راه بروید و ارز دیجیتال استپن (STEPN) جایزه بگیرید!!

این ایده متعلق به یکی از برنامه های مبتنی بر شبکه سولانا به نام استپن (STEPN) است که اخیرا سروصدای زیادی به پا کرد. در این پروژه کاربران در ازای قدم هایی که در طول روز بر می دارند، ارز دیجیتال رایگان دریافت می کنند؛ اما ماجرا این پروژه پرسروصدا چیست؟ کسب درآمد از آن به چه صورت است؟

به گزارش کوین دسک، در حالی که استقبال کاربران از صنعت بازی های حوزه بلاک چین مبتنی بر کسب درآمد (P2E) پس از هک 620 میلیون دلاری شبکه رونین (Ronin) به طور کلی تحت تاثیر قرار گرفت، به نظر می رسد که یکی دیگر از زیرشاخه های گیمفای در حال گسترش است و تاکنون نظر کاربران زیادی را به خودش جلب کرده است. 

 

معرفی پروژه استپن

پروژه استپن که تیم فایند ساتوشی لب (Find Satoshi Lab) آن را با ایده “حرکت کردن برای کسب درآمد” (Move To Earn) در شبکه سولانا راه اندازی کرد، در سه ماه اول سال توانست 26 میلیون دلار درآمد کسب کند. طرح حرکت کردن برای کسب درآمد استپن مشابه بازی های مبتنی بر کسب درآمد است که در آن کاربران بسته به تعداد قدم هایشان با ارزهای دیجیتال پاداش دریافت می کنند. شیتی منقانی(Shiti Manghani)، یکی از مدیران ارشد استپن، با اشاره به یک میلیونی شدن تعداد دانلود های این اپلیکیشن گفت:

” از اواسط ماه مارس (اسفند)، روزانه 100،000 کاربر فعال داشتیم و این تعداد از آن زمان تاکنون به بیش از دو برابر رسید.”

 

پاداش های استپن به چه صورت است؟

در حالی که سایر بازی های مبتنی بر کسب درآمد انگیزه ای برای فعالیت افراد در بازی های آنلاین ایجاد می کنند، استپن به عنوان یک نمونه اولیه در حوزه گیمفای در حال ظهور است که به کاربران این امکان را می دهد تا به جای نشستن و بازی کردن با موبایل یا رایانه شخصی شان به دنبال تناسب اندام و تندرستی باشند و از این راه کسب درآمد کنند. در این مدل جدید، کاربران کفش های مخصوصی را در قالب توکن های غیر مثلی (NFT) خریداری می کنند و به ازای هر قدمی که برمی دارند، پاداش می گیرند.

افزایش موفقیت استپن اثرات جانبی هم دارد. برای مثال، رویداد “STEPN 5K” قرار است در جریان کنفرانس آتنز دائو (Athens DAO) که ویژه سازمان های خودگردان غیر متمرکز مبتنی بر سولانا است، برگزار شود. دین پایاس (Dean Pappas)، مدیرعامل شبکه اجتماعی گریپ که به سازماندهی این کنفرانس کمک می کند، اعلام کرد که بسیاری از اعضای گریپ در حال حاضر از استپن استفاده می کنند. وی افزود:

“هیجان زیادی دارم تا برنامه هایی را به مردم نشان دهیم که با ارزهای دیجیتال در ارتباط هستند و در زندگی واقعی کاربرد دارند. استپن یکی از بهترین نمونه ها است که موفق به ساده سازی و یکپارچه سازی این تجربه شد. کافی است فقط روزی 10 دقیقه ورزش و از آن کسب درآمد کنید.”

این برنامه به ازای قدم های هر کاربر با ارز دیجیتال بومی خود، یعنی گرین ساتوشی توکن (Green Satoshi Token) به او پاداش می دهد. طبق اطلاعات وب سایت کوین گکو، قیمت گرین ساتوشی توکن در 30 روز گذشته 40 درصد افزایش داشت.”

 

هدف از پروژه استپن

 

اهداف پروژه استپن

در برنامه استپن دقیقا مانند اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)، کاربران برای شروع کار خود و دریافت پاداش باید یک NFT بخرند. به نقل از منقانی، حجم معاملات روزانه NFT های استپن در شبکه سولانا اکنون چیزی حدود 12 میلیون دلار است. مدیر عامل سابق شرکت تناسب اندام بریث هپی (Breathe Happy) گفت این پروژه برای کاربران جذاب است. زیرا مجبور نیستند یک دوچرخه 1300 دلاری بخرند.

در حال حاضر، ارزان ترین NFT کفش ورزشی در استپن 11.5 واحد سولانا و معادل 1,000 دلار قیمت دارد. بازیکنان برای کسب درآمد از طریق دویدن باید مالک حداقل یکی از NFT های گران قیمت این بازی باشند. 

البته استپن در حال برنامه ریزی یک ویژگی برای اجاره این کفش ها ست که در آن کاربران بدون نیاز به خرید NFT های گران قیمت، می توانند به صورت رایگان کفش های ورزشی بازیکنان دیگر را قرض بگیرند و در درآمد حاصل از دویدن با آنها سهیم شوند. پاپاس، مدیر گروه گریپ، با اشاره به لزوم راه اندازی این ویژگی گفت: قیمت کفش های ورزشی استپن ره شدت در حال افزایش است.

اجاره دارایی‌های دیجیتال در بازی‌های مبتنی بر کسب درآمد به دلیل ایجاد نوعی «بردگی دیجیتال» مورد انتقاد قرار گرفته است. در این شرایط بازیکنانی که نمی‌توانند هزینه‌ NFTهای لازم برای انجام این بازی‌ها را بپردازند، آنها را از وام‌دهندگان شخص ثالث اجاره می‌کنند. بازیکنان در این حالت ساعت‌های طولانی بازی کرده، اما دستمزد اندکی دریافت خواهند کرد.

 

پروژه های مشابه

البته بازی هایی هم وجود دارند که مشارکت در آنها بدون پرداخت هزینه است. برای مثال، در بازی مبتنی بر کسب درآمد جنوپتز (Genopets) بازیکنان به صورت مشابه با فعالیت های زندگی واقعی شان ارز دیجیتال دریافت می کنند. از آنجایی که ساخت NFT های لازم برای بازی و کسب توکن در جنوپتز هزینه ای ندارد، می توان گفت این پروژه مدل بازی های رایگان و بازی برای کسب درآمد را با هم ترکیب کرد.

جنوپتز که فعلا تنها نسخه آزمایشی آن عرضه شده، تا کنون با استقبال به‌ نسبت کمتری مواجه شده است. جی چانگ (Jay Chang)، یکی از بنیان‌ گذاران این پلتفرم، گفت این بازی در روزهای جمعه و با برگزاری چالش‌ های هفتگی جدید 30,000 بازیکن جذب می‌ کند و در این روز بیشتر مورد استقبال قرار می‌ گیرد. این آمار و ارقام در مقابل استپن ناچیز هستند و نشان می‌ دهد که مردم بیشتر مایل‌ هستند برای مشارکت در پروژه‌ های با مدل حرکت برای کسب درآمد، هزینه پرداخت کنند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دانیال
دانیال
2 سال قبل

چه جالب اتفاقا من نیم ساعت تو روز پیاده روی رو دارم

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  دانیال

بله واقعا می تونه ایده خوبی باشه

مهسا
مهسا
2 سال قبل

جالبه کم کم ارز دیجیتال داره تو همه قسمت زندگی وارد میشه

سیامک
سیامک
2 سال قبل

چقدر جالب اگه واقعی باشه که ایده خیلی خوبیه

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  سیامک

بله ایده جالبیه

اکبری
اکبری
2 سال قبل

اسم برنامه چیه وبعد رایگانه

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  اکبری

سلام دوست عزیز خیر شما باید یکی از NFT های این مجموعه رو از قبل بخرید