آینده بیت کوین در السالوادور

نایب بوکل، رئیس جمهور السالوادور درباره بیت کوین در تویترش گفت: تعداد bitcoin کافی برای همه میلیونر های جهان وجود ندارد. کمی پیش از این توییت صندوق بین المللی پول به دولت السالوادور هشدار داد. این نهاد از رییس جمهور السالوادور خواست موضع bitcoin را به عنوان ارز قانونی حذف کند. با این حال نایب بوکل در همان روز ها پیش بینی صعودی دیگری ارائه داد. بوکل روز دوشنبه در توییترش گفت: که bitcoin به دلیل عرضه محدود تنها 21 میلیون سکه دیجیتال موجود دارد، پس در نهایت شاهد افزایش قیمت غول پیکر خواهد بود.

رئیس جمهور به کمیاب شدن بیت کوین در آینده اشاره کرد و تأکید کرد که بیش از 50 میلیون میلیونر در جهان وجود دارد. اگر هر بخواهند حداقل 1 واحد BTC بخرند، bitcoin کافی برای همه ی آنها وجود ندارد و حتی برای نیمی از آنها هم کافی نیست. بوکله نوشت: افزایش قیمت غول‌پیکر فقط به زمان نیاز دارد. این اظهارات بوکل مدت کوتاهی پس از آن مطرح شد که صندوق بین‌المللی پول (IMF) از السالوادور خواست به موضع bitcoin به عنوان ارز قانونی به دلیل خطرات مربوط به ثبات مالی و حمایت از مصرف‌کننده پایان دهد. طبق داده‌های CoinGecko، گزارش صندوق بین‌المللی پول حاکی از کاهش شدید قیمت بیت‌کوین است، به‌طوری‌که BTC حدود 10000 دلار از ارزش خود را در بازه زمانی 20 ژانویه تا 25 ژانویه از دست داد.

آخرین سقوط بیت کوین باعث زیان های عمده دلاری به ذخایر BTC السالوادور شد. دولت سالوادور اولین در اولین خرید خود، 200 بیتکوین در 6 سپتامبر خرید، زمانی که bitcoin حدود 52000 دلار معامله شد. سپس دولت در 27 اکتبر 420 بیت کوین خریداری کرد، زمانی که قیمت BTC در بازار بالای 58000 دلار بود! السالوادور نیز بعداً مقداری bitcoin را با قیمت حدود 54000 دلار در نوامبر و بیت کوین بیشتری را با قیمت 49000 دلار در اواسط دسامبر خرید. در زمان نگارش این مقاله، BTC با قیمت 37159 دلار معامله می شود که حدود 45 درصد نسبت به بالاترین قیمت خود (68000$) در 9 نوامبر، کاهش یافته است.

 

تاریخچه السالوادور و بیت کوین

 

تاریخچه السالوادور و بیت کوین

السالوادور اولین کشوری است که بیت کوین را به عنوان پول قانونی به رسمیت شناخت. این حرکت به عنوان یک آزمایش حرکتی بزرگ در تاریخ بیت کوین و دنیا رمزارزهاست. چنانچه نتایج داد و ستد با بیت کوین در این کشور رضایت بخش باشد، احتمال استقبال کشور های دیگر از آن زیاد است. دولت السالوادور بیش از 200 دستگاه خودپرداز bitcoin در سراسر کشور نصب کرده است. این دستگاه ها برای تبادل رمز ارز با دلار آمریکا استفاده می شوند. با این وجود دلار آمریکا همچنان به عنوان پول ملی این کشور برای حسابداری عمومی پابرجاست. آن دسته از صاحبان کسب و کارها که قادر به دریافت ارز دیجیتال نیستند نیز از قانون معامله با bitcoin معاف خواهند بود.

جالب است بدانید؛ رییس جمهور این کشور قصد دارد در آینده اولین شهر بیت کوین در جهان را بسازد. هزینه های این شهر قرار است از طریق اوراق قرضه مورد حمایت این ارز تامیین شود. نیروی حرارتی این شهر نیز از یک آتشفشان در منطقه شرقی لاینویون تامین خواهد شد. نایب بوکن افزود: شهر بیت کوین دارای فرودگاه مناطق تجاری و مسکونی و همچنین میدانی است که از آسمان نماد bitcoin در آن نمایان خواهد بود.

البته نظرات مردم السالوادور درباره بیت کوین موافق با دولت آن نیست. نوسانات فراوانی که رمزارزها در این مدت کوتاه شاهد بودند، همچنین عدم شناخت کافی مردم درباره نحوه کارکرد این  پول دیجیتالی و بی نظمی های به وجود آمده، موجب انتقادات صاحبنظران و اعتراضات مردمی در این کشور آمریکای جنوبی شده است. بعضی از آنها می‌گویند رسمیت یافتن این رمزارز به غیر از «بی‌ثباتی اقتصادی» تراکنش‌های غیرقانونی را هم افزایش خواهد داد.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها