازارهای مالی به خصوص بازار ارزهای دیجیتال از مفاهیم و اصطلاحات زیادی تشکیل شده‌اند که معامله گران بهتر است پیش از ورود سرمایه خود به بازار در خصوص این مفاهیم و اصطلاحات اطلاعات کافی به دست آورند. از همین رو یکی از مهم‌ترین اصطلاحات بازارهای مالی اندیکاتور (Indicator) است. به صورت کلی از گذشته تا به امروز بازارهای مالی نوسانات و ریسک‌های زیادی به همراه داشتند که همین موضوع باعث شد افراد زیادی از فعالیت در بازارهای مالی خودداری کنند.

اما توسعه دهندگان برای حل این مشکل اندیکاتورها را راه اندازی کردند، اندیکاتور یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال است که افراد می‌توانند به کمک آن‌ها روند بازار را تا حدی پیش بینی کنند و معاملات بهتری را برای خود به ارمغان بیاورند. از همین رو با استقبال معامله گران از این ابزار تحلیل تکنیکال در چندین سال اخیر اندیکاتورهای متفاوتی معرفی شدند اما سرمایه گذاران برای معاملات خود باید به دنبال بهترین اندیکاتور برای ترید باشند. با در نظر داشتن این موضوع در ادامه مقاله قصد داریم بهترین اندیکاتور برای موبایل یا دسکتاپ را در بازار فارکس، ارز دیجیتال و بورس به شما معرفی کنیم.

 

اندیکاتور چیست؟

 

اندیکاتور چیست؟

بهتر است پیش از آشنایی با بهترین اندیکاتور برای ترید کوتاه مدت با مفهوم کلی این ابزار مهم آشنا شوید. اندیکاتور (Indicator) به ابزاری اطلاق می‌شود که با استفاده از داده‌های تاریخی قیمت و حجم معاملات، به تحلیل و پیش بینی شرایط بازار کمک می‌کند. این ابزارها برای تریدرها و تحلیل‌گران شرایطی فراهم می‌کنند تا بتوانند با شناسایی الگوها و روندهای بازار، تصمیمات بهتری در خصوص خرید، فروش و نگهداری دارایی‌های مالی خود بگیرند. البته اندیکاتورها به شکل نموداری می‌باشند که در پایین نمودار قیمت قرار می‌گیرد و اطلاعات کافی در خصوص رفتار بازار ارائه می‌دهند.

از همین رو می‌توان گفت اندیکاتورها یکی از ابزارهای کلیدی هستند که به ترکیب داده‌های قیمتی و حجم معاملات برای بررسی الگوها و روندهای بازار در زمان گذشته و پیش بینی آینده می‌پردازند. به صورت کلی این اندیکاتورها بر پایه مباحث ریاضیات طراحی شدند و بر اساس محاسباتی از داده‌های بازار تولید می‌شوند. از همین رو هر Indicator خاصیت‌های خود را دارد و درک و تفسیر آن‌ها می‌تواند به تریدرها کمک کند تا بهترین تصمیمات را در مورد ورود و یا خروج از معاملات و خرید ارز دیجیتال بگیرند.

 

معرفی بهترین اندیکاتور بازارهای مالی برای ترید روزانه

 

معرفی بهترین اندیکاتور بازارهای مالی برای ترید روزانه

با پیشرفت هرچه بیشتر بازارهای مالی و شناخت این ابزار کاربردی، افراد زیادی به استفاده از اندیکاتورها روی آوردند. اما از آنجایی که بازارهای مالی به خصوص بازار ارزهای دیجیتال از پیچیدگی‌های بسیار زیادی برخوردار است افراد باید پیش از استفاده از این ابزار اطلاعات خود را در خصوص بازار مالی مورد نظر و اندیکاتورها گسترش دهند. زیرا در غیر این صورت سرمایه گذاران نمی‌توانند به بررسی روند بازار بپردازند و ممکن است با خطرات و ضررهای زیادی روبرو شوند. با در نظر داشتن این موضوع افراد تازه کار و بی تجربه پیش از استفاده از بهترین اندیکاتور برای ترید کوتاه مدت ابتدا باید اطلاعات خود را در خصوص بازار مالی مورد نظر و اندیکاتورها گسترش دهند.

سپس اندیکاتورها را براساس استراتژی معاملاتی که مد نظر دارند انتخاب کنند. با در نظر داشتن این موضوع ممکن است این سوال برای به وجود آید که دقیق ترین اندیکاتور در کدام است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم هیچ اندیکاتوری به تنهایی نمی‌تواند به عنوان دقیق‌ترین و بهترین اندیکاتور بدون تاخیر شناخته شود، زیرا دقت اندیکاتورها به عوامل مختلفی از جمله شرایط بازار، سبک معاملاتی، و استراتژی‌های استفاده شده بستگی دارد. با این حال، برخی از اندیکاتورها به دلیل دقت و کارایی زیادی توجه سرمایه گذاران زیادی را به خود جلب می‌کنند. بنابراین در ادامه مقاله قصد داریم چند مورد از بهترین اندیکاتور های ارز دیجیتال، فارکس و بورس را به شما معرفی کنیم.

 

اندیکاتور میانگین متحرک (Moving Average)

 

اندیکاتور میانگین متحرک (Moving Average)

میانگین متحرک (Moving Average) یکی از محبوب‌ترین و پرکاربرد ترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال است که برای شناسایی روندهای صعودی یا نزولی بازار استفاده می‌شود. اندیکاتور Moving Average به سادگی میانگین قیمت یک دارایی را در یک بازه زمانی مشخص محاسبه می‌کند و به صورت خطی بر روی نمودار قیمت نمایش می‌دهد. از همین رو این اندیکاتور به تریدرها کمک می‌کند تا جهت حرکت قیمت را شناسایی کنند و نقاط ورود و خروج بهتری برای معاملات خود بیابند. همچنین این اندیکاتور می‌تواند به عنوان سطوح حمایت و مقاومت نیز کاربرد داشته باشد.

زیرا در صورتی که قیمت یک دارایی به میانگین متحرک نزدیک شود و سپس به نقطه قبل بازگردد ممکن است این سطح به عنوان حمایت و مقاومت معرفی شود. با در نظر داشتن این موضوع بهتر است بدانید که میانگین متحرک سه نوع متفاوت دارد که به آن‌ها میانگین متحرک ساده (SMA)، میانگین متحرک وزنی (WMA) و میانگین متحرک نمایی (EMA) گفته می‌شود. اکنون که با یکی از بهترین اندیکاتورها آشنا شدید بهتر است بدانید که اندیکاتور میانگین متحرک در بازار بورس، فارکس و ارز دیجیتال کاربرد به‌سزایی دارد. اما به صورت کلی این اندیکاتور بیشتر برای بازار فارکس کاربرد دارد، از همین رو عده زیادی از تحلیلگران این ابزار کاربردی را به عنوان بهترین اندیکاتور برای فارکس می‌شناسند.

 

اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI)

 

اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI)

یکی دیگر از بهترین اندیکاتور تحلیل تکنیکال، اندیکاتور RSI یا شاخص قدرت نسبی است که در سال 1978 توسط فردی به نام ویلیام ویلدر معرفی شد و به دلیل سادگی آن در مدت زمان کوتاهی با استقبال زیادی از سوی سرمایه گذاران روبرو شد. این ابزار کاربردی به شناسایی وضعیت اشباع خرید یا فروش یک دارایی می‌پردازد و نسبت بین میانگین افزایش و کاهش قیمت‌ها را در یک دوره زمانی خاصی بررسی و محاسبه می‌کند.

به صورت کلی این نسبت‌ها به صورت اعداد نمایش داده می‌شود و بین عدد 0 تا 100 قرار دارد که مقادیر بالاتر از 70 به معنای اشباع خرید است، اما مقادیر پایین‌تر از 30 به معنای اشباع فروش می‌باشد. با در نظر داشتن این موضوع بهتر است بدانید که سرمایه گذاران می‌توانند از این اندیکاتور حرفه ای در بازار بورس، ارز دیجیتال و فارکس نیز استفاده کنند و به بررسی و تحلیل روند بازار بپردازند.

 

اندیکاتور مکدی (MACD)

 

اندیکاتور مکدی (MACD)

مکدی یا شاخص میانگین متحرک همگرایی/واگرایی (Moving Average Convergence Divergence) یکی از بهترین اندیکاتور ها برای ترید می‌باشد که توسط یک محقق و فیزیک‌دان حرفه‌ای آمریکایی به نام جرالد اپل (Gerald Appel) در سال 1970 راه اندازی شده است. به صورت کلی MACD یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد در تحلیل تکنیکال است که به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا قدرت، جهت، حرکت، و مدت زمان یک روند قیمتی را در بازارهای مالی ارزیابی کنند. همچنین این اندیکاتور ترکیبی از میانگین‌های متحرک است که اطلاعاتی در مورد روندهای قیمتی و نقاط بالقوه بازگشت فراهم می‌کند.

از همین رو بهتر است بدانید که یکی از اصلی‌ترین کاربردهای MACD شناسایی روندهای صعودی و نزولی است و به عنوان یکی از دقیق ترین اندیکاتورها شناخته می‌شود. بنابراین زمانی که خط MACD از خط سیگنال خود (خط میانگین متحرک) به سمت بالا عبور می‌کند، به عنوان یک سیگنال خرید محسوب می‌شود و بالعکس زمانی که خط مکدی از خط سیگنال به سمت پایین عبور می‌کند، به عنوان یک سیگنال فروش در نظر گرفته می‌شود.

اکنون که با مفهوم کلی اندیکاتور مکدی آشنا شدید بهتر است بدانید که مکدی به عنوان یکی از دقیق ترین اندیکاتور در بازار کریپتو، فارکس و بورس کاربرد دارد و همچنین بسیاری از افراد این ابزار کاربردی را به عنوان بهترین اندیکاتور برای بیت کوین نیز می‌شناسند و از آن برای بررسی روند قیمتی بیت کوین استفاده می‌کنند. البته حائز اهمیت است که انتخاب بهترین اندیکاتور برای بیت کوین به سلیقه و استراتژی معاملاتی شما بستگی دارد. اما برخی از اندیکاتورهای از جمله مکدی و RSI معمولاً برای تحلیل قیمت بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

اندیکاتور باند بولینگر (Bollinger Bands)

 

اندیکاتور باند بولینگر (Bollinger Bands)

اندیکاتور باند بولینگر (Bollinger Bands) یک از بهترین ابزارهای تحلیل تکنیکال است که توسط جان بولینگر در دهه ۱۹۸۰ معرفی شد. این اندیکاتور برای شناسایی نوسانات بازار، تشخیص روندهای قیمتی و شناسایی نقاط احتمالی برگشت قیمت استفاده می‌شود. باندهای بولینگر از سه خط باند میانی، باند بالایی، و باند پایینی تشکیل شده‌ است. با در نظر داشتن این موضوع افراد می‌توانند از این اندیکاتور در تحلیل بازار ارزهای دیجیتال، بورس و حتی فارکس نیز استفاده کنند.

 

اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic)

 

اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic)

اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic) به عنوان یکی از بهترین اندیکاتور کریپتو شناخته می‌شود. این ابزار کاربردی تحلیل تکنیکال، در سال 1950 توسط فردی به نام جورج لین برای اندازه‌گیری وضعیت اشباع خرید و فروش در بسیاری از بازارهای مالی از جمله فارکس، بورس و ارز دیجیتال معرفی شد. از همین رو سرمایه گذاران می‌توانند با کمک این اندیکاتور نقاط ورود و خروج را تشخیص دهند و روند تغییرات قیمت را پیش بینی کنند. همچنین از آنجایی که این اندیکاتور به شکل ساده‌ای طراحی شده است افراد مبتدی و افراد حرفه‌ای هر دو می‌‌توانند از این ابزار کاربردی استفاده کنند و با استفاده از آن به بررسی روند بازار بپردازند.

 

اندیکاتور ابر ایچیموکو (Ichimoku Cloud)

 

اندیکاتور ابر ایچیموکو (Ichimoku Cloud)

اندیکاتور ابر ایچیموکو (Ichimoku Cloud)، که به نام Ichimoku Kinko Hyo نیز شناخته می‌شود، یک سیستم جامع تحلیل تکنیکال است که توسط یک روزنامه نگار ژاپنی به نام گوئیچی هوسادا در دهه 1930 توسعه یافته و در دهه 1960 به طور رسمی در دسترس عموم قرار گرفته است. به صورت کلی این ابزار کاربردی تحلیل بازار به عنوان یکی از بهترین اندیکاتور ها معرفی می‌شود و برای شناسایی حمایت‌ها و مقاومت‌ها، جهت و قدرت روند بازار و سیگنال‌های معاملاتی طراحی شده است. از همین رو این اندیکاتور می‌تواند جهت، قدرت و مومنتوم روند بازار را با یکدیگر ترکیب کند.

با در نظر داشتن این موضوع اکنون ممکن است این سوال برایتان به وجود آید که مونتوم چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم مومنتوم (Momentum) در بازارهای مالی به نرخ تغییر قیمت‌ها در طول زمان اشاره دارد و یکی از ابزارهای مهم تحلیل تکنیکال برای شناسایی قدرت و سرعت حرکت قیمت‌ها به شمار می‌آید.

 

نتیجه گیری

انتخاب بهترین اندیکاتور برای ترید روزانه بستگی به سبک معاملاتی و ترجیحات شخصی تریدر دارد. اما به صورت کلی ترکیب چندین اندیکاتور مختلف می‌تواند به تریدرها کمک کند تا تصمیمات بهتری در معاملات خود بگیرند. پیشنهاد می‌شود که تریدرها قبل از استفاده از هر اندیکاتور، آن را به خوبی بررسی کرده و در شرایط مختلف بازار آزمایش کنند. البته باید به این نکته توجه کنند که شناسایی روند بازار تنها با کمک بهترین اندیکاتور امکان پذیر نیست بلکه سرمایه گذاران باید برای بررسی روند بازار مباحث دیگری را نیز مد نظر داشته باشند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها