ترید ارز دیجیتال چیست و چه شاخص هایی برای ترید اهمیت دارد؟

اگر به تازگی قصد دارید که سرمایه خود را وارد بازار ارزهای دیجیتال کنید بهتر است بدانید این بازار مالی با اصطلاحات زیادی همراه است. برهمین اساس پیش از شروع کار خود بهتر است این اصطلاحات را یاد بگیرید. البته یادگیری بعضی از این اصطلاحات و واژه‌ها بیشتر برای افراد متخصص کاربرد دارد. اما واژه‌های دیگری نیز وجود دارند که در ابتدا کار باید با آن‌ها آشنا شوید. یکی از واژه‌های مهم و اساس در بازار ارزهای دیجیتال ، ترید و تریدر می‌باشد.

برهمین اساس در این بین ممکن است برای شما این سوال به وجود آید که ترید چیست و یک تریدر حرفه‌ای نیاز به چه مهارت‌هایی دارد؟ اگر شما هم علاقه‌مند هستید که به‌عنوان معامله‌گر در بازار کریپتو فعالیت کنید، بهتر است تا پایان مقاله با ما همراه باشید چون قصد داریم به توضیح کاملی در خصوص این دو عبارت و مباحث زیر بپردازیم.

  1. ترید چیست؟
  2. تفاوت ترید ارز دیجیتال با سرمایه‌گذاری چیست؟
  3. مهارت‌های لازم برای ترید ارز دیجیتال
  4. تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال
  5. تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال
  6. آشنایی با استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال
  7. مدیریت ریسک و سرمایه
  8. روان‌شناسی بازار و مدیریت احساسات 
  9. مدیریت زمان

 

ترید چیست؟

 

ترید چیست؟

ترید (Trade) یکی از معروف‌ترین و پرتکرارترین اصطلاحات بازارهای مالی است. در یک تعبیر ساده می‌توان ترید ارز دیجیتال را به‌معنی خرید و فروش رمزارزها با هدف کسب سود در یک بازه زمانی مشخص دانست. کلید واژه اصلی در جمله قبلی “بازه زمانی مشخص” است.

کمتر پیش می‌آید که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای پوزیشن‌های معاملاتی خود را برای مدت زمان طولانی باز نگه‌دارند. گاهی اوقات فاصله زمانی بین باز کردن و بستن پوزیشن‌های معاملاتی معامله‌گران حتی به چند دقیقه هم نمی‌رسد. به‌عبارت دیگر معامله‌گران بیشتر روی تایم فریم کوتاه مدت تا میان مدت برای کسب سود در بازارهای مالی استفاده می‌کنند.

Trade ارزهای دیجیتال فرصت کسب سود در یک بازار دو طرفه را برای شما فراهم می‌کند. به طور مثال بورس ایران یک بازار یک طرفه است. به‌این معنی که صاحبان سهام تنها از افزایش قیمت سهام تحت مالکیت خود سود می‌برند. این در حالی است که بازار کریپتو، دو سویه است؛ یعنی Trade با پوزیشن معاملاتی لانگ (خرید) و شورت (فروش) به‌ترتیب می‌تواند از افزایش و کاهش قیمت ارزهای دیجیتال سود به‌دست بیاورد.

 

تفاوت ترید ارز دیجیتال با سرمایه‌گذاری چیست؟

 

تفاوت ترید ارز دیجیتال با سرمایه‌گذاری چیست؟

تا اینجا بررسی کردیم که Trade چیست. یک تفاوت مهم بین مفهوم ترید ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری وجود دارد. سرمایه‌گذاران در بازار کریپتو بیشتر تحت عنوان هولدر (Holder) شناخته می‌شوند. این افراد معمولا در معاملات اسپات (Spot) شرکت می‌کنند. ضمن اینکه خرید ارزهای دیجیتال را با هدف کسب سود در بلند مدت انجام می‌دهند. بعضا سرمایه‌گذارانی هستند که برای چند سال ارزهای دیجیتال خریداری شده را ذخیره یا هولد می‌کنند.

در واقع سرمایه‌گذاران خیلی در قید و بند نوسانات قیمت رمزارزها در کوتاه مدت قرار می‌گیرند. به‌همین دلیل فشار روانی کمتری هم متوجه آن‌ها می‌شود. همچننین تریدرها  بیشتر از ابزارهای تحلیل تکنیکال برای پیش‌بینی روند قیمت ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. این در حالی است که ابزار اصلی در اختیار سرمایه‌گذاران، تحلیل فاندامنتال است. آن‌ها سعی می‌کنند با شناسایی ارزش ذاتی رمزارزها، پرتفوی سرمایه‌گذاری خود را تشکیل دهند و منتظر سودآوری آن بمانند.

 

مهارت‌های لازم برای ترید ارز دیجیتال

 

مهارت‌های لازم برای ترید ارز دیجیتال

اکنون که با اصطلاح ترید آشنا شدید بهتر است با ویژگی‌های ضروری برای این روش معاملاتی نیز آشنا شوید. برهمین اساس اگر قرار است یک فرد به‌عنوان معامله‌گر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کند، باید مهارت‌های شخصیتی و معاملاتی را کسب کند. دقت داشته باشید که تمام مهارت‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم، اکتسابی هستند. بنابراین این طور نیست که فردی ذاتا استعداد معامله‌گری داشته باشد و در این زمینه به‌موفقیت برسد.

 

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

 

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تعداد ارزهای دیجیتال در سال 2023 از مرز 23 هزار کوین و توکن عبور کرده است. در چنین شرایطی اولین قدم پیش روی یک معامله‌گر، انتخاب گزینه‌های مناسب برای معامله کردن است. تریدرها معمولا تعدادی ارز دیجیتال را در واچ‌لیست خود قرار می‌دهند. همچنین از بین آن‌ها نیز تعداد کمتری را برای معامله کردن انتخاب می‌کنند. کلید اصلی برای انتخاب ارزهای دیجیتال، تحلیل فاندامنتال است. سرمایه‌گذاران باید ابزارهایی برای سنجش ارزش ذاتی پروژه‌های مختلف داشته باشد. از جمله این ابزارها می‌توان به‌موارد زیر اشاره کرد:

  • داده‌های درون زنجیره‌ای
  • وایت پیپر پروژه‌های ارز دیجیتال
  • شرکت‌های سرمایه‌گذار در پروژه‌های کریپتو
  • معماری بلاک‌چین پروژه‌های رمزارز
  • نقشه راه و برنامه‌های توسعه پروژه‌های ارز دیجیتال
  • عوامل کلان اقتصادی تاثیرگذار بر بازار کریپتو

 

 تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

 

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

در زمان ترید مهم‌ترین ابزار در اختیار معامله‌گر ارزهای دیجیتال، تحلیل تکنیکال است. تحلیل تکنیکال را در یک کلام می‌توان هنر پیش‌بینی قیمت از روی نمودار دانست. برهمین اساس آموزش و یادگیری تحلیل تکنیکال برای یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای هیچ‌گاه پایان ندارد. همچنین یک تریدر باید دائما دانش تکنیکال خود را ارتقا دهد و هواره در حال پیشرفت باشد. زیرا بازار ارزهای دیجیتال روز افزون در حال به روز رسانی است. برهمین اساس آشنایی و تسلط بر ابزارهای مختلف تحلیل تکنیکال به معامله‌گران کمک می‌کند تا با دست باز استراتژی‌های معاملاتی مورد نظر خود را انتخاب و پیاده‌سازی کنند.

 

آشنایی با استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال

یکی از چالش‌های جدی پیش روی اشخاصی که ترید می‌کنند، مواجهه با ابزارهای پرشمار تحلیل تکنیکال است. مثلا بیش از 100 اندیکاتور در سایت tradingview در اختیار شما قرار دارد. که یکی از بهترین اندیکاتورهای شناخته شده در بازار ارزهای دیجیتال اندیکاتور RSI می‌باشد. البته تحلیل نمودار قیمت یک ارز دیجیتال تنها با کمک این اندیکاتورها نه ممکن و نه مطلوب است. بنابراین معامله‌گر باید بتواند ابزارهای کاربردی مورد نیاز خود را از بین گزینه‌های روی میز انتخاب کند. برای این منظور نیاز به انتخاب استراتژی معاملاتی وجود دارد. لذا سرمایه‌گذار ارز دیجیتال باید به تمام استراتژی‌های معاملاتی آشنایی داشته باشد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • اسکالپ تریدینگ
  • ترید روزانه
  • سوئینگ تریدینگ
  • پوزیشن تریدینگ

 

 مدیریت ریسک و سرمایه

 

مدیریت ریسک و سرمایه

مدیریت ریسک یکی از مهارت‌های کلیدی هر تریدر است. اگر بپرسید اهمیت مدیریت ریسک برای تریدر چیست، در پاسخ باید بگوییم که بدون این مهارت شکست معامله‌گران قطعی است. شما باید بدانید که در ازای ریسکی که متحمل می‌شوید، چه پاداشی در انتظارتان است و آیا نسبت بین این دو منطقی است؟

تعیین حد سود و ضرر برای معاملات یکی از مهم‌ترین مظاهر مدیریت ریسک است. داشتن ژورنال معاملات برای ثبت جزئیات سوابق ترید نیز ضروری است. هر معامله‌گر باید در فواصل زمانی خاصی عملکرد خود را ارزیابی کند تا نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی و مرتفع کند.

 

روان‌شناسی بازار و مدیریت احساسات

 

روان‌شناسی بازار و مدیریت احساسات

تریدرهایی که از پس احساسات خود بر نمی‌آیند، راه به‌جایی نخواهند برد. ترید ارز دیجیتال به‌دلیل نوسانات قیمت شدید در مقایسه با سایر بازارهای مالی پیچیدگی‌های بیشتری دارد. شما باید به‌عنوان یک سرمایه‌گذار توان کنترل احساسات و پایبندی به استراتژی معاملاتی خود را داشته باشید. گفتن این مطالب در حرف ساده است؛ اما تجربه نشان داده که عمل کردن به آن در فشار بازار اصلا ساده نیست.

علاوه بر مدیریت احساسات شخصی، باید نیم‌نگاهی هم به احساسات حاکم بر بازار داشته باشید. این موضوع تحت عنوان روان‌‌شناسی بازار تعریف می‌شود. بحث‌های مفصلی روی این حوزه صورت می‌گیرد. حتما به‌عنوان یک معامله‌گر باید در این زمینه هم دانش خود را تقویت کنید.

 

 مدیریت زمان

 

مدیریت زمان

یکی دیگر از مهارت‌های کلیدی ترید ارزهای دیجیتال، مدیریت زمان است. مهارت نرمی که شاید یک پله بالاتر از سایر مواردی قرار می‌گیرد که تا اینجا ذکر کردیم. زیرا شما با یک بازار 24 ساعته روبه‌رو هستید که انبوهی از فرصت‌های معاملاتی را پیش روی شما قرار می‌دهد. از طرفی برقراری توازن بین زندگی و معامله کردن هم موضوع مهمی است. مدیریت زمان به‌شما کمک می‌کند تا اولویت‌ها را به‌درستی تشخیص داده و به آن‌ها عمل کنید.

 

کلام پایانی

در این مطلب بررسی کردیم که ترید چیست و تریدر ارز دیجیتال نیاز به چه مهارت‌هایی دارد. واقعیت این است که آمارها نشان می‌دهد تعداد معامله‌گرانی که با شکست مواجه می‌شوند، همواره در مقایسه با معامله‌گران موفق بیشتر است. برهمین اساس هیچ راهی به‌جز آموزش دیدن و کسب تجربه برای قدم گذاشتن در مسیر موفقیت در معامله‌گری وجود ندارد. اگر در جستجوی پیمودن راه صد ساله در یک شب هستید، تردید نکنید که Trade ارزهای دیجیتال شما را هدف‌تان نخواهد رساند. زیرا در این بازار مالی برای مسب سود باید صبور باشید تا به هدغف نهایی خود برسید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها